Het afschermen met zeilen

Auteur Topic: Het afschermen met zeilen  (gelezen 32240 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #20 Gepost op: 13 november 2013, 20:15:21
Jullie bedoelen: zoals hier ?

http://www.regio15.nl/images/video/20120107-Pers.mp4

We staan op ruime afstand van het incident (nog net te zien in de beginbeelden); maar er zijn op een gegeven moment meer mensen bezig met krampachtig 360 graden rondom het incident schermen en zielen omhoog te houden, dan met de daadwerkelijke hulpverlening.

Dit was midden in de nacht op een provinciale weg. Er stond dus net 1 of 2 man publiek, en ik denk 5 man pers. Zeker geen kleine kinderen of zo.
Redacteur van


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #21 Gepost op: 13 november 2013, 20:24:07
Citaat van: silque link=msg=1219760 date=1384359731
Prima, maar dan snap je het niet helemaal. Ik heb geen enkele wettelijke grond om de pers weg te sturen, we staan op de openbare weg en gelukkig leven we niet in een politiestaat. Of wil jij zeggen dat je als hulpverlener maar alles moet doen, wat de ander blieft?

Dat praatje met jou wil ik dan ook heel graag voeren!

Ja, ik ben nu ook advocaat van de duivel aan het spelen. Zoals ik al zeg, ik begrijp het zeker in sommige situaties, bijvoorbeeld in de situatie die Rick aangeeft. Ik vind alleen dat het te vaak wordt gedaan, er komen klachten over van de pers en sommige van die klachten vind ik nog terecht ook.
Is het mijn probleem dat de pers minder mooie plaatjes kan maken? Ik ben hulpverlener, en ik kom bij een ongeval om een slachtoffer uit de ellende te halen, niet om de pers te vermaken zodat ze mooie plaatjes kunnen maken. Ik wil me daar geen eens druk over hoeven te maken
En als men wil/besluit dat er een zeil wordt gespannen dan gebeurt dat. Heeft de pers daar klachten over kunnen ze die dumpen bij de daarvoor aangewezen personen, dan zal er naar gekeken worden en ik vermoed ook niet meer dan dat. We moeten als hulpverleners niet uit het oog verliezen dat we in het belang van een slachtoffer aan het werk zijn. Nie6t voor het belang van de pers.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #22 Gepost op: 13 november 2013, 20:32:12
Peter, begrijp me niet verkeerd ik vind je reactie heel nobel. Maar door met 7 man krampachtig zeilen te spannen zodat niemand het ziet wordt het slachtoffer niet beter, je kan het dus gooien op 'de pers interesseert me niet ik ben voor het slachtoffer bezig' maar in feite ben je alleen anderen aan het belemmeren.

Want wat heeft het slachtoffer eraan dat jij daar met een zeil staat dan? Privacy is het niet, want daar zorgt de pers zelf wel voor. De enige omstandigheden die ik kan bedenken is als het belemmerend werkt, de doorstroming kan hinderen, kleine kinderen die in de buurt zijn, veel mensen die passeren en dus ongevraagd iets aanschouwen etc.
Er zijn alleen genoeg gevallen waar dat niet bij is. Kom dus eens uit die koker, er zijn meer mensen die werken voor hun geld!! Ik vind dat zo krampachtig allemaal.

Ik heb trouwens nog steeds niets gehoord van je over waarom ik de pers had moeten wegsturen, je zou me er in het echt op aanspreken zei je dus ben ik ook benieuwd naar je gedachtegang.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #23 Gepost op: 13 november 2013, 20:34:29
Ik kan mij ook enigszins wel voorstellen dat het voor een slachtoffer onprettig is als je al in een benarde situatie zit het dan daarbovenop nog eens vervelend is als er pers ''jouw'' ongeval in beeld probeert te brengen..


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #24 Gepost op: 13 november 2013, 20:39:00
ja dat kan ik me zeker voorstellen, de vraag is of het slachtoffer dit überhaupt meekrijgt; ik betwijfel het. De pers staat vaak op ruime afstand, bovendien fotograferen ze de hulpverlening en niet gericht het slachtoffer.
Maar even hypothetisch gezien: stel het slachtoffer weet dat ie gefotografeerd wordt, moeten de hulpdiensten dan zorgen voor de afscherming? Of moeten we 'vertrouwen' hebben in de pers?

