GRIP 1 Grote brand (seniorenflat, 1 dode 9 gewonden) De Clomp - Zeist 22-10-2013

Auteur Topic: GRIP 1 Grote brand (seniorenflat, 1 dode 9 gewonden) De Clomp - Zeist 22-10-2013  (gelezen 15177 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Terug van een hele, hele pittige inzet. In eerste instantie opgeroepen voor de watervoorziening voor de HW715, maar ter plaatse bleken we heel hard nodig te zijn voor assistentie bij de ontruiming.

Citaat van: Fireball link=msg=1212643 date=1382472002
Ik ken de situatie daar niet, maar in eerste instantie moet je in het algemeen uitgaan van horizontale evacuatie. D.w.z. de mensen verplaatsen naar een ander rookcompartiment op dezelfde verdieping. Daarmee creëer je tijd, om ze vervolgens verticaal te verplaatsen naar de begane grond en naar buiten.

Horizontale evacuatie was volstrekt zinloos. Een gang van +-50 meter lang met een stuk of 20 woningen stond stijf onder de rook. Op het moment dat wij op de verdieping aankwamen was men nog volop het vuur aan het bestrijden.

We hebben met de bezetting van de 722 veel mensen van de brandende etage gehaald. Met behulp van vluchtmaskers veel mensen naar buiten gehaald. Dat de brandweer dus geen mensen redt is maar weer eens ontkracht............... :-X

Citaat van: bertdekoning link=msg=1212667 date=1382473670
heb net ff op google gekeken.....deze liften zouden alleen gebruikt mogen worden om materieel,en met uitzondering personeel naar boven te brengen.......

maar in geval van oudere mensen   volproppen die lift en naar benden zou je zeggen....

maar regels zijn regels denk ik...

Twee liften met een capaciteit voor één rolstoel of twee rollators en een wachttijd van een paar minuten. Succes hoor! In de praktijk is het af en toe niet zo makkelijk...

Citaat van: Breathe link=msg=1212686 date=1382475911
Goed om te lezen dat de collega's zoveel personen wisten te redden  O0

We zijn er om mensen te redden, maar dit hoop ik toch niet maandelijks mee te hoeven maken hoor :o

Overigens: in totaal denk ik zeker 15 ambulances (een aantal 'dubbel') ter plaatse geweest. Geen idee of SIGMA nog is geweest, niet gezien in ieder geval. Wel het Rode Kruis.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Speedy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 237

Bron: Nos.nl

En begin van het filmpje:

http://nos.nl/video/565715-beelden-ontruiming-ouderenflat-zeist.html

Zie je senioren het afzetlint gebruiken om houvast te krijgen, zo zie je maar dat het meerdere doeleinden heeft ;)


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Ruim 100 meter! ;)
Citaat van: Speedy link=msg=1212752 date=1382485079

Bron: Nos.nl

En begin van het filmpje:

http://nos.nl/video/565715-beelden-ontruiming-ouderenflat-zeist.html

Zie je senioren het afzetlint gebruiken om houvast te krijgen, zo zie je maar dat het meerdere doeleinden heeft ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


rinus007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 572
Nog even een aanvulling:

Ben zelf werkzaam in een pand met 5 etages, een brandweerlift is niet aanwezig.
Het pand is wel voorzien van een brandmeldcentrale en een brandmeldpaneel.
Na een brandmelding zowel het bedienen van een handmelder en het signaleren van een rookmelder
zullen de slow woops in werking treden en gelijktijdig zal de lift naar de begane grond zakken
en zijn deuren openen. Hij is dan verder niet te gebruiken todat de brandmeldcentrale gereset is.


