Het afschermen met zeilen

Auteur Topic: Het afschermen met zeilen  (gelezen 32224 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Gepost op: 13 november 2013, 15:01:45
Ik weet niet zo goed in welk topic ik dit kwijt moet, dus ik maak er zelf maar even 1. Wat mij opvalt dat er in veel regio's, o.a. waar ik werkzaam ben, dat voornamelijk de brandweer heel erg snel zeilen uit de wagen haalt om een slachtoffer af te schermen voor de pers.
Dit kan zijn bij een ongeval, onwelwording of gewoon een brand. Ook de Ambulance roept vaak gelijk om een afscherming zodra er ook maar een fotocamera in de buurt komt.
Laatst moest ik van de ambulancebroeder de pers zelfs wegsturen........ wat ik vriendelijk geweigerd heb, aangezien we gewoon op de openbare weg stonden.
Wel zie ik vaak collega's die het zeil vasthouden voor de brandweer....

Ik snap wel waarom ze dit willen, privacy van het slachtoffer beschermen, maar is het wel aan de hulpdiensten om te bepalen wat er wel en niet in beeld wordt gebracht?
In mijn ogen is het de verantwoordelijkheid van een journalist om een slachtoffer onherkenbaar te maken, als hij daar 'misbruik' van maakt gaat dat ten koste van zijn eigen aanzien. Nu wordt vaak vooral de pers het werken onmogelijk gemaakt en kunnen ze alleen een foto knippen van een stuk zeil met een brandweer auto die ernaast staat.

Hoe gaan jullie hier mee om? En als je zelf ook altijd afschermt, wat is de reden hiervan?


Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


pm2008

  • BHV / Manschap B / Plotter / chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #1 Gepost op: 13 november 2013, 15:19:32
Vaak ook het uit de wind houden van slachtoffer, tegen onderkoeling...


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 13 november 2013, 16:28:04
Citaat van: silque link=msg=1219713 date=1384351305
Ik weet niet zo goed in welk topic ik dit kwijt moet, dus ik maak er zelf maar even 1. Wat mij opvalt dat er in veel regio's, o.a. waar ik werkzaam ben, dat voornamelijk de brandweer heel erg snel zeilen uit de wagen haalt om een slachtoffer af te schermen voor de pers.
Dit kan zijn bij een ongeval, onwelwording of gewoon een brand. Ook de Ambulance roept vaak gelijk om een afscherming zodra er ook maar een fotocamera in de buurt komt.
Laatst moest ik van de ambulancebroeder de pers zelfs wegsturen........ wat ik vriendelijk geweigerd heb, aangezien we gewoon op de openbare weg stonden.
Wel zie ik vaak collega's die het zeil vasthouden voor de brandweer....

Ik snap wel waarom ze dit willen, privacy van het slachtoffer beschermen, maar is het wel aan de hulpdiensten om te bepalen wat er wel en niet in beeld wordt gebracht?
In mijn ogen is het de verantwoordelijkheid van een journalist om een slachtoffer onherkenbaar te maken, als hij daar 'misbruik' van maakt gaat dat ten koste van zijn eigen aanzien. Nu wordt vaak vooral de pers het werken onmogelijk gemaakt en kunnen ze alleen een foto knippen van een stuk zeil met een brandweer auto die ernaast staat.

Hoe gaan jullie hier mee om? En als je zelf ook altijd afschermt, wat is de reden hiervan?
Bepaald de brandweer met het omhoog houden van een zeil wat er wel en niet inbeeld wordt gebracht? Heb je uberhaupt de moeite eens genomen om te informeren waarom er een zeiltje omhoog wordt gehouden? Zoals pm2008 terecht opmerkt wordt ook vaak een zeil gebruikt om een slachtoffer uit de wind  te houden ivm onderkoeling. Onderkoeling gaat sneller dan je erg in hebt.
Je doet nu nogal wat beweringen als dat de brandweer bewust alles op alles zet om de pers het werk onmogelijk te maken. ::)


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #3 Gepost op: 13 november 2013, 16:36:21
Citaat van: Peter71 link=msg=1219736 date=1384356484
Je doet nu nogal wat beweringen als dat de brandweer bewust alles op alles zet om de pers het werk onmogelijk te maken. ::)

jeetje wat een verschrikkelijke reactie, en dat van een moderator.  :-X Ik had verwacht dat ik hier niet tot in detail alles moest beschrijven, maar schijnbaar wel dus: Het is niet om een slachtoffer uit de wind te houden, ik heb het over een 360 graden zeil wat volgens de hulpdiensten gedaan wordt tegen de pers en pottenkijkers. Dusja, de brandweer of ambu bepaalT inderdaad wat er in beeld gebracht kan worden in dat geval.

Waar jij vandaan haalt dat ze alles op alles doen om de perst het werk onmogelijk te maken zijn jouw woorden, die moet je mij niet in de mond leggen, moderator.
Tip voor jou: voel je niet zo snel aangevallen. Ik ben benieuwd naar ervaringen, meer niet.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 13 november 2013, 16:42:08
Citaat van: silque link=msg=1219740 date=1384356981
jeetje wat een verschrikkelijke reactie, en dat van een moderator.  :-X Ik had verwacht dat ik hier niet tot in detail alles moest beschrijven, maar schijnbaar wel dus: Het is niet om een slachtoffer uit de wind te houden, ik heb het over een 360 graden zeil wat volgens de hulpdiensten gedaan wordt tegen de pers en pottenkijkers. Dusja, de brandweer of ambu bepaalT inderdaad wat er in beeld gebracht kan worden in dat geval.