Ik heb overigens een aantal slachtoffers 'naderhand' gesproken, allemaal vinden ze het 'prettig' om de foto's terug te zien. Schijnt te helpen bij de verwerking.

(ja jongens, ik ben advocaat van de duivel aan het spelen; ik scherm zelf ook af in bepaalde situaties)
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #25 Gepost op: 13 november 2013, 20:39:17
Citaat van: Peter71 link=msg=1219829 date=1384370647
En als men wil/besluit dat er een zeil wordt gespannen dan gebeurt dat. Heeft de pers daar klachten over kunnen ze die dumpen bij de daarvoor aangewezen personen, dan zal er naar gekeken worden en ik vermoed ook niet meer dan dat.
Daar wordt over geklaagd, daar wordt naar gekeken, daar wordt over in discussie gegaan... en dan zien de hulpdiensten dat ze fout waren en geven ze dat toe. Keer na keer. Ze leren het wel een keer, kom op zeg!

Citaat van: Peter71 link=msg=1219829 date=1384370647
We moeten als hulpverleners niet uit het oog verliezen dat we in het belang van een slachtoffer aan het werk zijn. Nie6t voor het belang van de pers.
Dan vraag ik mij af (algemeen) of hulpverleners er zijn om hulp te verlenen aan een/meerdere slachtoffer(s) of de privacy te waarborgen van deze perso(o)n(en)? Ik bedoel; er hoeft niet speciaal aan mij (als fotograaf) gedacht te worden, maar om nou bewust tegen te werken. Jammer.


jeugdbrandweer131

  • Niet meer actief bij de brandweer.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 516
  • evenementenhulpverlener bij het NRK
    • www.dylanwildschut.nl
Reactie #26 Gepost op: 13 november 2013, 20:58:04
maar soms is het ook niet alleen de pers maar juist de omstanders die niet weten hoe ze afstand moeten houden zoals in deze 2 voorbeelden.





ik zie hier de omstanders dichter op het so dan de pers. :-\
dit zijn wel de voorbeelden dat er een zeiltje van mij gespannen mag worden of gewoon een lintje en mensen wegsturen.
gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat. [IMG]http://www.t-tools.nl/Monitor/17.gi


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #27 Gepost op: 13 november 2013, 21:12:54
Ja in die omstandigheden kan ik het me voorstellen, een lintje sowieso en gezien de kinderen misschien ook wel een zeil.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #28 Gepost op: 13 november 2013, 22:37:36
Citaat van: jeugdbrandweer131 link=msg=1219841 date=1384372684
maar soms is het ook niet alleen de pers maar juist de omstanders die niet weten hoe ze afstand moeten houden zoals in deze 2 voorbeelden.

ik zie hier de omstanders dichter op het so dan de pers. :-\
dit zijn wel de voorbeelden dat er een zeiltje van mij gespannen mag worden of gewoon een lintje en mensen wegsturen.
Bij dit soort voorbeelden heb ik ook nog nooit een zeiltje gezien of verzoek tot afstand nemen gehad. Denk meer aan de 'dikke' aanrijdingen met zwaar of dodelijk letsel, waarbij meer dan een 'deuk' in een voertuig waarneembaar is.


jeugdbrandweer131

  • Niet meer actief bij de brandweer.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 516
  • evenementenhulpverlener bij het NRK
    • www.dylanwildschut.nl
Reactie #29 Gepost op: 13 november 2013, 23:02:27
Citaat van: Haageneesch link=msg=1219872 date=1384378656
Bij dit soort voorbeelden heb ik ook nog nooit een zeiltje gezien of verzoek tot afstand nemen gehad. Denk meer aan de 'dikke' aanrijdingen met zwaar of dodelijk letsel, waarbij meer dan een 'deuk' in een voertuig waarneembaar is.
Maar het lijkt me bij geen enkel ongeval leuk om de omstanders boven op je lip te hebben ongeacht hoe zwaar het letsel is.
En bij de de 2 foto is het slachtoffertje onder begeleiding van de mmt arts naar het ziekenhuis gegaan en is er een spoedtransport bij aangevraagd, denk dat je dat wel onder kopje zwaargewond mag zetten.
gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat. [IMG]http://www.t-tools.nl/Monitor/17.gi