Nieuwe fysieke keuring PPMO brandweer

Auteur Topic: Nieuwe fysieke keuring PPMO brandweer  (gelezen 83028 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

FireStorm

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
Reactie #40 Gepost op: 15 november 2014, 01:09:57
Ik heb de Toelatingskeuring nog op de fiets mogen uitvoeren..

Was wel een keuringsfiets op wielen trouwens.
Ex Rode Kruis Medewerker, Ex Sigma lid, Ex Dierenambulance medewerker..


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #41 Gepost op: 25 november 2014, 09:48:30
Heb gisteren als proef (moet volgend jaar pas voor t echie) de PPMO mogen doen en hij viel me alles mee. Onder de tafel vond ik pittig maar de baan was goed te doen. De stairmaster ook alleen had erge verzuring bij t echie had ik doorgezet maar nu vond ik het gezegend :P toch nog even extra op de trap oefenen voor volgend jaar..  998765 Maar wilde nog even kwijt dat een of twee of geen slangen volgens mij geen ene moer uitmaakt, ik kreeg verzuring door het ritmische lopen en niet dat extra 'gewicht' en nogmaals hij is is prima te doen  

Maar goed ik moet mijn eerdere mening bijstellen ik vind het een goede test.... alleen moet ik wel even kwijt dat ik het begin een beetje overdreven vindt (op juiste manier ademlucht omhangen en ladder op juiste manier oplopen etc) wat mij betreft kan die poppenkast weg volgens mij hebben we allemaal de brandwacht opleiding afgerond..


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #42 Gepost op: 25 november 2014, 16:11:36
Citaat van: wjr307 link=msg=1310400 date=1416905310


 alleen moet ik wel even kwijt dat ik het begin een beetje overdreven vindt (op juiste manier ademlucht omhangen en ladder op juiste manier oplopen etc) wat mij betreft kan die poppenkast weg volgens mij hebben we allemaal de brandwacht opleiding afgerond..
Tja, nu noem je dingen die er tijdens de opleiding in worden gestampt, en in de praktijk weinig van terecht komt. Behalve dan bij wedstrijden. >:D 0098
Vanaf komend jaar (2015) wordt de PPMO ook geheel ingevoerd bij de VRU. ;)


Schuimpie

  • Aspirant hoofdagent Eenheid Amsterdam, Vrijwilliger BrandweerAA, oud 112-journalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 226
Reactie #43 Gepost op: 25 november 2014, 16:37:06
Voor mijn aanstelling moest ik bij de bedrijfsarts gewoon de fietstest afleggen.

Wel heb ik onlangs de PPMO test gedaan, om te oefenen voor volgend jaar (Wordt dan ook bij ons officieel ingevoerd). Ik vond de test pittig, maar was wel goed te doen.

Omdat ik nog niet met de opleiding was begonnen toen ik de PPMO deed, hoefde ik alleen om te hangen, maar niet te maskeren.
Mvg, Nickelas -Alle uitspraken en meningen zijn op persoonlijke titel-


FireStorm

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
Reactie #44 Gepost op: 29 november 2014, 00:46:09
Ik heb inderdaad ook alleen nog maar de fietstest hoeven te doen. maar had jij een mobiele keuring? of gewoon bij arbodienst zelf in het gebouw? waarom ik dit vraag nou ik heb de fietstest moeten doen boven op een meubelhondje omdat ze bang waren voor ''beschadigingen van de fiets''
Terwijl de fiets gewoon op een vaste ondergrond had moeten staan in eerste instantie was ik afgekeurd omdat ik zowat met de fiets en al op de gang belande maar omdat onder de uitslag stond ''er zit een onnauwkeurigheidsfactor tijdens het fietsen mag de keuringsarts bij 90% je gewoon goed keuren'' had anders over 3 maanden terug moeten komen.. vond het zelf een heel raar fiets verhaal .. en oohja de 90% behalen en dan goedgekeurd worden ook.

Ik moest 40 ml halen maar haalde de 38,2 het was namelijk onmogelijk om op de fiets met wielen er onder stil te blijven staan en mezelf er 100% ervoor te geven.
Ex Rode Kruis Medewerker, Ex Sigma lid, Ex Dierenambulance medewerker..


Schuimpie

  • Aspirant hoofdagent Eenheid Amsterdam, Vrijwilliger BrandweerAA, oud 112-journalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 226
Reactie #45 Gepost op: 29 november 2014, 13:08:53
Citaat van: FireStorm link=msg=1311315 date=1417218369
Ik heb inderdaad ook alleen nog maar de fietstest hoeven te doen. maar had jij een mobiele keuring? of gewoon bij arbodienst zelf in het gebouw? waarom ik dit vraag nou ik heb de fietstest moeten doen boven op een meubelhondje omdat ze bang waren voor ''beschadigingen van de fiets''
Terwijl de fiets gewoon op een vaste ondergrond had moeten staan in eerste instantie was ik afgekeurd omdat ik zowat met de fiets en al op de gang belande maar omdat onder de uitslag stond ''er zit een onnauwkeurigheidsfactor tijdens het fietsen mag de keuringsarts bij 90% je gewoon goed keuren'' had anders over 3 maanden terug moeten komen.. vond het zelf een heel raar fiets verhaal .. en oohja de 90% behalen en dan goedgekeurd worden ook.

