Nieuwe fysieke keuring PPMO brandweer

Auteur Topic: Nieuwe fysieke keuring PPMO brandweer  (gelezen 83053 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 6 november 2013, 19:51:33
Nieuwe keuring voor brandweermannen
Nieuwe keuring voor brandweermannen

TVGelderland
Gepubliceerd op 6 nov 2013
Nieuwe keuring voor brandweermannen


Samen sterk in de hulpverlening!


Kevin van Loon

  • Stagiair Brandweer Brabant-Noord
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #1 Gepost op: 15 mei 2014, 11:18:22
Beste Leden,

Mijn naam is Kevin van Loon en ik ben momenteel stagiair bij Regio Brabant-Noord op de locatie Uden.
Mijn stage is ontstaan na de invoering van het huidige PPMO. Deze nieuwe manier van testen vergt vanzelfsprekend een andere aanpak dan voorheen. Het is een redelijk inspannende test en om deze reden is mijn opdracht ontstaan. Ik merk dat er een hoop mensen zijn die enigzins opkijken tegen het afleggen van deze test en het doel van mijn stageopdracht is dan ook om een trainingsprotocol te schrijven waarbij de focus ligt op de voorbereiding op het PPMO.

Ik ben van plan om brandweerspecifieke oefeningen te gaan implementeren in dit protocol om zodoende zoveel mogelijk praktijksituaties na te bootsen. Denk hierbij aan slangen dragen/strekken, slagbewegingen maken op een rubber oppervlak, traplopen in uitrusting enzovoorts. Deze activiteiten moeten te realiseren zijn binnen het terrein van de kazerne of in de vorm van een buitentraining en er dient gebruik gemaakt te worden van attributen die reeds op de kazerne aanwezig zijn. (Denk hierbij aan een deurforceerder welke dient als 'halter') Het gaat hier dus niet om een technische- maar puur om een fysieke training ter behoeven van het uithoudingsvermogen of/en kracht.

Even als kanttekening: Mijn scriptie bestaan uit een literatuuronderzoek naar de invoering en invulling van het PPMO maar ook naar de belastbaarheid van het brandweerwerk. Dus wat krijgt het lichaam tijdens een inzet te verduren, welke energieleveringssystemen zijn hierbij belangrijk en wat zou de 'basis'conditie van een brandweerman moeten inhouden. Tevens wordt er een enquete gehouden binnen de regio Brabant-Noord om een inventarisatie betreft de Leefstijl van de gemiddelde brandweerman te maken. Dit alles zal resulteren is het uiteindelijke trainingsprotocol.

Mijn vraag aan jullie:
Hoe zorgen jullie ervoor dat je fysieke conditie voldoende toereikend is om aan de gestelde eisen van het PPMO te voldoen?

Trainen jullie op de kazerne of individueel? En wat vinden jullie nou de leukste/fijnste manier van trainen?
Suggesties zijn op elk vlak welkom!!

Met vriendelijke groet,
Kevin van Loon


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 15 mei 2014, 16:37:25
Tja, als je al opkijkt tegen de nieuwe testen vraag ik me af waar dit aan ligt. De nieuwe testen bootsen zoveel mogelijk de praktijk na, als je daar al moeite mee hebt wordt het echt tijd om wat aan de conditie te gaan doen. Als je een redelijke conditie hebt kun je de test redelijk simpel volbrengen, zonder je eigen direct af te hoeven beulen. Wat dat betreft heb ik de nieuwe tesen liever dan dat stomme gefiets op die trapfiets. Ik ben geen wielrenner. :-X


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #3 Gepost op: 15 mei 2014, 18:39:44
Citaat van: Peter71 link=msg=1267621 date=1400164645
Tja, als je al opkijkt tegen de nieuwe testen vraag ik me af waar dit aan ligt. De nieuwe testen bootsen zoveel mogelijk de praktijk na, als je daar al moeite mee hebt wordt het echt tijd om wat aan de conditie te gaan doen. Als je een redelijke conditie hebt kun je de test redelijk simpel volbrengen, zonder je eigen direct af te hoeven beulen. Wat dat betreft heb ik de nieuwe tesen liever dan dat stomme gefiets op die trapfiets. Ik ben geen wielrenner. :-X

