Is het verplicht bij een lasercontrole een rapport/eiking te laten zien?

Auteur Topic: Is het verplicht bij een lasercontrole een rapport/eiking te laten zien?  (gelezen 3278 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Vinn

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
Ik vraag mij af als je staande word gehouden omdat je snelheid d.m.v. laser is gemeten of het dan verplicht is om een rapport te kunnen tonen van de laser gun waarmee je gemeten bent.




Bart.

  • Politievrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 225
  • It's a beautiful day to save lives.
Het is officieel niet eens verplicht om staande te worden gehouden bij controle met een lasergun. Sommige bevatten namelijk camera's.

Daarnaast lijkt het me niet verplicht. Laserguns zijn apparaten die worden gebruikt door de politie, waarbij je er vanuit mag gaan dat ze geijkt zijn. Ik weet dit niet zeker, dus als er iemand is met een passage uit het wetboek?
Voornamelijk werkzaam in: horeca (arrestanten en camera-toezicht), publiek domein (GPZ) en bij verkeerscontroles.  Tevens BHV'er en geïnteresseerd in


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Ook zonder camera kan er met een lasergun op kenteken geschreven worden. De voorkeur verdient het om staande gehouden te worden maar soms gaat dat niet. Het is niet verplicht ter plaatse een ijkrapport te tonen maar deze kan opgevraagd worden bij een bezwaar, net zoals met radarapparatuur.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein