Verhoogde kans op kanker voor brandweer

Auteur Topic: Verhoogde kans op kanker voor brandweer  (gelezen 11552 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #30 Gepost op: 13 maart 2016, 20:31:31
Citaat
We hebben een nieuwe hype te pakken zonder wetenschappelijke onderbouwing!?
Denk het niet. Even wat zoeken op Internet en je vind meer dan genoeg bewijs dat het geen Hype is.

Citaat
Hoe doet een beroepskorps dat na een brand? Hebben ze reservepakken bij zich of pas inzetbaar als alles omgewisseld is op de kazerne?
Inderdaad, meer dan 1 set uitrukkleding, en laarzen en helm etc. goed reinigen of ook een tweede set. En vanaf het incident niet inzetbaar terug naar de kazerne en daar nadat alles schoon en gereed is pas inzetbaar melden.
Citaat
Mijn advies alle Nederlandse brandweermannen preventief castreren
 :o
Ja dat is een optie, maar ik ga toch liever voor de andere optie, schoon werken.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #31 Gepost op: 13 maart 2016, 20:55:26
Citaat van: tower-ladder link=msg=1412658 date=1457897491
Denk het niet. Even wat zoeken op Internet en je vind meer dan genoeg bewijs dat het geen Hype is.

Er staat ontzettend veel op internet echter is het daardoor geen bewijs.

Het is precies zoals de brandweerofficier het zegt tijdens het NOS-journaalinterview de risico's van 'vieze' bluspakken zijn niet onderzocht.

Forumlid Pyro_Loe vat het ook op de juiste wijze samen er is nog nooit een causaal verband aangetoond.


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #32 Gepost op: 14 maart 2016, 12:54:12
Citaat van: tower-ladder link=msg=1412658 date=1457897491
Inderdaad, meer dan 1 set uitrukkleding, en laarzen en helm etc. goed reinigen of ook een tweede set. En vanaf het incident niet inzetbaar terug naar de kazerne en daar nadat alles schoon en gereed is pas inzetbaar melden.  :o
Bij ons nu ook op vrijwillige posten een  reserve set, meet dan zes stuks natuurlijk want je weet nooit welke kledingmaat er  in een uitruk zit en we hebben binnen de ploeg zowel M als XXL personen. Ook nekflappen beschikbaar. Twee inzetten achter elkaar geen probleem bij het ophalen van de vuile overalls komen meteen nieuwe reserves mee. Wel zuinig zijn op het ringetje voor de zaklamp.

Persoonlijk vind ik "schoon  is het nieuwe stoer" een draak van een slogan, het is gewoon verstandig,


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #33 Gepost op: 14 maart 2016, 13:12:28
Citaat van: PBees link=msg=1412824 date=1457956452
Bij ons nu ook op vrijwillige posten een  reserve set, meet dan zes stuks natuurlijk want je weet nooit welke kledingmaat er  in een uitruk zit en we hebben binnen de ploeg zowel M als XXL personen. Ook nekflappen beschikbaar. Twee inzetten achter elkaar geen probleem bij het ophalen van de vuile overalls komen meteen nieuwe reserves mee. Wel zuinig zijn op het ringetje voor de zaklamp.

Persoonlijk vind ik "schoon  is het nieuwe stoer" een draak van een slogan, het is gewoon verstandig,

Ik vind het onverstandig en walgelijk omdat het belastinggeld van burgers is. Dit soort flauwekul kost een vermogen terwijl geen mens zeker weet of brandweermannen kanker krijgen door een vies bluspak.

Ik had er op zich nog een beetje in mee kunnen gaan als de brandweerleiding/overheid het lef had om eens eisen aan brandweerpersoneel te stellen. Als een brandweerman (vrijwilliger of beroeps) rookt moet de regel zijn dat ze hun vieze bluspak aan kunnen houden en er geen cent gemeenschapsgeld wordt uitgeven aan deze brandweerman t.bv. extra bluspakken, op kosten van belastingbetaler onder de douche staan, etc.

De kans dat rokers van sigaretten niet oud zullen worden is namelijk meer dan voldoende wetenschappelijk aangetoond.

Waarom moet ik belasting betalen om deze mensen te behoeden voor de eventuele kans op kanker door vies bluspak terwijl ze zelf al duidelijk maken door het eigen rookgedrag dat ze prima vinden om te verkankeren op latere leeftijd?


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #34 Gepost op: 14 maart 2016, 15:10:44
Citaat van: oma link=msg=1412829 date=1457957548
Ik vind het onverstandig en walgelijk omdat het belastinggeld van burgers is.
Zoveel is er niet mee gemoeid, wij hadden toch al reserve pakken, alleen nu liggen ze op de posten en niet ineen paar opslagplaatsen. En gewassen moesten ze toch. Grote verschil "op strata is dat we zelf al meteen een nieuw pak kunnen pakken in plaats van wachten tot logistiek er mee aan komt zetten.
Vroeger werden de pakken ook regelmatig gewassen en het aantal "rokerige" incidenten is op veruit de meeste posten niet zo groot dat er aanmerkelijk meer pakken naar de  wasserij gaan. En straks waarschijnlijk nog veel  minder omdat er op de oefencentra oefenpakken van dat oefencentrum gebruikt worden.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #35 Gepost op: 14 maart 2016, 19:21:55
Citaat van: PBees link=msg=1412862 date=1457964644
Zoveel is er niet mee gemoeid, wij hadden toch al reserve pakken, alleen nu liggen ze op de posten en niet ineen paar opslagplaatsen. En gewassen moesten ze toch. Grote verschil "op strata is dat we zelf al meteen een nieuw pak kunnen pakken in plaats van wachten tot logistiek er mee aan komt zetten.
Vroeger werden de pakken ook regelmatig gewassen en het aantal "rokerige" incidenten is op veruit de meeste posten niet zo groot dat er aanmerkelijk meer pakken naar de  wasserij gaan. En straks waarschijnlijk nog veel  minder omdat er op de oefencentra oefenpakken van dat oefencentrum gebruikt worden.
Tja, zo gaat dat bij ons ook. Wij hebben net nieuwe bluspakken. De oude zijn nagekeken, de slechte zijn weggegooid. De goede zijn gewassen en hangen keurig op de post. Vorige week met de zeer grote brand in Amersfoort is de ploeg die daar ingezet is geweest het schoonboentraject ingegaan. De smerige bluspakken zijn ingenomen, en gaan direct naar een wasserij. Voertuig is van binnen en buiten gewassen, schone nekflappen en ademlucht is er uitgeleverd. Toen de ploeg terug terug op de post was hebben ze voor zich zelf een reservepak opgezocht. Als het schone bluspak terug is de boel weer omwisselen en klaar is dat. Hoeft niet veel te kosten. ::)


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #36 Gepost op: 6 juli 2016, 14:08:00
Een opvouwbaar ademmaskertje met ventiel, geeft een goede bescherming tegen inademing van asbestvezels en andere typen fijn stof. Voor asbest moet dat een ademmasker zijn van het type FFP3.
Ik stem links.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat
Na ons artikel over brandweerman Olav Ruijl die in verwarring is over de oorzaak van zijn teelbalkanker, krijgen we een tip binnen die mogelijk nieuw licht op de zaak werpt. Olav is erg verbaasd dat er geen relatie te leggen is tussen zijn ziekte en zijn werk, terwijl kanker als beroepsziekte het laatste jaar vol onder de aandacht staat bij de brandweer

http://demonitor.ncrv.nl/ziek-door-mijn-werk/blusschuim-is-misschien-de-oorzaak-van-de-teelbalkanker-bij-de-brandweerman


jasir

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 556
  • veiligheidsregio drenthe 03
Reactie #38 Gepost op: 30 juli 2016, 10:32:53
Citaat van: oma link=msg=1412829 date=1457957548
Ik vind het onverstandig en walgelijk omdat het belastinggeld van burgers is. Dit soort flauwekul kost een vermogen terwijl geen mens zeker weet of brandweermannen kanker krijgen door een vies bluspak.

Ik had er op zich nog een beetje in mee kunnen gaan als de brandweerleiding/overheid het lef had om eens eisen aan brandweerpersoneel te stellen. Als een brandweerman (vrijwilliger of beroeps) rookt moet de regel zijn dat ze hun vieze bluspak aan kunnen houden en er geen cent gemeenschapsgeld wordt uitgeven aan deze brandweerman t.bv. extra bluspakken, op kosten van belastingbetaler onder de douche staan, etc.

De kans dat rokers van sigaretten niet oud zullen worden is namelijk meer dan voldoende wetenschappelijk aangetoond.