Helemaal mee eens. Er zijn een aantal collega's die een of twee maanden voor hun PPMO nog even hard gaan trainen omdat ze bang zijn de test niet te halen. Ik vind dat je indirect dan ook niet geschikt bent voor de repressieve dienst, aangezien je ten alle tijde dezelfde soort werkzaamheden in een uitruksituatie zou moeten doen. Collega's die op dit moment in de repressieve dienst zitten zouden wat mij betreft ook gelijk de PPMO moeten kunnen halen, zo spannend is het namelijk ook weer niet..


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 15 mei 2014, 18:50:06
Citaat van: Rickvb link=msg=1267631 date=1400171984
Helemaal mee eens. Er zijn een aantal collega's die een of twee maanden voor hun PPMO nog even hard gaan trainen omdat ze bang zijn de test niet te halen. Ik vind dat je indirect dan ook niet geschikt bent voor de repressieve dienst, aangezien je ten alle tijde dezelfde soort werkzaamheden in een uitruksituatie zou moeten doen. Collega's die op dit moment in de repressieve dienst zitten zouden wat mij betreft ook gelijk de PPMO moeten kunnen halen, zo spannend is het namelijk ook weer niet..
Inderdaad. Ik heb vorig jaar de PPMO gedaan bij wijze van proef, en ik geloof dat we hem binnenkort weer gaan krijgen. Als je gewoon normaal en rustig aan doet kun je de proeven makkelijk binnen de gestelde tijd (ik meen 12 of 14 minuten) uitvoeren. Een gewone goede conditie is al goed.


Kevin van Loon

  • Stagiair Brandweer Brabant-Noord
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #5 Gepost op: 16 mei 2014, 09:35:54
Helemaal mee eens, de test is inderdaad goed te volbrengen met een basisconditie. Echter zijn er ook een hoop leden van de repressieve dienst die in hun vrije tijd niet veel bezig zijn met sport of hun algemene conditie.
Het doel van het trainingsprogramma is om de leden die hun conditie willen verbeteren een handvat te geven om hiermee vooruit te kunnen. En afgezien van het PPMO is het als brandweerman natuurlijk geen overbodige luxe om over een bovengemiddelde conditie te beschikken. Stel je voor dat je lichaam je in de steek laat als je een redding aan het uitvoeren bent op de 6de verdieping zonder de aanwezigheid van brandweerliften. Dit is denk ik niet een situatie waarin je jezelf wilt vinden.

Zoals Rickvb aangeeft zijn er inderdaad mensen die enige tijd voor hun PPMO flink aan de slag gaan en wanneer deze is volbracht, terugvallen in het oude ritme. Eeuwig zonde naar mijn mening, waarom een conditie opbouwen om hem vervolgens weer te verwaarlozen.

Ik denk dat het PPMO niet de enige reden moet zijn waarom je gaat werken aan je conditie. Er zijn toch een hoop andere (intrinsieke) motivatiefactoren om ervoor te zorgen dat je conditie op pijl is?

Maar wat is nou de fijnste/leukste/efficiëntste manier om hiervoor te zorgen? Rekening houdend met de eisen die ik aangaf in het eerste bericht.


