GRIP 1 (Ongeval met politiewagen 1 dodelijk slachtoffer) Europaweg - Apeldoorn 25-10-2013

Auteur Topic: GRIP 1 (Ongeval met politiewagen 1 dodelijk slachtoffer) Europaweg - Apeldoorn 25-10-2013  (gelezen 27001 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !


erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
Citaat van: Peter71 link=msg=1213822 date=1382770709
Vrijwilligers die vaak moeten herbezetten op een post weten dat van te voren. En dan maakt het geen biet uit of dit 1 uur duurt of 6 uur. Herbezetting is niet voor niets, en het verhaaltje motivatie snijdt al helemaal geen hout. Aangezien diezelfde vrijwilligers weten dat de eerst volgende klus direct voor hun is. Daar zitten ze namelijk voor op de kazerne. ::)


Heel juist verwoord Peter ben zelf al 16 jaar lid van de vrijwilligers centrum en ik weet niet beter dat er gepiept kan worden voor bezetting.
En zo als je zegt de volgende melding kan dan voor de bezetting zijn zo ook gisteren.

p2kflex
22:32:33 25-10-13GROUP-1PRIO 1 Brandmelding PAC : Hanos HIS Opslag : Prinsenweide : 69 7317BC Apeldoorn 7741
0804443BRW Noord- en Oost-Gelderland (Apeldoorn Centrum) (Bevelvoerder Vrijwilligers)
0804445BRW Noord- en Oost-Gelderland (Apeldoorn Centrum) (Kazernecode Vrijwilligers)


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1213771 date=1382740616
De TS van Centrum rijd standaard mee wanneer het om een beknelling of inzet HV gaat. Dat zijn regels die zijn afgesproken vanuit hogere hand. De exacte reden daarvoor weet ik niet, maar dit gaat al jaren zo. Dit is beslist door het bestuur van de regio. Niet gewoon overbodig dus, maar waarschijnlijk bittere noodzaak. Ik gok dat de 4x4 TS'sen bepaalde bepakking missen, en dat ze daarom meekomen, maar dat weet ik niet.

Die vrijwilligers zijn onder andere voor herbezetten ja. Maar dat kost veel geld, en is niet goed voor de motivatie. De vraag is dus zeer of dat wenselijk is. Buiten dat voldeed te verlichting van de TS en HV ook niet aan de verlichting die men hebben wilden.
1) Sorry hoor, maar wat een flauwekul zeg.  Elke TS dient BIZA bepakt te zijn en een "simpele" beknelling gewoon zelfstandig op te kunnen lossen.  Als een post alleen over een 4x4 BT beschikt zal deze ook zo bepakt zijn.


2)  Het is niet voor niets een beroepspost, daar is een reden voor, om tijdens een wat langere inzet de post toch inzetbaar te houden doen vrijwilligers dit tot dat de beroeps collega's weer inzetbaar zijn. De motivatie hoef jij je echt niet druk over te maken lijkt mij, of jij moet zelf andere ervaringen hebben?
Zoals Peter al aangaf kan je met een TS prima je werkplek met de beschikbare middelen verlichten. Wordt het gebied groter om te verlichten kun je je afvragen of een TS daar voor geschikt is en je de TS daarvoor moet gaan inzetten ( dus niet beschikbaar voor het echte brandweerwerk op dat moment ).  Een bak met verlichting is een goede optie.  ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: pompbediende link=msg=1213892 date=1382791455
1) Sorry hoor, maar wat een flauwekul zeg.  Elke TS dient BIZA bepakt te zijn en een "simpele" beknelling gewoon zelfstandig op te kunnen lossen.  Als een post alleen over een 4x4 BT beschikt zal deze ook zo bepakt zijn.

Oké. Allereerst zei ik dat ik niet zeker wist of dat de reden was. Daarnaast bestaan er wel degelijk korpsen die geen volledige BIZA TS hebben. Dat jij dat flauwekul vind mag van mij. Maar het is wel zo. Fijn dat je zo tegen mij uitvalt terwijl je het duidelijk niet beter weet.