Ik moest 40 ml halen maar haalde de 38,2 het was namelijk onmogelijk om op de fiets met wielen er onder stil te blijven staan en mezelf er 100% ervoor te geven.

Ik heb hem gedaan in het gebouw van de ARBO dienst. Bijzonder dat je op dat punt bijna was afgekeurd, en dat er gewoon niet is gekeken naar deugdelijk materiaal...
Mvg, Nickelas -Alle uitspraken en meningen zijn op persoonlijke titel-


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #46 Gepost op: 4 december 2014, 21:50:39
Veiligheid fysieke testen AK & PPMO

4 december 2014

De implementatie van de Aanstellingskeuring (AK) en het Periodiek Preventief Medisch Onderzoek (PPMO) komt steeds beter op gang binnen de brandweerregio's in Nederland. Toch blijft er een voortdurende discussie ontstaan of de afwijkingen van de Arbowetgeving tijdens de fysieke testen wel zijn toegestaan. Brandweer Nederland vroeg daarom het netwerk Arbeidsveiligheid om zich over de materie te buigen.

Niet alleen de implementatie in de regio's komt steeds beter op gang, maar ook de opleidingen voor de testleiders zijn inmiddels gestart. Deze opleidingen dragen bij aan de veilige en correcte uitvoering van de fysieke testen en voor de beoordeling van de geschiktheid van medewerkers door de keuringsarts.

Risico-inventarisatie en -evaluatie

Op verzoek van het project AK & PPMO, heeft het netwerk Arbeidsveiligheid van Brandweer Nederland zich over dit onderwerp gebogen. Zij hebben Lieke Sievers, portefeuillehouder Management en Bedrijfsvoering, geadviseerd een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) uit te laten voeren door een onafhankelijke partij. Een RI&E is een in de Nederlandse Arbeidsomstandighedenwet genoemd middel ter bevordering van veilig en gezond werken. Op basis van dit advies vindt op dit moment de aanbesteding van de RI&E plaats. Verwacht wordt dat na gunning de RI&E in het eerste kwartaal van 2015 zal worden uitgevoerd.


Casco

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
Reactie #47 Gepost op: 6 februari 2015, 19:30:14
Op de stairmaster moet men lopen met 2 aanvalsskangen onder de armen. Zonder de leuningen vast te houden. Met het oog op ongevallen vind ik dit niet veilig.  Nu hoor ik dat er regio's zijn die hier van afwijken. Klopt dit en hoe dien jullie het dan. Graag jullie reacties. Mag dit van de arbeidsinspectie. Hoe zit het met aansprakelijkheid in geval van een ongeluk op de stairmaster. Waarom niet het ademluchttoestel voorzien van extra gewicht en dan de leuningen vasthouden


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #48 Gepost op: 6 februari 2015, 23:13:42
Hoe doe je het in de praktijk? Als je met 2 slangen in je armen en met ademlucht met de trap naar boven moet. Vindt je dat ook niet veilig?


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #49 Gepost op: 7 februari 2015, 01:03:57
Citaat van: Casco link=msg=1329045 date=1423247414
Op de stairmaster moet men lopen met 2 aanvalsskangen onder de armen. Zonder de leuningen vast te houden. Met het oog op ongevallen vind ik dit niet veilig.  Nu hoor ik dat er regio's zijn die hier van afwijken. Klopt dit en hoe dien jullie het dan. Graag jullie reacties. Mag dit van de arbeidsinspectie. Hoe zit het met aansprakelijkheid in geval van een ongeluk op de stairmaster. Waarom niet het ademluchttoestel voorzien van extra gewicht en dan de leuningen vasthouden

De PPMO test is een fysieke test specifiek voor de repressieve dienst. Tijdens een inzet ga je ook niet je ademluchttoestel verzwaren en neem je ook gewoon slangen mee naar boven. Waarom dit bij een (keurings)test anders zou moeten zou ik niet weten. Er zijn een aantal regio's die van de norm afwijken, de meeste van deze regio's en hun reden daartoe zijn te vinden in andere posts in dit topic. Ik wil wel even melden dat de aanvalsslangen niet vastgeknoopt zitten aan je arm, dus mocht je struikelen kun je deze gewoon laten vallen en jezelf opvangen. Ook hoort er een instructeur achter je te staan die je waar nodig kan opvangen.

Daarnaast is mijn mening, met alle respect, dat als je deze test te onveilig vindt je niet in een TS maar op een bureaustoel thuis hoort. Het repressief brandweervak kent nou eenmaal haar risico's.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.