rsc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #6 Gepost op: 16 mei 2014, 16:06:29
Citaat van: Peter71 link=msg=1267634 date=1400172606
Inderdaad. Ik heb vorig jaar de PPMO gedaan bij wijze van proef, en ik geloof dat we hem binnenkort weer gaan krijgen. Als je gewoon normaal en rustig aan doet kun je de proeven makkelijk binnen de gestelde tijd (ik meen 12 of 14 minuten) uitvoeren. Een gewone goede conditie is al goed.
Tot nu toe zijn  er maar weinig mensen die het laatste onderdeel van de test ooit gedaan hebben. 100 treden traplopen met ademlucht en 2 drieduimers binnen 2 minuten.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 16 mei 2014, 16:21:21
Citaat van: Kevin van Loon link=msg=1267737 date=1400225754
Helemaal mee eens, de test is inderdaad goed te volbrengen met een basisconditie. Echter zijn er ook een hoop leden van de repressieve dienst die in hun vrije tijd niet veel bezig zijn met sport of hun algemene conditie.
Het doel van het trainingsprogramma is om de leden die hun conditie willen verbeteren een handvat te geven om hiermee vooruit te kunnen. En afgezien van het PPMO is het als brandweerman natuurlijk geen overbodige luxe om over een bovengemiddelde conditie te beschikken. Stel je voor dat je lichaam je in de steek laat als je een redding aan het uitvoeren bent op de 6de verdieping zonder de aanwezigheid van brandweerliften. Dit is denk ik niet een situatie waarin je jezelf wilt vinden.

Zoals Rickvb aangeeft zijn er inderdaad mensen die enige tijd voor hun PPMO flink aan de slag gaan en wanneer deze is volbracht, terugvallen in het oude ritme. Eeuwig zonde naar mijn mening, waarom een conditie opbouwen om hem vervolgens weer te verwaarlozen.

Ik denk dat het PPMO niet de enige reden moet zijn waarom je gaat werken aan je conditie. Er zijn toch een hoop andere (intrinsieke) motivatiefactoren om ervoor te zorgen dat je conditie op pijl is?

Maar wat is nou de fijnste/leukste/efficiëntste manier om hiervoor te zorgen? Rekening houdend met de eisen die ik aangaf in het eerste bericht.
Op het moment dat je in de repressieve  dienst van de brandweer werkzaam bent dien je ervoor te zorgen dat je conditie goed is. Ten eerste voor je eigen veiligheid, maar ook van je collega. Het is niet voor niets dat ik 2x per week of naar de sportschool ga, of ga hardlopen., en als je je daar maar trouw aan vasthoudt hoeft dat niet zo heel veel voor te stellen. Je hoeft geen afgetrainde sportman te worden, maar een goede basisconditie en het liefst iets beter is gewoon een must.


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #8 Gepost op: 16 mei 2014, 17:39:03
Beroepsmensen hebben het iets gemakkelijker omdat in de tijd van de baas wordt gesport. Dan zal in het sportprogramma een gevarieerd aanbod van conditie / pieken en spiergroeptraining aan bod komen, Ook teamsporten zoals (zaal)voetbal e.d. Vrijwilligers doen dit in eigen tijd. veel korpsen / regio's geven een vergoeding voor het abonnement van de sportschool. train je alleen door buiten te lopen / fietsen mis je dat wel. Maar ikzelf ga 2-3 keer per week naar de sportschool. Gevarieerd programma. Soms alleen conditie(1/2 uur hardlopen, 1/2 uur fietsen of roeien) andere keer kwartiertje hardlopen of roeien en dan op de toestellen, daarna kwartiertje op de fiets voor het afbouwen. Wel een stevig tempo aan het eind, of stevige weerstanden bij de laatste ronde per toestel, anders helpt het niet! Kortom, in overleg met een instructeur is een goed "brandweergeschikt" sportprogramma te krijgen wat ook nog leuk en afwisselend is. En je merkt het beslist bij een stevige inzet wie er wel- of niet sport! Daarbij veel op de fiets op weg naar het werk e.d. en ook dat bouwt je conditie flink op. En naar je werk moet je toch!


elvin

  • brandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 238
Reactie #9 Gepost op: 16 mei 2014, 23:26:19
heb gister de nulmeting voor de PPMO gedaan, voor de aanstelling. De tunnel 3 meter laag 3 hoog en 3 laag met fles op de rug en masker was zwaar, rest was wel goed te doen. De traploop test was goed te doen.
Vrijwillige brandweer