De brandweer als bijbaan voor 16-17 jarigen

Auteur Topic: De brandweer als bijbaan voor 16-17 jarigen  (gelezen 20300 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #40 Gepost op: 18 januari 2011, 19:15:40
De 16-en 17jarigen worden niet ingezet, begrijp ik uit jouw woorden, Bas?

Maar dan nog: 18 jaar en handelen bij meerdere slachtoffers? Ik weet het niet.
Dat klopt, Dinges! Ze zouden worden getraind om op hun 18e meteen bij de brandweer te kunnen, maar tot die tijd alleen de vooropleiding op zaterdagen.

Ben het wel met je eens: het ligt natuurlijk aan de persoon maar een VKO met 3 slachtoffers van 3, 5 en 7 zorgt voor veel ervaren brandweerlui nog voor problemen. Hoe zit het dan met dat broekie van 18...
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #41 Gepost op: 18 januari 2011, 20:28:53
Lijkt me nogal lastig om te beoordelen als buitenstaander.
Neem tenminste aan dat er een "begeleider" is voor de jongeren, deze zal een inschatting moeten maken wat voor inzetten er mogelijk zijn voor de persoon.

Is dat heilig? Nee, absoluut niet.
Heb een "stoere grote" brandweerman kapot zien gaan naar een VKO waar hij een dame die op zijn vriendin leek uit de auto moest knippen.

Wat ik wil zeggen: leeftijd / ervaring speelt niet altijd een rol, soms knapt er iets. :)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #42 Gepost op: 18 januari 2011, 21:09:05
Dat klopt, Dinges! Ze zouden worden getraind om op hun 18e meteen bij de brandweer te kunnen, maar tot die tijd alleen de vooropleiding op zaterdagen.

Ben het wel met je eens: het ligt natuurlijk aan de persoon maar een VKO met 3 slachtoffers van 3, 5 en 7 zorgt voor veel ervaren brandweerlui nog voor problemen. Hoe zit het dan met dat broekie van 18...

De brandweercultuur is een sterke cultuur en ze beschermen hun ''nieuwelingen'' echt wel, maar inderdaad, wanneer er echt ineens stront aan de knikker is..so be it. Je zal als 16-jarige net in de opleiding zitten, dat vroeg ik me af.


(EHBO)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • EHBO, Rode Kruis, Buurttoezicht-Wielwijk enz.
    • Buurttoezicht Hardinxveld-Giessendam
Reactie #43 Gepost op: 18 januari 2011, 21:58:47
Het is natuurlijk wel zo jongere mensen verwerken iets emotioneels lastiger. Rond die leeftijd is het belangrijkste wat zich ontwikkeld je hersens een een ernstig ongeval of iets dergelijks is lastig te verrwerken want je neemt het mee in je leven. Dus wat dat aangaat moet je wel kijken wat verstandig is en waarneer je ze meeneemt en is er bijv. ernstig ongeval laat je ze in de wagen zitten zo moet je denk ik kijken.
Met vriendelijke groet,  Jorrit  


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #44 Gepost op: 18 januari 2011, 22:04:05
Inderdaad: kijk naar de persoon en de situatie, en niet alleen maar naar leeftijd en ervaring, want daar willen we nog weleens een handje van hebben hier... ;)
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #45 Gepost op: 18 januari 2011, 22:10:02
Inderdaad: kijk naar de persoon en de situatie, en niet alleen maar naar leeftijd en ervaring, want daar willen we nog weleens een handje van hebben hier... ;)

Ik ben het gedeeltelijk met je eens, maar...

Piep piep +prio 1, melding zus en zo.*

En dan? Onderweg mensen aanwijzen die in het voertuig moeten blijven zitten, ter plaatse? Dan ben je dus niet compleet, als bemanning zijnde..


(EHBO)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • EHBO, Rode Kruis, Buurttoezicht-Wielwijk enz.
    • Buurttoezicht Hardinxveld-Giessendam
Reactie #46 Gepost op: 18 januari 2011, 22:12:50
Ligt eraan prop je iemand er toch tussen zal heus wel een mogelijkheid zijn of je zegt laat de persoon die meegaat met een SvD ofzo meerijden daar is altijd plek zat.

Gr, jorrit
Met vriendelijke groet,  Jorrit  


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #47 Gepost op: 18 januari 2011, 22:15:24
Ja, we gaan nu allemaal scenario's bedenken....maar het vraagstuk blijft: stel je een kind bloot aan dit soort ellende? Een grote fik is leuk, en wat rommelen met slangen en watervoorziening. Maar de kloteklusjes? Ik denk het niet.


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #48 Gepost op: 18 januari 2011, 23:09:41
Ja, we gaan nu allemaal scenario's bedenken....maar het vraagstuk blijft: stel je een kind bloot aan dit soort ellende? Een grote fik is leuk, en wat rommelen met slangen en watervoorziening. Maar de kloteklusjes? Ik denk het niet.
Volgens mij heb je het niet helemaal begrepen. Op 16- en 17-jarige leeftijd werd er gestart met de opleiding, met 18 jaar was de opleiding brand afgerond. Daarna moesten de cursisten de kerntaak technische hulpverlening nog volgen. Het is dus helemaal niet zo zwartwit zoals jij het schetst. En de kloteklusjes, die horen erbij. Daar kies je voor als je bij de brandweer gaat.
343, never forget.


(EHBO)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • EHBO, Rode Kruis, Buurttoezicht-Wielwijk enz.
    • Buurttoezicht Hardinxveld-Giessendam
Reactie #49 Gepost op: 19 januari 2011, 15:29:06
Volgens mij heb je het niet helemaal begrepen. Op 16- en 17-jarige leeftijd werd er gestart met de opleiding, met 18 jaar was de opleiding brand afgerond. Daarna moesten de cursisten de kerntaak technische hulpverlening nog volgen. Het is dus helemaal niet zo zwartwit zoals jij het schetst. En de kloteklusjes, die horen erbij. Daar kies je voor als je bij de brandweer gaat.

ik wou net zeggen helemaal mee eens. Je moet er op die manier toch aan wennen hoewel je nooit went aan heftige situaties. Daar kies je voor, alhoewel je er zeker van moet zijn dat die personen bij de brandweer willen.
Met vriendelijke groet,  Jorrit