Politie: etnisch profileren

Auteur Topic: Politie: etnisch profileren  (gelezen 17665 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bart.

  • Politievrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 225
  • It's a beautiful day to save lives.
Reactie #20 Gepost op: 29 oktober 2013, 16:34:32
Citaat van: Golly link=msg=1215226 date=1383060574
* advocaat van de duivel *

Waarom is huidskleur/leeftijd/geslacht een reden om iemand extra aandacht te geven? Waar is dat op gebaseerd?

Citaat
Bij bijvoorbeeld preventief fouilleren zal er zeker naar het uiterlijk gekeken worden, geslacht, leeftijd afkomst.
Gebeurd constant en daar is niets mis mee. Zelf meegemaakt waarbij we onderling tegen elkaar zeiden, laten we die maar eens controleren en dat had allemaal met uiterlijke kenmerken te maken.
Voer je zo'n controle uit, dan kun je wel politiek correct A selectief gaan fouilleren, maar dan zullen de resultaten drastisch minder zijn.
En ja, ga je een oud vrouwtje controleren dan ben je voor de buitenstaander weer niet goed bezig, dan moet je dus blijkbaar wel naar de uiterlijke kenmerken kijken. (hypocriet)

We hoeven elkaar en de politie niet te verdedigen dat het niet of zelden gebeurd want het gebeurd dagelijks.
Het niet A selectief selecteren, op uiterlijke kenmerken afgaan en daar valt iemand zijn of haar mogelijke afkomst ook tussen.

Een goede diender doet iets met de combinatie kennis en het onderbuikgevoel. Zolang je daarin integer en volgens het boekje (wettelijke regelgeving)  handelt vind ik het geen kwaad kunnen.

Ik heb zelf bij een "doelgroepenteam" gewerkt en daar doe je niets anders dan selecteren, en dan spreek je niet van (mogelijke) verdachten.

[EDIT] Ik wil niet discrimineren, integendeel, ik vind dat iedereen een waardevolle plek in de samenleving verdient, maar de politie moet kunnen controleren wie zij wil, ook als dat berust op een 'onderbuikgevoel'. Het is denk ik ook te wijten aan de samenleving dat er zo'n groot probleem van wordt gemaakt. We kunnen ook met z'n allen respect hebben voor de politie en de beslissingen die een agent maakt. Daar is de politie namelijk voor.
Voornamelijk werkzaam in: horeca (arrestanten en camera-toezicht), publiek domein (GPZ) en bij verkeerscontroles.  Tevens BHV'er en geïnteresseerd in


Security guard

  • Mobiel surveillant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
  • Haal het beste uit jezelf. ;-)
Reactie #21 Gepost op: 29 oktober 2013, 16:41:19
Citaat van: Golly link=msg=1215226 date=1383060574
* advocaat van de duivel *

Waarom is huidskleur/leeftijd/geslacht een reden om iemand extra aandacht te geven? Waar is dat op gebaseerd?

Geachte G. Roethoff...  ;)

Laat ik een voorbeeld geven:

Het is niet per definitie van belang maar aangezien zakkenrollers/tassenrollers/gekwalificeerde winkelboefjes over het algemeen Roemeens cq. Bulgaars zijn krijgen die automatisch net even wat meer aandacht dan die blonde jonge man met blauwe ogen.
Het geeft niet de volle zekerheid dat deze blonde jonge man met blauwe ogen geen kwaad in de zin heeft. Maar als je ambtshalve weet dat een bepaalde doelgroep mbt bovenstaande misdrijven voor 95% deze nationaliteit hebben, dan handel je daarna.
Het zou dom zijn dat niet te doen en heeft totaal niets met discriminatie te maken, logisch nadenken en handelen vanuit je ambtshalve vergaarde kennis/info.
Verleden: Ex politiemedewerker AA - Surveillant A + B (2010)  - Politiemedewerker (tot mei 2013)


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #22 Gepost op: 29 oktober 2013, 16:41:35
Citaat van: Golly link=msg=1215226 date=1383060574
* advocaat van de duivel *

Waarom is huidskleur/leeftijd/geslacht een reden om iemand extra aandacht te geven? Waar is dat op gebaseerd?

Het gaat uiteraard om het totale plaatje hoe iemand overkomt en daarnaast spelen de situationele omstandigheden ook een belangrijke rol. In een paar seconden moet je op basis van deze factoren een inschatting maken hoe je de situatie gaat aanpakken.

