Het afschermen met zeilen

Auteur Topic: Het afschermen met zeilen  (gelezen 32164 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #110 Gepost op: 21 november 2013, 21:06:37
Citaat van: Red link=msg=1221908 date=1385063586
Je bent de discussie begonnen met dit standpunt. Zou je kunnen aangeven hoeveel vaker deze schermen gepakt worden? Ik neem aan dat je hier onderzoek naar gedaan hebt? Of is het puur gebaseerd op enkele eigen waarnemingen in een bepaalde regio.... Want dan lijkt het me nogal discutabel om zomaar te stellen dat het een automatisme begint te worden.

Ik zie in ieder geval geen verschil met vroeger, als de situatie er om vraagt gebeurd het, anders niet.

Dat is niet altijd waar! In mijn eigen gebied zie ik grote verschillen. Sommige korpsen schermen nooit terwijl andere na het uitstappen als eerste schermen pakken en dat geheel rond het voertuig plaatsen. Dat zijn overigens dezelfde korpsen die wel bekende tussen de schermen laten om foto's voor hun eigen korpswebsite te maken. Kentekens of privacy op de site wordt dan meestal niet belangrijk gevonden.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #111 Gepost op: 22 november 2013, 10:26:50
Beste luke,

Als er echt zeilen geplaatst worden zullen deze foto's ook niet op de korpswebsite verschijnen en zijn de korpsfotograven ook niet welkom, in ons korps hebben ze wel een eigen filmcrew alleen deze opnamens worden vaak enkel intern verspreid voor training (dit tot grote ergenis van sommigen waaronder ikzelf, maar dat even terzijde) Een overzichtsfoto kan wel op de site geplaatst worden maar details zullen echt niet zomaar verschijnen. Ik begrijp dat jullie verschillend naar een ongeval kijken dan de hulpverleners maar geloof me sommige dingen wil je echt niet zien en dan zijn zeilen een handig hulpmiddel. En als onze fotograaf dan de hoek omkomt vraag ik hem net zo goed om weg te gaan.

Wij hebben in ons korps ook een vrijwilliger die foto's maakt en op zijn eigen (prive) site zet maar ook hij maakt nooit foto's achter de schermen. En als hij niet op de uitruk zit is hij niet welkom achter het lint.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #112 Gepost op: 22 november 2013, 10:39:28
Citaat van: wjr307 link=msg=1222005 date=1385112410
Ik begrijp dat jullie verschillend naar een ongeval kijken dan de hulpverleners maar geloof me sommige dingen wil je echt niet zien en dan zijn zeilen een handig hulpmiddel.

Ik ga hem weer inkoppen..... maar nu oordeel jij dus voor een ander! Jij bepaalt dat iemand anders iets niet wilt zien, maar jij gaat niet over die ethische normen! Kijk, in sommige situaties kan ik me dat voorstellen en doe ik dat als hulpverlener ook, maar laten we hier nou niet in overdrijven!

Los daarvan kan ik me ook niet voorstellen dat er fotograven zijn die (wellicht uitzonderingen daargelaten) foto's maken van het letsel, slachtoffer etc. Het gaat om de hulpverlening daaromheen, de handelingen die achter dat scherm gebeuren.

Een scherm langs de weg is geen nieuws, die afbeelding kan ik ook van google halen.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #113 Gepost op: 22 november 2013, 12:51:59
Ja dat kun je zeggen maar als er bij ons een zeiltje voor gespannen wordt kan je moeilijk om het letstel en het slachtoffer heen . Als je dan tijd hebt en besluit een zeil/doek ervoor te hangen neem je inderdaad op dat moment een besluit over ethische normen. Daar dit een forum is zal ik het maar inkoppen en misschien een hoop mensen kwaad maken maar op dat moment stellen de hulpverleners ter plaatse (en dat zijn er meestal meer dan 1) de conclusie  dat vanuit ethisch oogpunt een zeil geplaatst wordt. Als fotograaf kun je daarover discusseren maar op dat moment beslissen deze mensen erover en that's it achteraf kun je een bezwaar maken tegen de leiding van de veiligheidsregio/politie maar op dat moment beslist men dat men het op dat moment nodig cindr..

En ik kan alleen vanuit mijn ervaringen spreken maar wij doen het enkel of tegen de zon of bij zwaar lichamelijk letsel om omstanders te beschermen tegen het aangezicht.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #114 Gepost op: 22 november 2013, 13:12:09
Citaat van: wjr307 link=msg=1222005 date=1385112410
Beste luke,

Als er echt zeilen geplaatst worden zullen deze foto's ook niet op de korpswebsite verschijnen en zijn de korpsfotograven ook niet welkom, in ons korps hebben ze wel een eigen filmcrew alleen deze opnamens worden vaak enkel intern verspreid voor training (dit tot grote ergenis van sommigen waaronder ikzelf, maar dat even terzijde) Een overzichtsfoto kan wel op de site geplaatst worden maar details zullen echt niet zomaar verschijnen. Ik begrijp dat jullie verschillend naar een ongeval kijken dan de hulpverleners maar geloof me sommige dingen wil je echt niet zien en dan zijn zeilen een handig hulpmiddel. En als onze fotograaf dan de hoek omkomt vraag ik hem net zo goed om weg te gaan.

Wij hebben in ons korps ook een vrijwilliger die foto's maakt en op zijn eigen (prive) site zet maar ook hij maakt nooit foto's achter de schermen. En als hij niet op de uitruk zit is hij niet welkom achter het lint.

Jullie vallen eigenlijk onder de korpsen waar we niet zoveel problemen mee hebben! Ook jullie filmcrew is (voor mij) niet vervelend. De beschreven klachten zijn wel van toepassing op andere korpsen. Zeker geen vermoedens, maar veelal waarnemingen.

Sosms ben ik blij met een zeiltje omdat ik daardoor een betere plaat heb en dat vieze detail niet zie. Er worden soms ook gewoon wrakken afgeschermd waar niets meer op te zien is. Dat is wel hinderlijk. 1 keer was het zo erg dat ik bij een aanrijding met landelijk nieuws geen plaat van de auto had, en daar heb ik echt mn best voor gedaan. Zelfs de auto op de berger werd nog afgeschermd. Reden? Sporen. Jaja. De VOA was allang weer naar huis.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #115 Gepost op: 22 november 2013, 13:15:13
Kijk in dat soort gevallen kan ik het me inderdaad voorstellen en zie ik ook geen meerwaarde maar zoals gezegd kan natuurlijk alleen over onze eigen ervaringen spreken van wanneer wel zeilen toepassen.


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #116 Gepost op: 22 november 2013, 14:12:01
Beste leden,

Dit topic is voorlopig gesloten. De standpunten over het afschermen met zeilen zijn inmiddels duidelijk en er zijn afdoende redenen aangedragen waarom er terecht afgeschermd wordt met zeilen. Een groot deel van het restant van het topic bestaat uit irrelevante argumenten en standpunten die niets meer te maken hebben met het oorspronkelijke bericht. Daarbij zien we ook dat de discussie af en toe onnodig verhard waarbij de missie en visie van het forum in het gedrang komt. Derhalve dus een slotje zodat we de tijd hebben om te evalueren wat we met het topic gaan doen.