Discussie over legitimatiebewijs en toegangspasjes

Auteur Topic: Discussie over legitimatiebewijs en toegangspasjes  (gelezen 36008 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nachtbroeder1978

  • verpleegkundige, evenementen verkeersregelaar, niet gecertificeerde hoogtewerker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #40 Gepost op: 4 november 2013, 01:01:25
Citaat van: Mahad link=msg=1215353 date=1383073555
Rechts is horloge. Links is toegangspas in armbandsvorm voor toegang tot je bureau en binnenplaats. Je hebt ook toegang tot alle bureau's in Haaglanden.

En om even bij het begin terug te komen,
de rechter pols is voor de kijkers thuis links, en de linker voor de kijkers thuis rechts,
Een veel gemaakte "fout" deze verwisseling (kijk eens hoe vaak mensen wel niet het verkeerde oog/oor etc. gedruppeld of iets dergelijks krijgen ;-)

Dus dan is om de linkerpols horloge, en om de rechterpols toegangspas in armbandsvorm.

GreetZ,
Nachtbroeder1978
ook al heb je ergens geen verstand van, kan je er toch een mening over hebben.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #41 Gepost op: 4 november 2013, 03:04:31
Citaat van: DiNozzo link=msg=1216904 date=1383516378
Nee, Alberto Stegeman heeft een KLM kaart gekopieerd en voorzien van valse gegevens en een valse foto.

Ah, je hebt het over deze uitzending. Daar heeft hij inderdaad een KLM pas nagemaakt. Dat is gewoon een plastic pasje zonder RFID, en dus geen Schipholpas, die wel zijn voorzien van een RFID chip.


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Reactie #42 Gepost op: 4 november 2013, 08:35:43
Momenteel is men druk bezig met de invoering van de zogenaamde Rijkspas. Dit is een directe afgeleide en geëvolueerde versie van de Defensiepas. Hiermee kan een (Rijks)ambtenaar o.a. op verzoek makkelijker toegang krijgen tot locaties, gebruik maken van de ICT faciliteiten etc etc. Het zogenaamde flexwerkprincipe. Hier is weinig geheim aan. De mogelijkheden van deze pas zijn erg groot, alleen is niet alles (nog) juridisch mogelijk. Zo is de kaart zonder wetswijziging niet te gebruiken als ID-document en het gebruiken van de kaart voor woon-werk verkeer (OV) is ook niet mogelijk (beiden zijn wel onderwerp van discussie). Indien men overgaat tot het samenvoegen van de toegangspas en Politie ID brengt dit boeiende (juridische) uitdagingen met zich mee.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #43 Gepost op: 4 november 2013, 10:24:35
Citaat van: zwelgje link=msg=1216835 date=1383501095
Ooit van Social Engineering gehoord? Dat begint met dit soort informatie.
Op zich allemaal kleine stukjes informatie die "toch geen kwaad kunnen", maar samen toch zeer bruikbaar kan zijn voor kwaadwillenden.

Dat een pas voor ID en Locatie toegang dient kan iedereen nog wel aannemen, maar bijvoorbeeld dat ook computer toegang er mee geregeld is en over RFID beschikt, zijn al weer details die meer duidelijk maken.

Maar goed, maakt mij niet uit hoor. Ik lees als burger lekker mee.....

Dit is gewoon publieke informatie en is, met ruim 200.000+ gebruikers straks, ook absoluut niet geheim te houden. Ik waardeer je meedenken, maar je moet wel reëel blijven. Overigens moet je ook niet verwachten dat je dmv de pas zomaar de pc in kan, ik zal speciaal voor jou niet zeggen waar, maar er wordt al gewerkt met zoiets en daarbij moet je altijd nog je eigen password intypen.

Kortom, niet overal beren op de weg zien! Zolang er geen detail informatie gedeeld wordt kan dit echt wel en wordt het zelfs door persvoorlichters van de ministeries gedeeld.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #44 Gepost op: 4 november 2013, 13:58:24
Citaat van: silque link=msg=1216971 date=1383557075
Overigens moet je ook niet verwachten dat je dmv de pas zomaar de pc in kan, ik zal speciaal voor jou niet zeggen waar, maar er wordt al gewerkt met zoiets en daarbij moet je altijd nog je eigen password intypen.

