Verhoogde kans op kanker voor brandweer

Auteur Topic: Verhoogde kans op kanker voor brandweer  (gelezen 11559 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Reactie #10 Gepost op: 23 augustus 2015, 09:38:44
Ook hier geldt: veiligheid begint bij jezelf. Zo maar een paar waarnemingen:
1. Nog steeds loopt hulpverlenend personeel (ook de brandweer zelf) door de zichtbare of ruikbare rook;
2. Nog steeds staan brandweerlieden met vieze handen van het blussen een sigaretje te roken......;
3. Idem voor wat betreft eten en drinken;
4. Bluspakken, ook al hebben mensen een tweede verstrekt gekregen, hangen stinkend en vuil in kazernes;
5. Een vuile helm is nog steeds een stoer teken;
6. Het zijn de flash-over instructeurs die nu het hardste schreeuwen.

Dat neemt allemaal niet weg, nee het bevestigt juist, dat er een uitdaging is op dit vlak. Tegelijkertijd hoop ik dat we niet doorslaan. Commandanten brandweer die elkaar op dit onderwerp nu de loef proberen af te steken, dragen daar in elk geval niet aan bij. Maar hetzelfde geldt voor de interpretatie van buitenlandse onderzoeken.

Keep calm, use your brains and do your duties!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #11 Gepost op: 23 augustus 2015, 09:42:21
Helemaal mee eens. Hier geld gewoon dat men er zelf al een heleboel aan kan doen, zeker als je de punten die Heijnsbergen opnoemt in gedachte houdt. Het is zeer zeker zo dat men er zelf van bewust moet zijn dat men zelf al erg veel kan doen aan goede hygiene.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #12 Gepost op: 23 augustus 2015, 10:33:45
Is dit nu echt iets nieuws onder de zon.....

Het rijtje wat Heijnbergen zo mooi opsomt is toch al veel langer bekent evenals de zaken die Peter aangeeft in de openingspost.
Natuurlijk zal er binnen de brandweer een inhaal slag te maken zijn maar heel eerlijk denk ik ook dat deze bevindingen niet als een donderslag
bij heldere hemel komen. Kijk eens naar andere beroepsgroepen daar zie je precies het zelfde.

- Een lasser die zonder afzuiging aan het lassen is (liefst TIG en RVS) die rook zie je niet en wat je niet ziet is er niet maar, elke lasser weet (heeft geleerd) dat RVS lasrook zo'n beetje het meest schadelijk is.
- Een automonteur die lekker met blote handjes een brandstoffilter staat te vervangen
- Een schilder die zijn handen schoonmaakt met thinner of wasbenzine

En zo kunnen we het rijtje nog veel langer maken, denk maar aan jezelf, ff tanken maar niet de handschoentjes die naast de pomp hangen even aantrekken.....

Dat neemt niet weg dat er best wel eens goed op gewezen mag worden ook (of juist) bij de brandweer waar je zou denken dat er toch net iets meer kennis aanwezig zou moeten zijn maar voor de brandweer geldt ook, net als in elk bedrijf, durf jij je collega's aan te spreken ?? Of durf jij die politie agent weg te sturen uit de rook, hij staat toch jou werkplek ruim te houden. Ik denk dat er naast aanvullende zaken in uitrusting ook een hele cultuur omslag nodig is om bewuste met je "lange termijn veiligheid" om te gaan.

Dat is geen verwijt maar een feit wat je terug kunt leggen op elke beroepsgroep.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #13 Gepost op: 23 augustus 2015, 10:53:18
Dit is niet echt iets nieuws onder de zon. Ik denk dat er nooit echt goed bij stilgestaan is wat de gevolgen voor langere termijn kunnen zijn. Nu zijn er een aantal gevallen bekend waarbij brandweermensen kanker hebben gekregen en is men gelukkig na gaan denken. En ja het is zoals Heijnsbergen het treffend heeft beschreven. Hoe stoer is het dat je nog wekenlang in een meurend bluspak rond liep, na een flinke binnenbrand. Evenals die zwart beroete helm na een inzet of realistische oefening. Of even dat broodje en koffie aan de straal tijdens een langdurige inzet. Ik heb me er zelf ook schuldig aan gemaakt, en wie niet eigenlijk....


