Tips voor aspiranten

Auteur Topic: Tips voor aspiranten  (gelezen 3286 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bart.

  • Politievrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 225
  • It's a beautiful day to save lives.
Gepost op: 26 oktober 2013, 13:18:56
Hoi allemaal,

Van een ex-collega (hoofdagent/politiecoach) kreeg ik deze tips, ik wilde ze graag met jullie delen. Je zou voordat je aan de opleiding begint ermee kunnen oefenen. Wellicht komt het tijdens het werk van pas:

  • Location location location
Stel je zit in de auto of loopt over straat en je ziet plots iets gebeuren. Weet je dan waar je bent? Als je dat wil trainen kun je bijvoorbeeld iedere keer als je een straat inloopt of rijd, even kijken hoe die straat heet. Als je dat vaak genoeg doet, wordt het automatisme.
  • Kijken moet je leren
Let eens op wat je allemaal tegenkomt, in de auto: kijk eens naar; bellers, niet-gordeldragers. In de stad: let eens op onopvallende vreemde zaken. Hoe meer je op de details gaat letten, hoe beter je erin getraind bent om snel een situatie te beoordelen en juist te reageren.
  • Kijksnelheid
Train jezelf op snelheid in het kijken. Als je dat doet, hoef je namelijk nooit aan jezelf te twijfelen van: "Heb ik dat nou wel goed gezien? Begon het kenteken nou echt met een T? Of was het een F?" Je kan het trainen door heel snel te kijken naar een kenteken van een auto die jou inhaalt. (2 seconden). Noem het kenteken daarna hardop op en check vervolgens of het klopt. De eerste paar keer zal je er waarschijnlijk naast zitten, maar daarna heb je ze steeds vaker goed. Als je dit een paar keer per week doet, zul je merken dat je snel vooruitgang boekt en dat kan bij hard/rood rijders goed van pas komen.
  • Alfa beta... oh nee, alfa bravo
Leer het NATO-alfabet vast uit je hoofd, dit scheelt een hoop verwarring in de communicatie met de meldkamer en andere collega's
NATO alfabet op wikipedia

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben en vul dit topic vooral aan!


Voornamelijk werkzaam in: horeca (arrestanten en camera-toezicht), publiek domein (GPZ) en bij verkeerscontroles.  Tevens BHV'er en geïnteresseerd in


Henk070

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Reactie #1 Gepost op: 31 december 2013, 21:57:58
Bedankt voor de info  O0

Gr Henk