Vrijwilligers niet opgeleid voor bediening zwaar redgereedschap?

Auteur Topic: Vrijwilligers niet opgeleid voor bediening zwaar redgereedschap?  (gelezen 10116 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

tygerpower

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 543
Reactie #10 Gepost op: 27 oktober 2013, 10:15:00
Het kost dan misschien in het begin veel geld en uren om alle vrijwilligers op te leiden om ook met dit gereedschap te werken.
maar uiteindelijk krijg je er wel een besparing mee omdat dan de extra TS van beroeps niet mee hoeft uit te rukken. en je dus ook niet meteen een herbezetting krijgt.


erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #11 Gepost op: 27 oktober 2013, 10:15:45
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1214178 date=1382864405
Eén van die redenen kan zijn, is dat de inzetfrequentie met dit redgereedschap van de vrijwilligers dusdanig laag is, <1x per jaar, dat ze wel opgeleid kunnen zijn maar nooit geoefend en ervaren zullen worden zonder dat het veel van de beschikbare oefenuren opslokt.

Dat is zeker waar.

Citaat van: Peter71 link=msg=1214180 date=1382864579
Klopt, maar het gedrag van het te knippen materiaal is totaal anders als een normale auto. En dat is niet geheel onbelangrijk. ;)

Ook dat is waar maar het moet wel allemaal in het oefenprogramma passen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 27 oktober 2013, 10:17:26
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1214178 date=1382864405
Eén van die redenen kan zijn, is dat de inzetfrequentie met dit redgereedschap van de vrijwilligers dusdanig laag is, <1x per jaar, dat ze wel opgeleid kunnen zijn maar nooit geoefend en ervaren zullen worden zonder dat het veel van de beschikbare oefenuren opslokt.
Zover ik weet komt het hoofdstuk vrachtwagens vanzelf voorbij in de leidraad oefenen. Als we het gaan hebben over de inzetfrequentie kunnen we het verhaal chemiepakken daar ook aan toevoegen. En dan denk ik dat je vaker de kans loopt om een vrachtwagen te moeten openknippen, dan dat je een chemiepak hoeft te dragen. ;)


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #13 Gepost op: 27 oktober 2013, 11:30:19
Enigszins bijzonder is het wel, maar misschien is de oplossing helemaal niet zo slecht. Op de HV's bij ons in de regio liggen ook spullen die ik nog nooit aangeraakt heb. Dat zijn toch vrij specifieke werktuigen die je bij een standaard ongeval ook niet nodig hebt. Hier is afgesproken dat de HV met 3 man uitrukt en je dus een technisch team van de HV in kan zetten, waarbij het voordeel is dat zij bekend zijn met het materiaal. In Rotterdam wordt ook gewerkt met 'HV-teams' die bij zwaardere inzetten worden opgeroepen.

Het idee vind ik niet slecht: lokale TS als primaire uitruk, redden zij het dan kan de assistentie van de HV+TS van de hoofdpost geannuleerd worden.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #14 Gepost op: 27 oktober 2013, 11:46:28
Citaat van: Danny722 link=msg=1214215 date=1382869819


Het idee vind ik niet slecht: lokale TS als primaire uitruk, redden zij het dan kan de assistentie van de HV+TS van de hoofdpost geannuleerd worden.

En zo gebeurt het dan ook.


Bert_0341

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 156
Reactie #15 Gepost op: 27 oktober 2013, 11:53:49
Ik weet dat toen de hv in apeldoorn nieuw was de volgende reden is opgegeven

Beroeps rukt mee uit zolang de vrijwilligers niet de uitleg hebben gehad dan wel geoefend zijn.

Inmiddels zijn we al wat jaren verder, jaren waarin genoeg reden kunnen zijn voorgekomen die het bovenstaande anders hebben doen maken. Echter is het wel een dure oplossing 2 ts en een hv standaard inclusief de nodige mensen voor herbezetting.  Denk als je kijkt naar die kosten en de kosten die je hebt om de vrijwilligers goed te trainen op de hv zodat ze er goed mee kunnen werken misschien wel lager zijn.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #16 Gepost op: 27 oktober 2013, 12:04:02
Citaat van: tygerpower link=msg=1214184 date=1382865300
Het kost dan misschien in het begin veel geld en uren om alle vrijwilligers op te leiden om ook met dit gereedschap te werken.
maar uiteindelijk krijg je er wel een besparing mee omdat dan de extra TS van beroeps niet mee hoeft uit te rukken. en je dus ook niet meteen een herbezetting krijgt.