Daarnaast bestaan er genoeg criminologische onderzoeken en theorieen op dit gebied, waarbij duidelijk risicogroepen naar voren komen gebaseerd op o.a. leeftijd, opleidingsniveau en ook biologische factoren. Moeten we de criminologie dan ook maar afschaffen omdat ze discrimineren?  ::)

(Vergeet daarnaast ook niet dat het veelvuldig controleren van een persoon of groep onderdeel kan zijn van een PGA. Ik ben ervan overtuigd dat deze werkwijze de juiste is en ook goede resultaten oplevert, ondanks dat het misschien anders lijkt voor de buitenwereld)


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #23 Gepost op: 29 oktober 2013, 16:41:56
Citaat van: DKAG link=msg=1215188 date=1383057065
Donkere jongens vaker aangehouden. ‘Doetank’ klaagt politie aan
door Pim van den Dool
Vandaag lanceert ‘Doetank’ op de website Controlealtdelete.nl een zelfgemaakte reportage over politiediscriminatie. De initiatiefnemers van Doetank (“opgericht om ingesleten mechanismen van in- en uitsluiting in Nederland tegen te gaan”) stuurden afgelopen augustus twee groepen jongens de straat op. De ene groep bestond uit drie blanke jongens, de andere uit drie donkere.

En we hebben beeld:
Politie discriminatie in Nederland
Bron: Doetank


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #24 Gepost op: 29 oktober 2013, 16:53:20
Ik ken een jongen die op 15 jarige leeftijd een bedrijfje is begonnen. Dat liep zo goed dat hij op zijn 17de, na afronden van de Havo, geen vervolgopleiding is gaan doen. Hij spaart in een maand meer dan wat ik verdien en dan nog geeft hij bakken met geld uit. Hij rijdt een paar dure bolides, allemaal cash gekocht. Hij woont en werkt in Amsterdam. En was in het begin dagelijks de klos, en nu nog regelmatig wordt hij aan de kant gezet. Wat doet een jongen van 22 in een SLK?
Deze jongen is gewoon blank en gewoon Nederlander.

Iemand valt op en daardoor komt hij in aanmerking voor controle. Of dat een dure auto is, of iemand die zich 's nachts ergens ophoudt.. Het is verdacht. Als iemand foto's van verschillende woningen staat te maken valt dat op, ongeacht de tint op de huid. Gek genoeg zijn degene die ik tot nu toe daarvoor gesproken heb allemaal bekenden van de politie met (recente) antecedenten voor woninginbraken.

Bij een verkeerscontrole in de Bijlmer staan er ook bijna alleen maar getinte mensen aan de kant. Er is verder ook weinig aanbod.

Maar Amesty mag van mij best klagen, dan wil ik ook graag dat ze even in de cellengang komen kijken. Kunnen ze meteen de verhoudingen bepalen en dat afzetten tegen de samenleving. Moet je je alleen afvragen of dat de schuld van de politie is of de arrestanten...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #25 Gepost op: 29 oktober 2013, 16:58:57
Citaat van: Security guard link=msg=1215233 date=1383061279
Geachte G. Roethoff...  ;) ???

Laat ik een voorbeeld geven:

Het is niet per definitie van belang maar aangezien zakkenrollers/tassenrollers/gekwalificeerde winkelboefjes over het algemeen Roemeens cq. Bulgaars zijn krijgen die automatisch net even wat meer aandacht dan die blonde jonge man met blauwe ogen.
Het geeft niet de volle zekerheid dat deze blonde jonge man met blauwe ogen geen kwaad in de zin heeft. Maar als je ambtshalve weet dat een bepaalde doelgroep mbt bovenstaande misdrijven voor 95% deze nationaliteit hebben, dan handel je daarna.
Het zou dom zijn dat niet te doen en heeft totaal niets met discriminatie te maken, logisch nadenken en handelen vanuit je ambtshalve vergaarde kennis/info.

Dit was dus mijn vraag, hoe weten we dat eigenlijk? Waar komt die wijsheid vandaan? Hoe weten we dat dat over het algemeen Oost Europeanen zijn? Of letten we er beter op omdat het politieke klimaat tegen dit soort mensen al negatief is en vinden we dus meer criminelen met een bepaalde afkomst?

Citaat van: -Joost- link=msg=1215234 date=1383061295
Het gaat uiteraard om het totale plaatje hoe iemand overkomt en daarnaast spelen de situationele omstandigheden ook een belangrijke rol. In een paar seconden moet je op basis van deze factoren een inschatting maken hoe je de situatie gaat aanpakken.

