Het afschermen met zeilen

Auteur Topic: Het afschermen met zeilen  (gelezen 32235 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #50 Gepost op: 15 november 2013, 13:46:42
Als adres gegevens op 112meldingen al inbreuk op de privacy zijn is het fotograferen van slachtoffers door persfotograven bij een ongeluk dat net zo goed. En ik vind mijn privacy als dan belangrijker dan de persvrijheid.

Daarbij kun je je afvragen of het afschermen wel een inbreuk op de persvrijheid is. De pers kan er namelijk vrijelijk over berichten. De enige beperking is dat er geen/minder beelden beschikbaar zijn. Alle andere relevante gegevens zijn gewoon vrij te verkrijgen en te publiceren lijkt mij.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #51 Gepost op: 15 november 2013, 14:21:46
Het 'persé willen fotograferen van slachtoffers' wordt er nu bij verzonnen om aan te geven dat fotografen een soort van bloeddorstige types zijn die desnoods over lijken gaan om maar hun plaatjes proberen te maken.

Ik blijf het maar zeggen: de praktijk op verreweg de meeste media in Nederland wijst juist uit dat de pers in het algemeen zeer goed omgaat met de privacy van gewonde/overleden slachtoffers. Je moet welhaast in de diepste gewelven van het internet afdalen om foto's te vinden die in Nederland genomen zijn en waar slachtoffers (herkenbaar) in beeld zijn.

Het gaat uiteraard niet om het fotograferen van slachtoffers maar om 'de situatie'. Hulpverleners zijn niet de aangewezen personen om te beslissen over het al dan niet beschermen van de privacy. Onze mensen hebben het allemaal al eens meegemaakt: zelfs trams werden aangerukt om maar niks te laten zien van de situatie en de situatie verborgen te houden voor die 'lamlendige pers'. Bij een brand die al onder controle was en waarbij de brandweer al aan het inpakken was werd er zelfs geroepen 'voor uw eigen veiligheid'. Waarbij de politiemensen zelf in hun overhemd vrolijk langs het brandadres liepen.

Er is deze week overleg geweest tussen NVJ en de politie over dit onderwerp. En daar is nog eens door de politie naar voren gebracht dat hulpverleners inderdaad geen privacy waakhond zijn maar dat de pers zichzelf op dit punt heel goed reguleert.

Nogmaals, heel nobel dat hulpverleners hun empathische vermogens richting slachtoffers willen tonen. En niets mis mee als slachtoffers door zeiltjes worden afgeschermd van weersinvloeden etc.

Maar die keren dat de zeiltjes dienen om die 'vervelende pers te weren' wordt de plank dus aardig misgeslagen.

Ik ben alleen bang dat hier nooit consensus over te behalen valt. Het is op dit punt echt het gevoel versus regelgeving/grondrechten.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #52 Gepost op: 15 november 2013, 14:25:14
Als adres gegevens op 112meldingen al inbreuk op de privacy zijn is het fotograferen van slachtoffers door persfotograven bij een ongeluk dat net zo goed.

Nu gooi je het verzamelen en publiceren van informatie op 1 hoop. Dat is toch een belangrijk verschil, zeker in de context van deze discussie...
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #53 Gepost op: 15 november 2013, 14:53:31
Het verzamelen kun je al zien als een inbreuk op privacy. Nu wordt er door de meeste media er wel netjes mee omgegaan. Maar in andere discussies blijkt dat er steeds meer moraal loze (pers)fotografen bij incidenten komen te staan die niet zo netjes zijn in het bewaken van de privacy.

