Werkwijze(s) Strandbewaking (Reddingsbrigade/KNRM)

Auteur Topic: Werkwijze(s) Strandbewaking (Reddingsbrigade/KNRM)  (gelezen 5527 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

De reddende engel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Gepost op: 12 november 2013, 19:56:34
We zien dat de KNRM lifeguards op steeds meer plaatsen actief worden. Echter hebben zij een zeer verschillende manier van werken ten opzichte van reddingsbrigades aangesloten bij Reddingsbrigade Nederland.
Zonder naar de organisatie zelf te kijken, maar puur naar de werkwijze, welke vinden jullie beter?

Ik denk dat de KNRM manier veel goedkoper is, maar niet goed zal werken op stranden als scheveningen. Aanbde andere kant denk ik dat de strandbezoeker beter weet waar hij aan toe is. Al zou het zwemmen tussen de vlaggen misschien weer schijnveiligheid met zich meebrengen.

Wat vinden jullie?




bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #1 Gepost op: 13 november 2013, 10:28:31
Wat is er goedkoper aan de KNRM-wijze?

 ???


guest11765

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 13 november 2013, 10:34:22
Ook deze discussie is al meerdere malen gevoerd volgens mij.

Zelf ben ik KNRM Lifeguard (voor de seizoenen die ik dan gewerkt heb en hopelijk aankomend seizoen weer), maar ik loop elke zomer wel meerdere dagen mee bij collega's van de reddingsbrigade Zandvoort, en heel soms Noordwijk.

Werkt ons systeem daar? NEE!
Wij zitten altijd met een team van 3,4 of 5 op een post. En de selectie daarvan bepalen wij niet zelf, dus het is te hopen dat het ook nog mensen zijn die overweg met elkaar kunnen. Wij bewaken wel actief. Dus continue toezicht net als in een zwembad. Gezicht voor 99% naar het water en strand gericht. Mensen continue adviseren, waarschuwen en toezicht houden. Kan dat als er 10.000 man op je strand ligt? NEE!
Tenzij je misschien werkelijk veeeeeeel meer LG's aan de waterlijn gaat zetten net als in Frankrijk en Engeland, waar het dus WEL werkt op drukke stranden. Alleen ben je dan je financiële voordeel kwijt. Als jij om de 100 meter een hoge strandstoel neer zet met een LG er op, met voor hem een vlaggen gebied en altijd een hoofdpost die klaar staat te ondersteunen met RWC's of andere voer/vaartuigen, dan gaat het ook op Zandvoort en Scheveningen lukken. Is het dan schijnveiligheid? NEE dat denk ik niet, net als in een zwembad heb je dan zoveel bewaking dat het je echt wel gaat lukken.

Maar vind ik het systeem van RB werken? NEE! Over het algemeen is het een bijeenkomst van vrienden die de dag willen doorbrengen op het strand. Velen hangen in en rond de post. Met mazzel staat er altijd 1 iemand met een verrekijker. Goede posten hebben altijd 1 of meerde boten op het water en minimaal 1 auto rijden. Kan je daar dan 10.000 man mee bedienen? NEE. Want je bent dan altijd afhankelijk van meldingen van strandtenten en omstanders. Met laag water staat de post zo veer van het strand, dat jij het nooit kan overzien. Als je in een voertuig zit kan je nooit over de mensen die staan heen kijken. En vanuit een boot kan je ook niet alles overzien. Lopende posten hebben dan nog de meeste kans iets te spotten, en het is dan te hopen dat er genoeg zijn die een lopende post willen zijn.

Maar hoe onveilig zijn de meeste stranden nou eigenlijk echt? Ken jij een situatie (in het water) waarbij een geoefende zwemmer per ongeluk in de problemen is gekomen? Of is het eigenlijk altijd wel weer stommiteit?
Leggen wij met alle hulpverleningsinstanties niet een nep deken van veiligheid over de mensen heen?
*Mensen die niet kunnen zwemmen nemen het risico om toch te ver het water in te gaan, want ze worden toch wel geholpen
* Ouders laten hun kroost zonder eigen toezicht naar het water gaan, want er let toch wel altijd iemand op.
* Kiters nemen onnodig veel risico (oude spullen, te ver weg, onkunde) want ze worden toch wel gered.
* golfsurfers gaan onnodig dicht bij een pier surfen, want ze worden toch wel gered.
* mensen gaan met boten het water op die je thuis nog niet in je vijver zou laten ronddrijven. want ze worden toch wel gered.

Ik ben nog nooit (en ik ben met alle temperaturen en situaties het water in geweest) hier in NL het water in gegaan, en in een situatie terecht gekomen waarvan ik dacht: pffff hier kom ik maar net ter nauwer nood uit!!!
In Frankrijk Wel!!!!! (onder toezicht en in opdracht van de franse LG's)
In Portugal Wel!!!!!! (In overleg met de Portugese LG's)

Verassend zie je daar geen 1 kind zonder ouder aan de waterlijn (tenzij het een buitenlander is)
Daar zie je mensen tot aan hun middel het water in gaan en al bang worden en terug gaan.
Mede door de hoge golven en de ECHTE muien (niet die laffe dingen van hier in NL) zijn ze echt bang en nemen het risico niet.

