Het afschermen met zeilen

Auteur Topic: Het afschermen met zeilen  (gelezen 32164 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #10 Gepost op: 13 november 2013, 17:12:28
Ben je nu niet wat aan het zoeken?  :| Als de bevelvoerder of ovd beslist dat dat nodig of gewenst is en er zijn voldoende mensen beschikbaar om dat te ook uit te voeren dan kan men er dus voor kiezen om het toe te passen, om welke reden dan ook :)  Het is een beslissing van de bevelvoerder of ovd, zij hebben immers de leiding over de gehele inzet  O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #11 Gepost op: 13 november 2013, 17:22:11
Citaat van: Peter71 link=msg=1219756 date=1384359069
Tijdens een hulpverlening help je elkaar, achteraf kun je altijd met elkaar bepraten waarom beslissingen zijn genomen. Wij doen ook altijd keurig wat er door politie of ambulancedienst van ons wordt gevraagt, weigeren we ook niet.

Prima, maar dan snap je het niet helemaal. Ik heb geen enkele wettelijke grond om de pers weg te sturen, we staan op de openbare weg en gelukkig leven we niet in een politiestaat. Of wil jij zeggen dat je als hulpverlener maar alles moet doen, wat de ander blieft?

Dat praatje met jou wil ik dan ook heel graag voeren!

Citaat van: pompbediende link=msg=1219758 date=1384359148
Ben je nu niet wat aan het zoeken?  :| Als de bevelvoerder of ovd beslist dat dat nodig of gewenst is en er zijn voldoende mensen beschikbaar om dat te ook uit te voeren dan kan men er dus voor kiezen om het toe te passen, om welke reden dan ook :)  Het is een beslissing van de bevelvoerder of ovd, zij hebben immers de leiding over de gehele inzet  O0

Ja, ik ben nu ook advocaat van de duivel aan het spelen. Zoals ik al zeg, ik begrijp het zeker in sommige situaties, bijvoorbeeld in de situatie die Rick aangeeft. Ik vind alleen dat het te vaak wordt gedaan, er komen klachten over van de pers en sommige van die klachten vind ik nog terecht ook. Wat daar gebeurt is nieuws, dat is het brood van die journalist ter plaatse; zolang het slachtoffer daar geen nadelige gevolgen van heeft, waarom moeten we dan alles afblokken zodat er geen enkele foto of video gemaakt kan worden?

Die ethische normen moeten wij niet bepalen, dat is aan de journalist om te bepalen. Veiligheid, sporen en slachtofferzorg staan altijd voorop, maar we moeten wel iets meer van elkaar kunnen pikken.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #12 Gepost op: 13 november 2013, 17:29:24
Ik begrijp jou punt niet helemaal, dat zeil wat er evt dan zou staan, daar achter ligt of zit dan het SO, moet hij/zij dan precies op de foto voor de krant?  Je kan toch ook een hele mooie foto maken met een overzicht van het incident?  Dat geeft de zelfde nieuwswaarde immers.  Ik vind de opmerking van Peter dan wel terecht dat het van jou niet netjes was om te weigeren hulp te bieden aan je collega hulpverleners om even dat zeil vast te houden. Volgende keer weer beter hoop ik  O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #13 Gepost op: 13 november 2013, 17:30:04
Citaat van: silque link=msg=1219760 date=1384359731
Die ethische normen moeten wij niet bepalen, dat is aan de journalist om te bepalen. Veiligheid, sporen en slachtofferzorg staan altijd voorop, maar we moeten wel iets meer van elkaar kunnen pikken.


Dat klopt maar dat wordt - hoe goed bedoeld ook - wel geregeld gedaan. De pers wordt dan als vijand gezien die 'de ellende van die mensen wel weer breed uiteengezet op internet zal zetten'.

Nergens voor nodig, omdat de pers juist in Nederland toch goed omgaat met privacy van slachtoffers. Op uitzonderingen na dan.

