Nieuwe fysieke keuring PPMO brandweer

Auteur Topic: Nieuwe fysieke keuring PPMO brandweer  (gelezen 84679 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #100 Gepost op: 3 maart 2015, 20:17:19
Alternatieve traplooptest

De traplooptest is een functionele fysieke test, die als piekbelastingstest wordt ingezet om inzicht te geven in de belastbaarheid van het hartlongsysteem. De medewerker loopt met tilbelasting een trap van 20 meter op (zo snel mogelijk, zonder te rennen). Onderzoek

In september 2012 en februari 2013 vonden onderzoeken plaats met testgroepen van + 45 brandweermensen. Deze testgroepen bestond uit beroeps en vrijwilligers: mannen en vrouwen van verschillende leeftijden en lichaamsbouw. Zij hebben gedurende deze dagen zowel de reguliere traplooptest afgelegd, als de test op de Stairmaster. Bij deze testen werden gegevens verzameld voor het wetenschappelijk onderzoek door het Coronel Instituut te Amsterdam.

Eerste onderzoek

De gegevens uit het eerste onderzoek werden door het Coronel instituut onderzocht. De conclusie was dat er aanvullend onderzoek nodig was en aanpassingen werden gedaan in het protocol.

2e onderzoek

Het 2e onderzoek in februari 2013 leidde tot de conclusie, dat de Stairmaster een geschikt alternatief is om naast de reguliere traplooptest te functioneren.

Modificaties Stairmaster

In de periode tussen de onderzoeken zijn modificaties aangebracht aan de Stairmaster, om de test zowel voor de kandidaat en testleider veilig te laten verlopen. Deze modificaties zijn gekeurd en voldoen arbotechnisch aan de eisen.


Validering Stairmaster

Het LOGA heeft ingestemd met de Stairmaster als alternatief voor de traplooptest. Deze brief vindt u op de website van de VNG.

Daarmee is de Stairmaster, naast de reguliere traplooptest, het enige gevalideerde instrument dat gebruikt mag worden voor het afnemen van de traplooptest van PPMO en AK.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #101 Gepost op: 3 maart 2015, 20:26:12
Ik vraag me af hoe je als arbeidsinspectie een testonderdeel kunt afkeuren, terwijl dat onderdeel een modificatie heeft ondergaan en het arbotechnisch is goedgekeurd. ::)


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #102 Gepost op: 4 maart 2015, 10:39:28
Welk keuringsinstituut heeft er dan gekeurd? Bestaan daar 'gecertificeerde' keurmeesers voor?


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #103 Gepost op: 4 maart 2015, 11:08:45
Ach het is toch logisch je mag je handen niet vrij hebben en moet op een automatische trap lopen, zodra je struikelt (wat met die smalle tredes snel gebeurd) kan je zelf niks anders doen dan hopen dat je collega's je opvangen. Zoals eerder gezegd door mij en tientallen collega's is het heel simpel op te lossen door een slang weg te laten zodat je de leuning vast kunt houden...


Casco

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
Reactie #104 Gepost op: 4 maart 2015, 13:01:57
Gewoon de fietstest weer invoeren naast de baan.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #105 Gepost op: 4 maart 2015, 14:03:56
Dat is opzich niet eens zo'n gek idee de brandbestrijdingstest is een prima test om te zien of je het vak aankan. En als je daarnaast dan de fietstest doet incl medische keuring (niet in het oor fluisteren maar een echte test  0098) Is tenslotte bij defensie ook zo dat je medische keuring anders is dan je sportkeuring.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #106 Gepost op: 4 maart 2015, 15:06:26
Citaat van: wjr307 link=msg=1334842 date=1425474236
Dat is opzich niet eens zo'n gek idee de brandbestrijdingstest is een prima test om te zien of je het vak aankan. En als je daarnaast dan de fietstest doet incl medische keuring (niet in het oor fluisteren maar een echte test  0098) Is tenslotte bij defensie ook zo dat je medische keuring anders is dan je sportkeuring.

Vind het prima dat die taakspecifieke test in het leven is geroepen. Ten slotte moet je ook op je collega's kunnen rekenen als ze jou ergens uit moeten slepen als het mis zou gaan. Wel een goede zaak dat er kritisch gekeken wordt of deze test niet te blessuregevoelig is of te veel risico's op letsel. Daarnaast ook gewoon de fietstest met ECG behouden. Toch wel fijn om af en toe weer even gecheckt te worden toch.. O0
Hoor veel collega's klagen over de PPMO. Dat zijn denk ik vooral de collega's die bang zijn dat ze het niet halen. Ik heb de test gedaan en volgens mij is deze met een basisconditie prima te doen.


Casco

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
Reactie #107 Gepost op: 4 maart 2015, 18:51:33
Ik ben echt benieuwd met wat voor oplossing men komt.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #108 Gepost op: 4 maart 2015, 19:12:51
Citaat van: Casco link=msg=1334826 date=1425470517
Gewoon de fietstest weer invoeren naast de baan.
weer?  Ik heb nooit anders gedaan  ;D
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Casco

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
Reactie #109 Gepost op: 4 maart 2015, 19:16:21
Wij zijn vorig jaar begonnen met de baan en de stairmaster.