Politie: etnisch profileren

Auteur Topic: Politie: etnisch profileren  (gelezen 17667 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #40 Gepost op: 29 oktober 2013, 22:27:27
Citaat van: Golly link=msg=1215336 date=1383070444
Jims, eigenlijk benadruk je nu mijn punt, we kijken een bepaalde kant op, en halen de bevestiging voor de zienswijze uit de resultaten van deze zienswijze. Alsof je  zegt ik ga zwanen vangen, mindset: zwarte zwanen zwemmen vaker bij de wal, ik vang 80% zwarte zwanen. Kijk: omdat ik 80% zwarte zwanen vang  zwemmen alle zwarte zwanen bij de wal. Ik ga dus extra op zwarte zwanen jagen.

Die Gender bias bepaalt dus (voor een deel) de focus van onze politie, waardoor we indie groep mensen meer criminelen pakken en ons dus nog meer focussen op die groep mensen. En dat moeten we niet willen 998765

Door wat ik aan signalementen bij de zogenaamde High Impact Crimes hoor over de mobi tijdens een dienst, kan ik de focus op bepaalde groepen wel begrijpen. Ik denk dat als de opstellers van het rapport een paar diensten mee zouden draaien, ze een ander beeld zouden krijgen. Of in ieder geval iets meer begrip.

Als ik de vergelijking mag maken met bv de ATBV overtredingen. Daar zie je dat vooral de Oostblokkers frauderen op dit gebied. Dus zet je inderdaad vaker die Witrus die bederfelijke waren vervoerd aan de kant om hem daarop te controleren. En dus niet de Nederlander die alleen maar binnenlands vervoer doet. Dat is volgens mij gewoon efficiënt werken, wat de politiek (en de burger) van ons verwacht.


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Reactie #41 Gepost op: 1 november 2013, 14:39:11
'Met stereotypering van de politie schiet de discussie over discriminatie niets op'
OPINIE - Maartje van der Woude − 31/10/13, 18:15
 
© anp.
#HetDuel Met haar bewering dat politieagenten bij controles steeds vaker discrimineren op basis van huidskleur, slaat Amnesty International het debat over 'etnisch profileren' dood, vindt Maartje van der Woude. .

 Juist de kant van de politie, haar perspectief, ontbreekt in het gros van het door Amnesty aangehaalde onderzoek.Beste Gerbrig,

Etnisch profileren moet bespreekbaar worden, zijn én blijven. Amnesty's recentelijk verschenen rapport heeft een belangrijke rol gespeeld in het opnieuw onder de aandacht brengen van dit fenomeen, maar gewaakt moet worden voor het doodslaan van het debat door het ten onrechte trekken van generaliserende conclusies over het gehele Nederlandse politieapparaat.

Natuurlijk is het bestaan van etnisch profileren, het selecteren van mensen enkel en alleen op basis van hun huidskleur, verwerpelijk. Hoewel het beperkte onderzoek dat er tot op heden in Nederland over dit onderwerp is verschenen reden geeft tot zorg over dit soort praktijken, ontbreken gegevens om te kunnen vaststellen dat etnisch profileren op stelselmatige wijze en op grote schaal wordt toegepast door Nederlandse opsporingsinstanties.

Selectie
Ook wordt in jullie rapport grotendeels voorbijgegaan aan de complexe situaties waarin agenten hun beslissingen moeten nemen. Een effectieve politie zal mensen moeten aanspreken. Politiewerk zonder selectie is niet mogelijk. Voor een vruchtbaar debat over verantwoorde beslissingsprocessen is het van groot belang dat debat daadwerkelijk met en dus niet louter tegen de politie te voeren.

Juist de kant van de politie, haar perspectief, ontbreekt in het gros van het door Amnesty aangehaalde onderzoek. Het beeld dat nu wordt geschetst is grotendeels gebaseerd op de perceptie van burgers over hoe de politie haar werk doet. Dat is belangrijk, maar niet genoeg.