Volgens mij hebben wij in Nederland persvrijheid met tot doel dat de pers vrijelijk over een bepaald onderwerp kan berichten. Het afschermen van een slachtoffer met schermen betekend dus niet één op één dat de pers er niet vrijelijk over een incident kan berichten. Wel vind ik dat slachtofferloze/onzichtbare/onherkenbare situaties gewoon gefotografeerd moeten kunnen worden.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #54 Gepost op: 15 november 2013, 17:42:22
Citaat van: wjr307 link=msg=1219934 date=1384426277
Leuk dat je een primeur hebt maar vraag me af sinds wanneer je met een perskaart gewoon op de snelweg mag gaan staan.
Is in een ander topic op dit forum recent al uitgebreid besproken.

Ik noem maar even wat recente voorbeelden uit onze wijk:

http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/20-branden/18154-au-revoir-en-de-groeten
http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/32-ongevallen/18152-auto-over-de-kop-a4
http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/32-ongevallen/18103-auto-klapt-achterop-streekbus
http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/32-ongevallen/18080-verkeerschaos-door-ongeval-a12

En dit is afgelopen week. Allemaal voorbeelden waar we, in goed overleg met RWS en politie en na controle van de perskaart, gewoon in staat worden gesteld om op de snelweg ons werk te doen. Of deze van een week of 3 geleden.

Ik noem ook het recente voorbeeld uit de regio Utrecht (even geen zin om de link op te zoeken), waar een journalist is aangehouden omdat hij op de snelweg A2 was. Achteraf heeft de politie daar ook excuses voor moeten maken.

Peen
Redacteur van


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #55 Gepost op: 15 november 2013, 18:43:49
Goed, sommige mensen (er zijn teveel reacties om iedereen te gaan quoten) vinden dit een onzintopic. In de zin van: het gebeurt, dus waar maak je je druk om? Dat dit van een moderator komt vind ik jammer, die weet schijnbaar niet waar een discussieforum voor dient. Of vindt gewoon dat iedereen dezelfde mening moet hebben.

Bovendien vind ik sommige reacties ook tenenkrommend, 'het gebeurt nou eenmaal, dus het is goed'..... komop mensen! Durf eens buiten de gebaande paden te denken. Natuurlijk snap ik dat er veel redenen zijn waarom die zeilen worden gepakt, dat is ook hartstikke prima! Waar ik op doel is dat het een gewoonte begint te worden, zelfs zonder omstanders en met alleen pers worden er vaak standaard zeilen gepakt en 360 graden afgeschermd. Ik wil een discussie starten over waarom we dat doen, of gaat alles alleen maar op de automatische piloot? Wat is de bedoeling, de essentie van het afschermen? Of kan het ook anders?

Binnen de politie draait nu een programma: de hark voorbij, kernwoord daarbij is dare to disagree. Volg niet altijd de meute, durf eens anders te denken. Schijnbaar zijn er hier heel veel collega's die niet alleen zo denken, maar het ook absoluut niet kunnen waarderen dat anderen dat wel doen. Vind ik jammer, want ondanks dat we over veel zaken gewoon hetzelfde denken proef ik toch een vorm van vijandigheid.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #56 Gepost op: 15 november 2013, 19:02:27
Citaat van: silque link=msg=1220285 date=1384537429
Waar ik op doel is dat het een gewoonte begint te worden, zelfs zonder omstanders en met alleen pers worden er vaak standaard zeilen gepakt en 360 graden afgeschermd. Ik wil een discussie starten over waarom we dat doen, of gaat alles alleen maar op de automatische piloot? Wat is de bedoeling, de essentie van het afschermen? Of kan het ook anders?
Bij ons is dit geen gewoonte geworden. Het gebeurd als de situatie er om vraagt. Ik denk dat je dit topic in 2 zinnen samen kan vatten.

Houd je schermen op om de pers in zijn werkzaamheden te belemmeren dan ben je niet goed bezig. Doe je het met een van de vele andere goede redenen dan is het geen enkel probleem. Case closed?