Katje

  • Ploegleider BHV en interne medische dienst, EHBO-er in de paardensport
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Hm, ik werk in een pand met 25 verdiepingen en twee brandweerliften. De sleutels zijn in handen van het hoofd BHV en de brandweerliften worden gebruikt voor evacuatie van mindervaliden totdat de brandweer ze opeist. Er zijn meer dan 50 mindervaliden werkzaam op hogere verdiepingen en anders weet ik echt niet hoe we die als BHV binnen een redelijke periode naar beneden gaan krijgen.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Citaat van: Peter71 link=msg=1212666 date=1382473504
Mnja, dat zijn de zogehete brandweerliften. Deze liften hebben een eigen stroomtoevoer waardoor de lift kan functioneren op het moment dat de stroom van een flat wordt gehaald ivm brand. Ook is het mogelijk om deze liften middels noodstroom te voeden, dus er zit wel een kern van waarheid in je verhaal. ;)

Zoals ik al zei, waar komt die stroom dan vandaan? Noodstroom even achterwege gelaten. Ik vind het echt knap dat zo'n lift blijft draaien als in een complete wijk de stroom uitvalt. Ik weet voor mijn werk hoe lastig het soms is (en hoe lang het kan duren) om ergens een kabel te laten trekken door het energiebedrijf. Een gebouw met meerdere aansluitingen (een lokale en eentje die van verder komt ofzo?) heb ik nog niet eerder gezien. In de liftmachinekamers zie ik meestal maar 1 aansluiting, inclusief 1 meter. Misschien dat het bij ziekenhuizen en dergelijken anders is, maar niet in de gemiddelde flat.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Citaat van: bertdekoning link=msg=1212668 date=1382473821
Bij een lift gebouwd volgens de NEN-EN 81-72, is het NIET toegestaan personen( burgers) te vervoeren met de brandweerlift. Aan de liftschacht en de liftbesturing zijn aanvullende eisen gesteld, waardoor het gebruik door de brandweer wel is toegestaan. De brandweer mag de lift zowel voor materiaal als voor brandweermensen gebruiken, om de brand te bestrijden op een willekeurige verdieping. Na een brandmelding gaat ook deze lift naar de hoofdstopplaats en parkeert met geopende deuren. Na aankomst van de brandweer kan de brandweerlift met een speciale sleutel vrijgegeven worden voor de brandweer.

Omdat ik dagelijks in verschillende gebouwen de meest uiteenlopende liften zie en nog nooit een lift heb gezien die alleen door de brandweer gebruikt mag worden heb ik de NEN even door Google gehaald. Het eerste wat ik lees is "This standard specifies the additional or deviating requirements to EN 81-1 and EN 81-2 for new passenger and goods passenger lifts, which may be used for firefighting and evacuation purposes under firefighters control. During normal conditions firefighters lifts should preferably be used as normal lifts."


Mark B

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
  • Iedereen moet een leven lang leren.
Citaat van: JAB link=msg=1212606 date=1382467883
Hoe zat dat ook alweer: de brandweer redt toch geen mensen bij brand? Dit is weer een duidelijk voorbeeld waaruit het tegendeel bewezen is! De laptop-officieren en -beleidsmakers kunnen weer aan de slag om hun droom (Geen reddingen: dus opkomsttijden omhoog en kazernes dicht)  bij te stellen.


 O0 O0 O0 O0 O0 O0 O0 O0 O0 O0 O0 O0 O0 O0 O0 O0
medewerker opleiden en oefenen bevelvoerder oud-preventist instructeur / oefenleider


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Ik ben flink onder de indruk van het incident van gister en wil mijn petje afnemen voor alle hulpverleners die tot redding zijn overgegaan.

Helaas een dodelijk slachtoffer, maar door vakkundig optreden zijn er meerdere levens bespaard gebleven.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Hunter link=msg=1212767 date=1382509484
Zoals ik al zei, waar komt die stroom dan vandaan? Noodstroom even achterwege gelaten. Ik vind het echt knap dat zo'n lift blijft draaien als in een complete wijk de stroom uitvalt. Ik weet voor mijn werk hoe lastig het soms is (en hoe lang het kan duren) om ergens een kabel te laten trekken door het energiebedrijf. Een gebouw met meerdere aansluitingen (een lokale en eentje die van verder komt ofzo?) heb ik nog niet eerder gezien. In de liftmachinekamers zie ik meestal maar 1 aansluiting, inclusief 1 meter. Misschien dat het bij ziekenhuizen en dergelijken anders is, maar niet in de gemiddelde flat.
Daar hebben we de noodstroomaggregaten voor die beginnen te draaien zodra de stroom wegvalt. 1 van de faciliteiten die het agregaat moet bedienen is ondermeer de brandweerlift. Veelal hebben instellingen die dan ook zelf staan.