Politie: etnisch profileren

Auteur Topic: Politie: etnisch profileren  (gelezen 17664 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #10 Gepost op: 29 oktober 2013, 13:42:26
Citaat van: BartK link=msg=1215136 date=1383047723
Volgens mij worden blanke jongeren net zo goed gecontroleerd

Wat mij opvalt is dat bijna niemand van de "deskundigen", voor of tegen, opmerkt dat het natuurlijk begint in de samenleving zelf.
Blanke jongeren zullen minder snel aangemerkt worden als hangjeugd door de omgeving, er zal minder geklaagd worden, en dus zal de Politie minder vaak "optreden". Daar kan de Politie niks aan doen.

Andersom lijkt het mij ook een versterkend effect, zeker met jongeren.
Er zijn nu eenmaal meer Marokkaanse en Antilliaanse jongeren die met politie en justitie in aanraking komen. Er zullen dus ook meer jongeren zijn die iemand kennen die door de politie is aangehouden. Hierdoor zullen zij eerder geneigd zijn om aan racisme te denken als zij zelf een keer staande worden gehouden.

Citaat van: BartK link=msg=1215136 date=1383047723
Ik hoor nooit een autochtoon persoon vragen waarom hij nou juist gecontroleerd wordt.
Nou, als ik naar de politiemensen luister die worden ingezet bij voetbalwedstrijden dan hoor ik toch andere dingen.... ;) (En ik ben geen agent)

Citaat van: -Joost- link=msg=1215149 date=1383049882
Als je vervelend loopt te doen of een agent schat in dat je voor problemen kan zorgen, dan wordt je gecontroleerd. Klaar. Als het statistisch blijkt dat er dan meer personen met een bepaalde culturele of etnische achtergrond worden gecontroleerd, dan is dat zo.

Het gaat er natuurlijk om hoe een agent inschat  "dat je voor problemen kan zorgen" en waarom een agent vind dat hij iemand moet controleren. Los van de "discriminatie" discussie kan je je ook afvragen of Agenten niet onbewust in een patroon vast zitten, en daardoor misschien juist minder effectief optreden. Ik weet het antwoord niet, want ik ben geen agent, en mijn eigen ervaringen zijn niet per se de norm...
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Bart.

  • Politievrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 225
  • It's a beautiful day to save lives.
Reactie #11 Gepost op: 29 oktober 2013, 13:49:17
Citaat van: -Joost- link=msg=1215149 date=1383049882
Ik heb ook nog nooit een autochtoon tegen een uitsmijter of agent horen groepen dat hij iets zegt of doet omdat de persoon blank is, van burgers afkomstig uit andere etniciteiten kent iedereen op straat de voorbeelden op dit gebied wel. Mijns inziens vraag je er dan juist om om zogezegd 'gediscrimineerd' te worden, je plaatst jezelf immers in een aparte positie ten opzichte van de algemene bevolking.

Dit topic is ook weer een voorbeeld van uitingen op dit gebied, hetzij in een wat andere context. Als je vervelend loopt te doen of een agent schat in dat je voor problemen kan zorgen, dan wordt je gecontroleerd. Klaar. Als het statistisch blijkt dat er dan meer personen met een bepaalde culturele of etnische achtergrond worden gecontroleerd, dan is dat zo.

Zolang iemand zich binnen de normale maatschappelijke kaders begeeft heb ik alle respect voor zijn of haar persoonlijke, culturele of godsdienstige waarden. Als je je echter boven iedereen vergeeft omdat je andere afkomst heb ben ik heel snel klaar met je...
Hier ben ik het volledig mee eens, Joost. Het is goed dat Amnesty de rechten van de mens bewaakt, maar ik denk dat het worden gecontroleerd door de politie niet echt de rechten van de mens schaadt. Tenzij er natuurlijk fouten worden gemaakt tijdens dat proces, maar dat is dan aan de rechter. Tevens een heel andere discussie. Amnesty gaat wat mij betreft in dit geval te ver.
Voornamelijk werkzaam in: horeca (arrestanten en camera-toezicht), publiek domein (GPZ) en bij verkeerscontroles.  Tevens BHV'er en geïnteresseerd in


Bart.

  • Politievrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 225
  • It's a beautiful day to save lives.
Reactie #12 Gepost op: 29 oktober 2013, 13:51:50
Citaat van: zwelgje link=msg=1215151 date=1383050546
Nou, als ik naar de politiemensen luister die worden ingezet bij voetbalwedstrijden dan hoor ik toch andere dingen.... ;) (En ik ben geen agent)

Ik wil wel even opmerken dat dat natuurlijk een andere context is. Er wordt inderdaad gevraagd waarom de agent hem of haar controleert, maar het argument: "Dat komt zeker omdat ik blank ben!" wordt niet gebruikt.
Voornamelijk werkzaam in: horeca (arrestanten en camera-toezicht), publiek domein (GPZ) en bij verkeerscontroles.  Tevens BHV'er en geïnteresseerd in


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #13 Gepost op: 29 oktober 2013, 14:05:03
Citaat van: BartK link=msg=1215155 date=1383051110
Ik wil wel even opmerken dat dat natuurlijk een andere context is. Er wordt inderdaad gevraagd waarom de agent hem of haar controleert, maar het argument: "Dat komt zeker omdat ik blank ben!" wordt niet gebruikt.

Daarmee bedoelde ik dat ook daar (blanke) mensen aannemen dat ze gecontroleerd worden gebaseerd op uiterlijke kenmerken. En dan heb ik het niet over voetbal shirts of sjaaltjes.
Dat blanken niet klagen over controle vanwege blank zijn is logisch als blank de norm is/lijkt....

Citaat van: BartK link=msg=1215154 date=1383050957
Het is goed dat Amnesty de rechten van de mens bewaakt, maar ik denk dat het worden gecontroleerd door de politie niet echt de rechten van de mens schaadt.
Daar kunnen we heel lang over discussiëren, maar controle door de politie kan wel degelijk een schending van de rechten van de mens zijn. Die schending kan gerechtvaardigd zijn of niet...
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Bart.

  • Politievrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 225
  • It's a beautiful day to save lives.
Reactie #14 Gepost op: 29 oktober 2013, 14:08:52
Citaat van: zwelgje link=msg=1215160 date=1383051903
Daarmee bedoelde ik dat ook daar (blanke) mensen aannemen dat ze gecontroleerd worden gebaseerd op uiterlijke kenmerken. En dan heb ik het niet over voetbal shirts of sjaaltjes.
Dat blanken niet klagen over controle vanwege blank zijn is logisch als blank de norm is/lijkt....
Dat is waar, ik begreep je niet helemaal goed denk ik. Kan iemand mij vertellen hoe dit vroeger was? Ik denk dat de politie (helaas) een hoop gezag is verloren in de loop der tijd. Wellicht heeft dat ermee te maken?

Citaat van: zwelgje link=msg=1215160 date=1383051903
Daar kunnen we heel lang over discussiëren, maar controle door de politie kan wel degelijk een schending van de rechten van de mens zijn. Die schending kan gerechtvaardigd zijn of niet...
Klopt. Maar normaal gesproken mag je er vanuit gaan dat een politieagent, die onder ede/belofte staat, die wetten en rechten niet schendt.
Voornamelijk werkzaam in: horeca (arrestanten en camera-toezicht), publiek domein (GPZ) en bij verkeerscontroles.  Tevens BHV'er en geïnteresseerd in


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Reactie #15 Gepost op: 29 oktober 2013, 15:31:05
Donkere jongens vaker aangehouden. ‘Doetank’ klaagt politie aan
door Pim van den Dool
Vandaag lanceert ‘Doetank’ op de website Controlealtdelete.nl een zelfgemaakte reportage over politiediscriminatie. De initiatiefnemers van Doetank (“opgericht om ingesleten mechanismen van in- en uitsluiting in Nederland tegen te gaan”) stuurden afgelopen augustus twee groepen jongens de straat op. De ene groep bestond uit drie blanke jongens, de andere uit drie donkere.

De donkere jongens werden meerdere malen aangehouden en ondervraagd door de politie. De blanke jongens niet eenmaal. In een interview zegt een van de blanke jongens nog nooit te zijn aangehouden terwijl hij op straat liep. Hij denkt dat dat komt door zijn huidskleur. Een donkere jongen legt uit dat hij meerdere malen onterecht is gearresteerd, terwijl blanke jongens op hetzelfde moment vrijuit gingen. Hij zegt de politie hierdoor niet langer als zijn vriend te zien of als mensen waar hij wat aan kan hebben.



Amnesty: etnisch profileren ontstijgt niveau incidenten
De bevindingen uit het filmpje zijn in lijn met een rapport van Amnesty International dat vandaag is verschenen. De organisatie schrijft in het rapport ‘Proactief politieoptreden vormt risico voor mensenrechten: Etnisch profileren onderkennen en aanpakken’, dat de praktijk van etnisch profileren het niveau van incidenten ontstijgt. Dat is zorgelijk, vindt de mensenrechtenorganisatie, omdat het een “vorm van discriminatie is die bijdraagt aan stigmatisering en negatieve beeldvorming over etnische minderheden”.

