Middelbrand (windturbine, 2 personen overleden) Mariadijk - Ooltgensplaat 29-10-2013

Auteur Topic: Middelbrand (windturbine, 2 personen overleden) Mariadijk - Ooltgensplaat 29-10-2013  (gelezen 30136 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Citaat van: Highfield link=msg=1215468 date=1383117799
Mijn optie zou zijn een kraan ernaast met een bakkie voor 4.

Standaard, bij alle werkzaamheden? Weet je wat dat kost?? De grote vraag is hoe deze brand heeft kunnen ontstaan. Zelf werk ik ook regelmatig op hoogte (antennemasten en dergelijken, gisteren nog) en kom vaak genoeg in situaties dat ik voor mijn gevoel liever in een kraan met manbak had gezeten, maar dat kost een werkgever zoveel extra, terwijl je het prima 'alleen' af kunt met de juiste training en veiligheidsmiddelen. Tot ik zelf een keer een fout maak, dan is het mijn eigen verantwoordelijkheid en niet van mijn werkgever. Stel dat de brand in de turbine (uiteraard onbewust) is ontstaan door menselijk handelen. Een werkgever kan geen onnodige, extra maatregelen treffen voor het geval een medewerker een foutje maakt.

Let wel; ik schets hier slechts een scenario en uit geen beschuldigingen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Highfield link=msg=1215468 date=1383117799
Gevaarlijk..wat doet hitte met die lijn? Ik zou er niet op durven vertrouwen.

Mijn optie zou zijn een kraan ernaast met een bakkie voor 4.
Eventuele absijl-lijnen kun je zodanig maken dat ze bestand zijn tegen vuur/hitte. En laten we wel wezen, ze hoeven maar een korte tijd te functioneren voor de evacuatie van de personen die bovenin zitten. En het is wat mij betreft ook letterlijk dan de nooduitgang, eerste optie is gewoon binnenuit ontsnappen via de normale weg. Een kraan met een 4 mansgondel kost inderdaad onzettend veel geld, ook omdat die molens voor het meeste in het open veld staan, en dus drassige weilanden. Die kraan moet dus stevige grond hebben om uberhaupt goed af te kunnen stempelen. ;)


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Aan de achterkant van de hub van de turbine bevind zich een luik voor materialen. Hier kan met een lijn materialen naar boven mee worden getakeld ( je wil niet alles de ladder op tillen ;-)). Het luik is daarnaast een ontsnap luik. Monteurs zijn erop getraind om dit ook als zodanig te gebruiken. Ze kunnen een lijn laten zakken en dan abseilen.

Dit is de normale procedure.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Bart.

  • Politievrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 225
  • It's a beautiful day to save lives.
Citaat van: kaasje link=msg=1215482 date=1383121655
Aan de achterkant van de hub van de turbine bevind zich een luik voor materialen. Hier kan met een lijn materialen naar boven mee worden getakeld ( je wil niet alles de ladder op tillen ;-)). Het luik is daarnaast een ontsnap luik. Monteurs zijn erop getraind om dit ook als zodanig te gebruiken. Ze kunnen een lijn laten zakken en dan abseilen.

Dit is de normale procedure.
Was dat luik dan vanwege de brand niet meer bereikbaar? Ik ben benieuwd naar de onderzoeksresultaten..
Gecondoleerd familie, vrienden, kennissen en collega's van de monteurs.
Voornamelijk werkzaam in: horeca (arrestanten en camera-toezicht), publiek domein (GPZ) en bij verkeerscontroles.  Tevens BHV'er en geïnteresseerd in


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht

 Barneveldse monteurs komen om bij brand in windturbine

OOLTGENSPLAAT - De twee monteurs die dinsdagmiddag om het leven kwamen bij werkzaamheden aan een windturbine in Ooltgensplaat in Zuid-Holland, werkten voor een bedrijf uit Barneveld. De slachtoffers zijn 19 en 21 jaar oud.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Citaat van: BartK link=msg=1215486 date=1383121873
Was dat luik dan vanwege de brand niet meer bereikbaar? Ik ben benieuwd naar de onderzoeksresultaten..
Gecondoleerd familie, vrienden, kennissen en collega's van de monteurs.
Ja dat weet ik dus niet. Normaal gesproken zouden ze als ze in de hub zitten er gebruik van kunnen maken, maar je weet het niet... Geen speculaas erover!


Hier zie je duidelijk het betreffende luik zitten.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Waarom de focus op de ontsnapping. Volgens mij is het eenvoudiger om de symptomen te bestrijden. Het verbaast mij dat er geen automatische blussing (bijv CO2 flessen aanwezig zijn), die eventueel vuur kunnen smoren (icm met generale shutdown van de turbine)
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Als die ruimte wordt volgespoten met co2, hoef je ook niet meer te redden. Ga je niet dood aan CO, maar aan CO2...

Boven 17% is CO2 voor mensen binnen 1 minuut dodelijk. Bij lagere concentraties treedt duizeligheid, verdoving en bewusteloosheid op.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Citaat van: peebee link=msg=1215532 date=1383135418
Waarom de focus op de ontsnapping. Volgens mij is het eenvoudiger om de symptomen te bestrijden. Het verbaast mij dat er geen automatische blussing (bijv CO2 flessen aanwezig zijn), die eventueel vuur kunnen smoren (icm met generale shutdown van de turbine)
Is vrijwel onmogelijk. Vergeet niet dat het één grote schoorsteen is. Daarnaast moet je ook bedenken dat er zelden iemand aanwezig is, iets met kosten/baten
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
De 2 servicemonteurs die dinsdag omkwamen door een brand in een windmolen in Ooltgensplaat, waren een 19-jarige en een 21-jarige monteur van het bedrijf Bettink Service Team in Barneveld.

Dat heeft het bedrijf woensdagochtend bekendgemaakt.

De verslagenheid onder de 34 medewerkers van het bedrijf is groot. "Het verlies van de twee collega's is onbeschrijflijk en hartverscheurend", zo meldt het bedrijf. ,,Het innige medeleven gaat uit naar de nabestaanden van de twee medewerkers."

Het bedrijf weet nog niet wat de oorzaak is van de brand die in de machinekamer van de molen ontstond. Mogelijk ging het om kortsluiting, aldus Bettink. De monteurs waren op dat moment aan het werk in de gondel en konden deze niet meer verlaten.

Onderhoud
De 2 andere monteurs, die het er levend van afbrachten, zijn eveneens medewerkers van Bettink. Het viertal was bezig aan onderhoudswerk aan de 12 windturbines die op de Mariadijk van het Zuid-Hollandse plaatsje staan. De turbines, met een ashoogte van 67 meter, waren alle stilgezet. De monteurs waren in 2 verschillende molens aan het werk, toen in de ene brand ontstond. Welke werkzaamheden op dat moment exact werden uitgevoerd, weet het bedrijf niet.

Het windmolenpark is momenteel afgezet. Politie en de inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (voorheen Arbeidsinspectie) zijn bezig met een onderzoek naar het ongeval.
(Bron: mensenlinq)