Inzet Defensie Natuurbrand Ondersteuning Module bij grote natuurbranden

Auteur Topic: Inzet Defensie Natuurbrand Ondersteuning Module bij grote natuurbranden  (gelezen 33784 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Defensie Natuurbrand Ondersteuning Module

Wanneer een grote natuurbrand ontstaat en code rood van kracht is gaat defensie de brandweer ondersteunen met een zogeheten DNOM (Defensie Natuurbrand Ondersteuning Module.). De DNOM is een logistiek component die civiele veiligheidspartners bij de bestrijding van natuurbranden ondersteunt. De module staat gekazerneerd bij de 43 Gemechaniseerde Brigade

Er zijn twee verschillende ondersteuning modules: de DNOM en de DNOM-Plus.

DNOM

De DNOM is een snel inzetbare module die binnen twee uur na de alarmering van de kazerne moet rijden. De combinatie bestaat uit een commandovoertuig, een bergingsvoertuig, een Leopard tank en een MLC-70 wegenmatsysteem

Volgens de brandweer en defensie kunnen deze voertuigen in de eerste behoeften verzien bij een natuurbrand. De Leopard tank met buldozerblad en kraan kan ingezet worden om ruig terrein vlak te maken of om brandgangen te maken. Tevens kan de tank voertuigen tot 60 ton lostrekken. Doordat veel brandweervoertuigen bij een natuurbrand vast komen te zitten is ook een bergingsvoertuig (DAF YBZ-3300 takelauto) in de module opgenomen. Om het natuurgebied goed bereikbaar te houden kan het MLC-70 wegenmatsysteem wegmaten plaatsen. De wegenmatten kunnen tanks en voertuigen met een gewicht van 650 kN (kilonewton) dragen.


(Leopard tank met kraan en buldozerblad)


(Tankautospuit rijdt over wegenmatten)

DNOM-Plus

De DNOM-Plus zal in gezet worden wanneer bij natuurbranden waarbij de brandweer verwacht langere tijd bezig te zijn met het bestrijden van de brand. De DNOM-Plus moet binnen acht uur na de oproep van de kazerne afrijden.

De modulebestaat uit oa een shovel, een transportvrachtwagen, mobiele keuken/douches en een tankwagen en een ziekenauto. De mobiele keuken kan ruim 250 personen voorzien van eten. De tankwagen zal ingezet worden voor de distributie van brandstof zodat blusvoertuigen de werkzaamheden niet hoeven te staken om te tanken. Bij een grote brand is de kans groot dat brandweerlieden gewond raken. De voertuigen kunnen ook gebruikt worden bij of voor geëvacueerde personen.

Eventuele aanvullingen van de DNOM-Plus zijn welkom.



Inzet Defensie Natuurbrand Ondersteuning Module bij grote natuurbranden - ©112Hattem.org




Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #1 Gepost op: 12 november 2013, 14:22:29
In het aprilnummer (dacht ik) van de Incident heeft ook een verslag gestaan over de DNOM-bijstand. Deze module is gepresenteerd tijdens het natuurbrandcongres in Stroe en vormt één van de voorbeelden van een snellere en makkelijkere samenwerking tussen Defensie en de brandweer.

Het gaat inderdaad puur om lange inzetten in omstandigheden die bijzonder zwaar zijn. Denk bijvoorbeeld aan de Strabrechtse Heide, waar uiteindelijk Defensie ook heeft geassisteerd. Volgens mij heb je aardig beschreven wat er in de modules zit. Een kleine toevoeging bij de plus-module: de tankwagen is niet gevuld met water maar met brandstof.

Tevens konden er een aantal transportjeeps worden ingezet voor evacuatie van personen uit het effectgebied. Ik weet niet meer exact de capaciteit, maar volgens mij kon Defensie tot 20 jeeps leveren die dan na uiterlijk 8 uur vanaf de kazerne vertrekken.