Ik deel jullie conclusie dat meer onderzoek naar het fenomeen etnisch profileren noodzakelijk is. Taboes zijn er om doorbroken te worden, zo ook het taboe rond etnisch profileren. Maar het debat daarover mag niet leiden tot nog meer stereotyperen, in dit geval tot stereotypering van de politie.

Maartje van der Woude is universitair hoofddocent in Leiden en doet onder meer onderzoek naar naar etnisch profileren. Twitter: @Maartje_W


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Reactie #42 Gepost op: 1 november 2013, 14:39:46
'Het rapport van Amnesty is geen aanval op de politie'
OPINIE - Gerbrig Klos − 01/11/13, 12:00
 
© anp.
#HetDuel Het valt op dat er in wetenschappelijk onderzoek nauwelijks aandacht is voor etnisch profileren, schrijft Gerbrig Klos van Amnesty in antwoord op Maartje van der Woude. 'De politie kan niet om discriminatie heen. Gevallen én gevoelens van discriminatie belemmeren het contact met burgers en hinderen zo effectief en legitiem politiewerk.' .

 Amnesty stelt dat etnische minderheden vaker aan dergelijke controles worden onderworpen dan witte Nederlanders. We vragen daarom om sterkere mensenrechtenwaarborgen.Beste Maartje,

Fijn dat we het erover eens zijn dat signalen van etnisch profileren bespreekbaar moeten zijn. Ook de politie gaat dat gesprek niet uit de weg: tientallen politiefunctionarissen waren dinsdag bij Amnesty, wat aantoont dat de politie zorg heeft voor mensenrechten.

De politie kan niet om discriminatie heen. Gevallen én gevoelens van discriminatie belemmeren het contact met burgers en hinderen zo effectief en legitiem politiewerk.

Ons rapport stereotypeert beslist niet de gehele Nederlandse politie, zoals jij stelt. Het focust op proactieve controles, zoals identiteits- en voertuigcontroles en preventief fouilleren - controles van burgers die geen verdachte zijn en die geen individuele aanwijzing vereisen. Amnesty stelt dat etnische minderheden vaker aan dergelijke controles worden onderworpen dan witte Nederlanders. We vragen daarom om sterkere mensenrechtenwaarborgen.

Grondig onderzoek
Ons rapport is geen aanval op de politie, maar wijst op onbedoelde en onvoorziene neveneffecten van proactieve controles, die etnische minderheden meer raken dan anderen. Amnesty noemt dit een vorm van discriminatie. Dat zet de discussie op scherp, maar we schieten niet met scherp. Overigens geeft Amnesty al jaren blijk van zorg over etnisch profileren, onder meer in gesprekken met de politie. Het perspectiefverschil en de gedeelde zorg voor mensenrechten maakt die dialoog juist krachtig.

Ook met jou en andere wetenschappers hebben we vaak contact. Wat opvalt: ondanks aanhoudende signalen dat etnisch profileren plaatsvindt, is er in wetenschappelijk onderzoek en beleidsevaluaties nauwelijks gerichte aandacht voor. Amnesty hoopt nu dat wetenschappers alle ruimte krijgen van de politie voor nader, grondig onderzoek naar etnisch profileren, en dat zij de verantwoordelijkheid nemen daarover in alle vrijheid te publiceren.

Gerbrig Klos is senior-medewerker Amnesty International.
Lees hier het dossier over etnisch profileren. .


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #43 Gepost op: 2 november 2013, 01:13:26
Korpschef blogt over etnisch profileren

http://www.politie.nl/nieuws/2013/november/1/00-korpschef-blogt-over-etnisch-profileren.html
Laatste update: 01-11-2013 | 15:56

Den Haag - In een recent rapport stelt Amnesty Nederland dat de politie etnisch profileert. Het zou zich niet beperken tot incidenten, en ook steeds vaker voorkomen. In zijn weblog ‘Zonder onderscheid het verschil zien’ legt korpschef Gerard Bouman uit waarom hij het fundamenteel oneens is met deze conclusie. Ook noemt hij het selecteren van burgers op etnische kenmerken juridisch en moreel gezien volstrekt verwerpelijk.