Selectie op uiterlijke kenmerken door de politie vindt vooral bij identiteits- en verkeerscontroles en preventief fouilleren plaats en bij controles op illegaal verblijf in Nederland. Dat betekent in de praktijk dat allochtone jongeren die in groepjes rondhangen of allochtonen in een dure auto of op een scooter staande worden gehouden.

Politie herkent zich niet in rapport Amnesty
De korpsleiding van de nationale politie laat in een schriftelijke reactie weten het oneens te zijn met de conclusie van Amnesty International dat etnisch profileren verder strekt dan incidenten. “De politie wijst etnisch profileren af.” Bovendien, stelt de korpsleiding, besteedt de politieopleiding “specifieke aandacht aan het zo neutraal mogelijk kijken naar en beoordelen van situaties. Multicultureel Vakmanschap is een module in de opleiding. Daarbij komen diversiteit en discriminatiebestrijding aan de orde”.

Doetank vraagt mensen uitdrukkelijk te reageren op de site, dus kijk en oordeel zelf. En reageer eventueel.


Security guard

  • Mobiel surveillant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
  • Haal het beste uit jezelf. ;-)
Reactie #16 Gepost op: 29 oktober 2013, 16:13:19
Bij bijvoorbeeld preventief fouilleren zal er zeker naar het uiterlijk gekeken worden, geslacht, leeftijd afkomst.
Gebeurd constant en daar is niets mis mee. Zelf meegemaakt waarbij we onderling tegen elkaar zeiden, laten we die maar eens controleren en dat had allemaal met uiterlijke kenmerken te maken.
Voer je zo'n controle uit, dan kun je wel politiek correct A selectief gaan fouilleren, maar dan zullen de resultaten drastisch minder zijn.
En ja, ga je een oud vrouwtje controleren dan ben je voor de buitenstaander weer niet goed bezig, dan moet je dus blijkbaar wel naar de uiterlijke kenmerken kijken. (hypocriet)

We hoeven elkaar en de politie niet te verdedigen dat het niet of zelden gebeurd want het gebeurd dagelijks.
Het niet A selectief selecteren, op uiterlijke kenmerken afgaan en daar valt iemand zijn of haar mogelijke afkomst ook tussen.

Een goede diender doet iets met de combinatie kennis en het onderbuikgevoel. Zolang je daarin integer en volgens het boekje (wettelijke regelgeving)  handelt vind ik het geen kwaad kunnen.

Ik heb zelf bij een "doelgroepenteam" gewerkt en daar doe je niets anders dan selecteren, en dan spreek je niet van (mogelijke) verdachten.
Verleden: Ex politiemedewerker AA - Surveillant A + B (2010)  - Politiemedewerker (tot mei 2013)


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #17 Gepost op: 29 oktober 2013, 16:25:23
Citaat van: DKAG link=msg=1215188 date=1383057065
Selectie op uiterlijke kenmerken door de politie vindt vooral bij identiteits- en verkeerscontroles en preventief fouilleren plaats en bij controles op illegaal verblijf in Nederland. Dat betekent in de praktijk dat allochtone jongeren die in groepjes rondhangen of allochtonen in een dure auto of op een scooter staande worden gehouden.

Goh nou dit is nogal een constatering inderdaad...

Tegen de tijd dat we kunnen ruiken of iemand foute bedoelingen heeft ga ik dit argument misschien serieus nemen.


Bart.

  • Politievrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 225
  • It's a beautiful day to save lives.
Reactie #18 Gepost op: 29 oktober 2013, 16:27:12
Citaat van: -Joost- link=msg=1215222 date=1383060323
Goh nou dit is nogal een constatering inderdaad...

Tegen de tijd dat we kunnen ruiken of iemand foute bedoelingen heeft ga ik dit argument misschien serieus nemen.
Precies.. Iedereen snapt toch dat dat juist de rede is om die persoon staande te houden?
Voornamelijk werkzaam in: horeca (arrestanten en camera-toezicht), publiek domein (GPZ) en bij verkeerscontroles.  Tevens BHV'er en geïnteresseerd in


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #19 Gepost op: 29 oktober 2013, 16:29:34
Citaat van: BartK link=msg=1215223 date=1383060432
Precies.. Iedereen snapt toch dat dat juist de rede is om die persoon staande te houden?
* advocaat van de duivel *

Waarom is huidskleur/leeftijd/geslacht een reden om iemand extra aandacht te geven? Waar is dat op gebaseerd?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis