Middelbrand (windturbine, 2 personen overleden) Mariadijk - Ooltgensplaat 29-10-2013

Auteur Topic: Middelbrand (windturbine, 2 personen overleden) Mariadijk - Ooltgensplaat 29-10-2013  (gelezen 30383 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1215442 date=1383088793
Het zal een absurde brainfart zijn van mij, monteurs met een parachute uitrusten indien dit hun veiligheidslijnen niet zou belemmeren, zou dat überhaupt werkbaar zijn....

Voordat die parachute open is ben je volgens mij al beneden.

Een dik opblaasbaar luchtkussen of vangnet op een paar meter boven de grond lijkt mij praktischer.


Gast

  • Gast
Citaat van: Thor link=msg=1215443 date=1383089219
Voordat die parachute open is ben je volgens mij al beneden.

Ik weet niet wat de minimale hoogte is voor een succesvolle parachute opening, basejumpers doen het ook vanaf relatief lage hoogtes meen ik.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Wat een hel moet dat zijn geweest voor de monteurs. Je zit als een rat in de val. Als hulpdienst kun je nagenoeg niets doen. Via een lijn naar beneden tokkelen is denk ik de enigste kans tot ontsnapping.
Een brand in een windturbine zelf is niet zo heel spectaculair. Er is nagenoeg geen uitbreidingsgevaar en de turbine is toch al snel onherstelbaar beschadigd. Dan zou ik hem gewoon laten uitbranden en zeker niet te grote risico's nemen.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
In de VS worden dit soort materiaal door de technici gebruikt, en worden ze daar op getraind:

Miller SafEscape® ELITE Evacuation from a Windturbine and Construction site


Maar als leek kan ik me indenken dat bij een plotselinge binnenbrand je niet meer bij het ontsnappingsmateriaal kan komen.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1215442 date=1383088793
Het zal een absurde brainfart zijn van mij, monteurs met een parachute uitrusten indien dit hun veiligheidslijnen niet zou belemmeren, zou dat überhaupt werkbaar zijn....

Dat gaat toch wel weer een uitdaging worden.
Echte lefgozers springen wel vanaf 50 meter maar ik zou toch minimaal 200 meter nemen voor een redelijk grote kans van slagen.
Je kunt wel vanaf lager springen maar dan moet je chute boven al openen en open gehouden worden als je springt. Als dat ding nog uit moet als je springt ben je rijkelijk laat, duurt ongeveer 50 meter. Kortom, denk dat de nadelen groter zijn dan de voordelen.

Denk dat zo'n systeem als van dat filmpje van zwelgje nuttiger is... Alhoewel dit een vrij lage molen is in tegenstelling tot de exemplaren die heden ten dage gebouwd worden. Toch een beste uitdaging om dan aan een touwtje naar beneden te gaan vanaf zo'n 130 meter.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Citaat van: Crashtender link=msg=1215439 date=1383087932
Volgens mij is hier ook de tijdfactor weer de spelbreker. Het lijkt mij dat een brand in een windmolen zich snel uitbreidt. Compartimentering zal er ook niet zijn waardoor je eigenlijk nergens heen kunt waar je veilig bent. Misschien heel even bovenop het turbinehuis maar daar zal het ook niet lang aangenaam zijn. Dan is het een kwestie van minuten voor je reddeloos verloren bent. Dan moet er toevallig net een helikopter in de buurt zijn die kan ingrijpen. Anders duurt het domweg te lang. Ik ben dus bang dat dit ook geen uitkomst had geboden.

Hoe zit dit dan met de politie helikopter? Die zitten vaak gauw bij dit soort incidenten in de lucht... wetende dat de blauwe helikopter toch redelijk breed is met materialen volgens mij... zit daar geen reddingsmechanisme in?
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Crashtender link=msg=1215439 date=1383087932
Volgens mij is hier ook de tijdfactor weer de spelbreker. Het lijkt mij dat een brand in een windmolen zich snel uitbreidt. Compartimentering zal er ook niet zijn waardoor je eigenlijk nergens heen kunt waar je veilig bent. Misschien heel even bovenop het turbinehuis maar daar zal het ook niet lang aangenaam zijn. Dan is het een kwestie van minuten voor je reddeloos verloren bent. Dan moet er toevallig net een helikopter in de buurt zijn die kan ingrijpen. Anders duurt het domweg te lang. Ik ben dus bang dat dit ook geen uitkomst had geboden.
Duidelijk Crashtender,

de enigste en snelste wijze van ontsnappen is dus buiten om. Langs redlijnen naar beneden. :-\


StevenQ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
Citaat van: thetwin84 link=msg=1215453 date=1383101438
Hoe zit dit dan met de politie helikopter? Die zitten vaak gauw bij dit soort incidenten in de lucht... wetende dat de blauwe helikopter toch redelijk breed is met materialen volgens mij... zit daar geen reddingsmechanisme in?

die moeten van Schiphol komen, dus tegen de tijd dat die er zijn is het ook al te laat


Walker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 796
Zoals in de bergen zou je een abseillijn (met een gewicht onderaan) moeten hebben die dan in een nis/kastje beschut opgeborgen ligt. Calamiteit -> lijn uitgooien en laat je maar zakken. Het veiligheidsharnas wordt dan vanzelf een klimharnas.
Mister Livingstone, I presume?


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Zoals in de bergen zou je een abseillijn (met een gewicht onderaan) moeten hebben die dan in een nis/kastje beschut opgeborgen ligt. Calamiteit -> lijn uitgooien en laat je maar zakken. Het veiligheidsharnas wordt dan vanzelf een klimharnas.

Gevaarlijk..wat doet hitte met die lijn? Ik zou er niet op durven vertrouwen.

Mijn optie zou zijn een kraan ernaast met een bakkie voor 4.
Bijdragen op persoonlijke titel.