Meer dan vijfduizend doden na Typhoon Haiyan - Filipijnen 08-11-2013

Auteur Topic: Meer dan vijfduizend doden na Typhoon Haiyan - Filipijnen 08-11-2013  (gelezen 28741 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

INRI

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 640
Reactie #40 Gepost op: 13 november 2013, 11:39:26
Citaat van: Marnix link=msg=1219626 date=1384333980
Er is geen geld aan de strijkstok blijven hangen. Maar als je in zo'n complexe situatie structurele hulp wil geven ben je niet in een paar maanden klaar.
Je vind het verslag van de rekenkamer op http://samenwerkendehulporganisaties.nl/newsarticle/algemene-rekenkamer-positief-over-besteding-giro555-geld-haiti/
Ligt eraan wat je verstaat onder "geld aan de strijkstok". Feit is wel dat niet elke euro die wij doneren daar ook daadwerkelijk aankomt. In de onderstaande afbeeldingen zie je de geldstromen vanuit de verschillende organisaties naar Haïti:




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #41 Gepost op: 13 november 2013, 12:43:20
Persvoorlichter Merlijn Stoffels is in de Filipijnen om te zien wat de verschrikkelijke tyfoon Haiyan heeft aangericht. Op de momenten dat hij tijd heeft en over een internetverbinding beschikt, stuurt hij ons een blog. Foto's zijn de bekijken op onze facebookpagina.

BLOG 1 Tyfoon Filipijnen
(maandag 11 november 2013)

Na twee dagen non-stop de pers te woord te hebben gestaan over de tyfoon die afgelopen weekend over de Filipijnen raasde, mag de telefoon even uit. Want ik vertrek naar Manilla om het getroffen gebied te bezoeken. Mijn eerste ervaring met een natuurramp. Bellen is in het vliegtuig verboden, dat vind ik even helemaal niet erg. De eerste uren van de vlucht slaap ik om in het juiste ritme te komen. Daarna start ik met de voorbereiding op de reis. Ik heb van de collega’s in den Haag een pak papier meegekregen over de Filipijnen. Over de geschiedenis, hoe het land er nu voor staat, activiteiten van het Rode Kruis, veel informatie over tyfoon Haiyan en de risico’s voor hulpverleners in het land. Het is even schakelen na de verwoestende oorlog in Syrië waar ik net vandaan kom, om nu te belanden in de Filipijnen waar de gevolgen van de natuurramp desastreus zijn. In beide landen veel, heel veel slachtoffers, gewonden en doden, maar de omstandigheden zijn totaal anders.

Bij aankomst op Filipijnse luchthaven in Manilla, zegt de douanier tegen mij: “U bent van het Rode Kruis zie ik. Zo goed dat u er bent. Mijn familie woonde ook in het getroffen gebied. Communicatie met hen is onmogelijk, dus we weten niet of ze nog in leven zijn.” Vier andere douaniers blijken in hetzelfde schuitje te zitten. “Er is zoveel hulp nodig, dat is met geen pen te beschrijven.” Ik ben nog nooit zo met open armen ontvangen in het buitenlands als deze keer, helaas is de reden waarom diep triest. De impact van deze ramp is enorm, dat is mij in één klap duidelijk. Ik verwijs ze door naar het Rode Kruis, waar mensen zich kunnen melden als ze een familielid kwijt zijn. De hulporganisatie kan dan via de 100 lokale afdelingen op de Filipijnen deze mensen opsporen.  Ze bedanken me en wensen me sterkte.  

Tijdens het wachten op de bagage lees ik mijn mail. Een goed bericht van de samenwerkende hulporganisaties (SHO): ze hebben besloten om gezamenlijk actie te gaan voeren voor de slachtoffers van de tyfoon door  giro 555 te openen. Hopelijk gaan we samen veel geld ophalen, zodat we de miljoenen getroffenen een helpende hand kunnen bieden. Dat er gigantisch veel nodig is, blijkt wel uit de cijfers van de regering. Op de Filipijnen wonen zo’n 95 miljoen mensen, 9,5 miljoen daarvan zouden zijn getroffen door de ramp. Vooral in het midden van het land waar het de oog van de orkaan overheen raasde, zijn de problemen haast niet te overzien. Hoe groot de ramp is, is nog moeilijk te bepalen. Ook de berichten over het aantal doden varieert van een paar honderd tot meer dan tienduizend. Het precieze aantal weten we niet, maar dat het er heel veel zijn weten we wel.