Geïnteresseerden kunnen de blog hier downloaden.

Citaat
Zonder onderscheid het verschil zien
 
Amnesty zorgde de afgelopen dagen voor behoorlijk wat beroering met een rapport over etnisch
profileren door de politie. De Nationale ombudsman deed daar – althans zo meldt de krant – een
schepje bovenop: discriminatie van minderheden zit in de politiecultuur. In Buitenhof hield de
ombudsman de politie naar aanleiding van een televisiereportage voor dat zij soms losse handen
heeft als het om allochtonen gaat.
 
Elke onafhankelijke organisatie of instantie die ons doen en laten scherp in ogenschouw neemt, mag
op de waardering van mij als korpschef rekenen. De bril van een ander kan immers altijd een
verhelderende blik opleveren. Daarbij treden wij ook lastige en wellicht confronterende thema’s als
etnisch profileren met open vizier tegemoet. De uitspraken van Amnesty en ombudsman vormen
daarop geen uitzondering.
 
Uit volle overtuiging ga ik dit debat aan. De beschuldiging dat de politie meer dan incidenteel – met
andere woorden structureel – etnisch profileert en zelfs discrimineert, raakt mij namelijk diep. Dat
ondermijnt het wezen van de politie. In verbinding staan met alle burgers en het vertrouwen hebben
van de hele samenleving is essentieel voor ons functioneren. Dergelijke uitspraken stellen onze
kernwaarde integriteit ter discussie en trekken onze professionaliteit in twijfel. Dat alles vraagt om een
helder weerwoord.
 
Wat is etnisch profileren eigenlijk? Het Europees Netwerk Tegen Racisme geeft de volgende definitie.
“Politie en andere rechtshandhavers maken gebruik van etnisch profileren wanneer zij personen als
verdacht beschouwen omwille van wie ze zijn, hoe ze eruitzien of waar ze bidden, in plaats van wat ze
hebben gedaan.” Dit verschijnsel kan zich onder meer voordoen als politieagenten besluiten wie zij
staande houden voor bijvoorbeeld identiteitscontrole, ondervraging, fouillering of arrestatie.
 
Op etnische kenmerken burgers selecteren, is juridisch en moreel gezien volstrekt verwerpelijk. Daar
mag wat mij betreft geen enkele twijfel over bestaan. Iedereen binnen ons korps ging bij de politie om
onrecht te bestrijden. Desnoods met gevaar voor eigen leven. Iemand louter selecteren op grond van
afkomst druist lijnrecht in tegen dat rechtvaardigheidsgevoel. Het is niet integer en niet professioneel.
En ook nog eens contraproductief: etnisch profileren levert geen betere resultaten op en kan
individuele burgers en bevolkingsgroepen afstoten, die wij bij de bestrijding van criminaliteit hard nodig
hebben.

Maken wij ons dan nooit schuldig aan etnisch profileren? Natuurlijk wel. Alleen al statistisch gezien is
het volstrekt uitgesloten dat 63.000 medewerkers allemaal vlekkeloos te werk gaan en nooit
inschattingsfouten maken. In onze multiculturele samenleving ligt etnisch profileren bovendien vrijwel
dagelijks op de loer. Zeker omdat wij voortdurend op het scherpst van de snede keuzes moeten
maken, waarbij etnische aspecten regelmatig een rol spelen.
 
Ik ben het echter fundamenteel oneens met de suggestie dat de politie structureel en in toenemende
mate etnisch profileert. Zo’n krachtige aantijging zie ik graag met bewijzen onderbouwd. In het
Amnestyrapport lees ik genoeg suggesties, veronderstellingen en verwijzingen naar buitenlandse
onderzoeken, maar niets dat mij overtuigt van dit standpunt. Niets wat aantoont dat de Nederlandse
politie steeds meer racistische neigingen zou vertonen.
 
