De brandweer als bijbaan voor 16-17 jarigen

Auteur Topic: De brandweer als bijbaan voor 16-17 jarigen  (gelezen 20224 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #10 Gepost op: 20 juni 2005, 18:49:30
bij ons zit er ook een jongen die mag meelopen met de ovd en dan magtie waarschijnlijk cursus doen maar dies nog 17 maar dan kan die in juni examen doen volgend jaar
Ik neem aan dat ie dan de normale brandweeropleiding gaat doen ?
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


brw_sluis

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 23 juni 2005, 15:04:02
Ik neem aan dat ie dan de normale brandweeropleiding gaat doen ?

jah, maarja is wel ruig lijkt me om met de ovd mee te moge ;)


marcel-beets

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 294
  • hoofdbrandwacht + ademluchtmedewerker
Reactie #12 Gepost op: 24 juli 2005, 15:56:41
ik ga zelf ook op cursus in september  

ik ben 6 juli 18 geworden en wordt 1 aug aangesteld  maar een maat van mij is nog geen 18 hij wordt per 1 oktober aangesteld  hij mag wel mee op cursus omdat die begint met theorie

het kan dus wel     (we hebben beide op 1jul    de medische keuring doorstaan )

mvg marcel


Melle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 357
    • brandweer Amersfoort
Reactie #13 Gepost op: 24 juli 2005, 19:39:08
ik weet niet hoe het precies zit met de start van de opleiding van brandwacht voor mensen onder de 18 jaar maar ik weet wel dat als je start dat je zowiezo niet mag uitrukken dit is verzekering technisch niet mogelijk (je bent dan nog geen brandwachtoftewel geen brandweerman) mocht er wat gebeuren ben je gewoon niet verzekerd (uiteraard gebeurt dit wel ik ben er een voorbeeld van) ik mocht tijdens mijn tijd als asp. brandwacht wel mee uitrukken(als extra manschap voor de hand en span diensten) maar ik mocht bv nog geen slang/bezem vasthouden tijdens een repressieve optreden uiterraard heb ik heus wel een keer een brandje mogen blussen maar dit was ook meer voor de inzet die jezelf gaf aan je ploeg want je had gewoon een pieper op zak en als die ging moest je gewoon komen want de beste ervaring is praktijk ervaring en het voelen van de sfeer hoe het voelt en hoe het werkt tijdens een uitruk.

afgelopen jaar hadden wij weer een nieuwe ploeg asp. brandwachten deze mochten niet op de uitruk als extra manschap dit was gedaan na toch goed overwegen van het feit dat als er ook maar 1eentje over een bananeschil uit zou glijden of verkeerd uit de auto stapt en zijn enkel verstuikt dat hij dan niet verzekerd is (omdat hij niks te zoeken heb in de auto tijdens een uitruk als asp. brandwacht). dus hun kregen na het behalen van de opleiding brandwacht pas hun pieper en werden pas toen ingedeeld bij een ploeg.


marcel-beets

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 294
  • hoofdbrandwacht + ademluchtmedewerker
Reactie #14 Gepost op: 24 juli 2005, 23:06:57
is het niet zo dat als je als aspirant als nr 5 of 6 meegaat voor extra     opruimen enzo   ervaring opdoen door te kijken  

dat als je aangesteld bent dat je dan ook automatisch verzekerd bent  
of zit ik er nu helemaal naast

ik ben zelf als   (requrietant) ofzo moeilijk woord voor meeloper    ook gewoon verzekerd tijdens oefeningen


Melle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 357
    • brandweer Amersfoort
Reactie #15 Gepost op: 25 juli 2005, 15:35:05
je bent voor zover ik weet ook gewoon verzekerd voor het oefenen en voor de opleiding alleen bij een uitruk zou er een probleem kunnen zijn omdat je als aspirant eigenlijk niks te zoeken heb tijdens een uitruk je bent dan immers nog geen brandweerman pas na het behalen van het brandwacht opleiding ben je pas "uitruk gereed"(je hebt de kennis die nodig is als hulpverlener en bent daar ook voor geslaagt tijdens de exames) ik weet ook dat er nog enkele korpsen zijn die mensen niet eerder inzetten als dat ze brandwacht 1e klas zijn enigzins is dit best begrijpelijk omdat je tijdens die cursus ook het THV gedeelte krijgt en het werken met andere gereedschappen zoals moterkettingzaag.

wellicht weet een OBM of BM hier meer over?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #16 Gepost op: 25 juli 2005, 16:54:48
Bij ons ga je pas mee als je diploma brandwacht hebt,eerder niet.
heb jeje diploma brandwacht,en er is een uitruk ongeval beknelling wordt er vanuit gegaan dat je de brandwacht 1e klassers of HBTers als eerste in het voertuig laat stappen


Heidebrandje

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 29 juli 2005, 14:25:14
Bij ons ga je pas mee als je diploma brandwacht hebt,eerder niet.
heb jeje diploma brandwacht,en er is een uitruk ongeval beknelling wordt er vanuit gegaan dat je de brandwacht 1e klassers of HBTers als eerste in het voertuig laat stappen
Streng bij ons mag je wel mee bij een uitruk als toevoeging


ajax

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 29 juli 2005, 16:27:33
Bij ons ga je pas mee als je diploma brandwacht hebt,eerder niet.
heb jeje diploma brandwacht,en er is een uitruk ongeval beknelling wordt er vanuit gegaan dat je de brandwacht 1e klassers of HBTers als eerste in het voertuig laat stappen

Je mag bij ons gewoon mee met een uitruk als je aspirant bent maar dan al toevoeging. En bij een HV mag je in de TS stappen en niet in de HV zolang je geen 1e klass hebt.


brw_sluis

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 30 juli 2005, 12:30:36
Bij ons ga je pas mee als je diploma brandwacht hebt,eerder niet.
heb jeje diploma brandwacht,en er is een uitruk ongeval beknelling wordt er vanuit gegaan dat je de brandwacht 1e klassers of HBTers als eerste in het voertuig laat stappen
Er zat bij ons iemand bij, die zakte steeds voor zn examen, maar hij had wel zn ademlucht theorie & praktijk, die mocht ook gewoon mee, maar hij is nu 3x gezakt en krijgt zijn ontslag. Nu gaatie t op zn eigen proberen, maar nu zei onze OvD dat hij die ademlucht opnieuw moest doen, omdat ie geen certificaat had gehad. Maar als je je ademlucht theorie en praktijk hebt gehaald is dat toch een bepaalde tijd geldig ??