Er werd hier zojuist verwezen naar LiveLeak. Daar zie je idd de voorbeelden hoe dat in het buitenland is geregeld. Daar mag en kan vaak alles dus.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #14 Gepost op: 13 november 2013, 17:35:35
Citaat van: pompbediende link=msg=1219761 date=1384360164
Ik begrijp jou punt niet helemaal, dat zeil wat er evt dan zou staan, daar achter ligt of zit dan het SO, moet hij/zij dan precies op de foto voor de krant?  Je kan toch ook een hele mooie foto maken met een overzicht van het incident?  Dat geeft de zelfde nieuwswaarde immers.  Ik vind de opmerking van Peter dan wel terecht dat het van jou niet netjes was om te weigeren hulp te bieden aan je collega hulpverleners om even dat zeil vast te houden. Volgende keer weer beter hoop ik  O0

Ik vind het jammer dat ook jij niet de moeite neemt om even te lezen. Er staat nergens dat ik geweigerd heb een zeil vast te houden, als je goed leest zie je dat ik geweigerd heb om de pers weg te sturen (die 25 meter verderop stonden).  ::)
Overigens had ik geen keus, want ik had geen enkele grond om de pers weg te sturen.

@Arie, je slaat de spijker op zn kop! Vandaar dat ik dit topic ook geopend heb, ik ben benieuwd naar de discussie. Maar iedere hulpverlener heeft zulke tunnelvisie naar zijn eigen 'kolom' dat het niet helemaal van de grond komt, het lijkt wel alsof ik één of ander kwaad afroep.
Dit geldt in sommige gevallen ook voor de pers, die soms ook even pas op de plaats moeten maken.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #15 Gepost op: 13 november 2013, 17:38:29
Citaat van: silque link=msg=1219767 date=1384360535
Ik vind het jammer dat ook jij niet de moeite neemt om even te lezen. Er staat nergens dat ik geweigerd heb een zeil vast te houden, als je goed leest zie je dat ik geweigerd heb om de pers weg te sturen (die 25 meter verderop stonden).  ::)
Overigens had ik geen keus, want ik had geen enkele grond om de pers weg te sturen.

@Arie, je slaat de spijker op zn kop! Vandaar dat ik dit topic ook geopend heb, ik ben benieuwd naar de discussie. Maar iedere hulpverlener heeft zulke tunnelvisie naar zijn eigen 'ding'.
Dit geldt in sommige gevallen ook voor de pers, die soms ook even pas op de plaats moeten maken.
Ah oke, mijn excuus daarvoor  O0. pers wegsturen is inderdaad nergens voor nodig, als je er met de inzet geen last van heb is dat geen enkel probleem  O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #16 Gepost op: 13 november 2013, 17:41:28
Het is u vergeven  :P Bovendien focus ik me niet alleen op de brandweer, het gebeurt bij alle hulpverleningsdisciplines. Wij maken de keuzes voor de pers, wat in sommige gevallen te begrijpen is maar in sommige gevallen ook totaal niet.
We hebben een publieke functie, daar hoort nou eenmaal pers bij.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Gelderland

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #17 Gepost op: 13 november 2013, 17:57:18
Als ik help met afschermen is dat in het kader van onze taak hulpverlening.

Waarborgen van de privacy van s.o. valt hier denk ik ook gewoon onder. De medische situatie is denk ik vooral belangrijk. Afschermen bij een beenfractuur --> Nee, reanimatie --> Ja.


williamharthoorn

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,527
  • www.112barneveld.nl
Reactie #18 Gepost op: 13 november 2013, 18:04:37
Het is wel een herkenbaar punt. Een x aantal maanden terug zaterdagnacht rond 03.30 uur provinciale weg, auto/boom 1 slahtoffer, niet dodelijk gaat de brandweer schermen voor 3 journalisten. En dat 360 Graden.

Dit is niet de eerste keer maar het gebeurd vaker, dan kun je zeggen het is voor de wind, maar als wij een stap naar rechts zetten gaat het scherm mee.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #19 Gepost op: 13 november 2013, 18:20:14
Citaat van: Gelderland link=msg=1219772 date=1384361838
Als ik help met afschermen is dat in het kader van onze taak hulpverlening.

Waarborgen van de privacy van s.o. valt hier denk ik ook gewoon onder. De medische situatie is denk ik vooral belangrijk. Afschermen bij een beenfractuur --> Nee, reanimatie --> Ja.

Ben ik niet met je eens, heeft niks met hulpverlening te maken. Wij zijn geen privacywaakhond namelijk. Dat je in zo'n situatie helpt is overigens prima, ik sluit me dan ook aan bij pompbediende/Peter.
Wel is het in het kader van de hulpverlening als het bijvoorbeeld de doorstroom van het overige verkeer kan hinderen.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.