Op de luchthaven staat mijn Nederlandse collega Naroesha Jagessar me op te wachten. Samen gaan we naar het huis van Suzanne Damman, de Nederlandse Rode Kruiser die is uitgezonden naar de Filipijnen. In normale omstandigheden werken zij aan een aantal rampenvoorbereidingsprojecten. Het eilandenrijk wordt immers regelmatig getroffen door orkanen en aardbevingen. Er is veel  mogelijk om de schade te beperken en zelfs mensenlevens te redden. Door bijvoorbeeld te oefenen met evacuaties en te zorgen voor voldoende veilige schuilplekken. Dat dit effectief is, is ook dit keer weer gebleken. Helaas had deze tyfoon zo’n kracht dat daar niets of niemand tegen bestand bleek.

De collega’s praten me snel bij over het laatste nieuws, want het radioprogramma Villa VPRO wil me telefonisch interviewen en later op de avond Nieuwsuur en Met het Oog op Morgen. Het Filipijnse Rode Kruis en zijn 200.000 vrijwilligers op de 7000 eilanden zijn 24 uur per dag bezig om de mensen te helpen met medische hulp, bloedtransfusies en noodhulp, zo vertellen ze me. Steeds meer hulpgoederen en hulpverleners bereiken het getroffen gebied. Mede dankzij de helikopters van het leger, die we mogen gebruiken.  Tegelijkertijd zijn grote delen van het land nog steeds totaal onbereikbaar doordat de wegen vol liggen met bomen, afval, omgewaaide auto’s en lijken. Rijden is normaal al lastig, zegt Suzanne, die regelmatig hulpverleningsprojecten in het land  bezoekt.  Meestal moet je eerst vliegen, dan met de auto en soms ook nog met de boot en een stuk lopen om ergens te komen. Normaal is het al lastig, laat staan nu. Wel een klein lichtpuntje vandaag: de weg naar het zwaar getroffen Tacloban is weer open. 13 vrachtwagens met hulpgoederen komen daar morgen vroeg aan met water, voedsel, medicijnen, tentdoeken en andere hulpgoederen. Nu maar hopen voor het Rode Kruis en andere hulporganisaties dat die toegang snel wordt verkregen. Ook veel Nederlandse journalisten wachten in Manilla op toegang tot het getroffen gebied. Ze vragen me om te bemiddelen. Morgen maar eens zien wat ik voor ze kan doen. Het is immers belangrijk dat Nederlanders zien hoe groot het drama is op de Filipijnen.  

BLOG 2  We begrijpen steeds beter wat nodig is
(dinsdag 12 november 2013)

Het is een drukte van belang bij het Filipijnse Rode Kruis in Manilla. Buiten staan auto’s van particulieren en busjes van bedrijven in de rij om hulpgoederen af te geven, zoals rijst, sardines, noedels, luiers en jerrycans met water. Met grote zakken op de rug en het zweet in het gezicht sjouwen de hulpverleners de spullen naar binnen. Honderden vrijwilligers zijn bezig om de hulpgoederen in kleinere porties te verdelen. De onderlinge solidariteit onder de Filippino’s is enorm, vertellen de veelal jonge hulpverleners mij. Door het hele land worden mensen aangespoord bij te dragen, ze kunnen zelfs per sms donaties overmaken naar het Rode Kruis voor de slachtoffers van Haiyan. Ook via Twitter en Facebook worden mensen benaderd om zich in te zetten als vrijwilliger of een donatie te doen. De benedenverdieping van het kantoor is bezaaid met voedselpakketten. In de gang zie ik een grote Kerstman staan. "We waren net bezig met het ophangen van de kerstversieringen, maar hebben dat de door de tyfoon niet af kunnen maken", vertelt een vrijwilliger. "Filippino’s zijn gek op kerstmis", zegt hij lachend.

