Vragen over (opleiding) luchtmacht brandweer

Auteur Topic: Vragen over (opleiding) luchtmacht brandweer  (gelezen 18817 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 2 april 2012, 21:49:40
Ik werk nu sinds 2005 bij defensie, maar kreeg toen geen fase 2 contract, gewoon voor 4, 6 of 8 jaar.


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #11 Gepost op: 2 april 2012, 22:26:59
Bedankt voor jullie snelle reacties!

Ik ben als ik klaar ben 17 jaar dus ik zou meteen kunnen solliciteren. Maar waar ik mee zit is als je bijvoorbeeld afgekeurd wordt wat kun je dan nog verder gaan doen? Want je hebt niet echt een opleiding. En wat verdiend een onderofficier en is het mogelijk om bijvoorbeeld door te leren tot officier?
En kun je zolang je wil blijven werken bij de luchtmacht? Zitten hier ook mensen met ervaring met de luchtmacht op het forum? Zijn er daar topic of dergelijke over, want ik zou graag wat meningen/verhalen horen van mensen die er al bij zitten.

Het advies van William is uiteraard het beste, gewoon lekker verder studeren en je mbo 4 gaan halen.

Succes  O0

Delta00


WvM

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 237
    • 112 Hollands-Midden
Reactie #12 Gepost op: 2 april 2012, 22:57:19
Even een ander vraagje,

klopt het dat je met HAVO niet kunt/mag solliciteren op een van deze functies?

Klopt.

Bij de KLu mag je niet 'onder je niveau' solliciteren.
Met een Havo diploma zal je dus niet op een functie als kpl of sgt (brandweer) kunnen solliciteren maar alleen voor officiersfuncties.
Al zou je solliciteren wordt je sollicitatie in principe niet in behandeling genomen, mogelijk wordt je wel gecontacteerd over de andere mogelijkheden voor jou bij de KLu.

Bron: Mijn eigen sollicitatie.
Ik wil altijd al bij de KLu, er was van de zomer een vacature kpl brw.
Ik heb zelf het overgangsbewijs havo 4-5 als hoogste opleiding, dat gelijkstaat aan VMBO GL/TL. (niveau voor sgt brw)
Aangemeld voor een voorlichting maar kreeg daar te horen dat ik niet op de functie klp brw kon solliciteren omdat ik een 'te hoge' opleiding had.
Aangezien er voor sgt brw geen vacatures waren uiteindelijk gesolliciteerd op de functie van sgt Inlichtingen en Veiligheid en gelukkig aangenomen. Mag volgende week dinsdag opkomen dus is wel goedgekomen. Maar wat ik ook wilde, ik moest solliciteren op een sgt-functie en kon dus absoluut niet op een kpl- of sld-functie solliciteren.
Hierboven dus een heel duidelijk voorbeeld van het sollicitatiebeleid van de KLu.
Overigens geld dit, voor zover ik weet, niet voor de andere krijgsmachtdelen.


BramvanR

  • belangstellende van de hulpverlening
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #13 Gepost op: 3 april 2012, 09:52:37
Beste 911,

Houd er rekening mee dat de brandweer een zogenaamde "vertrouwensfunctie" is binnen de Luchtmacht. Dit betekent dat er een verklaring van geen bezwaar moet worden opgesteld. De gebruikelijke antecedenten worden gecontroleerd en je moet een zeer uitgebreide vragenlijst invullen van de MIVD over o.a. reizen naar bepaalde landen, opleidingen (en evt. werkervaring) en wat je op sociale media doet.

Succes met je keuze!


william181

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #14 Gepost op: 3 april 2012, 20:55:16
Beste 911,

Houd er rekening mee dat de brandweer een zogenaamde "vertrouwensfunctie" is binnen de Luchtmacht. Dit betekent dat er een verklaring van geen bezwaar moet worden opgesteld. De gebruikelijke antecedenten worden gecontroleerd en je moet een zeer uitgebreide vragenlijst invullen van de MIVD over o.a. reizen naar bepaalde landen, opleidingen (en evt. werkervaring) en wat je op sociale media doet.

Succes met je keuze!

En je familie word gescreend ( vader-moeder-ooms-tantes-broers-zussen-neven-nichten enz)


firefighterboz

  • hoofdbrandwacht
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #15 Gepost op: 28 april 2012, 11:21:30
Klopt.

Bij de KLu mag je niet 'onder je niveau' solliciteren.
Met een Havo diploma zal je dus niet op een functie als kpl of sgt (brandweer) kunnen solliciteren maar alleen voor officiersfuncties.
Al zou je solliciteren wordt je sollicitatie in principe niet in behandeling genomen, mogelijk wordt je wel gecontacteerd over de andere mogelijkheden voor jou bij de KLu.

