Nieuwe fysieke keuring PPMO brandweer

Auteur Topic: Nieuwe fysieke keuring PPMO brandweer  (gelezen 83023 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Casco

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
Reactie #50 Gepost op: 7 februari 2015, 10:44:46
Ik wil graag weten welke regio's van de norm afwijken en dan op welke manier. Daar ben ik benieuwd naar.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #51 Gepost op: 7 februari 2015, 11:28:20
De regio Utrecht is sinds begin dit jaar gestart met de PPMO. En daar word hij gewoon uitgevoerd zoals die bedacht is. Dus met ademlucht en 2 slangen onder de arm.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #52 Gepost op: 7 februari 2015, 11:44:18
Citaat van: Peter71 link=msg=1329219 date=1423304900
De regio Utrecht is sinds begin dit jaar gestart met de PPMO. En daar word hij gewoon uitgevoerd zoals die bedacht is. Dus met ademlucht en 2 slangen onder de arm.
ik heb begrepen (via collega uit de vru) dat er er nogal wat mensen zijn binnen de vru die niet door die test heen komen ???

(Binnen ZHZ wordt er gewoon gefietst)  ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #53 Gepost op: 7 februari 2015, 11:48:38
Ik heb geen idee hoeveel mensen er nu niet door de keuring heen komen. Vorige maand hebben 2 korpsleden van ons de baan gelopen, en zijn daar keurig door heen gekomen. Ze gaven wel duidelijk aan dat als je een goede basisconditie hebt en niet al te gezet bent je een hoop voordeel hebt. En je vooral niet te gehaast de baan moet lopen, er is tijd genoeg er voor. Ik ben begin volgend jaar aan de beurt.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #54 Gepost op: 7 februari 2015, 12:00:07
Ik ben onlangs weer goedgekeurd voor 4jr  O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


owb

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
Reactie #55 Gepost op: 7 februari 2015, 12:13:07
De meeste ophef over de PPMO snap ik niet zo goed. Ik denk dat we toch moeten vaststellen dat de PPMO een veel betere keuring is dan de fietstest?
De fietstest gaf geen goed beeld van je lichamelijke kunnen, meer een soort indicatie? Heb jij wel eens een brandweerman tijdens een inzet op de fiets gezien?  ;D

Wat ik wel veel hoor is klachten over de tafel waar je met een HD-straal onderdoor moet. Als je lang bent kun je daar flink moeite mee hebben. Dat is dan iets waar je voor jezelf even aan moet werken (je kunt dit prima oefenen). Als er 1 onderdeel is waar je niet op slaagt krijg je volgens mij een tijdelijke goedkeuring en moet je het binnen een paar maanden nog eens doen.


Casco

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
Reactie #56 Gepost op: 7 februari 2015, 12:21:24
Ik ben zelf ook bijna 30 jaar brandweerman. De baan is inderdaad goed te doen. De stairmaster is voor een aantal mensen die tot op heden goed functioneerden best lastig doordat je je niet vast kunt houden en het evenwicht een probleem is. En dan nog de vraag hoe vaak loop je met 2 aanvalsslangen de trap op. Ik kan het me niet herinneren in bijna 30 jaar. Een test op een loopband of fiets had net zo goed geweest denk ik zelf.


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #57 Gepost op: 7 februari 2015, 12:49:42
Ik heb de ppmo vorig jaar juni gedaan in brabant noord. Wij mochten de stairmaster doen met 1 slang.
We waren met een aantal collega's van andere posten, en de ene na de andere viel van de trap. Ikzelf had weinig problemen wel flinke verzuring. Ik ben overigens groot 1,94 en mijn enige probleem was de burg onderdoor doordat je zo groot bent vind ik dit een lastige,
Rest van de baan in met basis conditie prima te doen.
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #58 Gepost op: 7 februari 2015, 17:06:28
Citaat van: honderd link=msg=1329157 date=1423267437
Daarnaast is mijn mening, met alle respect, dat als je deze test te onveilig vindt je niet in een TS maar op een bureaustoel thuis hoort. Het repressief brandweervak kent nou eenmaal haar risico's.

Tijdens een test mag je natuurlijk nooit risico's lopen.
Niets voor niets hebben trappen in de regel leuningen met de bedoeling om je in ieder geval met één hand vast te kunnen houden.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Casco

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
Reactie #59 Gepost op: 7 februari 2015, 17:48:52
Ik ben ook benieuwd wat de arbeidsinspectie van deze traplooptest (stairmaster) vindt. Dit in verband met aansprakelijkheid in geval van een ongeval op dit apparaat.