Nieuwe fysieke keuring PPMO brandweer

Auteur Topic: Nieuwe fysieke keuring PPMO brandweer  (gelezen 83026 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest12562

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 18 september 2014, 19:45:27
Beetje dubbel aan de ene kant wil je niet dat de norm wordt aangepast, dus ben je het er mee eens, maar aan de andere kant vind je dat er we rekening met de oudjes moet worden gehouden. Wat is dan het volgende? Ach hij is te zwaar maar hij is wel altijd de zesde man die de wagen vol maakt dus laten we nu ook maar een oogje dicht knijpen....


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #31 Gepost op: 18 september 2014, 22:02:31
Ik denk dat we het erover eens kunnen zijn dat we geen topsporters behoeven te zijn, maar dat we wel over een goede basisconditie moeten beschikken om ons werk aan te kunnen. Daarvoor is middels de PPMO een basisnorm neergelegd waar een ieder aan dient de voldoen. Ik vraag me af of we goed bezig zijn als we aan die basisnorm gaan tornen vanwege een paar mensen die dan buiten de boot gaan vallen. Terwijl zij zelf een hoop zelf kunnen doen aan hun conditie.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #32 Gepost op: 25 september 2014, 20:15:08
Ik heb van de week gesproken met een brandweerman uit Gooi&Vechtstreek die de PPMO heeft gedaan inclusief de trap. Hij is 52jaar en heeft een goede conditie zonder centje pijn  door de PPMO gekomen. Het hebben van een goede conditie is dus nog steeds een belangrijk punt.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #33 Gepost op: 25 september 2014, 22:25:37
Citaat van: Peter71 link=msg=1298233 date=1411668908
Ik heb van de week gesproken met een brandweerman uit Gooi&Vechtstreek die de PPMO heeft gedaan inclusief de trap. Hij is 52jaar en heeft een goede conditie zonder centje pijn  door de PPMO gekomen. Het hebben van een goede conditie is dus nog steeds een belangrijk punt.

Fijn om te horen dat een 'oudje' in het vak de test ook haalt. Weet jij zo wat deze persoon doet aan z'n conditie?
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #34 Gepost op: 26 september 2014, 09:33:26
Bij ons overig ook een aantal die het makkelijk gehaald hebben alleen een aantal die vanwege gewrichten de traptest niet haalden


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #35 Gepost op: 26 september 2014, 16:18:47
Citaat van: honderd link=msg=1298250 date=1411676737
Fijn om te horen dat een 'oudje' in het vak de test ook haalt. Weet jij zo wat deze persoon doet aan z'n conditie?
Ja, regelmatig sporten ::)


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #36 Gepost op: 26 september 2014, 17:09:40
Even een heel klein zijstapje: vorig jaar hebben wij ook de PPMO/ Fire-Fit test gedaan. Hier is een filmpje van gemaakt:

http://www.youtube.com/watch?v=2tQUqaFUOrY#ws

Ik, met een conditie die voor verbetering vatbaar is (e050), had er niet heel veel moeite mee.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #37 Gepost op: 29 september 2014, 11:41:36
Mooi filmpje  O0 zie alleen geen traptest hoefden jullie die niet te doen??


wendyk

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #38 Gepost op: 15 oktober 2014, 12:14:44
Hoe wordt de traplooptest / stairmaster van de PPMO bij jullie korpsen uitgevoerd?

In Gelderland Zuid is dat met volledige uitrusting, ademlucht en 2 aanvalsslangen.
Ik ervaar dit als behoorlijk belastend maar vooral onveilig omdat je geen houvast hebt en geen controle als er wat misgaat.
Natuurlijk staat er iemand achter en is er een noodstop maar dan nog voel ik me hierbij niet veilig.

Ik begrijp dat er in noord brabant korpsen zijn waar de test met slechts 1 slang wordt uitgevoerd, of zelfs zonder slangen klopt dit?


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #39 Gepost op: 15 oktober 2014, 14:51:20
Ik ben morgen aan de beurt voor de PPMO. Traplooptest wordt bij ons uitgevoerd met twee 52mm slangen. Is even een piekbelasting maar zie het niet als onveilig ofzo. Er staat ten alle tijde iemand achter en voor je welke de stairmaster bediend.