Nieuwe fysieke keuring PPMO brandweer

Auteur Topic: Nieuwe fysieke keuring PPMO brandweer  (gelezen 83011 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Casco

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
Reactie #70 Gepost op: 8 februari 2015, 10:51:04
Gelukkig er zijn nog mensen zoals bovenstaande reactie die hetzelfde denken als ik.  Jammer dat er ook mensen zijn die vinden dat je niet bij de brandweer thuis hoort als je deze nieuwe test niet haalt. Deze mensen hebben zich jaren ingezet voor de maatschappij en goed gefunctioneerd en zouden nu door een momentopname hun hobby/ beroep moeten opgeven. Waar het om gaat dat we op een acceptabele test uitkomen zonder teveel mensen te moeten verliezen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #71 Gepost op: 8 februari 2015, 11:36:44
Citaat van: wjr307 link=msg=1329388 date=1423385817
Nee hoor t gaat om de uitvoering want zoals ik al aangaf wordt hij er niet makkelijker op als je de leuning mag vasthouden. Wel logischer en veiliger. Want ik wil jou wwleens een stilstaande roltrap in het warenhuis op zien Rennen/ lopen 100 treden zonder de leuning aan te raken (is qua treden enige vergelijkbare trap) En laten we eerlijk zijn de test is al vaker aangepast... Want in het begin had de pop ook geen harnas om hem makkelijk vast te kunnen houden
Als het een beetje tegenzit kunnen we binnenkort een vestiging van de V&D pakken. Dus ik wil die uitdaging wel aan gaan met je. :D ;)

Citaat van: Casco link=msg=1329399 date=1423389064
Gelukkig er zijn nog mensen zoals bovenstaande reactie die hetzelfde denken als ik.  Jammer dat er ook mensen zijn die vinden dat je niet bij de brandweer thuis hoort als je deze nieuwe test niet haalt. Deze mensen hebben zich jaren ingezet voor de maatschappij en goed gefunctioneerd en zouden nu door een momentopname hun hobby/ beroep moeten opgeven. Waar het om gaat dat we op een acceptabele test uitkomen zonder teveel mensen te moeten verliezen.
Ik vraag me af hoe deze mensen zouden presteren in de harde praktijk, tijdens de redding van een slachtoffer bijvoorbeeld. Dan heb je geen mensen bij je staan die je behoeden voor een ongeval, dan zul je de klus samen met je maatje moeten klaren. En haal je de test niet dan krijg je 3 maanden de tijd om wel aan de keuringseisen te gaan voldoen.
Deze testen zijn  wel gebaseerd op de praktijk. In de praktijk krijg je geen tweede kans.


owb

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
Reactie #72 Gepost op: 8 februari 2015, 11:56:31
Citaat van: Peter71 link=msg=1329403 date=1423391804
Ik vraag me af hoe deze mensen zouden presteren in de harde praktijk, tijdens de redding van een slachtoffer bijvoorbeeld. Dan heb je geen mensen bij je staan die je behoeden voor een ongeval, dan zul je de klus samen met je maatje moeten klaren. En haal je de test niet dan krijg je 3 maanden de tijd om wel aan de keuringseisen te gaan voldoen.
Deze testen zijn  wel gebaseerd op de praktijk. In de praktijk krijg je geen tweede kans.

Inderdaad. En uit het wandelgangeninformatiesysteem heb ik begrepen dat als je verbetering hebt laten zien die tweede keer, dat het dan wel goed komt. Maar dat kan heel erg per regio verschillen?
Overigens is het zo dat er nu ook collega's zijn die vroeger vanwege hun leeftijd automatisch uitgerangeerd werden, nu door mogen gaan als ze de PPMO halen. Dat vind ik een hele positieve ontwikkeling! (weet niet of dat direct met de PPMO te maken heeft, maar het blijft positief)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #73 Gepost op: 8 februari 2015, 12:01:58
Het was al een poosje zo dat de leeftijd van 55 jaar niet automatisch meer betekend dat het einde repressieve dienst is. Dat is losgelaten vanaf de 50 moet je ieder jaar worden gekeurd, en dat gaat gewoon door als men 55 jaar is geworden. En als iemand die 55 is nog zin heeft om gewoon door te gaan met de brandweer kan dat, mits hij/zij maar goedgekeurd blijft. En dan is de huidige nieuwe test een erg goede meting om te kijken of dat persoon er nog geschikt voor is. ;)