Citaat van: Rutger Pruis link=msg=1219428 date=1384261847
Defensie Natuurbrand Ondersteuning Module

Wanneer een grote natuurbrand ontstaat en code rood van kracht is gaat defensie de brandweer ondersteunen met een zogeheten DNOM (Defensie Natuurbrand Ondersteuning Module.). De DNOM is een logistiek component die civiele veiligheidspartners bij de bestrijding van natuurbranden ondersteunt. De module staat gekazerneerd bij de 43 Gemechaniseerde Brigade


Zonder code rood kan de DNOM eventueel ook ingezet worden; het gaat meer om de paraatstelling bij een hogere code.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Reactie #2 Gepost op: 12 november 2013, 14:35:21
Citaat van: Danny722 link=msg=1219433 date=1384262549

Zonder code rood kan de DNOM eventueel ook ingezet worden; het gaat meer om de paraatstelling bij een hogere code.

Afgelopen weekend was ik bij een presentie waarin alles over de DNOM werd uit gelegd bij de 43 Gemechaniseerde Brigade. Daarin begreep ik echt -code rood-. Maar wat jij zegt klinkt erg logisch ;)


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #3 Gepost op: 12 november 2013, 14:38:55
Citaat van: Rutger Pruis link=msg=1219436 date=1384263321
Afgelopen weekend was ik bij een presentie waarin alles over de DNOM werd uit gelegd bij de 43 Gemechaniseerde Brigade. Daarin begreep ik echt -code rood-. Maar wat jij zegt klinkt erg logisch ;)

Het is -voor wat ik begreep-  een beetje hetzelfde idee als bij de helikopters: bij code rood zijn deze helikopters sowieso beschikbaar met geconsigneerd personeel; bij iedere andere droogtefactor kan men ook om een helikopter vragen maar dan dient er één beschikbaar te zijn én geldt er een andere opkomsttijd.

Daarnaast kan er behalve de vooraf opgestelde 'voertuigentreintjes' ook een aanvraag worden gedaan voor ander specifiek defensiematerieel voor een natuurbrand. Ook daarbij geldt; indien beschikbaar kan defensie dat dan leveren.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Reactie #4 Gepost op: 12 november 2013, 14:47:18
Bedoel je ook dat de genoemde opkomsttijden zijn bij code rood?


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #5 Gepost op: 12 november 2013, 14:53:32
Citaat van: Rutger Pruis link=msg=1219440 date=1384264038
Bedoel je ook dat de genoemde opkomsttijden zijn bij code rood?

Jep, maar ik begeef me nu lichtelijk op gevaarlijk gebied omdat ik niet exact weet wat Defensie binnen welke tijd kan leveren. Op het natuurbrandcongres begreep ik dat deze modules binnen 2 respectievelijk 8 uur vanaf de kazerne kunnen vertrekken en dat zal dan gelden op het moment dat er paraatstelling is.

Het is in het verleden ook wel eens gebeurd dat er geen blushelikopter beschikbaar was doordat er een aantal ter reparatie stonden en een aantal op missie waren. Datzelfde zal het geval zijn voor de DNOM (+): als er geen code rood geldt is er de mogelijkheid dat voertuigen niet of vertraagd inzetbaar zijn.

Dat is het 'nadeel' van Defensie: die hebben ook nog andere taken te verrichten (ik zag zo'n 'oprolweg' ook bij de ontspoorde trein in Borne liggen bijvoorbeeld) en zijn niet sec voor de rampenbestrijding beschikbaar. In Duitsland zouden dergelijke voertuigen waarschijnlijk bij de THW ondergebracht worden en puur voor de hulpverleningstaken worden ingezet. Het voordeel van het Nederlandse systeem is dat voertuigen geen tijden stil staan zonder inzet.......
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Reactie #6 Gepost op: 12 november 2013, 14:58:47
Citaat van: Danny722 link=msg=1219443 date=1384264412
Jep, maar ik begeef me nu lichtelijk op gevaarlijk gebied omdat ik niet exact weet wat Defensie binnen welke tijd kan leveren. Op het natuurbrandcongres begreep ik dat deze modules binnen 2 respectievelijk 8 uur vanaf de kazerne kunnen vertrekken en dat zal dan gelden op het moment dat er paraatstelling is.

Het is in het verleden ook wel eens gebeurd dat er geen blushelikopter beschikbaar was doordat er een aantal ter reparatie stonden en een aantal op missie waren. Datzelfde zal het geval zijn voor de DNOM (+): als er geen code rood geldt is er de mogelijkheid dat voertuigen niet of vertraagd inzetbaar zijn.

Dat is het 'nadeel' van Defensie: die hebben ook nog andere taken te verrichten (ik zag zo'n 'oprolweg' ook bij de ontspoorde trein in Borne liggen bijvoorbeeld) en zijn niet sec voor de rampenbestrijding beschikbaar. In Duitsland zouden dergelijke voertuigen waarschijnlijk bij de THW ondergebracht worden en puur voor de hulpverleningstaken worden ingezet. Het voordeel van het Nederlandse systeem is dat voertuigen geen tijden stil staan zonder inzet.......

Er zijn meerdere DNOM teams inzetbaar. Het precieze aantal team dat inzetbaar is weet ik niet, stond wel in de presentatie. De genoemde tijd van twee uur en acht uur dat de module van de kazerne moet vertrekken klopt absoluut.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #7 Gepost op: 12 november 2013, 15:00:33
Citaat van: Danny722 link=msg=1219443 date=1384264412
Jep, maar ik begeef me nu lichtelijk op gevaarlijk gebied omdat ik niet exact weet wat Defensie binnen welke tijd kan leveren. Op het natuurbrandcongres begreep ik dat deze modules binnen 2 respectievelijk 8 uur vanaf de kazerne kunnen vertrekken en dat zal dan gelden op het moment dat er paraatstelling is.

Het is in het verleden ook wel eens gebeurd dat er geen blushelikopter beschikbaar was doordat er een aantal ter reparatie stonden en een aantal op missie waren. Datzelfde zal het geval zijn voor de DNOM (+): als er geen code rood geldt is er de mogelijkheid dat voertuigen niet of vertraagd inzetbaar zijn.

Dat is het 'nadeel' van Defensie: die hebben ook nog andere taken te verrichten (ik zag zo'n 'oprolweg' ook bij de ontspoorde trein in Borne liggen bijvoorbeeld) en zijn niet sec voor de rampenbestrijding beschikbaar. In Duitsland zouden dergelijke voertuigen waarschijnlijk bij de THW ondergebracht worden en puur voor de hulpverleningstaken worden ingezet. Het voordeel van het Nederlandse systeem is dat voertuigen geen tijden stil staan zonder inzet.......

In Duitsland staan ze veel stil, maar zijn wel direct inzetbaar. 8 uur is gewoon te lang. Wanneer die opkomsttijd niet lager wordt zal defensie ook niet of nauwelijks ingezet gaan worden voor 't echte werk. De toepassingen die ik heb gezien zaterdag zijn mooi, maar kan de brandweer zelf ook. Welliswaar niet zo snel en makkelijk. Maar 8 uur wachten op defensie om omgevallen bomen weg te halen gaat niet werken. Dan maar een extra TS laten komen die je met de motorkettingzaag het veld in stuurt.

In dat opzicht kunnen we beter goeie afspraken maken met loonwerkers voor het regelen van schovels. Daarmee kunnen we ook veel, en dat hoeft zeker geen 8 uur te duren.

Als dit team binnen 1 of 2 uur terplekke was zou het zeker nut hebben. Met 8 uur is 't voor op de Veluwe in ieder geval vrij onzinnig, na 8 uur staan de brandweerauto's vaak al lang en breed weer afgetankt in de kazerne te wachten op de volgende inzet.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Reactie #8 Gepost op: 12 november 2013, 15:08:37
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1219445 date=1384264833
In Duitsland staan ze veel stil, maar zijn wel direct inzetbaar. 8 uur is gewoon te lang. Wanneer die opkomsttijd niet lager wordt zal defensie ook niet of nauwelijks ingezet gaan worden voor 't echte werk. De toepassingen die ik heb gezien zaterdag zijn mooi, maar kan de brandweer zelf ook. Welliswaar niet zo snel en makkelijk. Maar 8 uur wachten op defensie om omgevallen bomen weg te halen gaat niet werken. Dan maar een extra TS laten komen die je met de motorkettingzaag het veld in stuurt.

