Nieuwe fysieke keuring PPMO brandweer

Auteur Topic: Nieuwe fysieke keuring PPMO brandweer  (gelezen 83025 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #20 Gepost op: 16 september 2014, 16:14:37
zoals aangegeven heb ik het over een aantal wat oudere leden die de nieuwe norm simpelweg niet halen vanwege hun knieen terwijl de rest van het parcours zonder problemen wordt gehaald, je kan wel aangeven daar is voor te trainen maar het blijven vrijwilligers he en gewrichten laten zich niet trainen. De vorige keuringen werden altijd wel gehaald dus brandweer NL past de norm aan met als gevolg 10% vrijwilligers weg dit is andersom dan de voorbeelden die jij verteld.  Als een aantal regios zich niet aan de norm houdt zegt dat toch wel iets over of de norm realistisch is of niet. En ik weet niet hoe het in jouw korps geregeld is maar in de meeste korpsen doen ze er aardig lang over om 10% leden erbij te werven en misschien is de stairmaster wel niet het juiste materiaal want nogmaals ik weet zeker dat de eerder aangegeven personen 100 treden op een normale trap wel redden.

Die 10% haal ik hier uit http://www.rtvoost.mobi/uitzendinggemist/uitzending.aspx?uid=323142, inmiddels heb ik meerdere collega's uit andere regio's gesproken en 10% is wel het minste wat de meeste kwijtraken!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #21 Gepost op: 16 september 2014, 16:49:35
Citaat van: wjr307 link=msg=1296071 date=1410876877
zoals aangegeven heb ik het over een aantal wat oudere leden die de nieuwe norm simpelweg niet halen vanwege hun knieen terwijl de rest van het parcours zonder problemen wordt gehaald, je kan wel aangeven daar is voor te trainen maar het blijven vrijwilligers he en gewrichten laten zich niet trainen.
Kijk, en van dit soort uitspraken als "maar het blijven vrijwilligers" krijg ik de kriebels. Je bent inderdaad vrijwilliger, maar dat houdt niet op na een uitruk of oefenavond na het potje bier. Ook als vrijwilliger dien je eigen basis conditie op peil te houden, en na mate je ouder word gaat daar meer tijd in zitten. Er werd gezeurd over de fietstest, en nu is de PPMO alweer niet goed en dan met name de stairmaster. Het de trap oplopen met volle bepakking en 2 slangen onder je arm hoort nu eenmaal bij je werk. En als je weet dat je beenspieren en gewrichten in de benen het nogal zwaar gaan krijgen is het inderdaad een kwestie van sporten. Zelf loop ik nu 2x per week 5 tot 8 km hard, en fiets ik ook als afwisseling, en ik kan na een paar weken al vernemen dat mijn beenspieren er op vooruit gegaan zijn. Tja, het is even investeren in je eigen lichaam, maar je hebt er wel meteen profijt van. ;)


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #22 Gepost op: 16 september 2014, 17:02:29
Kan bij ons in de gemeente maar weinig gebouwen bedenken waarvoor de traptest de werkelijkheid nabootst.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #23 Gepost op: 16 september 2014, 17:09:36
Citaat van: Peter71 link=msg=1296082 date=1410878975
Kijk, en van dit soort uitspraken als "maar het blijven vrijwilligers" krijg ik de kriebels. Je bent inderdaad vrijwilliger, maar dat houdt niet op na een uitruk of oefenavond na het potje bier. Ook als vrijwilliger dien je eigen basis conditie op peil te houden, en na mate je ouder word gaat daar meer tijd in zitten. Er werd gezeurd over de fietstest, en nu is de PPMO alweer niet goed en dan met name de stairmaster. Het de trap oplopen met volle bepakking en 2 slangen onder je arm hoort nu eenmaal bij je werk. En als je weet dat je beenspieren en gewrichten in de benen het nogal zwaar gaan krijgen is het inderdaad een kwestie van sporten. Zelf loop ik nu 2x per week 5 tot 8 km hard, en fiets ik ook als afwisseling, en ik kan na een paar weken al vernemen dat mijn beenspieren er op vooruit gegaan zijn. Tja, het is even investeren in je eigen lichaam, maar je hebt er wel meteen profijt van. ;)

Ben ik met je eens tot een bepaalde leeftijdscategorie, waarom is een brandweerman van 52 die 90 treden haalt omdat zn knieen niet verder willen(en kunnen) ongeschikt voor repressief optreden? En waarom hoefde je met de fietstest naarmate je ouder werd minder te doen en nu niet meer. Kijk als ik (onder de 30) de test niet zou halen moet ik f trainen en haal ik hem makkelijk. Maar we nemen nu afscheid van een hoop kennis en ervaring vanwege een onderdeel (welke oorspronkelijk niet in de PPMO zat, en ook niet realistisch is)....