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #74 Gepost op: 8 februari 2015, 15:56:08
Citaat van: owb link=msg=1329410 date=1423392991
Inderdaad. En uit het wandelgangeninformatiesysteem heb ik begrepen dat als je verbetering hebt laten zien die tweede keer, dat het dan wel goed komt. Maar dat kan heel erg per regio verschillen?
Overigens is het zo dat er nu ook collega's zijn die vroeger vanwege hun leeftijd automatisch uitgerangeerd werden, nu door mogen gaan als ze de PPMO halen. Dat vind ik een hele positieve ontwikkeling! (weet niet of dat direct met de PPMO te maken heeft, maar het blijft positief)

Ik weet alleen dat het onze regio direct repressief over is als de test niet gehaald wordt. Een traptrede tekort of struikelen is direct van de uitruk af. Idem voor hand aan de grond bij de tunnel. Wachten op herkeuring en tussentijd geen uitruk.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #75 Gepost op: 8 februari 2015, 15:59:04
Maar feitelijk was dit ook zo bij de fietstest. Kwam je daar te kort kon je ook gaan wachten op een herkeuring, en in de tussentijd ervoor zorgen dat je de tweede maal wel door de fietstest kwam. Dus daar aan verandert er niets.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #76 Gepost op: 8 februari 2015, 16:10:44
Ja alleen in eerdere posts wordt gesproken alsof er mild gedaan wordt dat is dus niet het geval. En vergeet niet dat bij de fietstest een dr bepaalde of je geschikt was mede op basis van alle resultaten uit de test nu fluisterd er Iemand een nummer in je oor  ::) en dat is je hoortest vergeet niet dat de PPMO vooral stukken goedkoper is! Tuurlijk noemt men het 'realistisch' maar laten we eerlijk zijn tis stukken goedkoper dan n complete healthchecj

En nog een ander ding in de praktijk zul je bijna nooit met 2 slangen naar boven gaan. Een aanvalsploeg zal bijna altijd een aanvalskorf meenemen (of beperk jij je dstl door ee direct 2" op te zetten..) want 100treden is hoog pand is vaak brede trap.. En guess what je hebt een hand vrij en.je kunt zelf je tempo bepalen en iets versnellen/verlagen.bij verzuring


Casco

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
Reactie #77 Gepost op: 8 februari 2015, 16:30:40
Dat is wat ik bedoel. Ik ben het met wjr307 eens. Brandweer Nederland luister eens naar je vrijwilligers. Het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn en lang te duren om tot een goede oplossing te komen. Wat betreft de kosten denk ik zelfs dat het PPMO duurder is.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #78 Gepost op: 8 februari 2015, 16:43:37
Citaat van: Casco link=msg=1329478 date=1423409440
Dat is wat ik bedoel. Ik ben het met wjr307 eens. Brandweer Nederland luister eens naar je vrijwilligers. Het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn en lang te duren om tot een goede oplossing te komen. Wat betreft de kosten denk ik zelfs dat het PPMO duurder is.
Heel vervelend alleen dat de vrijwilligers bij de pilots van de PPMO zijn betrokken
PPMO voor Repressief Brandweerpersoneel


In opdracht van het LOGA is een aanstellingskeuring (AK) en een periodieke medische keuring (PPMO) voor repressief brandweerpersoneel ontwikkeld. Met drie pilots zijn deze keuringen getoetst alvorens het LOGA deze heeft vastgesteld. Bij de pilots zijn alle groepen binnen het brandweerveld aan bod gekomen; beroeps en vrijwilligers, mannen en vrouwen, ouderen en jongeren. Voor alle groepen bleken de keuringen een goede indicatie te geven voor de belastbaarheid en voor de geschiktheid voor de functie van de medewerker.
In overleg met de branche heeft het LOGA afgesproken de AK en het PPMO gefaseerd in te voeren. Na drie jaar zullen de keuringen worden geëvalueerd.
En lees eens nog eens de reden van invoering van de PPMO
http://www.brandweernederland.nl/algemene_onderdelen/bovenbalk/zoeken-0/zoeken/@36417/kopie-formulieren-ak-2/

