Nieuwe fysieke keuring PPMO brandweer

Auteur Topic: Nieuwe fysieke keuring PPMO brandweer  (gelezen 83031 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #10 Gepost op: 22 juni 2014, 06:32:56
goede morgen,

onlangs de ppmo test gedaan in brabant noord. vond hem prima te doen. alleen door mijn lengte was de tunnel indderdaad een behoorlijk obstakel. rest was no problem. mocht er 19min over doen en was na 14 min klaar. ik weinig extra aan sport en denk dat dat voor de ppmo ook niet echt nodig is. het ligt me inddergeval beter als het fietsen.

enige nadeel vind ik het traplopen. ze hebben dit onderdeel al aangepast door maar met 1 slang ipv 2 slangen te lopen. op het moment dat ik er was(toeval wellicht) vielen er 2 mensen van de trap. 1 persoon wilde versnellen, verstapte zich en moest zich vastpakken anders had hij het apparaat even "gekust". een andere persoon viel aan het eind door uitputting van de trap. daardoor krijg je wel een beetje schrik, en je merkt gewoon dat je in 1 tempo moet lopen en mijnsinziens niet moet versnellen of vertragen. de tijd is indderdaad goed te doen.

vwb jou vraag of sporten.
ik doe weinig extra aan sport, af en toe fitness en verder werk en dus loop ik veel. ik ben nu ruim 8 jaar bij de brandweer en heb nog nooit het gevoel gehad dat ik te kort kwam voor represieve dienst hoewel ik zeker niet de kleinste en lichtste ben. is wellicht ook een stukje adrenline wat dan overneemt.
denk wel dat je op de ppmo kunt oefenen, zeker het tunnellopen en baldrukken(laatste onderdeel) is zeker te trainen.

al met al ppmo goed te doen en vind het zeker een verbetering met hoe het vroeger was.

mvg

ps. kevin, succes met je scriptie ik zie de enquete wel verschijnen ;-)
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


Brandslanghaspelhouder

  • manschap A - Duiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
Reactie #11 Gepost op: 25 juni 2014, 17:50:20
Ik heb een vraag over de PPMO test, weet even niet waar ik deze moet plaatsen. Word er rekening gehouden met verschillen in bluskleding omdat ik uit andere topics begrijp dat er nogal verschil zit in de warmte in verschillende pakken bij inspanning?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 25 juni 2014, 18:37:02
Citaat van: Brandslanghaspelhouder link=msg=1279909 date=1403711420
Ik heb een vraag over de PPMO test, weet even niet waar ik deze moet plaatsen. Word er rekening gehouden met verschillen in bluskleding omdat ik uit andere topics begrijp dat er nogal verschil zit in de warmte in verschillende pakken bij inspanning?
Nee, uiteindelijk houdt de praktijk ook geen rekening met welk type bluspak je rond loopt.. Je zult het dus moeten doen met het geen wat je hebt. ;)


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #13 Gepost op: 26 juni 2014, 09:33:15
En zoals laatst nog maar eens benadrukt is: onze pakken zijn eigenlijk alleen bedoeld voor binnenbrandbestrijding. De PPMO simuleert ook de werkzaamheden bij een binnenbrand en dus heb je daarvoor je 'gewone' pak nodig.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Brandslanghaspelhouder

  • manschap A - Duiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
Reactie #14 Gepost op: 26 juni 2014, 10:16:26
Duidelijk. Als de test dus overal exact hetzelfde is zal er dus een statistisch verschil kunnen optreden tussen personen met pak x of y, afhankelijk van hoeveel invloed de warmte van het pak op de PPMO test heeft.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #15 Gepost op: 26 juni 2014, 15:36:59
Citaat van: Brandslanghaspelhouder link=msg=1280073 date=1403770586
Duidelijk. Als de test dus overal exact hetzelfde is zal er dus een statistisch verschil kunnen optreden tussen personen met pak x of y, afhankelijk van hoeveel invloed de warmte van het pak op de PPMO test heeft.
Dat zul je altijd houden. Ieder mens reageert lichamelijk anders. Simpel omdat we niet gelijk zijn, waar de een het warm vindt zal de ander nog wel even door kunnen gaan. De testen zijn puur ontwikkeld om te kijken of iemand geschikt is voor de repressieve dienst, ongeacht welk pak je draagt. ;)


