Inzet Defensie Natuurbrand Ondersteuning Module bij grote natuurbranden

Auteur Topic: Inzet Defensie Natuurbrand Ondersteuning Module bij grote natuurbranden  (gelezen 33741 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #30 Gepost op: 12 november 2013, 21:57:32
Citaat van: Peter71 link=msg=1219483 date=1384272500
Dat weet ik, maar wat ik bedoel is dat de Leopardtank een uitstervend voertuig is bij Defensie. Er zijn er al een boel verkocht, en ik meen dat het de bedoeling is dat alle Leopards het veld gaan ruimen.

De Leopard tanks die jij bedoelt zijn de gevechtstanks, die gaan er idd uit of iig een groot deel. Deze Leopard is een zogenaamde Leopard Genie tank en niet bedoel dus voor gevechten. Voor zover ik ben geïnformeerd blijven er van de Leoprad Genie nog een aantal "in leven" aangezien die bij genie brigades zitten.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #31 Gepost op: 12 november 2013, 23:05:15
Citaat van: Danny722 link=msg=1219562 date=1384287620
Als er meerdere teams paraat staan zou je er direct een dieplader aan kunnen koppelen. Over het algemeen is het geen maanden code rood en is dus de tijd dat de DNOM paraatgesteld is vrij beperkt. Als je voor die korte periode een basismodule in Havelte, Stroe en Oirschot neerzet kan je overal in het land relatief snel zijn. Ik heb alleen geen idee of dat logistiek mogelijk is en wat de kosten daarvan zijn.

Buiten de periode dat code rood van kracht is zou je dan een DNOM achter de hand kunnen houden op de kazerne in Stroe.

Volgens mij hebben in ieder geval Havelte en Oirschot de Leopard bergings- en/of genietank met als vervoermiddel een tropco paraat staan, aangezien daar respectievelijk de parate pantsergevechtseenheden van 43 gemechaniseerde brigade en 13 gemechaniseerde brigade gelegerd zijn die deze voertuigen als ondersteunende voertuigen in de gelederen hebben.




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Ministerie van VenJ @minv_j

Ministers Opstelten en Hennis bekijken materiaal defensie voor bestrijding natuurbranden. bit.ly/1iEC161 pic.twitter.com/uYATyCK8da
11:49am · 25 Jun 2014

Minister Opstelten en Hennis- Plasschaert versterken de samenwerking bij de bestrijding van natuurbranden

Nieuwsbericht | 25-06-2014

Op het Artillerie Schiet Kamp bij ’t Harde hebben minister Opstelten van Veiligheid en Justitie, minister Hennis-Plasschaert van Defensie en de voorzitter van de Veiligheidsregio Noord- en Oost- Gelderland John Berends  afspraken over samenwerking bij de bestrijding van natuurbranden vastgelegd. Dit past in de ambitie van beide ministers  om de civiel-militaire samenwerking te versterken. Eind 2012 zijn er door de ministers afspraken gemaakt over de versterking van deze samenwerking. De bewindslieden spraken toen uit warme voorstander hiervan te zijn. Doel van de samenwerking is meer veiligheid voor hetzelfde geld.

Minister Opstelten: “Civiel-militaire samenwerking werkt. Ik ben daarom tevreden met dit convenant.  Het is een bevestiging van de goede samenwerking tussen beide ministeries. Samen kan je altijd meer, ook bij de bestrijding van natuurbranden.”

Met de ondertekening van het  convenant zijn  de procedures vastgelegd op grond waarvan Defensiehelikopters en het heliteam van de brandweer van de Veiligheidsregio Noord- en Oost- Gelderland kunnen worden ingezet.

Daarnaast is er gesproken over de nieuwe Defensie Natuurbrandbestrijding Ondersteunings Module (DNOM). Hierdoor kan Defensie, op verzoek van een veiligheidsregio,  materieel leveren dat helpt bij de bestrijding van een natuurbrand. De DNOM kan bestaan uit diversiteit aan middelen van Defensie waaronder een shovel die in staat is om het terrein toegankelijk te maken, een bergingsvoertuig voor het lostrekken van brandweervoertuigen en een brandstofvoertuig voor het aftanken van brandweerauto’s. Daarnaast bestaat de module uit materieel om brandgangen en tijdelijke wegverharding te creëren, gewonden én evacués te vervoeren, een mobiele keuken en containers.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Niets nieuws onder de zon toch? Het zijn bestaande afspraken. Daarnaast kennen we de kleine lettertjes over beschikbaarheid en kostendeling niet ;-)
Bijdragen op persoonlijke titel.