Hulpverlening
Eenmaal binnen wordt ik door de Filipijnse collega’s en het internationale Rode Kruis bijgepraat over de hulpverlening op de getroffen eilanden. Het leveren van de hulpgoederen is geen makkelijke klus. Ondanks dat enkele belangrijke toegangswegen enigszins vrij zijn gemaakt, blijft het gebrek aan electricteit een enorm obstakel. Generatoren zijn hard nodig, en dus ook diesel om deze aan de praat te krijgen en te houden. Gelukkig is er wel steeds meer telefonisch contact mogelijk. Daardoor begrijpen we ook wat beter wat er nodig is en waarom er zo verschrikkelijk veel slachtoffers zijn gevallen, ondanks de vele voorbereidingen die waren getroffen voor Haiyan. Veel mensen hadden hun toevlucht gezocht tot een stevig onderkomen om zich te beschermen tegen de harde wind en rondvliegende brokstukken. De orkaan was zo krachtig, dat er ook nog eens enorme vloedgolven kwamen. Een van de collega’s vertelt dat een school waar de mensen hun toevlucht hadden gezocht, werd overspoeld door het water. De golven kwamen tot de 2e etage van het gebouw, waardoor velen die zich veilig waanden, gewoonweg zijn verdronken. Veel mannen waren ook achtergebleven om hun huis tegen plunderingen te beschermen en ook zij zijn op deze manier slachtoffer geworden van de grote hoeveelheid water die de kustdorpen heeft overspoeld. We horen een verhaal van artsen op Takloban, die sinds de ramp aan een stuk door hebben gewerkt om gewonden te behandelen, want veel mensen zijn gewond geraakt door rondvliegend puin. De artsen zijn aan het eind van hun Latijn en zijn door hun medicijnen heen. Geen antibiotica meer en geen tetanusinjecties. Verschillende internationale medische teams staan klaar om de vermoeide staf in het ziekenhuis van Tacloban af te lossen. De trieste verhalen stromen binnen.

Eind van Latijn
Ik ga een kijkje nemen in de controlekamer, met aan de muur een grote kaart van het getroffen gebied. Hiervandaan wordt de hulpverlening gecoördineerd. Iedereen is druk aan het bellen. In de kamer ernaast is een persconferentie aan de gang. Cameraploegen lopen de deur plat hier, vertelt de directeur van het Filipijnse Rode Kruis. We komen aan ons werk nauwelijks toe, zegt hij. Ook mijn telefoon staat roodgloeiend. Kranten, radio en tv programma’s, allemaal willen ze het laatste nieuws. Ik word voorgesteld aan het hoofd nationale hulp, die er vermoeid uitziet. Hij heeft de afgelopen maanden al meerder grote hulpoperaties moeten leiden. Zo was er vorige maand de aardbeving in Bohol, er waren tyfoons in het noorden van het land, overstromingen, en de onrusten in het zuiden van het land. Dit vergt volgens hem ontzettend veel van zijn medewerkers en vrijwilligers. Ook zijn de hulpgoederen niet aan te slepen, want de hulpverlening moet ook daar ‘gewoon’ doorgaan. Het Nederlandse Rode Kruis heeft vandaag besloten ook een handje te helpen, door 85 ton hulpgoederen, vanuit Dubai in de Verenigde Arabische Emiraten naar de Filipijnen te sturen. De zending betreft praktische spullen zoals jerrycans, tenten, keukensets, dekzeilen en gereedschap.