Citaat van: silque link=msg=1220285 date=1384537429
Dat dit van een moderator komt vind ik jammer, die weet schijnbaar niet waar een discussieforum voor dient. Of vindt gewoon dat iedereen dezelfde mening moet hebben.
Reacties van een moderator uit hoofde van zijn modschap zijn rood gekleurd. Anders zijn ze niet anders als alle andere forumleden. (net als ondergetekende) Indien je ons van feedback wilt voorzien kan je contact met ons opnemen. En daar laat ik het verder bij. BOT!
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #57 Gepost op: 15 november 2013, 19:08:40
Citaat van: Red link=msg=1220294 date=1384538547
Bij ons is dit geen gewoonte geworden. Het gebeurd als de situatie er om vraagt. Ik denk dat je dit topic in 2 zinnen samen kan vatten.
Houd je schermen op om de pers in zijn werkzaamheden te belemmeren dan ben je niet goed bezig. Doe je het met een van de vele andere goede redenen dan is het geen enkel probleem. Case closed?
Voor jou wel, al zijn er mensen die er anders over denken. Maar daar is een discussietopic voor toch?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #58 Gepost op: 15 november 2013, 19:26:02
Citaat van: silque link=msg=1220285 date=1384537429
Binnen de politie draait nu een programma: de hark voorbij, kernwoord daarbij is dare to disagree. Volg niet altijd de meute, durf eens anders te denken.
Hulde ! Niet alleen t.a.v. dit onderwerp bedoel ik, maar sta af en toe eens een momentje stil en vraag je af 'waarom doen we dit eigenlijk ?' Heel gezond. En je kan er daarbij best achter komen dat wat je doet dus vanwege goede reden a, b, of c is. Prima, dan weet je dat.

Maar denk eens na, en durf jezelf die vraag eens te stellen. Denk eens buiten het 'dat is nu eenmaal procedure' en 'dat doen we al jaren zo en dat was altijd goed'. Dat kan een heel verfrissende ervaring zijn.

Ik kom zelf uit de brandweerwereld. En daar zijn in de loop van de jaren ook heel wat procedures aangepast of helemaal overboord gegaan. Niks mis mee. Technieken veranderen, inzichten veranderen, de wereld om ons heen verandert.

Peen
Redacteur van


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #59 Gepost op: 15 november 2013, 21:35:06
Citaat van: Rickvb link=msg=1219831 date=1384371269
Ik kan mij ook enigszins wel voorstellen dat het voor een slachtoffer onprettig is als je al in een benarde situatie zit het dan daarbovenop nog eens vervelend is als er pers ''jouw'' ongeval in beeld probeert te brengen.
Lees eens voor de aardigheid deze oude postings (want: toen liep deze discussie al):

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=802976
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=789761

Er zijn beslist slachtoffers die het vervelend vinden dat hun ellende in beeld wordt gebracht. Maar er zijn er dus ook die het achteraf prettig vinden.

Probeer dus niet alles voor het slachtoffer te beslissen onder het mom van 'ik weet wel wat hij of zij wil'. Gedraag je professioneel als hulpverlener, en respecteer dan de regels die we op dat punt met elkaar in dit land hebben afgesproken, of die gemaakt zijn tussen korps en de pers, gebruik die als norm. Ga dus niet je eigen wetten en regels verzinnen (en erger nog: handhaven). Ga je niet achter 'sporen beschermen' verschuilen terwijl dat niet de werkelijke reden is.

Andersom mag je die professionaliteit ook ook van de persmuskiet verwachten. Dat die zich houdt aan de afspraken, bedoel ik. Hulpverlening gaat voor, respect voor sporen, respectvol omgaan met beelden van het slachtoffer etc. Als dat niet gebeurt mag je die muskiet daar wat mij betreft op aanspreken, beboeten, aanhouden, voor neerschieten, verzin maar wat.

Maar voorlopig zie ik in deze topics een hoop voorbeelden langskomen waarbij hulpverleners op oneigenlijke gronden allerhande zaken handhaven. Vaak met goede bedoelingen richting het slachtoffer, natuurlijk. Maar niet conform de afspraken.