De Universiteit Twente publiceerde eind 2011 het onderzoek Proactief handhaven en gelijk
behandelen. Dat onderschrijft dat de politie jongeren uit etnische minderheden niet stelselmatig
anders behandelt. Als ze vaker met de politie in aanraking komen, ligt de verklaring in hun gedrag of
de groep waarin ze zich bevonden. Zij brengen ook meer tijd op straat door dan andere jongeren. De
onderzoekers constateerden incidenteel ongelijke behandeling, maar stelden vast dat de politie zich
bij proactieve handhaving overwegend laat leiden door voor ons werk relevante criteria, zoals
hanggroepsgedrag en tekenen die wijzen op criminaliteit.
 
De commotie over etnisch profileren baart mij zorgen. Deze beeldvorming doet iedere
politiemedewerker ernstig tekort en maakt onze complexe taken in onze complexe samenleving
bepaald niet eenvoudiger. De maatschappij verwacht dat wij proactief optreden. Dat betekent
onderscheid maken. Bijvoorbeeld door op straat nauwlettend naar afwijkend gedrag te kijken. Op
grond van talloze factoren, zoals locatie, tijdstip, voertuig, leeftijd en gedrag van personen. Of recente
gebeurtenissen en veiligheidsontwikkelingen in een specifieke wijk.

Al deze factoren kunnen meespelen of doorslaggevend zijn bij het besluit om de ene persoon wel aan
te spreken en een ander niet. Essentieel is dat wij altijd kunnen onderbouwen en uitleggen waarom wij
zo’n keuze maken. Natuurlijk begaan wij daarbij achteraf gezien inschattingsfouten, die sommige
burgers begrijpelijkerwijs kunnen ervaren als etnisch profileren. Onder meer via opleidingen investeren
wij daarom voortdurend in kennis en inzicht: wat eist werken in een multiculturele samenleving?
 
Daarbij komt dat de politie criminaliteit gericht probeert tegen te houden en op te sporen op locaties
waar dit het meeste effect sorteert. Bijvoorbeeld sociaal zwakkere buurten met relatief veel criminaliteit
en overlast. Daar wonen doorgaans veel etnische minderheden, die daardoor vaker met de politie te
maken krijgen. In hun woonomgeving zijn zij echter ook vaker het slachtoffer van criminaliteit en
overlast. Met elke identiteitscontrole of preventieve actie beschermen wij juist de goedwillende burgers
in deze buurten.
 
Net als iedereen hebben politiemensen intuïties en aannames over minderheden. Tegelijkertijd
beschikken zij over veel feitenkennis. De balans tussen intuïtie en kennis komt het scherpst naar
voren als een bepaalde etnische groep is oververtegenwoordigd bij een bepaald delict. De vraag luidt:
mag etnische kansberekening een rol spelen bij het zoeken naar specifieke daders van specifieke
delicten? Is dat etnisch profileren?
 
Generaliseren helpt ons het leven te ordenen. Zo ordenen wij binnen bepaalde grenzen ook
politievraagstukken. Een kindermisbruiker is vermoedelijk een man. Bij straatroof denken
politiemensen niet aan bejaarde, maar aan jeugdige daders. Zulke generalisaties roepen weinig verzet
op. In relatie tot culturele minderheden krijgt zo’n generalisatie snel het etiket etnisch profileren. Moet
de politie daarom elke plaats delict volstrekt neutraal betreden, zodat niemand zich onheus bejegend
voelt? Komt dat iemands veiligheid ten goede?
 
Bij ons vakmanschap hoort dat wij bij elk delict nauwgezet en proportioneel mogelijke dadergroepen
meewegen en dat uitgangspunt telkens aan de feiten toetsen. Niet om bevolkingsgroepen te
stigmatiseren of criminaliseren, maar in het belang van waarheidsvinding. En natuurlijk zijn
inschattingsfouten vreselijk. Zoiets doet mensen pijn. Dan moeten wij alles doen om de schade te
herstellen, zoals excuses aanbieden en onze fout uitleggen. Ook dat behoort tot goed politiewerk.
 
