Nieuwe fysieke keuring PPMO brandweer

Auteur Topic: Nieuwe fysieke keuring PPMO brandweer  (gelezen 83551 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Casco

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
Reactie #90 Gepost op: 8 februari 2015, 19:30:17
Aanvalspartner moet zijn aanvalskrat. En zeg nu eerlijk. Hoe vaak doen we dit.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #91 Gepost op: 8 februari 2015, 21:36:40
Citaat van: Casco link=msg=1329526 date=1423420217
Aanvalspartner moet zijn aanvalskrat. En zeg nu eerlijk. Hoe vaak doen we dit.
Doet dat er wat aan toe? Je moet gewoon aan een aantal eisen voldoen om geschikt te worden bevonden voor de repressieve dienst. En het erg vreemd is dat er weer concessies moeten worden gedaan omdat een paar mensen niet door de keuring komen door welke oorzaak dan ook. Je zegt dat je zelf bekend bent hoe de PPMO tot stand is gekomen, doordat je alle teksten/papieren kent. Dan hoeft het toch geen verrassing meer te zijn met wat je te wachten staat. Deze keuring is tot stand gekomen in het kader van gelijke monniken gelijke kappen. En als er dan collega's wel probleemloos die stairmaster belopen. Moet je denk ik een aantal oorzaken bij je zelf gaan zoeken.


Casco

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
Reactie #92 Gepost op: 8 februari 2015, 21:44:36
Sommige mensen snappen het probleem en sommige niet. Einde discussie.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #93 Gepost op: 8 februari 2015, 21:55:07
Ik snap je probleem wel, en ik wil het ook wel begrijpen. Maar je moet zelf wel er voor open staan dat iemand daar een andere mening over kan hebben. En als je zelf al begint over de arbeidsinspectie vraag ik me af wat je intentie eigenlijk is.
Citaat van: Casco link=msg=1329284 date=1423327732
Ik ben ook benieuwd wat de arbeidsinspectie van deze traplooptest (stairmaster) vindt. Dit in verband met aansprakelijkheid in geval van een ongeval op dit apparaat.
Als ik vervolgens een mening weerleg met alleen maar feiten snap ik in ene jouw probleem niet. Terwijl brandweerwerk nu eenmaal een baan is waar je aan de veiligheid geen concessies mag doen. Niet voor niets dat die discussie loopt over de variabele voertuigbezetting. En je eigen veiligheid wordt bepaald als eerste door je geoefendheid, maar in de tweede plaats is je eigen fysieke gesteldheid ook zeer belangrijk. Nu is er een keuring die geheel praktijk gericht een indicatie geeft of iemand wel of niet geschikt is voor de repressieve dienst is het allemaal weer niet goed. Omdat er een traptest in is opgenomen die niet veilig zou zijn. Ik zou zeggen, toon aan dat die test niet veilig is. En ga dan met die resultaten naar de regio, en ga daar mee naar de arbeidsinspectie. Als jij durft te stellen dat het niet veilig is, dan kun je dat ook onderbouwen met feiten.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #94 Gepost op: 8 februari 2015, 22:38:32
Sorry dat ik inbreek maar het gaat nogmaals niet erom de test lichter te maken wel veiliger en volgens onze eigen procedures zoals casco zegt t gaat niet om de zwaarte maar om t feit dat je continu je voeten moet kijken vanwege die ondiepe tredes en je jezelf in balans moet houden. En dat monniken gelijke kappen verhaal is gesneuveld daar er schijnbaar regios zijn die wel maar een slang toestaan en waae je met je hand steun mag zoeken bij de tunnel.


Casco

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
Reactie #95 Gepost op: 9 februari 2015, 07:51:46
Wjr307 bedankt voor je aanvullende reactie. Test is goed maar kan wat aangepast worden. Niet zeuren als je de grond aanraakt etc.


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Reactie #96 Gepost op: 3 maart 2015, 16:25:25
Arbeidsinspectie legt in Terneuzen (VRZ) PPMO test stil. Trappenlooptest de voornaamste oorzaak.
If you can dream it, you can do it.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #97 Gepost op: 3 maart 2015, 16:30:35
Nou, daar ga ik eens goed voor zitten wat hier nu uit gaat komen. ::)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #98 Gepost op: 3 maart 2015, 19:30:19
Arbeidsinspectie legt PPMO stil

Vandaag is de Arbeidsinspectie (AI ISZW) op bezoek geweest bij de PPMO-keuring in de Terneuzen. De AI ISZW heeft de brandbestrijdingsbaan en de Stairmaster beoordeeld. Op basis van de bevindingen van de AI ISZW wordt het gebruik van de Stairmaster landelijk stilgelegd.

Reden hiervoor is dat met betrekking tot de Stairmaster is vastgesteld dat er knelgevaar mogelijk is. Tevens zijn er aanpassingen aan de Stairmaster uitgevoerd die momenteel niet aantoonbaar zijn goedgekeurd door de fabrikant.
Alle PPMO-keuringen en jaarlijkse testen in Zeeland komen dus te vervallen tot nader order.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #99 Gepost op: 3 maart 2015, 20:13:25


Veel klachten en (bijna) ongevallen bij PPMO test

Omdat het werk bij de brandweer bijzondere eisen stelt aan de medische geschiktheid van de medewerker en gevaren met zich mee kan brengen wordt de medewerker onderworpen aan een aanstellingskeuring (AK) en een Periodiek Preventief Medisch Onderzoek (PPMO). Deze keuringen zijn in 2006 door het Coronel Instituut voor de brandweer ontwikkeld en per 1 januari 2011 opgenomen in de CAR-UWO en verplicht voor elke brandweerman/ –vrouw (beroeps en vrijwilligers). Deze PPMO bestaat uit een medische keuring en twee functionele fysieke testen: een brandbestrijdingstest en een traplooptest.

De VBV vindt het belangrijk dat brandweerlieden beschikken over een goede fysieke conditie. Dat is belangrijk om het werk veilig te kunnen uitvoeren. Wij vinden het ook belangrijk dat de betreffende brandweerlieden de fysieke testen veilig kunnen uitvoeren. En daar lijkt nu de schoen te wringen: Met enige regelmaat bereikten ons signalen over gevaarlijke situaties en (bijna)ongevallen. Omdat wij niet zijn van de geruchten maar vooral van de stevige onderbouwing, hebben we vanaf 22 november 2014 een internetmeldpunt ingericht ten behoeve van een “QuickScan PPMO”.