Kortom, bij de pilots van de PPMO zijn ook vrijwilligers betrokken geweest. Dus hoezo moet brandweer nederland beter naar de vrijwilligers luisteren?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #79 Gepost op: 8 februari 2015, 16:45:46
Ontstaan AK en PPMO

ppmoIn 2004 hebben de sociale partners (vakbonden) opdracht gegeven aan het Coronel instituut om onderzoek te doen naar de houdbaarheid van het de FLO-regeling (het vervroegd uittreden van repressief brandweerpersoneel). Aanleiding hiervoor was de invoering van de Wet Gelijke behandeling op grond van leeftijd bij arbeid. Deze wet verbiedt onderscheid op grond van leeftijd tenzij er een objectieve rechtvaardiging voor is. Uit onderzoek van Coronel blijkt dat er geen objectieve rechtvaardiging is om voor al het personeel te kunnen stellen dat er een leeftijd is onder de 60 jaar waarop het werk niet meer op een verantwoorde wijze kan worden uitgevoerd. Wel bleek dat met het stijgen van de leeftijd er een grotere kans bestaat op gezondheidsklachten en dat de capaciteiten die nodig zijn voor de specifieke taken van het brandweerpersoneel, afnemen. Een van de adviezen uit het onderzoek was daarom ook om een functiespecifiek testprotocol te ontwikkelen.
naar boven

CAO-afspraak

Gekoppeld aan de CAO wijzigingen in 2006 (afschaffen FLO en afspraken maken over loopbaanbeleid) werd vervolgens besloten tot het ontwikkelen van een periodieke keuring (PPMO). Omdat in het brandweerveld steeds meer de behoefte ontstond om naar eenduidigheid in de wijze van keuren en testen werd tevens een aanstellingskeuring (AK) ontwikkeld. De AK en het PPMO gaan uit van dezelfde bijzondere functie-eisen en zijn intussen vastgelegd in de CAR-UWO.
naar boven

Pilot

In 2006 werd door het Coronel instituut - in opdracht van de sociale partners - een voorstel voor een brandweerspecifieke Aanstellingskeuring (AK) en Periodiek Preventief Onderzoek (PPMO) uitgewerkt. Om deze keuringen te toetsen hebben de regio's Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven meegewerkt aan een pilot. In deze pilot is de AK en het PPMO getoetst bij in totaal 321 medewerkers, zowel beroeps als vrijwilligers, mannen als vrouwen en jongere als oudere medewerkers. Voor alle groepen bleken de keuringen een goede indicatie te geven voor de belastbaarheid en de geschiktheid voor de repressieve functie. De keuringen zijn in 2010 vastgesteld en intussen opgenomen in de CAR-UWO. Hierbij is de afspraak gemaakt met het LOGA om AK en PPMO gefaseerd in de branche in te voeren en na 3 jaar (in 2014) een evaluatie uit te voeren.
naar boven

Gevalideerde testen

Met de nu ontwikkelde AK en PPMO beschikt de brandweersector over een gevalideerde testen die aansluiten op de Wet op de Medische Keuringen. De testen zijn gebaseerd op 14 bijzondere functie-eisen waaronder klauteren en klimmen, hurken, knielen of kruipen, tillen, energetische belasting, zicht, gehoor, verhoogde waakzaamheid en emotionele piekbelasting. Per bijzondere functie-eis worden uit de testen signalen voor verminderde belastbaarheid zichtbaar.
De testen bestaan uit een signaalvragenlijst, enkele biometrische testen en twee fysieke testen: de brandbestrijdingstest en de traplooptest.

http://www.brandweernederland.nl/wat_doen_we/thema-optimale/ppmo/ontstaan-ak-ppmo/