GRIP 2 Zeer grote brand (5 panden, 1 persoon overleden) Kelders - Leeuwarden 19-10-2013

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (5 panden, 1 persoon overleden) Kelders - Leeuwarden 19-10-2013  (gelezen 171712 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Een erg indrukwekkende documentaire. Het getuigt van erg veel moed om zo open je verhaal te doen, zowel de ouders als de brandweer. Wat verschrikkelijk moet het zijn geweest om in zo'n situatie te staan. Ook nog geluk dat de brandweerman een regenpijp kon vastpakken, het was er anders echt niet beter op geworden. De documentaire geeft een beeld van enige hectiek ter plaatse.

Overigens ook erg fijn dat er ondertiteling is, daar waar Fries gesproken wordt
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Zes maanden geëist tegen veroorzaker brand Kelders

17 september 2014 - Arrondissementsparket Noord-Nederland

De officier van justitie eiste voor de rechtbank in Leeuwarden een gevangenisstraf van zes maanden tegen een 38-jarige man uit Drachten. Hem wordt verweten dat hij op 19 oktober 2013 brand heeft veroorzaakt in kledingwinkel Hajarita Fashion aan de Kelders in Leeuwarden, als gevolg waarvan een 24-jarige man komt te overlijden.

Het OM kan met zekerheid vaststellen dat de brand is begonnen bij de gaskachel, die verdachte eerder via Markplaats had aangeschaft. Deze kachel was geplaatst in de winkel, nabij zeer brandbare syntethische kleding. Het OM verwijt de verdachte dat hij de kachel na aanschaf niet heeft gecontroleerd op deugdelijkheid en de veiligheidsvoorschriften niet heeft nageleefd. Onderzoek heeft onder andere uitgewezen dat de gasslang tussen de kachel en de gasfles niet goed was aangesloten. De kachel was geplaatst naast de kassa, waar ook twee kledingrekken met kleding stonden opgesteld. De steekvlam bereikte daardoor direct de kleding die vervolgens vlam vatte.

De officier heeft op grond van alle onderzoeksresultaten en getuigenverklaringen geconcludeerd dat verdachte aanmerkelijk onvoorzichtig en onachtzaam heeft gehandeld. Hij heeft schuld aan het ontstaan van de brand; aanmerkelijke schuld. Ook is bewezen dat dit feit de dood ten gevolge heeft gehad. Verdachte is niet verweten dat hij schuld heeft aan de dood van het slachtoffer. Zij dood is een triest gevolg van de brand, waar hij schuld aan heeft.

De ernst van het feit, waarbij de dodelijke afloop zwaar weegt, maakt dat een onvoorwaardelijke gevangenisstraf van zes maanden past.

Uitspraak over twee weken.

Geen hoger beroep zaak brand Kelders

Het OM stelt geen hoger beroep in tegen het vonnis van de rechtbank in Leeuwarden in de zaak over de brand aan de Kelders in Leeuwarden.

De rechtbank achtte niet bewezen dat de brand is ontstaan doordat de 39-jarige man uit Drachten aanmerkelijk onvoorzichtig of onachtzaam is geweest met een gaskacheltje in de winkel Hajarita Fashion. De rechtbank sprak de verdachte vrij.

Het OM eiste eerder zes maanden gevangenisstraf tegen de man voor brand door schuld.

De rechtbank heeft in haar vonnis uitgebreid gemotiveerd waarom zij tot een vrijspraak komt. Zij is ingegaan op de beantwoording van de vraag of de aanmerkelijke onvoorzichtigheid heeft geleid tot de steekvlam en daarmee tot de brand. Er dient immers sprake te zijn van een causaal verband tussen de aanmerkelijke onvoorzichtigheid van verdachte en het ontstaan van de brand. De rechtbank is van mening dat dat niet kan worden bewezen op basis van alle bewijsmiddelen en behandeling ter zitting.

Het is niet de verwachting dat een hogere rechter op basis van hetzelfde dossier tot een ander oordeel zal komen. Het OM ziet geen mogelijkheden met nader onderzoek meer duidelijkheid te verkrijgen over de punten die relevant zijn voor de schuldvraag. Het gaat dan bijvoorbeeld om de vraag of een slangklem ontbrak en om de vraag wanneer de wartel los is gedraaid, en of verdachte daar een aandeel in heeft gehad. Het OM heeft derhalve besloten geen hoger beroep in te stellen.

21 oktober 2014 - Arrondissementsparket Noord-Nederland
Samen sterk in de hulpverlening!


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Citaat van: honderd link=msg=1301360 date=1413041916
Een erg indrukwekkende documentaire. Het getuigt van erg veel moed om zo open je verhaal te doen, zowel de ouders als de brandweer. Wat verschrikkelijk moet het zijn geweest om in zo'n situatie te staan. Ook nog geluk dat de brandweerman een regenpijp kon vastpakken, het was er anders echt niet beter op geworden. De documentaire geeft een beeld van enige hectiek ter plaatse.

Overigens ook erg fijn dat er ondertiteling is, daar waar Fries gesproken wordt

Ik heb hem net gekeken en kan enkel beamen wat je zegd.  Deze repo liet me niet onberoerd  ???
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Oké dus de ouders van het slachtoffer hebben de staat gedaagd/aangeklaagd o.i.d. om de eigenaar van het pand te gaan vervolgen en nu heeft de rechter dus besloten dat de staat (OM) dat dus moet gaan doen. Een hele rare gang van zaken maar ben blij met de uitspraak. In mijn ogen had het OM direct de eigenaar moeten vervolgen wegens het niet voldoen aan de voorschriften op het gebied van brandveiligheid.

Ik hoop dat deze vervolging en eventuele veroordeling eigenaren en gebruikers van panden er toe zet zich te gaan verdiepen in de brandveiligheidsvoorschriften.

Citaat van: Diamondback link=msg=1445443 date=1472809190
http://www.omropfryslan.nl/nieuws/660621-raadslid-vervolgd-voor-dood-door-schuld-bij-brand-kelders


guest12562

  • Gast
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1445558 date=1472842141
Oké dus de ouders van het slachtoffer hebben de staat gedaagd/aangeklaagd o.i.d. om de eigenaar van het pand te gaan vervolgen en nu heeft de rechter dus besloten dat de staat (OM) dat dus moet gaan doen. Een hele rare gang van zaken maar ben blij met de uitspraak. In mijn ogen had het OM direct de eigenaar moeten vervolgen wegens het niet voldoen aan de voorschriften op het gebied van brandveiligheid.

Ik hoop dat deze vervolging en eventuele veroordeling eigenaren en gebruikers van panden er toe zet zich te gaan verdiepen in de brandveiligheidsvoorschriften.

Ben het niet vaak met je eens, maar hier sluit ik me bij aan!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!