Op weg naar het rampgebied
Op sommige luchthavens in het getroffen gebied kan er ook nu weer commercieel gevlogen worden. Tot nu toe waren ze alleen voor militaire vluchten toegankelijk, want veel aankomst- en vertrekhallen en landingsbanen zijn zwaar beschadigd. Alle vluchten zitten meteen al vol, met hulpverleners en journalisten die die kant op gaan, merken wij als we een trip naar het getroffen gebied proberen te organiseren. Gelukkig hebben we nog een plekje kunnen bemachtigen. We zullen eerst per vliegtuig vertrekken en dan het laatste stuk naar Leyte met de boot afleggen met als eindbestemming de zwaar getroffen stad Ormoc. Het zal mijn eerste ervaring worden om te werken in zo´n zwaar getroffen gebied. We zullen genoeg voedsel en water moeten inslaan, want daar kunnen we natuurlijk  niets krijgen. In de getroffen steden zijn soms tot 80 procent van de huizen totaal van de aardbodem verdwenen. We nemen daarom een tent mee, met een matje en een slaapzak om in ieder geval een dak boven ons hoofd te hebben. Iets wat aan veel Filipijnen in het getroffen gebied niet is besteed. Gister werden ze ook nog eens geteisterd door zware regenval door de storm Zoraida. Ik zie foto´s van al die ravage en al die lichamen, die er vaak nog liggen. Het leven moet op het moment een hel voor ze zijn.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #42 Gepost op: 13 november 2013, 13:43:49
Super Tyfoon Haiyan in Tacloban
Super Tyfoon Haiyan in Tacloban

ledgrow1
Gepubliceerd op 11 nov 2013
Citaat
Je leest er over en je ziet de foto's van na zo een tyfoon, maar hoe erg kan zo een tropische cycloon nu helemaal zijn? Erg dus. Als je de volgende beelden bekijkt uit de Filipijnse stad Tacloban dan moet je toch met ons eens zijn dat de natuur zich even van haar slechtste kan heeft.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #43 Gepost op: 13 november 2013, 13:54:13
GIRO555 oproep Filipijnen
GIRO555 oproep Filipijnen
Rode Kruis
Gepubliceerd op 13 nov 2013

Oss in actie voor de slachtoffers van de orkaan op de Filipijnen
Oss in actie voor de slachtoffers van de orkaan op de Filipijnen
Omroep Brabant
Gepubliceerd op 13 nov 2013

Fryske Filipinen yn noed
Omrop Fryslân·
Gepubliceerd op 13 nov 2013

Monnik bidt in Arnhem voor slachtoffers Filipijnen
Monnik bidt in Arnhem voor slachtoffers Filipijnen
TVGelderland
Gepubliceerd op 13 nov 2013
Citaat
Monnik bidt in Arnhem voor slachtoffers Filipijnen
ARNHEM - Een monnik uit Buthan heeft woensdagochtend in Arnhem gebeden voor de slachtoffers van tyfoon Haiyan op de Filipijnen. De man, die Tashi heet, is verbonden aan een Shechen klooster in Nepal.

Filipijnen in België wachten radeloos op nieuws
Filipijnen in België wachten radeloos op nieuws
zoominvla
Gepubliceerd op 13 nov 2013
Citaat
Tyfoon Haiyan treft ook mensen in ons land. De Filipijnse gemeenschap zit gekluisterd aan het televisie- of computerscherm. Velen onder hen hebben nog geen nieuws gehad van familieleden of vrienden.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #44 Gepost op: 13 november 2013, 14:55:39
Doden bij plunderingen Filipijnen
Doden bij plunderingen Filipijnen
zoominnl zoominnl·11.652 video's
Gepubliceerd op 13 nov 2013
Citaat
Veel mensen in de Filipijnen zitten na tyfoon Haiyan nog in grote problemen. In Leyte plunderden duizenden mensen 'n pakhuis. Ze namen zakken rijst mee. Acht mensen kwamen in het gedrang om het leven.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #45 Gepost op: 13 november 2013, 18:36:37
Haiyan zwaarste tyfoon ooit gemeten

13 november 2013 - De Filippijnen worden elk jaar geteisterd door een reeks van zware tropische cyclonen, met name tussen juni en oktober. Haiyan is een uitzonderlijk zware tropische cycloon geweest die ruim de hoogste categorie 5 heeft overschreden.