Het verschil zien zonder onderscheid te maken. Dat dilemma stelt ons telkens weer voor een grote
uitdaging en verantwoordelijkheid. Met alles wat in ons is, werken wij dagelijks aan het vinden van een
balans die iedereen recht doet. In het belang van veiligheid en zekerheid voor alle burgers in dit land.
Ik nodig Amnesty, de Nationale ombudsman en alle andere gespreksgenoten uit om ons daarbij
kritisch, constructief en gefundeerd terzijde te staan.
 
Gerard Bouman
korpschef
Samen sterk in de hulpverlening!


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #44 Gepost op: 15 oktober 2016, 09:40:13
De agent de schuld van discrimineren geven is hypocriet
Bob Hoogenboom  13 oktober 2016

Politiemensen zijn doelwit in het discriminatiedebat. En daar zijn ze af en toe wat emotioneel over, schrijft Bob Hoogenboom in de Politiecolumn. Terwijl etnisch profileren een structurele oorzaak heeft.

Lees verder op: https://www.nrc.nl/nieuws/2016/10/13/de-agent-de-schuld-van-discrimineren-geven-is-hypocriet-a1526376
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #46 Gepost op: 25 oktober 2016, 12:22:05
Politieacademie @Politieacademie
Vanavond live meekijken naar #politiedebat over etnisch profileren?
Dat kan vanaf 18:00 uur via https://politieacademie.nl/politiedebat #livestream
09:56 uur · 25 Oct 2016 · Twitter Web Client



In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #47 Gepost op: 31 oktober 2016, 12:03:47
Correct bejegenen hoort bij politiewerk

Laatste update: 31-10-2016 | 10:44

Nederland - Korpschef Erik Akerboom heeft Peter Slort per 1 november benoemd tot portefeuillehouder Diversiteit en De Kracht van het Verschil. Akerboom ziet dit thema als een strategisch speerpunt van zijn korps, dat hoge prioriteit verdient: ‘Het gaat om zowel vakmanschap als de normen en waarden die wij uitstralen.’


‘Het domste wat je als politie kunt doen, is bevolkingsgroepen van je vervreemden’, zegt korpschef Erik Akerboom op de vraag waarom diversiteit en etnisch profileren binnen zijn organisatie zo’n issue vormen. ‘Beseffen we voldoende wat het met mensen doet als wij hen relatief vaak zonder aantoonbare redenen langs de kant zetten? Weten we wat onze eigen collega's met een andere etniciteit op dit punt meemaken in hun privétijd? Ik wil in contact blijven, want politie en burger hebben elkaar hard nodig. Dan moet je ook zelf in de spiegel durven kijken. Waar laten we steken vallen en schieten we vakmatig tekort? Wat moeten we anders organiseren?’

Met prioriteit en duurzaam
Daarom vraagt hij Peter Slort, momenteel hoofd Operatiën van de Eenheid Oost-Nederland, om het voortouw te nemen: ‘Ik wil dat iemand zich volledig focust op deze voor ons zo essentiële beweging. Dat doet recht aan het maatschappelijke belang ervan. Onder meer het korpsprogramma De Kracht van het Verschil zette al belangrijke stappen. Peter Slort gaat nu op die weg verder. We moeten meer diversiteit bereiken. In ons korps en in onze kop. Met prioriteit en duurzaam.’

Krachtiger en concreter
Slort vertegenwoordigde de politie al tijdens meerdere tv-programma’s over diversiteit – etnisch profileren in het bijzonder. Samen met Akerboom nam Slort ook deel aan het Politiedeba dat de Politieacademie op 25 oktober hield. ‘Ik zie nogal wat herhaling van zetten en hoor vaak dezelfde pijnpunten langskomen. Anderzijds kan volgens mij ons eigen verhaal ook sterker. Met voortdurend benadrukken dat je bezig bent en dat het tijd nodig heeft, overtuigen we onze collega’s en de buitenwacht onvoldoende. Het mag best wat krachtiger en concreter.’