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #16 Gepost op: 15 september 2014, 16:14:43
Hier is de test nu inmiddels ook uitgerold en valt mij op dat groot aantal van de met name oudere leden zakken op de traplooptest, rest lopen ze fluitend door alleen de traptest is met name erg belastend voor de knieën en wordt daardoor niet gehaald. Uit bovenstaande begrijp ik dat deze op sommige plaatsen al mag met een slang en ik begreep dat er al korpsen waren waarbij men zonder slangen mocht. Als ik om me heen kijk zie ik toch dat 10% van de vrijwilligers de traptest niet haalt (ook nieuwsbericht Twente) dit terwijl men wel slaagt voor de rest van de baan. Kijk voor iedereen onder de 40 moet het kunnen maar als je vanwege zwakke knieën de traptest niet haalt  vindt ik het een btje overdreven dat je met meer dan 20 jaar ervaring afgeschreven wordt. Bovendien is er al een groot tekort aan vrijwilligers en dan ga je akkoord met 10% afschrijving?


guest12562

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 16 september 2014, 00:11:11
Dus omdat er een te kort is ga je aan je norm tornen, dat vind ik vreemd. Gelijke monniken gelijke kappen.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #18 Gepost op: 16 september 2014, 09:21:46
Welke norm? als de ene regio het al zonder slangen en de andere met een slang doet is de norm al weg... en bovendien de brandbestrijdingstest halen de meeste wel allemaal. Dus ben je ongeschikt voor brandweerman als je geen 100 treden achter elkaar kan lopen zonder verzuring?? Weet zeker dat iedereen een flat van 20m wel gewoon haalt omdat je dan even je pas kunt aanpassen en je na na elke 15 treden een plateau hebt.. Dus omdat er iemand heeft verzonnen dat de stairmaster erbij moet ga je akkoord met 10% minder vrijwilligers in NL??


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #19 Gepost op: 16 september 2014, 15:22:04
Citaat van: rsc link=msg=1267841 date=1400249189
Tot nu toe zijn  er maar weinig mensen die het laatste onderdeel van de test ooit gedaan hebben. 100 treden traplopen met ademlucht en 2 drieduimers binnen 2 minuten.

Ik geloof 2 tweeduimers (52 mm) aanvalsslang, niet 2 drieduimers (75 mm) toevoerslang.

Citaat van: wjr307 link=msg=1295885 date=1410852106
Welke norm? als de ene regio het al zonder slangen en de andere met een slang doet is de norm al weg... en bovendien de brandbestrijdingstest halen de meeste wel allemaal. Dus ben je ongeschikt voor brandweerman als je geen 100 treden achter elkaar kan lopen zonder verzuring?? Weet zeker dat iedereen een flat van 20m wel gewoon haalt omdat je dan even je pas kunt aanpassen en je na na elke 15 treden een plateau hebt.. Dus omdat er iemand heeft verzonnen dat de stairmaster erbij moet ga je akkoord met 10% minder vrijwilligers in NL??

De norm van 100 treden, binnen 2 minuten, met volledige bepakking (inclusief ademlucht) en 2 LD aanvalsslangen (52 mm diameter, lengte 20 m). Dit ook na een kwartier, maar binnen het uur na de PPMO. Als een regio het zonder de slangen doet dan is de norm niet weg, dan houdt die regio zich simpel niet aan de norm. Als je de PPMO en traplooptest niet haalt, ben je volgens deze (nieuwe) norm niet geschikt voor de repressieve diensten.

Als 10% (heb je hier een quote van?) van de vrijwilligers de traplooptest niet haalt, wil dat zeggen dat die 10% extra aan hun conditie moeten werken. Dat die 10% het niet haalt wilt niet zeggen dat de norm aangepast moet worden. Het geeft trouwens aan dat 90% van de vrijwilligers het wel haalt. Onmogelijk is het dus zeker niet. Ik hoor hier eenzelfde gedachte als brandweer Flevoland: "We halen de 8 minuten niet, dus de norm moet veranderd worden" :( De traplooptest is gewoon onderdeel van de nieuwe 'keuring', en daardoor verplicht te halen. Als dit betekent dat je tijdelijk met 90% vrijwilligers moet gaan werken, dan is het maar zo.

Stel 10% van de auto's komt de APK niet door, dan ga je toch ook niet de APK normen aanpassen? Je zorgt ervoor dat het voertuig voldoet aan de eisen van de norm, en het voertuig mag weer vrolijk de weg op. Hetzelfde bij de brandweer: Kom je de test niet door, dan ga je ervoor zorgen dat je weer op norm-niveau zit waardoor je weer geschikt bent voor de repressieve diensten.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.