Het kost niet alleen in het begin veel geld en uren om de vrijwilligers op te leiden, maar daarna ook veel geld en uren om ze geoefend en bedreven te houden in het gebruik van het materiaal.
Dat betekent in het concrete geval van Apeldoorn dat je 8 x met gemiddeld 15 korpsleden geoefend moet houden in het gebruik van het materiaal uit de HV.
Ik denk dat de kosten van het geoefend en bedreven houden van de buitendorpen niet opwegen tegen de kosten van het niet hoeven herbezetten van de hoofdpost.
Zeker gezien het aantal uitrukken dat de buitendorpen het materiaal van de HV nodig hebben in het verzorgingsgebied.


rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Reactie #17 Gepost op: 27 oktober 2013, 16:13:24
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1214231 date=1382871842
Het kost niet alleen in het begin veel geld en uren om de vrijwilligers op te leiden, maar daarna ook veel geld en uren om ze geoefend en bedreven te houden in het gebruik van het materiaal.
Dat betekent in het concrete geval van Apeldoorn dat je 8 x met gemiddeld 15 korpsleden geoefend moet houden in het gebruik van het materiaal uit de HV.
Ik denk dat de kosten van het geoefend en bedreven houden van de buitendorpen niet opwegen tegen de kosten van het niet hoeven herbezetten van de hoofdpost.
Zeker gezien het aantal uitrukken dat de buitendorpen het materiaal van de HV nodig hebben in het verzorgingsgebied.

Tegenwoordig is zo dat de herbezetting in Apeldoorn niet standaard meer mee gealarmeerd wordt met een ongeval (voorheen was dit wel zo). Herbezetting wordt nu aangevraagd als de inzet langer gaat duren.

Daarnaast is het ook zo dat de ts/bt voertuigen hier in de omgeving sinds een paar maanden een ram aan boord hebben. Dus wat dat betreft waren / zijn de korpsen niet geoefend met het werken met een ram (laat staan met de rest van de bepakking van de hv).


Bert_0341

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 156
Reactie #18 Gepost op: 30 oktober 2013, 08:16:14
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1214231 date=1382871842
Zeker gezien het aantal uitrukken dat de buitendorpen het materiaal van de HV nodig hebben in het verzorgingsgebied.

kan het verkeerd lezen maar hier lees ik dus dat je zegt dat ze de hv niet nodig hebben in 9 van de tien gevallen.... moet je hem dan wel laten meerijden met een extra ts??

en nogmaals ik blijf erbij dat ieder manschap de basistaken moet kunnen uitvoeren en daar valt hv ook onder. dat er vervolgens 2 personen met een hv komen waarop misschien specifiek materiaal ligt wat weinig gebruikt wordt ok dat kan. maar of je nu met schaar/spreider van het merk x een bevrijding moet doen of met een van merk y  dat maakt niks uit.
Het gaat vaak om de maximale kracht van een spreider of schaar wat verschilt en het gewicht van deze echter de werking is het zelfde.

Immers meer verschil is er echt vaak niet in een hv of ts bepakking..  ts-bzk kan een ongeval zelfstandig aan met het materiaal wat ze hebben. een hv heeft materiaal met een zwaardere capaciteit( maar de werking is het zelfde)  en een ram (die zal niet op iedere ts zitten)  en extra stabilisatie materiaal. En op zich als een manschap is opgeleid voor hv heeft hij deze allemaal leren te gebruiken en wordt dit ook beoefend voor de vakbekwaamheid.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #19 Gepost op: 30 oktober 2013, 08:45:13
Citaat van: Bert_0341 link=msg=1215467 date=1383117374
kan het verkeerd lezen maar hier lees ik dus dat je zegt dat ze de hv niet nodig hebben in 9 van de tien gevallen.... moet je hem dan wel laten meerijden met een extra ts??
In de regio Utrecht gaat er pas een HV rijden bij ongevallen met vrachtwagens/bussen, of op aanvraag van de bevelvoerder. Alle andere ongevallen doet een TS alleen, en dat kan ook makkelijk met het redgereedschap wat daar op zit. Dus een HV rijdt in veel gevallen toch sporadisch. ;)