Waarom moet ik belasting betalen om deze mensen te behoeden voor de eventuele kans op kanker door vies bluspak terwijl ze zelf al duidelijk maken door het eigen rookgedrag dat ze prima vinden om te verkankeren op latere leeftijd?
Of die Brandweer man nou wel of niet rookt maakt niet zoveel uit. Zijn collega,s of andere mensen waar mee hij in contact kunnen de roetdeeltje inademen.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #39 Gepost op: 30 juli 2016, 11:48:26
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1434908 date=1467806880
Een opvouwbaar ademmaskertje met ventiel, geeft een goede bescherming tegen inademing van asbestvezels en andere typen fijn stof. Voor asbest moet dat een ademmasker zijn van het type FFP3.

Als perslucht nodig is, geeft dat natuurlijk nog betere bescherming. Een opvouwbaar FFP3-maskertje, handschoenen en veiligheidsbril zouden volgens mij ook gedragen moeten worden door politieagenten, die in de rook staan bij een brand.



http://stofmasker-shop.nl/sites/stofmasker-shop.nl/picz/3M_9332_stofmasker.jpg

Een goede veiligheidsbril helpt onder andere voorkomen, dat er giftige rook en stof in de ogen komt. Handschoenen dragen en handen wassen kan de opname van giftige stoffen via de huid verminderen.  

De opname van gevaarlijke stoffen door de huid, kan vermoedelijk worden verminderd door de handen, nek en gezicht vooraf in te smeren met vaseline. Ook kan een gelaatsscherm worden gebruikt.

Het wassen van brandweerkleding en -uitrusting kan worden gedaan door onbetaalde vrijwilligers, met gebruikmaking van persoonlijke beschermingsmiddelen. Zij moeten daarover eerst een cursus volgen. Die cursus kan deels worden gegeven via internet-video's, en via een educatief internet-forum over dat onderwerp, waar experts vragen beantwoorden. Dat internet-forum moet gratis toegankelijk zijn voor alle burgers.  

Het feit dat een bepaalde stof kankerverwekkend is, zegt op zich erg weinig, zonder getalsmatige informatie over de vergroting van het kankerrisico bij bepaalde blootstellingsniveaus. Daarmee bedoel ik concentratie van de stof of luchtconcentratie, blootgesteld huidoppervlak, tijdsduur en frequentie.  

Het regelmatig schoonmaken van brandweerkleding en -uitrusting is sowieso nuttig in verband met de risico's op asbestgerelateerde ziekten. Ook is het voor velen vermoedelijk prettiger, om te werken met schone kleding en uitrusting. Die manier van werken  kan mogelijk ook helpen bij de werving van vrijwillige brandweermannen en -vrouwen.

Voor het schoonmaken van kleding en uitrusting kunnen efficiëntere procedures en hulpmiddelen worden ontwikkeld.

Brochure "Schoon werken bij brand".
http://www.brandweernederland.nl/wat_doen_we/thema-lerende/jan-heyden/inzendingen-2016/handreiking-schoon/

Adviezen over schoon werken bij brand:
Here are 11 recommendations that firefighters can follow to protect themselves against cancer.

1. Use SCBA from initial attack to finish of overhaul. Not wearing SCBA in both active and post-fire environments is the most dangerous voluntary activity in the fire service today.

2. Do gross decontamination of PPE while in the field to remove as much soot and particulates as possible.

3. Use disposable wet towels or baby wipes to remove as much soot as possible from head, neck, jaw, throat, underarms and hands immediately and while still on the scene.

4. Change your clothes and wash them immediately after a fire.

5. Shower thoroughly after a fire.

6. Clean your PPE, gloves, hood and helmet immediately after a fire.

7. Do not take contaminated clothes or PPE home or store it in your vehicle.

8. Decontaminate the fire apparatus' interior after fires.

9. Keep bunker gear out of living and sleeping quarters.

10. Stop using tobacco products.

11. Use sunscreen or sun block.

The importance of annual medical examinations cannot be overstated — early detection and early treatment are essential to increasing survival.

Bron van deze elf adviezen en meer informatie:
http://www.firerescue1.com/fire-products/Personal-protective-equipment-ppe/articles/25708018-Halting-firefighter-cancer-starts-with-clean-PPE/
Ik stem links.