Daarnaast bestaan er genoeg criminologische onderzoeken en theorieën op dit gebied, waarbij duidelijk risicogroepen naar voren komen gebaseerd op o.a. leeftijd, opleidingsniveau en ook biologische factoren. Moeten we de criminologie dan ook maar afschaffen omdat ze discrimineren?  ::)

Joost ik zeg niet dat je onderzoek moet afschaffen, maar we moeten kijken naar de mogelijkheid dat we door een politiek klimaat bij voorbaat al bevooroordeelde resultaten behalen en dat onderzoek richt zich dan op die resultaten en bevestigd het beeld omdat het vooroordeel de resultaten bepaalt. Snappie? :P

Ik richt me ook echt niet op individuele dienders, maar misschien is de algehele cultuur wel gewoon bevooroordeeld richting niet blank met blauwe ogen en blond haar. Als dat zo is moeten we dit gewoon kunnen onderkennen en ons richten op het verbeteren hiervan.

Ik weet zeker dat er ook genoeg blanke jongens en meisjes zijn in NL die narigheid uithalen, pakken we die wel even vaak als de niet blanke jongens en meisjes?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Bart.

  • Politievrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 225
  • It's a beautiful day to save lives.
Reactie #26 Gepost op: 29 oktober 2013, 17:01:40
Citaat van: Golly link=msg=1215248 date=1383062337
Ik weet zeker dat er ook genoeg blanke jongens en meisjes zijn in NL die narigheid uithalen, pakken we die wel even vaak als de niet blanke jongens en meisjes?
Ik hoop het van harte. Iedereen zou gewoon gelijk behandeld moeten worden.
Voornamelijk werkzaam in: horeca (arrestanten en camera-toezicht), publiek domein (GPZ) en bij verkeerscontroles.  Tevens BHV'er en geïnteresseerd in


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #27 Gepost op: 29 oktober 2013, 17:12:26
Citaat van: Golly link=msg=1215248 date=1383062337
Joost ik zeg niet dat je onderzoek moet afschaffen, maar we moeten kijken naar de mogelijkheid dat we door een politiek klimaat bij voorbaat al bevooroordeelde resultaten behalen en dat onderzoek richt zich dan op die resultaten en bevestigd het beeld omdat het vooroordeel de resultaten bepaalt. Snappie? :P

Ik richt me ook echt niet op individuele dienders, maar misschien is de algehele cultuur wel gewoon bevooroordeeld richting niet blank met blauwe ogen en blond haar. Als dat zo is moeten we dit gewoon kunnen onderkennen en ons richten op het verbeteren hiervan.

Ik weet zeker dat er ook genoeg blanke jongens en meisjes zijn in NL die narigheid uithalen, pakken we die wel even vaak als de niet blanke jongens en meisjes?

Op deze punten kan ik je moeilijk tegenspreken. Ik probeer echter altijd een link te leggen tussen het wetenschappelijke onderzoek en hetgeen wat zich op straat afspeelt.


Security guard

  • Mobiel surveillant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
  • Haal het beste uit jezelf. ;-)
Reactie #28 Gepost op: 29 oktober 2013, 17:13:42
Citaat van: Golly link=msg=1215248 date=1383062337
Dit was dus mijn vraag, hoe weten we dat eigenlijk? Waar komt die wijsheid vandaan? Hoe weten we dat dat over het algemeen Oost Europeanen zijn? Of letten we er beter op omdat het politieke klimaat tegen dit soort mensen al negatief is en vinden we dus meer criminelen met een bepaalde afkomst?

Omdat er via Interpol wel eens informatie binnenkomt.  ::)

Om terug te komen op mijn voorbeeld over de zakkenrollers, er word op iedereen gelet en er zijn zat voorbeelden van autochtone Hollandse boefjes die ook voor die feiten zijn aangehouden. En ja in het verleden behaalde resultaten zijn voor hen niet in het voordeel voor de toekomst. Heel simpel cijfers geven het aan, met de wetenschap dat er zware crimi's achter zitten die deze arme bendes op pad sturen vanuit Roemenië en naburige landen.
Verleden: Ex politiemedewerker AA - Surveillant A + B (2010)  - Politiemedewerker (tot mei 2013)


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #29 Gepost op: 29 oktober 2013, 17:15:39
Het is niet het kleurtje op je huid waardoor je extra aandacht krijgt. Het is het gedrag wat je vertoont... Vertoont het gedrag een afwijking ten opzichte van het normale straat beeld... dan kun je controle verwachten... ongeacht de kleur...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....