In dat opzicht kunnen we beter goeie afspraken maken met loonwerkers voor het regelen van schovels. Daarmee kunnen we ook veel, en dat hoeft zeker geen 8 uur te duren.

Als dit team binnen 1 of 2 uur terplekke was zou het zeker nut hebben. Met 8 uur is 't voor op de Veluwe in ieder geval vrij onzinnig, na 8 uur staan de brandweerauto's vaak al lang en breed weer afgetankt in de kazerne te wachten op de volgende inzet.

De Leopard tank waar jij het over hebt moet binnen twee uur van de kazerne afrijden. Teven staat het materieel gestalt op de Veluwe, omdat dit een centraal punt is omdat op de Veluwe de grote kans, en het grootste gevaar voor bosbranden is.

Citaat van: Rutger Pruis link=msg=1219428 date=1384261847
Defensie Natuurbrand Ondersteuning Module
De DNOM is een snel inzetbare module die binnen twee uur na de alarmering van de kazerne moet rijden. De combinatie bestaat uit een commandovoertuig, een bergingsvoertuig, een Leopard tank en een MLC-70 wegenmatsysteem


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #9 Gepost op: 12 november 2013, 15:13:08
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1219445 date=1384264833
In Duitsland staan ze veel stil, maar zijn wel direct inzetbaar.

Dat klopt hoor, dat is gewoon een verschil in beleid. De kosten blijven in Nederland laag (want effectief met materieel omgaan) en zijn in Duitsland een stuk hoger, maar daar kunnen ze vrij snel over heel veel gespecialiseerd materieel beschikken.

Citaat van: Luke_BNV link=msg=1219445 date=1384264833
Wanneer die opkomsttijd niet lager wordt zal defensie ook niet of nauwelijks ingezet gaan worden voor 't echte werk. De toepassingen die ik heb gezien zaterdag zijn mooi, maar kan de brandweer zelf ook. Welliswaar niet zo snel en makkelijk. Maar 8 uur wachten op defensie om omgevallen bomen weg te halen gaat niet werken. Dan maar een extra TS laten komen die je met de motorkettingzaag het veld in stuurt.


Ik heb me dat ook afgevraagd inderdaad. De DNOM is echter bedoeld voor écht grote natuurbranden die moeilijk te bestrijden zijn en vaak dagen voortduren (Schoorl/Enschede/Strabrechtse Heide/Kalmthoutse Heide) en daar hebben we er de laatste jaren aardig wat van gehad. Het gaat dan niet alleen om het weghalen van omgevallen bomen, maar met de bergingstank kan ook een brandgang worden gemaakt. Deze tanks rijden zonder moeite behoorlijke bomen omver en dat krijgt de brandweer niet bij elkaar gewerkt.

Een mobiele weg kan gebruikt worden om bijvoorbeeld een vooruitgeschoven vulpunt op een strategische plek in te kunnen richten. De bergingskraan is weer van nut als voertuigen bij het (na)blussen verder het slecht begaanbare terrein ingaan. De kracht die deze voertuigen hebben is niet vergelijkbaar met welk brandweervoertuig dan ook.

Ofwel: het duurt even voor je ze ter plaatse hebt, maar ik zie zeer zeker een toegevoegde waarde voor echt grote natuurbranden. Het helpt alleen niet om grote natuurbranden te voorkomen. Daarvoor zal de brandweer haar eigen slagkracht op orde moeten hebben.

Citaat van: Luke_BNV link=msg=1219445 date=1384264833
Als dit team binnen 1 of 2 uur terplekke was zou het zeker nut hebben. Met 8 uur is 't voor op de Veluwe in ieder geval vrij onzinnig, na 8 uur staan de brandweerauto's vaak al lang en breed weer afgetankt in de kazerne te wachten op de volgende inzet.

Daarom zal bij iedere grote natuurbrand goed overwogen moeten worden of een inzet van de DNOM (+) een toegevoegde waarde heeft ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding