GRIP 1 Windhoos treft wijk De Molenvliet - Wijk bij Duurstede 03-11-2013

Auteur Topic: GRIP 1 Windhoos treft wijk De Molenvliet - Wijk bij Duurstede 03-11-2013  (gelezen 24915 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #60 Gepost op: 4 november 2013, 17:15:55
Bijkomen en puinruimen na windhoos



WIJK BIJ DUURSTEDE - Wijk bij Duurstede is maandag verder gegaan met het opnemen van de schade die een dag eerder werd veroorzaakt door een zeldzame windhoos. Bewoners en ondernemers zijn geschrokken van de verwoestende werking ervan op onder meer gebouwen, daken, auto's en bomen.

"Ik zat de krant te lezen en toen ik even naar buiten keek, zag ik ineens een wervelwind aankomen," zegt een inwoner van Wijk bij Duurstede. "Ik zag een boom knappen en op mijn auto neerkomen. Ik ben heel erg geschrokken, volgens de buren was ik helemaal wit. Ik denk dat mijn auto total loss is."

ONWERKELIJK
Een andere inwoner beschrijft de gebeurtenis als onwerkelijk. "De wind kwam de straat in en je hebt gewoon niet in de gaten wat er gebeurt. Je ziet van alles rondvliegen en bomen omgaan. En dan is het ineens weer stil."

Volgens burgemeester Tjapko Poppens, die zondagavond en maandagmorgen met bewoners in het getroffen gebied sprak, hebben veel mensen in de nacht van zondag op maandag geen oog dicht gedaan. "Ik sprak bijvoorbeeld een vrouw die veertig pannetjes op zolder onder haar lekkende dak heeft staan en ook grote schade aan haar auto heeft. Wat dat betreft zullen velen bij het krieken van de dag nog wel opnieuw beleven wat hen overkomen is."

SPOOR VAN VERNIELING
De tornado trok zondagmiddag in een strook van twee kilometer lang en zestig meter breed een spoor van vernieling. Hij verdween na enkele minuten even snel als hij gekomen was en daarop viel er een plotselinge stilte over het stadje.

In de uren daarna werd het langzamerhand steeds duidelijker welke ravage de storm had achtergelaten op bedrijventerrein Broekweg en het bewoonde gebied van Wijk bij Duurstede. De brandweer had de grootste moeite om gehoor te geven aan alle meldingen die binnenkwamen en kreeg bijstand van korpsen en andere hulpdiensten uit de wijde omtrek.


Annelinde

  • Beveiliging, BHV, EHBO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 286
  • Beveiliging
Reactie #61 Gepost op: 4 november 2013, 17:44:44
Nog zeker een week puinruimen na tornado Wijk bij Duurstede

WIJK BIJ DUURSTEDE - Het opruimen van de windhoosschade in Wijk bij Duurstede duurt nog zeker de hele week.

In het getroffen gebied worden bomen in de openbare ruimte gecontroleerd op veiligheid. Instabiele bomen worden gekapt. Zijn er veel takken van een boom af, maar is de boom stabiel, dan blijft deze voorlopig staan.

Maandag is begonnen met het opnemen van de schade. Bewoners en ondernemers zijn geschrokken van de verwoestende werking op onder meer gebouwen, daken, auto's en bomen. "Ik zat de krant te lezen en toen ik even naar buiten keek, zag ik ineens een wervelwind aankomen," zegt een inwoner van Wijk bij Duurstede. "Ik zag een boom knappen en op mijn auto neerkomen. Ik ben heel erg geschrokken, volgens de buren was ik helemaal wit. Ik denk dat mijn auto total loss is."

ONWERKELIJK
Een andere inwoner beschrijft de gebeurtenis als onwerkelijk. "De wind kwam de straat in en je hebt gewoon niet in de gaten wat er gebeurt. Je ziet van alles rondvliegen en bomen omgaan. En dan is het ineens weer stil."

Volgens burgemeester Tjapko Poppens, die zondagavond en maandagmorgen met bewoners in het getroffen gebied sprak, hebben veel mensen in de nacht van zondag op maandag geen oog dicht gedaan. "Ik sprak bijvoorbeeld een vrouw die veertig pannetjes op zolder onder haar lekkende dak heeft staan en ook grote schade aan haar auto heeft. Wat dat betreft zullen velen bij het krieken van de dag nog wel opnieuw beleven wat hen overkomen is."

Poppens: "Vandaag, de dag na de windhoos, werd pas echt duidelijk wat de impact was. In de getroffen wijken, de binnenstad en op het bedrijventerrein heb ik met een groot aantal gedupeerde bewoners en ondernemers gesproken. De schrik zit er nog flink in. De materiële schade en de gevolgschade aan woningen en bedrijven zijn groot. Gelukkig is het hierbij gebleven."

SPOOR VAN VERNIELING
De tornado trok zondagmiddag in een strook van twee kilometer lang en zestig meter breed een spoor van vernieling. Hij verdween na enkele minuten even snel als hij gekomen was en daarop viel er een plotselinge stilte over het stadje.

In de uren daarna werd het langzamerhand steeds duidelijker welke ravage de storm had achtergelaten op bedrijventerrein Broekweg en het bewoonde gebied van Wijk bij Duurstede. De brandweer had de grootste moeite om gehoor te geven aan alle meldingen die binnenkwamen en kreeg bijstand van korpsen en andere hulpdiensten uit de wijde omtrek.

WEGEN AFGEZET
Om ramptoeristen te weren werden de toegangswegen 's avonds afgezet. Hulpdiensten hadden de ruimte nodig en de situatie was door loshangende takken en dakpannen nog niet veilig. Ook ging een NL Alert uit om mensen in het gebied op te roepen zoveel mogelijk binnen te blijven.

Volgens burgemeester Poppens hebben hulpdiensten en inwoners "in grote saamhorigheid" gewerkt om Wijk bij Duurstede weer veilig te krijgen en de wegen vrij te maken. Op veel plaatsen is de ergste schade provisorisch gerepareerd. Het wachten is op de aannemers die de grotere klussen moeten komen klaren.

SCHADE-EXPERTS
Verzekeraar Interpolis stelde maandag een mobiel kantoor op bij snackbar Smulwereld aan de Hordenweg. Schade-experts staan klanten van Interpolis, FBTO, Avéro en Centraal Beheer te woord over de verwoestende gevolgen van de wervelwind.

Bronhttp://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1089384/nog-zeker-een-week-puinruimen-na-tornado-wijk-bij-duurstede.html


Annelinde

  • Beveiliging, BHV, EHBO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 286
  • Beveiliging
Reactie #62 Gepost op: 5 november 2013, 13:53:55
Stormschade lokt louche klusjesmannen naar Wijk bij Duurstede

WIJK BIJ DUURSTEDE - De windhoos in Wijk bij Duurstede heeft oplichters naar het stadje getrokken. Werklui gaan langs de deuren en bieden aan om de stormschade te repareren. Ze vragen achteraf veel meer geld voor het geleverde werk.

Volgens de politie zijn er al diverse stormslachtoffers benaderd. "We hebben al bepaalde mensen in de omgeving gesignaleerd die zich mogelijk schuldig maken aan deze vorm van oplichting," zegt een woordvoerder.

De politie adviseert iedereen die met klusjesmannen in zee gaat, om duidelijke afspraken te maken en die op papier te zetten. De politie heeft naar eigen zeggen niet de wettelijke middelen om de werklui op te pakken, wanneer inwoners zelf hebben besloten om van de aangeboden diensten gebruik te maken.

Bron: http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1089553/stormschade-lokt-louche-klusjesmannen-naar-wijk-bij-duurstede.html


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Windhoos in Wijk bij Duurstede

4 november 2013 - De windhoos die zondagmiddag 3 november voor grote ravage in Wijk bij Duurstede heeft gezorgd, ontstond in een actieve buienlijn die urenlang over het midden van het land trok. Deze buien gingen gepaard met hagel en onweer.


