Nieuwe fysieke keuring PPMO brandweer

Auteur Topic: Nieuwe fysieke keuring PPMO brandweer  (gelezen 83020 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #120 Gepost op: 12 maart 2015, 18:18:53
Het valgevaar bestaat uit de combinatie van het gewicht van de uitrusting- en kledingstukken, het gewicht van de brandslangen en het dragen daarvan onder de armen

Ik ben natuurlijk maar een leek als het op dit soort dingen aan komt maar.....Is dit risico niet aanwezig bij elke trap waarop deze word uitgevoerd of heeft de Stairmaster daar een specifiek probleem naast waardoor het risico vergroot word?


Casco

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
Reactie #121 Gepost op: 12 maart 2015, 18:23:43
Volgens mij is het gevaar op elke trap aanwezig. De stairmaster is voor je gevoel niet natuurlijk. Een gewone vaste trap ben je gewend. Wat ik me ook afvraag is of er een aanpassing waarbij je de leuningen kunt vasthouden. Dit is voor je gevoel een fijner idee.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #122 Gepost op: 13 maart 2015, 19:25:49
Update Stairmaster

13 maart 2015

Stairmaster

Op dinsdag 3 maart heeft de Inspectie SZW het gebruik van de Stairmaster als onderdeel van het PPMO stilgelegd. De inspanningen van Brandweer Nederland zijn er nu op gericht om met alle betrokken partijen zo snel mogelijk te zorgen voor een veilige test op de Stairmaster.

Benodigde maatregelen

De fabrikant van de Stairmaster zoekt momenteel naar oplossingen om het beknellingsgevaar dat door de Inspectie is geconstateerd, zo snel mogelijk te verhelpen. Het gaat om de mogelijkheid tot beknelling van de voet in de open ruimte tussen de wegdraaiende onderste trede en de rand van het bordes.

Brandweer Nederland was al gestart met het laten uitvoeren van een risico-inventarisatie en evaluatie (RI&E). Omstreeks eind maart vindt deze RI&E plaats op de brandbestrijdingsbaan en voor de reguliere traplooptest. Zodra de aanpassingen op de Stairmaster gereed zijn wordt de RI&E ook daarvoor uitgevoerd. Alles is erop gericht om medio april de volledige RI&E afgerond te hebben.

Daarnaast onderzoekt Brandweer Nederland met verschillende partijen hoe het valgevaar verder kan worden weggenomen. Het valgevaar dat de Inspectie heeft geconstateerd bestaat uit de combinatie van het gewicht van de uitrusting- en kledingstukken, het gewicht van de brandslangen en het dragen daarvan onder de armen.

Het PPMO en haar gedachtegoed van het testen op reëel fysieke belasting via brandbestrijdingsbaan en traplooptest, staat niet ter discussie. Er wordt dus niet gezocht naar alternatieve, nieuwe testmethoden.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #123 Gepost op: 13 maart 2015, 20:09:26
Citaat van: Casco link=msg=1336757 date=1426181023
Volgens mij is het gevaar op elke trap aanwezig. De stairmaster is voor je gevoel niet natuurlijk. Een gewone vaste trap ben je gewend. Wat ik me ook afvraag is of er een aanpassing waarbij je de leuningen kunt vasthouden. Dit is voor je gevoel een fijner idee.
Valrisico is op te vangen met een harnas en een klimtouw als zekering (steilewand klimmen zekeren om aan te denken). Maar dan is oefenen met je eigen uitrusting lastiger.


Casco

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
Reactie #124 Gepost op: 13 maart 2015, 20:58:29
Er staat in het artikel van brandweer Nederland dat het traplopen gaat plaatsvinden met 1 slang onder de arm en een tas van 10 kilo zodat je 1 hand vrij hebt. Betekent dit dat je de leuning mag vasthouden. Dit is voor mij onduidelijk. Op zich wordt er wel meegedacht. Een goede ontwikkeling denk ik.


Casco

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
Reactie #125 Gepost op: 13 maart 2015, 21:06:15
Brandweer Nederland laat de mensen de leuning vasthouden. Dit is toch niet zo'n probleem. Doen we in werkelijkheid ook. Het is voor je eigen veiligheid en om achteraf een hoop gezeur (lees claims ingeval van een val te voorkomen)


Casco

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
Reactie #126 Gepost op: 17 maart 2015, 21:19:25
Is er iemand die weet hoe er op dit moment in de VRU het PPMO wordt uitgevoerd?


Casco

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
Reactie #127 Gepost op: 17 maart 2015, 22:15:46
Op de site van de VBV staat een verwijzing naar de handleiding van de stairmaster waarin staat dat je ten alle tijde de leuning moet vasthouden volgens de voorschriften van de fabrikant.


Casco

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
Reactie #128 Gepost op: 17 maart 2015, 22:18:42
Gewoon de fietstest weer invoeren naast de baan. Waarom zo mogelijk doen. Door de traplooptest krijgen we echt geen betere brandweermensen. Door alleen de keuring te doen en geen jaarlijkse test kunnen we heel wat geld besparen. En dat in het kader van de bezuinigingen.
Voorbeeld je hebt een regio van 1500 brandweermensen. 1000 moeten de jaarlijkse test doen van € 250,-- is totaal € 250000,-- die je kunt besparen als je de jaarlijkse test afschaft. En dat maal het aantal regio's.

25 regio's maal € 250000,-- is € 6250000,-- per jaar.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #129 Gepost op: 18 maart 2015, 18:40:49
Citaat van: Casco link=msg=1337812 date=1426623565
Is er iemand die weet hoe er op dit moment in de VRU het PPMO wordt uitgevoerd?
Ik las zojuist een bericht dat de PPMO weer is gestart, en dat als alternatief voor de stairmaster de slangentoren bij de brw Soest wordt gebruikt.