Captain Phillips; Film over piraterij

Auteur Topic: Captain Phillips; Film over piraterij  (gelezen 6982 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #10 Gepost op: 2 november 2013, 17:38:34
Citaat van: Highfield link=msg=1216415 date=1383407042
SBN Bekkering, die eerder als KTZ commandant van ZrMS Johan de Witt en daarna als CDR commandant van de gehele antipiraterijmissie bij Somalië veelvuldig met antipiraterij in aanraking is geweest. Overigens was hij vorige week nog in een leidinggevende rol aan boord van ZrMs Rotterdam, die (in samenwerking met Amerikaanse, Engelse, Spaanse en Nederlandse mariniers) voor de kust van west-afrika bezig is om marines/kustwachten op te leiden zodat ze zelf veiligheidsverantwoordelijkheid aan kunnen. Deze man is een redelijke baas waar het om deze materie gaat.


Daarnaast een sergeant-majoor die deeluitmaakt van een team wat juridische bewijslast verzamelt aan boord van bij piraterij betrokken schepen en inderdaad een onherkenbare SF-medewerker.

SBN = Schout bij Nacht
KTZ = Kapitein ter zee
CDR =???

@Highfield: Ik weet dat defensie van afkortingen houdt, maar er zitten hier veel mensen die de afkortingen niet kennen ;)
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Shifty

  • Functioneel
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #11 Gepost op: 2 november 2013, 22:21:36
Zozo, de Maerks zie ik hier wel vaak voorbij komen. Ik ben benieuwd naar de film!!  ;)


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #12 Gepost op: 2 november 2013, 22:24:53
Citaat van: RemRoof link=msg=1216433 date=1383410314
SBN = Schout bij Nacht
KTZ = Kapitein ter zee
CDR =???

@Highfield: Ik weet dat defensie van afkortingen houdt, maar er zitten hier veel mensen die de afkortingen niet kennen ;)

SBN: Schout bij nacht (2-ster, overeenk. generaal-majoor)
CDR: Commandeur (1-ster, overeenk. brigadegeneraal)
KTZ: Kapitein ter zee (overeenk. kolonel)

@RemRoof: Nou in deze sectie verwacht ik ze wel bekend eigenlijk ;) De civiele hulpverleners kunnen er ook wat van overigens met hun PAC, HA, AL, HW, GWT, GNK, RAC etcetera ;) !
Bijdragen op persoonlijke titel.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #13 Gepost op: 8 december 2013, 13:45:09
Mooi harde maar realistische film! Aanrader O0

Hier info over de echte kaping:

http://en.wikipedia.org/wiki/Maersk_Alabama_hijacking


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #14 Gepost op: 8 december 2013, 13:56:58
Toepasselijk bij deze film :

Marine Actueel Nieuwsberichten
Nederland draagt leiding antipiraterijmissie over

Nederland geeft vanaf vandaag (6 december) geen leiding meer aan de antipiraterijmissie Atalanta. In de haven van Djibouti droeg commandeur Peter Lenselink het commando over aan de Franse rear admiral Hervé Bléjean. Bij de overdracht waren de Chairman of the European Union Military Comittee, generaal Patrick de Rousiers en de Director General van de European Union Military Staff, luitenant-generaal Wolfgang Wososobe.
Lenselink had 4 maanden het bevel over het EU-vlootverband, dat hij met een internationale staf aanstuurde vanaf vlaggenschip Zr. Ms. Johan de Witt. Met 400 militairen van marine, land- en luchtmacht was Atalanta in deze periode de grootste missie van de Nederlandse krijgsmacht.
Benzineprijs
“Jaarlijks varen er 20.000 tot 30.000 schepen door dit gebied, waarvan een groot deel naar Europa. Wij zijn afhankelijk van een vrije doorvaart”, zo zei de vertrekkend commandant. “Als schepen niet veilig door de Golf van Aden kunnen varen, merken wij dat aan de prijs van benzine en de boodschappen. Antipiraterijoperaties als Atalanta dragen bij aan het internationale belang”, aldus Lenselink.
Andere EU-missies
Hij prees de samenwerking met 2 andere missies van de Europese Unie: de civiele capaciteitopbouwmissie EUCAP Nestor en de trainingsmissie EU Training Mission Somalia. “Het resulteerde in maritieme veiligheidslessen en juridische seminars aan boord, maar ook gezamenlijke oefeningen en kustwachttrainingen met landen uit de regio.”
Met 180 vertegenwoordigers uit meer dan 20 landen was Zr. Ms. Johan de Witt ook gastheer van de Contact Group on Piracy Off the Coast of Somalia. “Bijzonder was ook het bezoek van de Somalische president Hassan Sheikh Mohammed”, aldus Peter Lenselink.
Piraterijbestrijding
Nederland draag al sinds 2009 bij aan piraterijbestrijding, zowel in EU- als NAVO-verband. De Johan de Witt vertrok op 14 juli naar het missiegebied. Nederland had sinds 6 augustus het commando over de antipiraterijmissie. Het amfibisch transportschip keert op 21 december terug in Den Helder.

www.mindef.nl


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #15 Gepost op: 8 december 2013, 14:23:58
Gisteren gezien in de bios, zeer goede film O0


Shifty

  • Functioneel
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #16 Gepost op: 5 januari 2014, 07:55:57
|Gister avond heb ik de film zitten kijken, goede film!  :)