De brandweer als bijbaan voor 16-17 jarigen

Auteur Topic: De brandweer als bijbaan voor 16-17 jarigen  (gelezen 20296 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #50 Gepost op: 19 januari 2011, 15:55:14
Ja, we gaan nu allemaal scenario's bedenken....maar het vraagstuk blijft: stel je een kind bloot aan dit soort ellende? Een grote fik is leuk, en wat rommelen met slangen en watervoorziening. Maar de kloteklusjes? Ik denk het niet.

Ik kan me ook voorstellen dat zo iemand buiten de cirkel werkt en de materialen klaarzet/aangeeft. (Kloteklusje  ;) )
Digitaal onderzoek


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #51 Gepost op: 20 januari 2011, 19:24:59
Het lijkt mij dat de personen mee gaan als stagiair, dus hebben ze geen operationele taak. Het lijkt mij een goed idee om jongeren op deze manier nieuwsgierig te maken voor de brandweer. Of het ook echt werkt en je gemotiveerde en GESCHIKTE mensen ermee aantrekt, wie weet... Het probleem is alleen dat je misschien heel veel geld gaat uitgeven voor opleiding etc. terwijl je nog helemaal geen garantie hebt dan ze echt in het dorp of stad blijven. Wat je vaak ziet is dat ze net een peperdure opleiding hebben gehad en vervolgens gaan ze ergens anders werken of in de stad op kamers om te studeren.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #52 Gepost op: 20 januari 2011, 21:02:15

Maar dan nog: 18 jaar en handelen bij meerdere slachtoffers? Ik weet het niet.

Volledig afhankelijk van de achtergrond van de 18-jarige.
Over een paar maanden ben ik een vuurwapendragende aspirant en ik ben dan nog steeds 18...


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #53 Gepost op: 22 januari 2011, 21:01:11
Eén van de eerste dingen die je binnen de opleiding Manschap A leert is levensreddend handelen. Bij een uitruk kan een aspirant dan behalve wat slangen rollen ook assisteren bij eventuele gewonden. Wij worden er goed voor opgeleid en weten (in grote lijnen uiteraard) wat we moeten doen. Of je nu 16, 17 of 18 jaar oud bent: het ligt aan jezelf of je als aspirant opkomst bij meldingen waarbij mogelijkerwijs sprake zou kunnen zijn van slachtoffers. Als aspirant ben je NIET verplicht om op te komen, je rukt ook boven de sterkte uit. Er zijn zelfs korpsen waarbij het -geheel tegen de insteek van de opleiding Manschap A- voor aspiranten nog niet is toegestaan mee te gaan met meldingen.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


bartbev

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 332
  • bevelvoerder aspiranten-- 2010 beste jun. bev. nl.
    • www.blusgroeploppersum.nl
Reactie #54 Gepost op: 22 januari 2011, 21:16:30
Ik denk dat je persoonlijk het per situatie moet inschatten.
als jij in je opleiding zit dan hoef jij egt niet als eerste bij een vko naar het voertuig te rennen dan kunnen de meer ervareren eerst gaan kijken dan ga jij maar al vast het gereedschap gereedmaken.als zei dan hebben gekeken en slachtoffer ligt er ''schoon'' bij dan kan je zeggen probeer het maar even maar als het egt niet meer is om aan te zien zeg je gwn dat ze maar bij het voertuig blijven.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #55 Gepost op: 22 januari 2011, 21:23:45
Ik denk dat je persoonlijk het per situatie moet inschatten.
als jij in je opleiding zit dan hoef jij egt niet als eerste bij een vko naar het voertuig te rennen dan kunnen de meer ervareren eerst gaan kijken dan ga jij maar al vast het gereedschap gereedmaken.als zei dan hebben gekeken en slachtoffer ligt er ''schoon'' bij dan kan je zeggen probeer het maar even maar als het egt niet meer is om aan te zien zeg je gwn dat ze maar bij het voertuig blijven.
Dat is natuurlijk heel begrijpelijk om iemand die net goed en wel zijn pieper heeft niet naar een zwaar vko met zwaargewonden te sturen. Er moet echter wel een keer een tijd komen dat deze apsirant toch naar zo'n ongeval gaat, anders zal hij/zij nooit ervaring opdoen op dat vlak.


bartbev

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 332
  • bevelvoerder aspiranten-- 2010 beste jun. bev. nl.
    • www.blusgroeploppersum.nl
Reactie #56 Gepost op: 22 januari 2011, 21:33:25
Dat is natuurlijk heel begrijpelijk om iemand die net goed en wel zijn pieper heeft niet naar een zwaar vko met zwaargewonden te sturen. Er moet echter wel een keer een tijd komen dat deze apsirant toch naar zo'n ongeval gaat, anders zal hij/zij nooit ervaring opdoen op dat vlak.

Klopt daarom juist bij een redelijk schoon ongeval kan hij even kijken mis een stukje knippen en zo krijgt hij stukje bij beetje tog steeds meer te zien / ervaring.
en ik denk tg dat het zobieso nooit te bedenken is want ieder mens reageerd er anders op kan zijn dat een man van 40 er nog wel 3 jaar last van heeft en de jonge jongens mis het alwel weer veel sneller zijn vergeten. maar ander som kan natuurlijk ook.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #57 Gepost op: 23 januari 2011, 18:33:47
Als aspirant ben je NIET verplicht om op te komen, je rukt ook boven de sterkte uit. Er zijn zelfs korpsen waarbij het -geheel tegen de insteek van de opleiding Manschap A- voor aspiranten nog niet is toegestaan mee te gaan met meldingen.



Duidelijk! En leuk, dit wist ik nog niet.  O0 Weet ook van alles maar een beetje.  :)


Shaddy

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
  • Aspirant Manschap (Regio RR)
Reactie #58 Gepost op: 6 februari 2011, 17:53:56
Kijk, leuk dat dit topic er is en volg de discussie ook met intresse.

Ik ben een van de jongens die in dit project heeft gezeten. Helaas is de hele opzet van het project ietswat rommelig verlopen. Wij hebben de pech gehad dat onze opleiding eindigde net op het moment dat de VRR omhoog zat vanwege de bezuinigingen. Er was een overschot aan vrijwillig personeel, maar wij moesten nog geplaatst worden met onze baan garantie.

Wij hebben in principe in onze opleiding nooit stage gelopen, enkelen wel waaronder ik om meer ervaring op te doen. Dit was echter wel tegen het einde van de opleiding aan. De eindstand is als volgt, drie hebben een volledige plaatsing gehad en gaan beginnen met of zijn al bezig met de opleiding 1e klas. In mijn situatie is het nog een groot vraagteken, maar toch begin ik dinsdag op de kazerne die mij is toegewezen. Helaas nog niet in een uitruk functie, maar ik ben wel binnen.

Deze opleiding heeft ondanks wat kinderziektes toch een goed effect bereikt, 9 nieuwe brandwachten in een klap klaar. Twee jaar dienst er al op zitten en we kennen de organisatie. Dat de organisatie de helft vervolgens op straat zet en bedankt is dan weer jammer.

Vragen? Stel ze gerust.
Vriendelijke groet,  Shaddy Fouad Shaddyf@telfort.nl


Hv noord-holland

  • Beveiliger,verkeersregelaar,EHBO er
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #59 Gepost op: 6 februari 2011, 18:15:30
jammer dat het alleen in rotterdam is  :-\