Maar ja, zo houden we wel lekker allemaal onze leuke zomerbaan in stand toch? En hoop ik hierbij dat iedereen iemand een keer mag helpen, ZONDER traumatische oorzaak of afloop. Want het geeft toch wel een heel fijn en leuk gevoel als je een medemens mag helpen!


guest11765

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 13 november 2013, 10:37:45
Citaat van: bAdemArk link=msg=1219630 date=1384334911
Wat is er goedkoper aan de KNRM-wijze?

 ???

minder voer en vaartuigen, en minder mensen dus kleding etc.
Over meerdere jaren heen zijn wij goedkoper. mits we het dus met minder mensen kunnen doen.

4x4 kosten liggen gelijk
RWC kost veel minder dan een RIB met motor (1 RWC kost ongeveer gelijk aan een 40-60pk outboard)
4 tot 6 mensen max per post (minder wetsuit, minder kleding, minder huisvesting/grote post)

uiteraard wel een dag vergoeding dus die gaat weer in de min.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #4 Gepost op: 13 november 2013, 11:07:22
Wel grappig om toch te zien dat er blijkbaar behoorlijke vooroordelen bestaan over de verschillende organisaties en werkwijzes. Over de organisaties laat ik me maar even niet uit, buiten dat ik me zeker niet (overal) herken in het beeld van Haeck. Ik merk echter wel dat er grote verschillen zijn binnen "RBN" m.b.t. de werkwijzes en tevens ook de professionaliteit en exposure. Soms schaam ik me dat er bepaalde lui in hetzelfde shirt als mij (mogen) rondlopen.

Ik kan ondertussen wel een boekwerk schrijven over wat ik vind over hoe bepaalde zaken aan de kust gaan en hoe ik het graag zou zien, maar daar schieten we weinig mee op.  

Ik denk dat we beter eens naar elkaars werkwijzes kunnen gaan kijken en daar de goede punten uit halen. Ik heb ook wel eens staan lachen als ik een semi-KNRM post bezig zie met rood/gele vlaggen op een drukke prachtige dag, vrijwel geen stroming en al helemaal geen golfslag. Aan de andere kant ben ik wel voorstander van dergelijke vlaggen (of iets anders in die richting) tijdens zware omstandigheden op stranden binnen het "RB domein". Heb je mooi een centraal vak voor je recreanten, inclusief referentiepunten, voertuig en vrije zwemmer aan de waterlijn erbij en klaar.

Citaat van: bAdemArk link=msg=1219630 date=1384334911
Wat is er goedkoper aan de KNRM-wijze?

 ???

Ik kan je vertellen dat een beroepsploeg op een strand aanzienlijk meer centen kost dan strandbewaking in de  "klassieke vorm" met vrijwilligers... Gelukkig zijn er (nog) gemeentes die hun strandveiligheid serieus nemen.

Citaat van: Kapitein Haeck link=msg=1219633 date=1384335262
Ken jij een situatie (in het water) waarbij een geoefende zwemmer per ongeluk in de problemen is gekomen? Of is het eigenlijk altijd wel weer stommiteit?

Ja. Alhoewel het uiteindelijk altijd terug komt het op het gedrag van de mensen en soms ook een stukje onwetendheid.


De reddende engel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Reactie #5 Gepost op: 13 november 2013, 14:49:45
Citaat van: bAdemArk link=msg=1219630 date=1384334911
Wat is er goedkoper aan de KNRM-wijze?

 ???

Een RWC (waterscooter) is in aanschaf lager dan een boot. Daarnaast heb je geen hoge brandstofkosten (enkel als er nood is) en heb je er ''maar'' 1 nodig. Bij preventief patrouilleren heb je altijd een boot in het water, en is een extra boot geen overbodige luxe. Aan de andere kant, gaat een boot veel langer mee dan een RWC, maar daar is de prijs ook naar.


Kapitean haak, misschien is het soms iets te gezelligs bij RB's, maar aan de andere kant, als je iedereen kent weet je ook wat je aan elkaar hebt. Niet onbelangrijk.


Shifty

  • Functioneel
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #6 Gepost op: 13 november 2013, 18:17:55
Citaat van: Kapitein Haeck link=msg=1219633 date=1384335262
Reddingsbrigade:
Over het algemeen is het een bijeenkomst van vrienden die de dag willen doorbrengen op het strand. Velen hangen in en rond de post. Met mazzel staat er altijd 1 iemand met een verrekijker. Goede posten hebben altijd 1 of meerde boten op het water en minimaal 1 auto rijden.