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #14 Gepost op: 23 augustus 2015, 11:00:00
Citaat van: Peter71 link=msg=1368330 date=1440319998
Dit is niet echt iets nieuws onder de zon. Ik denk dat er nooit echt goed bij stilgestaan is wat de gevolgen voor langere termijn kunnen zijn. Nu zijn er een aantal gevallen bekend waarbij brandweermensen kanker hebben gekregen en is men gelukkig na gaan denken. En ja het is zoals Heijnsbergen het treffend heeft beschreven. Hoe stoer is het dat je nog wekenlang in een meurend bluspak rond liep, na een flinke binnenbrand. Evenals die zwart beroete helm na een inzet of realistische oefening. Of even dat broodje en koffie aan de straal tijdens een langdurige inzet. Ik heb me er zelf ook schuldig aan gemaakt, en wie niet eigenlijk....

Precies en dat is dus voor elke beroepsgroep, ook ik draai een peuk terwijl ik net een rol teflon in mijn handen heb gehad of terwijl ik kopervet aan mijn vingers heb en ik neem aan dat er verdraaid weinig mensen zijn die anders antwoorden als ze in de spiegel kijken.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #15 Gepost op: 23 augustus 2015, 22:36:42
Citaat
6. Het zijn de flash-over instructeurs die nu het hardste schreeuwen.
Is dat echt zo?
Als ik kijk naar mijn loopbaan:
roken in de wacht was heel gewoon, dus je rookte gratis mee, zelfs op de terug weg in de autospuit. Je bluskleding hing gewoon in de uitrukhal, naast de voertuigen en van een afzuigsysteem aan de uitlaat had nog niemand gehoord. Elke ochtend voertuigen starten en de diesel trok in je bluskleding. Zwarte helm was stoer, had ik zeker geluk, want hij was al nieuw in zwart geleverd  ;D, maar je deed wel tien jaar met dezelfde wollen nekflap in je helm, en die werd nooit gewassen.
Na de brand als de rook weg was liep je nog zonder ademlucht het pand door, om de laatste zaken te controleren.
En was er niet een onderzoek geweest die ook vraagtekens stelde bij de effecten van oefenrook, hebben we ook jaren lang gewoon door heen gelopen als je een oefening voor bereidde.
En dan doe je prive ook wel eens wat dingen, niet brandweer gerelateerd waar je iets kan oplopen, inademen etc. Zelfs het schuren van je eigen raamkozijnen en of gipswanden komt een fijnstof vrij waarbij je eigenlijk een stofmasker moet dragen.
Dus brandweerlieden een verhoogde kans op kanker, ja maar in relatie tot welke andere beroepsgroep, en is het dan echt veroorzaakt door werkzaamheden bij brand of zou het ook kunnen zijn dat andere oorzaken een rol spelen.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


UutGrunn

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Reactie #16 Gepost op: 24 augustus 2015, 09:17:52
Wat ik niet begrijp is dat er wordt gekeken naar andere beroepsgroepen of naar "vroeger". Zullen we het niet eens over het hier en nu en onze eigen gezondheid hebben? Dat een lasser de puntafzuiging niet gebruikt is heel slecht maar voegt niets toe aan deze discussie. Steeds meer schilders werken juist wel gezonder, ze weten inmiddels hoe vervelend OPS kan zijn. Ik merk dat veel collega's dit doen, het bagatelliseren van het onderwerp en verwijzen naar "vroeger". Vroeger hadden we ook geen ademlucht, moeten we dat maar weer afschaffen? Vroeger was roken "gezond" en mocht je roken op kantoren, scholen etc.

De relatie met andere beroepsgroepen of de grootste dooddoener van allemaal, wat je privé doet.... is niet relevant. Duidelijk is dat het brandweerwerk ongezonder is dan gedacht en dat we daar met zijn allen iets mee moeten doen. Er zijn naast de blootstelling vast nog meer zaken te benoemen die ongezond zijn. Dit moet ook aangepakt maar begin bij het belangrijkste!