Onder andere bij ons. Daar is niets geheims aan.
De defensiepas is voorzien van (bijna) alle eerder genoemde faciliteiten en dat werkt zonder problemen.
(je kan er alleen niet mee betalen omdat defensie zijn elektronische beveiliging niet wil conformeren (beperken) aan regelgeving uit de bancaire sector)
De pas op zich geeft inderdaad toegang tot (de meeste) defensie objecten. Maar dan ben je slechts "achter het hek". Het juridische gedeelte van militair terrein.
Zonder aanvullende handelingen en controles variërend van codes tot biometrie kom je nergens in of bij.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #45 Gepost op: 4 november 2013, 14:03:09
Precies, de echte 'geheime' info zit alsnog achter een extra beveiliging. Tel daar de sociale controle bij op, zeker in politiebureaus (hey, jou heb ik nog nooit eerder gezien...)
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Bart.

  • Politievrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 225
  • It's a beautiful day to save lives.
Reactie #46 Gepost op: 4 november 2013, 14:42:13
Ik ben er zelf ook niet bang voor dat het op beveiligde locaties mis zal gaan (bureau's, etc), maar wel als het aankomt op andere mensen.
Denk aan misbruik kunnen maken bij huisbewoners door jezelf voor te doen als agent (helaas gebeurt dat nu ook al) of op een andere manier "macht" misbruiken.

Wanneer er slechts één pas is die in heel Nederland wordt gebruikt (de politie wordt toch een landelijke organisatie), en als er bij iedereen bekend is hoe die pas eruit ziet (echtheidskenmerken), zijn burgers wellicht beter op de hoogte, dat vermindert risico's en het scheelt, want de agent hoeft maar 1 pasje bij zich te hebben..
Voornamelijk werkzaam in: horeca (arrestanten en camera-toezicht), publiek domein (GPZ) en bij verkeerscontroles.  Tevens BHV'er en geïnteresseerd in


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #47 Gepost op: 4 november 2013, 14:57:07
Ik moet zeggen dat ik persoonlijk even 3x moest kijken toen ik het geplastificeerde kartonnetje van een politiemedewerker onder m'n neus gedrukt kreeg een tijdje geleden. Het is dat de omstandigheden zo waren dat ik ervan kon uitgaan dat het inderdaad medewerkers waren van een bepaald team in burger, maar om nou gevoelige gegevens te gaan uitwisselen op basis van een stukje karton...

Dan lijkt mij een plastic kaart met echtheidskenmerken mij een stuk betrouwbaarder, een plastic kaart bedrukken is niet zo moeilijk, maar dan heb je nog niet direct iets wat op één de vele officele kaarten van de overheid lijkt. Anders zou identiteitsfraude ook wel makkelijk zijn vandaag de dag...


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #48 Gepost op: 4 november 2013, 15:00:13
Ik heb de vraag ook al eens gekregen of ik mijn id bij de Bart Smit had gekregen  e050 Vandaar dat ik altijd een leren hoesje met korpsbrevet erbij heb, ziet er dan net wat beter uit!
Hobby Bobby eenheid Den Haag


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #49 Gepost op: 4 november 2013, 15:08:08
Citaat van: BartK link=msg=1217064 date=1383572533
Wanneer er slechts één pas is die in heel Nederland wordt gebruikt (de politie wordt toch een landelijke organisatie), en als er bij iedereen bekend is hoe die pas eruit ziet (echtheidskenmerken), zijn burgers wellicht beter op de hoogte, dat vermindert risico's en het scheelt, want de agent hoeft maar 1 pasje bij zich te hebben..

Maar dat heb je nu toch ook al? De politiepas staat gewoon op internet, inclusief de echtheidskenmerken en hij wordt ook nog is in heel Nederland gebruikt. Het probleem zit hem wellicht in het verliezen van de toegangspas, maar als iemand echt naar binnen wil dan komen ze er toch wel hoor.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.