Fijn dat ik niet de enige ben die deze verschillen zie. Zelf ben ik betaald strandwacht (Geen KNRM maar VRR) en heb een aantal diploma's met trots mogen halen bij de reddingsbrigade waar ik jaren de zomer rondliep als vrijwilliger.

Ik denk dat de alertheid van mensen ook te maken heeft met of iemand een vergoeding krijgt, of dat hij vrijwillig is. Reddingsbrigades zullen er goed aan doen om met teams te werken van 2 man en  toezicht te houden vanuit mobiele posten(Hoge stoelen). En met vlaggen het zwemgebied afzetten. Want ik zie ook dat er teveel onzin gebeurt op de posten. En de roodgele vlag geld in principe voor het gehele strand indien die op de post gevoerd word. Ik ziet nog teveel telefoontjes te voorschijn komen. En inderdaad Haeck men mag blij zijn dat ze om de beurt even buiten gaan staan met de verrekijker.


Wat mij ook verbaasd is de vergelijkenis in materiaal. Hier heeft de reddingsbrigade het neusje van de zalm aan materiaal, tot schiet lijnen(ResQmax) aan toe. En dan heb ik mij nog niets gezegd over het grote materiaal. (Niks op tegen aleen maar goed)

En als betaalde LG's moeste we het tot op heden doen met jaren oude spullen. Rescuecan's van 30 jaar.
Maar wel met 10x drukker strand.

Daarnaast vind ik dat meer strandwacht in Nederland een vergoeding hoort te krijgen, op drukke gebieden in de zomer vereist het veel meer verantwoordelijkheid, stressbestendigheid, en topconditie.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #7 Gepost op: 13 november 2013, 19:49:40
Citaat van: De reddende engel link=msg=1219706 date=1384350585
Kapitean haak, misschien is het soms iets te gezelligs bij RB's, maar aan de andere kant, als je iedereen kent weet je ook wat je aan elkaar hebt. Niet onbelangrijk.

Ik heb het iedere zomer enorm gezellig, ken iedereen uit de ploeg en het hele werkgebied en er wordt soms veel te veel gefeest. Maar toch wordt er onder diensttijd het e.e.a. van je verwacht, een grapje moet kunnen en bij slecht weer kan je best ff een potje kaarten in de wacht. Maar iedere bewaakte zone behoeft minimaal 1 piketwacht en een ploeg die ieder moment in kan grijpen. Als je uitrukdienst hebt op een voertuig moet je daar ook met 30 sec. in kunnen zitten, ondanks dat je even een nummer 2 doet... Om maar even wat te noemen. Zo gek is dat toch niet lijkt mij?!

Het niveau wat ik van collega's verwacht is behoorlijk hoog, of je nou "beroeps" of vrijwilliger bent en dat levert soms wat frictie op...

Als ik zelf "voor de gezelligheid" een bakkie kom doen loop ik gewoon in burgerkloffie, ik ben dan immers niet aan het werk. Mocht er een incident zijn kan ik best even bijspringen, maar het is aan de dienstdoende collega's om het e.e.a. op te pakken.


guest11765

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 15 november 2013, 08:52:14
Even voor de duidelijkheid, ik doel dus niet op die 2 RB's waar ik wel is een dagje mee loop hoor. Maar de bewijzen heb ik elke keer weer meegemaakt (Om even terug te komen op de opmerking van -Joost- over de vooroordelen)

Maar ik kom in de zomer als ik niet werk bij mijn baas en niet op het strand werk ook wel eens gewoon op het strand om niks te doen. Zoals met elk beroep krijg je over wel een tik van mee, en dat is bij mij, altijd kijken hoe het met de veiligheid gesteld is.

Egmond > ik zie ze nooooooooit aan de waterlijn tenzij ze varen
Bloemendaal > zelfde verhaal
Zandvoort > rijd vaak nog wel eens met de auto heen en weer als de drukte het toelaat, en de juniors gaan nog wel eens op pad
Langevelderslag/ Noordwijk > de post staat echt op het strand, dus ze zitten er wel tussen in, en op mooie dagen zijn er veel mensen op de post.
Scheveningen > ik zou niet eens weten waar de post staat, zie ze niet..... (nou kom ik daar hoogstens 6x in het jaar.

Verder zuid ben ik nog niet geweest.

Ik wil niet zeggen dat wij altijd met ons leus de branding kunnen aanraken, maar omdat wij met veel minder zijn en er voor betaald worden, moet je wel. Tegenover een vergoeding staat een verplichting.

Maar het verbaasd mij, met zoveel mensen op het strand, dat het al jaren goed gaat (op die paar doden per jaar, waar je met 100 meer LG's het ook niet had kunnen voorkomen).

Maar voor ieder hier, die zegt dat ik er naast zit, en zegt dat het bij hun wel super geregeld is, vertel me even waar je zit en ik doe graag een keer een mystery guest spelen.


Shifty

  • Functioneel
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #9 Gepost op: 15 november 2013, 14:43:57
Ik zeg trek wat verder zuid ;)