GRIP 1 (Ongeval met politiewagen 1 dodelijk slachtoffer) Europaweg - Apeldoorn 25-10-2013

Auteur Topic: GRIP 1 (Ongeval met politiewagen 1 dodelijk slachtoffer) Europaweg - Apeldoorn 25-10-2013  (gelezen 27000 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Wouwie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 766
Politieagent vervolgd voor fataal ongeluk in Apeldoorn

ARNHEM/APELDOORN - Justitie gaat een politieagent vervolgen voor het veroorzaken van een fataal ongeluk. Dat gebeurde op de Europaweg in Apeldoorn in oktober vorig jaar. Een 47-jarige automobiliste kwam om het leven.

De agent, die op weg was naar een verdachte, reed zonder zwaailichten en sirene met 130 kilometer per uur over de voorrangsweg, waar een maximumsnelheid geldt van 50 kilometer per uur. De automobiliste naderde de weg van rechts en gaf geen voorrang. De politieagent dacht dat zij wel zou stoppen en scheurde door met een aanrijding tot gevolg. Hij probeerde nog wel te remmen, maar reed daarvoor veel te hard, aldus het Openbaar Ministerie woensdag.

De agent heeft verklaard dat hij de zwaailichten en sirene onderweg had uitgezet om de verdachte niet voortijdig te waarschuwen.

De Stentor


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Citaat van: Wouwie link=msg=1271416 date=1401287620
Politieagent vervolgd voor fataal ongeluk in Apeldoorn

ARNHEM/APELDOORN - Justitie gaat een politieagent vervolgen voor het veroorzaken van een fataal ongeluk. Dat gebeurde op de Europaweg in Apeldoorn in oktober vorig jaar. Een 47-jarige automobiliste kwam om het leven.

De agent, die op weg was naar een verdachte, reed zonder zwaailichten en sirene met 130 kilometer per uur over de voorrangsweg, waar een maximumsnelheid geldt van 50 kilometer per uur. De automobiliste naderde de weg van rechts en gaf geen voorrang. De politieagent dacht dat zij wel zou stoppen en scheurde door met een aanrijding tot gevolg. Hij probeerde nog wel te remmen, maar reed daarvoor veel te hard, aldus het Openbaar Ministerie woensdag.

De agent heeft verklaard dat hij de zwaailichten en sirene onderweg had uitgezet om de verdachte niet voortijdig te waarschuwen.

De Stentor

130 km/h? Da's verdomme hard op een 50-weg, en al helemaal zonder OGS. Er moet voor politie, ambulance of brandweer toch toestemming worden gevraagd om harder dan 30 km/h te rijden?
Ik geloof ergens gelezen te hebben dat alleen het AT en de landelijke eenheid hier geen toestemming voor nodig hebben en dit achteraf mogen melden.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Gast

  • Gast
Die informatie is al vaker gegeven, betreffende ontheffingen, maar zo even uit mijn hoofd, de politie heeft volgens art. 146 van de WVW een algehele ontheffing van het RVV behoudens art.5 en 6.
Wanneer OGS gevoerd wordt dienen de brancherichtlijnen gevolgd te worden en mag afgeweken worden na toestemming van de meldkamer of achteraf vermelden bij de meldkamer.
Zonder OGS is de brancherichtlijn niet van toepassing en kan volgens art.146 afgeweken worden van de geldende regels.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Strafrechtelijke vervolging na dodelijk ongeval Apeldoorn

http://www.om.nl/actueel/nieuwsberichten/@162731/vervolging-dodelijk/
28 mei 2014 - Arrondissementsparket Oost-Nederland

Het Openbaar Ministerie Oost-Nederland gaat een agent vervolgen voor een ongeval met een politiebus op de Europaweg in Apeldoorn in oktober 2013. Bij dit ongeval kwam  een 47-jarige automobiliste om het leven.