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #24 Gepost op: 16 september 2014, 21:15:21
Citaat van: wjr307 link=msg=1296089 date=1410880176
Ben ik met je eens tot een bepaalde leeftijdscategorie, waarom is een brandweerman van 52 die 90 treden haalt omdat zn knieen niet verder willen(en kunnen) ongeschikt voor repressief optreden? En waarom hoefde je met de fietstest naarmate je ouder werd minder te doen en nu niet meer. Kijk als ik (onder de 30) de test niet zou halen moet ik f trainen en haal ik hem makkelijk. Maar we nemen nu afscheid van een hoop kennis en ervaring vanwege een onderdeel (welke oorspronkelijk niet in de PPMO zat, en ook niet realistisch is)....
Zoals je weet is de 55 jaar grens losgelaten. En mag een brandweerman/vrouw door als hij/zij dat zelf wil, en hij/zij goed is gekeurd en goed door de keuring blijft komen. Dus zou iemand bij wijze van spreken tot zijn 65ste repressief inzetbaar zijn.  Ik vond die fietstest nu niet echt een keuringseis die relevant was. Ik heb het eerder gezegt, we zijn brandweermensen, geen wielrenners. Het traplopen met bepakking is iets wat veel vaker voor komt.
En het werken met volle bepakking is iets wat iedere brandweerman/vrouw moet kunnen volbrengen, ook als daar tig treden trap op lopen bij hoort. En is zeer zeker niet leeftijd gebonden. Zodra je achterin de rode auto zit, moet een ieder aan dezelfde keuringseisen voldoen. De PPMO benadert wat dat aangaande het functioneren in de praktijk.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #25 Gepost op: 16 september 2014, 21:47:50
Daar heb je opzich wel n punt.. Blijf het alleen eeuwig zonden vinden van de kennis en ervaring die nu verloren gaat vandaar mijn idee voor een overvloeiingsregeling. Bij ons zijn er een paar gezakt (echt einde oefening) waar ik alle vertrouwen in heb en zonder problemen mee naar binnen ga. Ook tijdens een oefenweek in.Zweden draaien ze alle oefeninge zonder probleem alleen vanwege gewrichten gezakt..


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #26 Gepost op: 17 september 2014, 16:07:40
Citaat van: wjr307 link=msg=1296168 date=1410896870
Daar heb je opzich wel n punt.. Blijf het alleen eeuwig zonden vinden van de kennis en ervaring die nu verloren gaat vandaar mijn idee voor een overvloeiingsregeling. Bij ons zijn er een paar gezakt (echt einde oefening) waar ik alle vertrouwen in heb en zonder problemen mee naar binnen ga. Ook tijdens een oefenweek in.Zweden draaien ze alle oefeninge zonder probleem alleen vanwege gewrichten gezakt..
Ik mag toch hopen dat de kennis en ervaring in jullie korps niet afhangt van een paar mensen, die blijkbaar ook nog van de oudere garde zijn. Want dan heb je een serieuzer probleem dan die paar die mogelijk afvallen vanwege hun fysieke gesteldheid. Uiteindelijk moet je met een ieder van het korps blindelings naar binnen kunnen.


guest12562

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 17 september 2014, 21:30:08
Ook je Zweden opmerking kun je anders bekijken, ik heb daar collega's zien falen en die lopen er nog. Het meest jammere vind ik nog dat ze niet geholpen zijn om bij te scholen. Ik denk ook dat er geen norm is neergezet voordat men naar Zweden ging. De ppmo is een norm en die is duidelijk, je kunt ervoor trainen, ik neem mijn conditie als beroeps/vrijwilliger serieus, dus dat verlang ik ook van al mijn collega s beroeps vrijwillig. Dat geldt zowel operationeel als conditioneel. Goed dus dat er normen worden gesteld, dat schept duidelijkheid en een ieder weet waar hij aan toe is.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #28 Gepost op: 18 september 2014, 15:15:08
Bekijk t hoe jullie willen, ben nog steeds van mening dat als de norm in bepaalde regio's wordt bijgesteld het niet klopt. En natuurlijk hangt de ervaring van een korps niet op een paar leden dat slaat nergens op.. Geef alleen aan dat ik t zonde vindt van de ervaring die weggaat. Ondanks alles kan je van oude rotten een hoop leren.. En had ipv Zweden ook weeze of een realistisch oefencentrum kunnen roepen als je daar dagen volhoudt houdt t volgens mij wel in dat je geschikt bent ( of hebben wel vaker 6 binnenbranden op n dag?) . En voor de laatste keer ze zijn niet afgekeurd op conditie maar op gewrichten mogelijk dat als ze niet een kwartier wachten ( en je je spieren dus laten afkoelen) t wel lukt. Ik heb dan ook mijn vraagtekens bij de traptest en dan niet vpor mezelf want ik haal t met gemak maar vooral voor oudere leden..


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #29 Gepost op: 18 september 2014, 15:17:38
Citaat van: Peter71 link=msg=1296250 date=1410962860
Ik mag toch hopen dat de kennis en ervaring in jullie korps niet afhangt van een paar mensen, die blijkbaar ook nog van de oudere garde zijn. Want dan heb je een serieuzer probleem dan die paar die mogelijk afvallen vanwege hun fysieke gesteldheid. Uiteindelijk moet je met een ieder van het korps blindelings naar binnen kunnen.
En geloof mij maar als er iemand in ons korps met iemand niet naar binnen wil en hij heeft gelijk zit tie er niet lang