Citaat van: pompbediende link=msg=1213892 date=1382791455
2)  Het is niet voor niets een beroepspost, daar is een reden voor, om tijdens een wat langere inzet de post toch inzetbaar te houden doen vrijwilligers dit tot dat de beroeps collega's weer inzetbaar zijn. De motivatie hoef jij je echt niet druk over te maken lijkt mij, of jij moet zelf andere ervaringen hebben?

Mwoah, het is lang en breed in de media uitgemeten dat de overgebleven vrijwilligers het niet altijd leuk vinden. Ze doen het en klagen niet. Maar 't is gewoon niet handig om ze voor niets uren lang op de kazerne te houden, terwijl je 15 brandweermannen terplaatse heb voor 3 lampjes.

Citaat van: pompbediende link=msg=1213892 date=1382791455
Zoals Peter al aangaf kan je met een TS prima je werkplek met de beschikbare middelen verlichten.

Oh, oké. 't kan dus wel. Misschien kan je dat dan ook even uitleggen bij de brandweer Apeldoorn, blijkbaar is hun opleiding niet toereikend om te te beslissen hoe ze hun TS of HV midden door een groenperk en een hekwerk heen kunnen duwen, zodat ze daar licht kunnen geven bij het zoeken.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Piles

  • Geďnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Citaat van: Peter71 link=msg=1213904 date=1382795823
En ga zeker geen flauwekul roepen over opleidingen van de brandweer. Ik denk niet dat jij daar een inhoudelijke mening over kunt hebben.
Zet je cynisme-meter eens aan  ::) ;D

pompbediende is hier diegene die commentaar op brandweer Apeldoorn heeft, Luke zegt alleen maar dat hij het dan maar uit moet gaan leggen daar.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Peter71 link=msg=1213904 date=1382795823
Ik denk dat het handiger is om geen waardeoordelen te gaan geven over het werk van de brandweer.

Goeie opmerking tegen mij. Ik was degene zeker die als eerste commentaar had op de inzet van de brandweer? Volgens mij heb ik de inzet enkel uitgelegd, en verteld waarom sommige suggesties niet gingen werken. In tegenstelling tot jij en je andere collega's, die de inzet maar onzin vonden.

Citaat van: Peter71 link=msg=1213904 date=1382795823
Wat de media schrijft is ook lang niet altijd de waarheid, een paar maal zelf daarvan de keiharde praktijk van mogen ondervinden. Als een post herbezet word is dat niet voor niets, en zit daar een doel achter. Kun jij niet handig vinden, maar verdiep je dan eerst eens achter de werkelijke redenen.

Ja prima. Er zijn brandweermannen op TV geweest die zelf vertelde dat ze stopte met de brandweer vanwege het herbezetting dingetje. Ik ga er vanuit dat zij de waarheid spreken. Media die teksten schrijven kunnen niets veranderen aan wat een brandweerman voor de camera zelf zegt.

Tuurlijk snap ik dat herbezetting nodig is, en ik snap ook de redenen daarvan. Ik probeer alleen aan te geven dat 't niet handig is om de TS dan maar ingezet te laten. Het kost namelijk behoorlijk veel geld en het is gewoon niet nodig. Hoe moeilijk kan 't zijn? Dan kan je zeggen dat je het zo houden moet omdat 't voor de motivatie niets uit maakt, maar feit blijft dan dat 't geld kost en dat er voertuigen ingezet zijn die misschien ook elders nodig zijn. Daar kan je niet omheen.

Over dat verdiepen achter de werkelijke reden kan ik ook omkeren. Waarom hebben mensen direct hun oordeel? Hoe moeilijk is 't om te vragen of waarom het voertuiggebonden licht niet toereikend was in plaats van direct het argument als onzin en flauwekul af te schuiven?

Citaat van: Peter71 link=msg=1213904 date=1382795823
En ga zeker geen flauwekul roepen over opleidingen van de brandweer. Ik denk niet dat jij daar een inhoudelijke mening over kunt hebben.

Dat is geen flauwekul. Pompbediende suggereert het allemaal beter te weten. Dus dan mag hij ook uitleggen hoe dat dan werkt. Als iemand zegt iets te kunnen wat voor verder iedereen onmogelijk is dan mag ik toch wel vragen daar uitleg over te geven?

Citaat van: Peter71 link=msg=1213907 date=1382796241
Doet nog niets af dat die TS daar nog steeds terplaatse is, en ingezet staat ook voor hand en spandiensten aan de politie.

Ten tijden dat de lichtcontainer opgezet werd waren de TS'sen en de HV alweer weg gegaan. De lichtinzet heeft ook aardig lang geduurt. 2 uur later werd er nog aflossing voor gepiept.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Rutger

  • Geďnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 820
Citaat van: Peter71 link=msg=1213969 date=1382807330
Bepaal jij of het wel of niet nodig is dat een TS langdurig is ingezet omdat het teveel geld kost? Daar zijn brandweermensen voor die dat bepalen, en nogmaals daar zal een reden voor zijn. Het zal me een mooie boel gaan worden als burgers zich gaan bemoeien met de inzet van de brandweer. De brandweer zet materieel en personeel in zoals zij dat nodig achten, en even heel bot gezegt daar heb je verder niets mee te maken.

Dan die brandweermensen die op tv zouden hebben gezegt dat zij zouden gaan stoppen met de brandweer, vanwege dat herbezetten. Persoonlijk denk ik dat dat dan ook een wijze beslissing van hun is. Met dat soort dingen klap je niet uit de school, daar heb je eventueel de afdeling persvoorlichting voor. En als je niet wenst te herbezetten heb je inderdaad niets bij de brandweer te zoeken.

Wat een overdreven reactie...

Take it easy Peter. Misschien even adem halen en dan nog een rustig lezen.
Is alleen maar een advies hoor, ik bepaal dat natuurlijk niet he  ;)


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Kunnen we op de persoon gerichte veronderstellingen en beschuldigingen per DM uiten? Dan kunnen we het hier 'gewoon' zakelijk houden verder.

Dank u!
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1213946 date=1382802529


Ja prima. Er zijn brandweermannen op TV geweest die zelf vertelde dat ze stopte met de brandweer vanwege het herbezetting dingetje. Ik ga er vanuit dat zij de waarheid spreken. Media die teksten schrijven kunnen niets veranderen aan wat een brandweerman voor de camera zelf zegt.


Hier heb je gedeeltelijk gelijk de mannen die dit zeiden waren brandweermannen van posten die werden gesloten o.a. brandweer Wormen en brandweer de Beemte.
Die konden wel bij de brandweer blijven maar dan moesten ze aansluiten bij o.a. de vrijwilligers van brandweer Apeldoorn centrum die inderdaad veel voor bezetting zitten en brandweermensen die altijd een eigen uitruk gebied hebben gehad die gaan niet graag voor bezetting zitten terwijl de beroeps in hun oude gebied komen om daar te blussen.
Maar van de posten die gesloten zijn zijn diverse mensen over gegaan naar brandweer de maten en ook zijn er een aantal over gegaan naar de vrijwilligers van het centrum.
Met de komst van de waterwagens naar Apeldoorn hebben de vrijwilligers er weer een taak bij gekregen en zitten nu niet meer alleen voor bezetting maar rukken ook uit met een TS/BT de waterwagens de adembeschermingscontainer ondersteunen de verzorgingsgroep bedienen de WIP en het grootwatertransport dus taken genoeg zou ik zo zeggen.


sylvester1986

  • Gast
Politie reed bij dodelijk ongeluk Apeldoorn zonder sirene

De politiewagen die vrijdagavond op de Europaweg in Apeldoorn betrokken was bij een dodelijk ongeval, reed zonder zwaailicht en sirene.
Dat heeft de politie zaterdag laten weten.

De alarmsignalen waren kort voor de aanrijding uitgezet. Dit was om de verdachte, naar wie de politie onderweg was, niet voortijdig te alarmeren dat ze eraan kwamen.
Aanvankelijk stonden de sirene en de zwaailichten wel aan, aldus de politie.

Bij het ongeluk kwam een 47-jarige automobiliste om het leven.

Spoedmelding
De agenten waren op weg naar een spoedmelding. De rest van de uitkomsten worden bekend gemaakt als het hele onderzoek klaar is.

Een van de twee agenten die in de auto zaten, raakte lichtgewond. De ander kwam met de schrik vrij.