Zelf hebben we dus begin dit jaar in Haaglanden 5 cases in de vorm van een formele klacht aangebracht, en in alle 5 die cases is die klacht achteraf gegrond verklaard. De bureauchefs hebben dus geoordeeld dat ons dus op onterechte gronden toegang tot het plaats incident geweigerd is, bedoel ik. Daar staan dit jaar 2 informele telefoontjes tegenover vanuit de politie (naar ons) over gedragingen op de snelweg, maar verder geen formele klachten, boetes of aanhoudingen. Dan heb je het dus over telefoontjes in de zin van 'joh, ik hoor dit, spreek hem daar even op aan, want dat is niet de bedoeling'. En dat is ook goed - dat we dat horen bedoel ik. Staan wij in ieder geval voor open, voor dergelijke kritiek.

Ik zie hier in deze honderden pagina's forum ook geen concrete voorbeelden voorbij komen waarbij (ik noem maar wat) de pers sporen heeft vernield of de hulpverlening daadwerkelijk heeft gehinderd (en dat is dus wat anders dan 'ik vond het hinderlijk dat er een vent op mijn vingers stond te kijken', voor de duidelijkheid). En ja; ik snap dat 'wij muskieten' met een camera in de hand staan en de brandweerman met een spreider, en dat het voor ons dus makkelijker is om de beelden vast te leggen op zo'n moment.

Tuurlijk: er staan allerlei lui aan het lint die zich 'pers' noemen en met een (zelf in Word gemaakte) perskaart van 112zuidbrugleuningerveen.nl schermen. Maar we hebben het hier over de 'professionele pers' en niet de puistige pubers en de eendagsvliegen. Let wel: ik zeg dus niet dat alleen PPK houders profi pers zijn. Maar wel de mensen die weten hoe het werkt op straat, die niet uit zijn op sensatie maar gewoon een goed beeld willen maken, en die beschikken over (bij voorkeur) meer dan 2 hersencellen.

Wie van die 2 beroepsgroepen (profi pers vs. hulpverleners) schendt nu het meeste de afspraken zoals die op papier staan (zijnde wet, ministeriële richtlijn, afspraken met korpsleiding) ? Durf je dat eens af te vragen.

Citaat van: Peter71 link=msg=1220043 date=1384452122
Ik vindt deze discussie wel gespikkeld. Het is van de zotte dat we als hulpverlener ons werk moeten gaan verdedigen, over waarom er een zeiltje omhoog wordt gehouden. En er duidelijk uitgelegt is waarom er zeiltjes worden omhoog gehouden, en dat de eerste insteek geen eens is om de pers te jennen. Een enkele uitzondering daargelaten.
Als men dan toch dingen blijft zoeken ben ik er wel klaar mee.
Ik mag toch hopen dat er belangrijkere zaken zijn om je druk over te maken, nogmaals we zijn ver weg als een hulpverlener zijn of haar werk moet gaan verdedigen. Dan moeten we ons toch echt zorgen maken!
Daar komen we weer met het 'ik ben een hulpverlener en ik ben onschendbaar' verhaal. Of 'alleen ik weet hoe het zit'. Durf eens van je ivoren toren af te klimmen en eens daadwerkelijk met een frisse blik naar zaken te kijken.

We hebben het hier niet over 'een klein zeiltje voor de wind'. Wij hebben concrete voorbeelden op video waar de politie aan de HTM vraagt om een complete tram voor het incident te zetten, om de pers moedwillig het beeld te ontnemen. Dat zegt de politie agent zelfs nog op beeld. Of waar een incident 360 graden in zeilen wordt ingepakt (dus dan is de wind geen argument). We hebben het over dit soort zeilen, waarbij de wind er vrolijk onder door waait en het slachtoffer 30 meter verderop ligt.

Peen
Redacteur van