Gemakkelijke fix
‘Waarbij we op moeten passen voor een valkuil’, reageert Akerboom. ‘Ik bespeur een behoefte aan een gemakkelijke fix van het probleem. Denk aan het stopformulier. Zo eenvoudig werkt het niet. Uitsluiting betreft een complex vraagstuk dat het politiedomein overschrijdt. Aan dat maatschappelijke debat nemen wij als politie deel. Met artikel 1 van onze Grondwet in de hand. Wat men overigens ook op de politie aan te merken heeft, ons korps behoort tot de beste en betrouwbaarste ter wereld. We verdienen wel enig krediet, vind ik. Niettemin moeten we onmiskenbaar laten zien dat de politie diversiteit nastreeft en allesbehalve vrijblijvend omgaat met een verschijnsel als etnisch profileren.’

Bondgenotenaanpak
Slort wil op de eerste plaats bestaande initiatieven versterken: ‘Bijvoorbeeld de Bondgenotenaanpak van de Eenheid Midden-Nederland. Daar kijken collega’s gestructureerd naar hun externe netwerken. Niet alleen van wijkagenten, maar ook van de teamchefs enzovoort. Wie kennen jullie? Welke signalen geven die contacten af over de gemeenschap? Hoe doe je daar je voordeel mee? Verder moeten we het accent leggen op goed vakmanschap en niet zozeer op etnisch profileren. Dat is in feite een duur woord voor discriminatie. Noem het dan zo. Als een collega roept dat hij een auto met vier Marokkanen per definitie aan de kant zet, is dat geen etnisch profileren. Dat heet discriminatie. Dan snap je ons vak niet. Voor wie willens en wetens discrimineert, is geen plaats in ons korps. Vrijmoedig met elkaar spreken en tegelijk duidelijke grenzen stellen. Dat brengt ons verder.’

Excuses
Je excuses aanbieden als een staandehouding onterecht blijkt, valt volgens Slort niet altijd mee: ‘Dat weet ik uit ervaring. Ooit zei ik tegen een naar later bleek onschuldige, maar irritante knaap: nu heb je mazzel, maar de volgende keer ben jij aan de beurt. Het leverde mij een klacht op. Terecht. Waarom vond ik het zo moeilijk om gewoon sorry te zeggen? Je werkt onder grote druk en dan wil je geen gezichtsverlies lijden. Excuses aanbieden ervaren agenten nog te vaak als het erkennen van een inschattingsfout. Alsof het je positie verzwakt. Integendeel. Jezelf kunnen inleven in wat jouw optreden met een ander doet, is een teken van kracht en professionaliteit. Dat moeten we als politie tussen de oren krijgen.’

Wederzijds begrip
‘Gezag is niet meer vanzelfsprekend’, stelt Akerboom vast. ‘Het onze evenmin. Dat moet je telkens weer waarmaken door altijd en overal kwalitatief goed werk te leveren. Correct bejegenen hoort bij politiewerk. Het gaat om zowel vakmanschap als de normen en waarden die wij uitstralen. Op straat, in de sociale media, waar dan ook. Nooit oordelen vanuit emoties of vooronderstellingen, maar op basis van harde feiten. Verder blijft het belangrijk om collega’s te werven en te behouden die van huis uit de culturen in ons land kennen en doorgronden. Zij slaan een brug en kweken wederzijds begrip richting burgers en andere dienders. Zodat we overtuigend laten zien en laten ondervinden dat wij openstaan voor de hele samenleving en werk maken van artikel 1 uit de Grondwet.’
Samen sterk in de hulpverlening!


schuimer

  • Surveillant van politie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 185
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


Proost

  • Politiekundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 311
Reactie #49 Gepost op: 3 november 2016, 17:36:18
Sinds vandaag op Dumpert te zien. Beetje á la ASR maar het dekt de lading.