De politie was op vrijdagavond 25 oktober 2013 op weg naar een spoedmelding. Om de verdachte waar de politie naar onderweg was, niet voortijdig te alarmeren over hun komst, zijn onderweg sirenes en zwaailicht uitgezet. De politie reed op een voorrangsweg toen er bij een kruising van rechts een auto kwam. De bestuurder van de politiebus veronderstelde dat de automobiliste zou stoppen, omdat de politie voorrang had. De auto reed echter de weg op en toen kon de politiebus niet meer tijdig stoppen, gelet op de te hoge snelheid die de politie had.
De politiebus bereikte een snelheid van ongeveer 130 km per uur op het moment van noodremming bij een kruising en ten tijde van de botsing met de automobiliste rond de 110 km per uur. De maximumsnelheid ter plaatse is 50 km per uur.
Samen sterk in de hulpverlening!


Gelderland

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Citaat van: rens link=msg=1271419 date=1401288649
130 km/h? Da's verdomme hard op een 50-weg, en al helemaal zonder OGS. Er moet voor politie, ambulance of brandweer toch toestemming worden gevraagd om harder dan 30 km/h te rijden?
Ik geloof ergens gelezen te hebben dat alleen het AT en de landelijke eenheid hier geen toestemming voor nodig hebben en dit achteraf mogen melden.

+ 40 volgens de richtlijn.  Geen toestemming vragen voor het afwijken van de richtlijn, wel meldplicht (vooraf).


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: rens link=msg=1271419 date=1401288649
130 km/h? Da's verdomme hard op een 50-weg, en al helemaal zonder OGS. Er moet voor politie, ambulance of brandweer toch toestemming worden gevraagd om harder dan 30 km/h te rijden?
Ik geloof ergens gelezen te hebben dat alleen het AT en de landelijke eenheid hier geen toestemming voor nodig hebben en dit achteraf mogen melden.

Het is hard. Moet bij worden gezegd dat als je op die weg rond dat tijdstip 80 gaat rijden je links en rechtsom wordt ingehaald. Men rijd daar sowieso al hard. De weg leent zich er bijzonder goed voor.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Bij de brandweer is dat +20 volgens mij. 130 is veel te gek natuurlijk!

Citaat van: Gelderland link=msg=1271427 date=1401290286
+ 40 volgens de richtlijn.  Geen toestemming vragen voor het afwijken van de richtlijn, wel meldplicht (vooraf).


Gelderland

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1271471 date=1401306251
Het is hard. Moet bij worden gezegd dat als je op die weg rond dat tijdstip 80 gaat rijden je links en rechtsom wordt ingehaald. Men rijd daar sowieso al hard. De weg leent zich er bijzonder goed voor.

Op dat stuk Europaweg is dat niet zo aan de orde. Het is het stuk tussen het hoofdbureau en de Laan van Spitsbergen. Diverse in/uitritten en vrij druk, dus leent zich m.i. niet voor hoge snelheden.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Gelderland link=msg=1271519 date=1401314303
Op dat stuk Europaweg is dat niet zo aan de orde. Het is het stuk tussen het hoofdbureau en de Laan van Spitsbergen. Diverse in/uitritten en vrij druk, dus leent zich m.i. niet voor hoge snelheden.

Ik weet over welk gedeelte het gaat. Ik ben persoonlijk bij 't incident ter plaatse geweest. Dat stuk is inderdaad niet bedoeld om 125 te rijden. Maar 80 daar kan in prinicipe nog prima. Ik betrap mezelf er 's nachts vaak op dat ik daar te hard rijdt en dat 't zachter moet.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/agent-overtrad-regels-bij-dodelijk-ongeval-op-europaweg-apeldoorn-1.4583834
Citaat
ZUTPHEN/APELDOORN - De agent die in Apeldoorn vorig jaar oktober een dodelijk verkeersongeval veroorzaakte, overtrad de richtlijnen van de politie. Dat betoogde het Openbaar Ministerie vrijdagochtend in de rechtbank in Zutphen.

http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/politieagent-vervolgd-voor-fataal-ongeluk-in-apeldoorn-1.4380501
Citaat
ARNHEM/APELDOORN - Justitie gaat een politieagent vervolgen voor het veroorzaken van een fataal ongeluk. Dat gebeurde op de Europaweg in Apeldoorn in oktober vorig jaar. Een 47-jarige automobiliste kwam om het leven.

Bron de stentor