Beeld van neerslagradar in De Bilt (kruisje): reflectiviteit op 15.10 uur waarbij in de cirkel een haakvorm is te zien. Hierbinnen bevindt zich de tornado. Bron: KNMI

 Boven Zuid-Holland ontwikkelde zich rond 14.00 uur in de buienlijn een zogenaamde supercel. Dit type buien heeft een eigen circulatie met afwijkende windsnelheden en windrichtingen in de boven- en onderlaag. Hierdoor kan zich een windhoos ofwel tornado vormen.

Rond 15.00 uur ontstond een dergelijke wervelwind in de buurt van Everdingen die als een trechtervormige slurf onder de onweerswolken zichtbaar was. De windhoos trok met de buien mee en veroorzaakte kort daarna schade in Wijk bij Duurstede. In zo’n twee minuten tijd trok de tornado over een smalle strook van ongeveer 2 kilometer lang en 60 meter breed.

Later in de middag is er ook in de omgeving van Arnhem een tornado gezien. Deze wervelwind deed zich voor onder een bui die ontstond kort achter de eerste supercel.

Door de sneldraaiende wind en grote luchtdrukverschillen laat een wervelwind een spoor van vernielingen achter. De grootte van de schade ligt voornamelijk aan de plek waar de windhoos overheen is getrokken. Zo zal een wervelwind in een stedelijke omgeving meer schade aanrichten dan in een landelijk gebied.

Wervelwinden of tornado’s duren zeer kort en komen ieder jaar in Nederland wel eens voor. Jaarlijks zo’n een tot drie keer. Deze plotseling optredende weerfenomenen zijn zeer lokaal en daardoor vrijwel niet te voorspellen.

Eerste uitgave: 04-11-13
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #64 Gepost op: 6 november 2013, 19:59:09
Schade windhoos lijkt mee te vallen
Schade windhoos lijkt mee te vallen
TVGelderland
Gepubliceerd op 4 nov 2013
Citaat
ARNHEM - De windhozen die over Gelderland raasden lijken geen grote schade te hebben aangericht. Dit meldt weerinstituut MeteoConsult uit Wageningen, zondagavond. De eerste windhoos ging in de middag langs Lienden en Maurik. Even later ontstond een windhoos bij Arnhem. MeteoConsult stelde dat het ging om 2 hozen, ontstaan uit verschillende buien.

Ook hagel zorgde voor overlast. De ANWB meldde zondagmiddag dat verschillende wegen tijdelijk compleet wit en glad waren.


De brandweer in Culemborg spreekt van 'enige schade', voornamelijk aan huizen, bomen en auto's.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Puinruimen na windhoos in Wijk bij Duurstede - ma 4 nov 2013 [RTV Utrecht]
Puinruimen na windhoos in Wijk bij Duurstede - ma 4 nov 2013 [RTV Utrecht]
rtvutrecht
Gepubliceerd op 10 nov 2013
Citaat
Het opruimen van de windhoosschade in Wijk bij Duurstede duurt nog zeker de hele week.

Kijk voor het laatste (sport)nieuws, weer en verkeer, livestreams en onze radio en tv programma's uit de stad en provincie Utrecht op http://www.rtvutrecht.nl/

Impressie van de schade in Wijk bij Duurstede - zo 3 nov 2013 [RTV Utrecht]
Impressie van de schade in Wijk bij Duurstede - zo 3 nov 2013 [RTV Utrecht]
rtvutrecht
Gepubliceerd op 10 nov 2013
Citaat
Een windhoos heeft zondagmiddag binnen twee minuten een ravage aangericht in Wijk bij Duurstede. De brandweer riep mensen in het getroffen gebied op om voorlopig binnen te blijven en vanwege het slechte weer nog niet het dak op te gaan om dakpannen terug te leggen.

Kijk voor het laatste (sport)nieuws, weer en verkeer, livestreams en onze radio en tv programma's uit de stad en provincie Utrecht op http://www.rtvutrecht.nl/
Samen sterk in de hulpverlening!