Tip voor Peter, voel je niet zo snel aangevallen. Ik ben benieuwd naar ervaringen, meer niet.
Ik voel me niet aangevallen, je zet alleen zelf de toon neer door te stellen dat de brandweer bewust dit doet om de pers dwars te zitten. Dus ja dan kun je inderdaad een scherpere maar inhoudelijke reactie terug verwachten. En als de collega,s van de brandweer zich genoodzaakt zien om de hele handel af te schermen zal daar een reden voor zijn. ;)


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #5 Gepost op: 13 november 2013, 16:50:11
Inderdaad. Ik zal mij als hulpverlener wel als allerlaatste druk maken om iets of de pers wel (of niet) iets in beeld kan brengen. Een zeil ter afscherming is niet alleen maar voor de pers bedoeld, maar ook zoals hierboven gezegd ter bescherming van het slachtoffer en om te voorkomen dat iedereen (omstanders e.d.) bepaalde dingen te zien krijgt.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #6 Gepost op: 13 november 2013, 16:56:15
Het wordt ook gedaan om het "publiek" te behoeden van evt vervelende beelden, het is een combinatie van factoren waarom het soms wordt gedaan. Bovendien moet je er ook mensen voor vrij hebben, anders houd het verhaal zeil snel op  O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #7 Gepost op: 13 november 2013, 17:03:24
Citaat van: Peter71 link=msg=1219743 date=1384357328
Ik voel me niet aangevallen, je zet alleen zelf de toon neer door te stellen dat de brandweer bewust dit doet om de pers dwars te zitten

Die toon vul je zelf in. Jouw collega's geven aan dat ze het doen voor de pers, ik probeer een discussie aan te zwengelen of ze dat wel moeten doen. Bovendien spreek ik duidelijk niet alleen over brandweer, maar zijn zij degene die zeilen bij hebben.

Het argument van publiek snap ik ook, maar kiezen zij er - behoudens kinderen - niet zelf voor om te kijken? Op wegen is 's-avonds geen publiek, daar worden de doeken ervoor gehouden voor de pers.
Ik vind het persoonlijk onnodig.

Citaat van: Rickvb link=msg=1219747 date=1384357811
Inderdaad. Ik zal mij als hulpverlener wel als allerlaatste druk maken om iets of de pers wel (of niet) iets in beeld kan brengen. Een zeil ter afscherming is niet alleen maar voor de pers bedoeld, maar ook zoals hierboven gezegd ter bescherming van het slachtoffer en om te voorkomen dat iedereen (omstanders e.d.) bepaalde dingen te zien krijgt.

Dat doe je dus wel, in plaats van je druk te maken om het slachtoffer ga je je druk maken over hoe je een zeil moet vasthouden. Ik vind het zonde voor mankracht, met 7 hulpverleners zeilen vasthouden zodat niemand iets kan zien.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 13 november 2013, 17:11:09
Citaat van: silque link=msg=1219753 date=1384358604
Die toon vul je zelf in. Jouw collega's geven aan dat ze het doen voor de pers, ik probeer een discussie aan te zwengelen of ze dat wel moeten doen. Bovendien spreek ik duidelijk niet alleen over brandweer, maar zijn zij degene die zeilen bij hebben.

Het argument van publiek snap ik ook, maar kiezen zij er - behoudens kinderen - niet zelf voor om te kijken? Op wegen is 's-avonds geen publiek, daar worden de doeken ervoor gehouden voor de pers.
Ik vind het persoonlijk onnodig.

Dat doe je dus wel, in plaats van je druk te maken om het slachtoffer ga je je druk maken over hoe je een zeil moet vasthouden. Ik vind het zonde voor mankracht, met 7 hulpverleners zeilen vasthouden zodat niemand iets kan zien.
Ik denk dat je je eens af moet vragen hoe we als collega hulpverleners goed samen kunnen werken in dit soort gevallen. En niet af te gaan vragen waarom er zeilen omhoog worden gehouden als je zelf een reden de wereld in hebt geholpen om een zeiltje omhoog te gaan houden

Citaat van: silque link=msg=1219713 date=1384351305

Laatst moest ik van de ambulancebroeder de pers zelfs wegsturen........ wat ik vriendelijk geweigerd heb, aangezien we gewoon op de openbare weg stonden.
Wel zie ik vaak collega's die het zeil vasthouden voor de brandweer....

Er vraagt een collega hulpverlener privacy voor een slachtoffer wat je hebt geweigerd. Zou voor mij reden geweest om na de inzet even een nader praatje met je te maken. Tijdens een hulpverlening help je elkaar, achteraf kun je altijd met elkaar bepraten waarom beslissingen zijn genomen. Wij doen ook altijd keurig wat er door politie of ambulancedienst van ons wordt gevraagt, weigeren we ook niet.


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #9 Gepost op: 13 november 2013, 17:12:07
Uiteraard moeten zoals gezegd er wel handjes voor vrij zijn natuurlijk. Maar stel dat er een ongeval heeft plaatsgevonden op een snelweg, waarbij er d.m.v. zeil of hekken met zeil afgeschermd wordt, dan is dat toch ook niet alleen maar om te voorkomen dat de pers iets in beeld kan brengen? Denk aan het voorkomen van files vanwege kijkers op een andere rijbaan. Als mensen ervoor kiezen om naar het resultaat van bijvoorbeeld een ongeval willen kijken kijken ze maar op liveleak of iets in die richting, en niet op het moment dat er daadwerkelijk iemand in de kreukels ligt. Het lijkt mij al naar genoeg en al helemaal als er dan nog mensen komen om even foto's van je ongeval te maken.