Wat we moeten doen is zorgen voor een gezondere, schonere werkplek. En dat begint niet bij reserve kleding, denk tevens na over je helm en nekflap, handschoenen (wie stopt ze nog in zijn helm) inzetprocedures etc.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #17 Gepost op: 24 augustus 2015, 09:55:46
Citaat van: UutGrunn link=msg=1368480 date=1440400672
Wat ik niet begrijp is dat er wordt gekeken naar andere beroepsgroepen of naar "vroeger". Zullen we het niet eens over het hier en nu en onze eigen gezondheid hebben? Dat een lasser de puntafzuiging niet gebruikt is heel slecht maar voegt niets toe aan deze discussie. Steeds meer schilders werken juist wel gezonder, ze weten inmiddels hoe vervelend OPS kan zijn. Ik merk dat veel collega's dit doen, het bagatelliseren van het onderwerp en verwijzen naar "vroeger". Vroeger hadden we ook geen ademlucht, moeten we dat maar weer afschaffen? Vroeger was roken "gezond" en mocht je roken op kantoren, scholen etc.

De relatie met andere beroepsgroepen of de grootste dooddoener van allemaal, wat je privé doet.... is niet relevant. Duidelijk is dat het brandweerwerk ongezonder is dan gedacht en dat we daar met zijn allen iets mee moeten doen. Er zijn naast de blootstelling vast nog meer zaken te benoemen die ongezond zijn. Dit moet ook aangepakt maar begin bij het belangrijkste!

Wat we moeten doen is zorgen voor een gezondere, schonere werkplek. En dat begint niet bij reserve kleding, denk tevens na over je helm en nekflap, handschoenen (wie stopt ze nog in zijn helm) inzetprocedures etc.

Is er statisch materiaal beschikbaar waaruit de verschillen tussen "vroeger" en "nu" kunnen worden gehaald en is er ondertussen bij de brandweer op deze punten aan toonbare voortuitgang geboekt.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #18 Gepost op: 24 augustus 2015, 12:27:54
Citaat
Wat ik niet begrijp is dat er wordt gekeken naar andere beroepsgroepen of naar "vroeger".
Als ik nu na bijna 30 jaar brandweer ziek zou worden is er een kans dat het veroorzaakt wordt door mijn werk. Maar er is een bijna net zo grote kans dat het het kwaad al was gebeurd in de jaren dat ik gratis mee rookte, de dieseldamp in mijn kleding zat etc. De vreselijke ziekte loop je niet nu op en heeft niet binnen enkele weken resultaat. De bron van het probleem kan vele jaren terug al zijn gelegd.
Zo heeft mijn arts de resultaten van het amerikaanse onderzoek ook sceptisch aangehoord.
Dat er een verhoogde kans is als brandweerman geloof ik direct, maar even rustig blijven en niet allemaal gelijk in paniek raken. Voordat je het weet is het risico zo hoog volgens de verhalen dat niemand meer bij de brandweer wil, en dat branden blussen verboden wordt volgens de regels in de ARBO wet.
Citaat
er statisch materiaal beschikbaar waaruit de verschillen tussen "vroeger" en "nu" kunnen worden gehaald en is er ondertussen bij de brandweer op deze punten aan toonbare voortuitgang geboekt.
Nee dat is er niet voor zover ik weet. Ik ben wel een aantal collega´s kwijt geraakt aan de ziekte, maar of dat nu echt door het brandweerwerk is gekomen of andere bijkomende zaken (erfelijkheid), roken, of gewoon domme pech. Wie zal het zeggen......

En inderdaad kun je er zelf heel veel aan doen, maar daar ben jezelf verantwoordelijk voor.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


UutGrunn

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Reactie #19 Gepost op: 24 augustus 2015, 15:17:35
Ik wil ook geen paniek maar nu de bekend is dat opname via de huid tevens risico's met zich meebrengt moeten we hier wel op reageren. Vandaar mijn opmerking dat we niet te veel naar vroeger moeten kijken. Wat we vooral moeten doen is goed nadenken over het reinigen van de kleding en het blijven rondlopen met een vervuilde helm etc.

Kanker krijg je niet na één keer werken, het bouwt zich op. Dat de bron van het probleem in het verleden aanwezig was, sterker dan nu wil niet zeggen dat we nu niets moeten doen. Hetzelfde geldt toch voor dieselemmissies, euro 5 en 6 motoren hebben gezorgd voor 70% afname in uitstoot van gevaarlijke stoffen. Vanuit jou redenatie gezien is dat niet nodig want 30 jaar daarvoor deden we dat ook niet.....