ASCAT-metingen van tyfoon Haiyan op vrijdag 8 november 2013. Bron: KNMI

Daarmee is Haiyan een van de zwaarste tyfonen of orkanen die ooit is gemeten. Met een minuutlangdurende windsnelheid van 315 km/uur en pieksnelheden van naar schatting 380 km/uur kwam Haiyan vrijdag 8 november aan land, met desastreuze verwoestingen tot gevolg. Niet alleen de wind, maar ook de stormvloed, golven en overvloedige regen zijn catastrofaal bij een orkaan van categorie 5 op de schaal van Saffir/Simpson. Tropische cyclonen in de Stille Oceaan worden overigens tyfonen genoemd; in de Atlantische Oceaan heten ze orkanen.

Haiyan kon uitgroeien tot een uitzonderlijke en catastrofale sterkte door de grote toevoer van warme en vochtige lucht. In het trekgebied van Haiyan was de zeewatertemperatuur ruim 30 graden Celsius waardoor de tyfoon veel vocht in de atmosfeer kon opnemen. Dat is de brandstof voor de tropische cycloon. De warme vochtige lucht stijgt op en koelt daarbij af zodat eerst wolken en daarna neerslag ontstaan. Door de condensatie en bevriezing van de waterdamp op grote hoogte koelt de lucht nog verder af, wat de stijgsnelheid van de lucht verder vergroot.


Route die supertyfoon Haiyan aflegde die op 8 en 9 november de Filipijnen trof (Bron: Met. Office)

Berekeningen met klimaatmodellen laten zien dat tropische cyclonen in de toekomst niet vaker zullen voorkomen maar wel zwaarder worden. Door de warmere oceanen halen tropische cyclonen meer energie uit het oceaanwater waardoor ze in kracht toenemen.

Orkaanverwachtingen zijn tegenwoordig zeer nauwkeurig. De koers, het verloop en de sterkte van orkanen en tyfonen kunnen meteorologische instituten dagen van tevoren goed berekenen zodat er tijd is om mensen voor te bereiden op de verwachte weersituatie.

Helaas blijven kustgebieden kwetsbaar voor orkanen en stormvloeden, zeker met een stijgende zeespiegel door het versterkte broeikaseffect. Zo leidt het warmer worden van de bovenlaag van de oceanen tot thermische uitzetting van het zeewater waardoor de zeespiegel stijgt.
Samen sterk in de hulpverlening!


vergeten

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #46 Gepost op: 13 november 2013, 21:26:55
Paul Borsboom, Netherlands 4 hrs ago    
SHO (consortium of Dutch Emergency NGOs) will use a Dutch government plane to deliver goods to hit area.

For flight schedule, see attachmentsPieces plastic sheeting 4x6 ICRC standard; unit containds 5 sheets 1000
pallet kit, Interagency Emergency Health, 20111, Basic Unit, without anti-malaria module 3
kit medical health kits 2
box solar lamps (5 per box) 2
estimated value € 130 000


vergeten

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #47 Gepost op: 13 november 2013, 21:29:06
Reinhard Kappen (I.S.A.R. Germany) 5 hrs ago    
ISAR Germany has arrived in Tacloban 10:00 pm.
Searching for final position for BoO, at the moment establishing BoO at the airport.


vergeten

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #48 Gepost op: 13 november 2013, 21:29:28
C.Chardon (FR - USAR Corps Mondial de Secours CMS) 5 hrs ago    
usar corps mondial de secours arrives cebu at 6AM friday morning. 11 rescuers with medic team and 500kg medicines. Plan to go north Cebu - not heading to tacloban at all.


vergeten

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #49 Gepost op: 13 november 2013, 21:31:24
M(artin) Evers (Netherlands) on 11-Nov-2013 11:53    
USAR.NL is monitoring and is able to send its command-and supportmodule. It can provide management, communications (satcom and Iridium), coordination and logistical support. It can be used for the setup of a forward commandpost to manage and coordinate relief operations in theatre. Group is 10-days self-sufficient.
USAR-team can be deployed as a whole also, to perform extended rescue operations and/or debris clearing from main infrastructure.