Bron: Mijn eigen sollicitatie.
Ik wil altijd al bij de KLu, er was van de zomer een vacature kpl brw.
Ik heb zelf het overgangsbewijs havo 4-5 als hoogste opleiding, dat gelijkstaat aan VMBO GL/TL. (niveau voor sgt brw)
Aangemeld voor een voorlichting maar kreeg daar te horen dat ik niet op de functie klp brw kon solliciteren omdat ik een 'te hoge' opleiding had.
Aangezien er voor sgt brw geen vacatures waren uiteindelijk gesolliciteerd op de functie van sgt Inlichtingen en Veiligheid en gelukkig aangenomen. Mag volgende week dinsdag opkomen dus is wel goedgekomen. Maar wat ik ook wilde, ik moest solliciteren op een sgt-functie en kon dus absoluut niet op een kpl- of sld-functie solliciteren.
Hierboven dus een heel duidelijk voorbeeld van het sollicitatiebeleid van de KLu.
Overigens geld dit, voor zover ik weet, niet voor de andere krijgsmachtdelen.

Is niet altijd zo, ik had ook gesolliciteerd als sgt, maar 2 weken voor opkomst kreeg ik bericht dat de stoel weg was, ik kon nog wel voor een kpl stoel opteren. Vervolgens gouden bergen beloofd waaronder "" na 2 jaar kun je gewoon door solliciteren naar een sgt functie" nou, vergeet dat maar, er zijn veel factoren die wat dat betreft roet in het eten gooien, tenzij je direct na je manschap opl. door gaat studeren voor bevelvoerder (zorg wel voor eigen vermogen, luchtmacht betaald maar tot een maximum van 8000 en de opl begint pas bij 16000) en bereid bent een zogeheten "" bruine schouder" te halen.

mijn advies luidt, zorg eerst voor een goed MBO 4 diploma, denk dan nog maar eens goed na, bij luchtmacht belooft men veel, maar komt weinig na.


Reflax

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #16 Gepost op: 6 september 2013, 13:44:25
Goede middag heren/dames,

Ik zit op dit moment in de volgende 'situatie'

Ik ben 19 jaar, heb 2 jaar geleden mijn VMBO TL diploma gehaald, en ben vervolgens de opleiding
Veiligheid & vakmanschap niveau 3 gaan volgen.

Ik had toen die tijd deze opleiding gekozen omdat ik al heel me leven 'soldaat' wou worden, en dit mijn 'droom' baan was.

Nu ik in mijn laatste half jaar zit moet ik dus gaan solliciteren bij defensie.
Ik heb de keuze gemaakt om niet bij de infanterie te solliciteren omdat je hier buiten defensie niet veel aan heb.

Nou vroeg ik me het volgende af.
Ik zag de functie staan als kpl bij de luchtmacht.
Maar hoe zit het hier nou met de opleidingen en door groei mogelijkheden?

Aangezien als er weer vacatures bij de brandweer komen in mijn ogen het wel een mooie doorgroei mogelijkheid is ( defensie brandweer naar de reguliere brandweer ).

En wat raden jullie mij eigenlijk aan?

Mijn interesses hebben altijd bij defensie, brandweer & politie gelegen.
Dus ik wil graag hier iets mee doen.

Ik ben niet echt iemand die weer 4 jaar een mbo 4 ga doen omdat ik niet echt een boekworm bent, maar meer van het praktijk.

Bedankt voor jullie aandacht  :)


sylvester1986

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 2 oktober 2013, 21:18:29
Welkom O0
Misschien is deze topic wel interessant: Vragen over (opleiding) luchtmacht brandweer


sylvester1986

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 2 oktober 2013, 21:23:55
Of......

functie LuchtmachtKorporaal Brandweer

Was het vroeger jouw droom om later militair te worden of bij de brandweer te werken? Bij de Luchtmacht kun je die droom helemaal in vervulling laten gaan. Je kunt bij ons militair en brandweer worden.

Functiegebied

Categorie: Korporaal.
 Onze rangen zijn van laag naar hoog (afhankelijk van je vooropleiding) onderverdeeld in de categorieën: soldaat, korporaal, onderofficier en officier.

 Als korporaal Brandweer zorg je voor onze veiligheid. Die staat bij ons voorop!

 Je voornaamste taken zijn:
 - bij iedere vliegbeweging op de basis sta jij paraat
 - het helpen van vliegers tijdens noodsituaties op de grond
 - uitvoeren van reddingsactiviteiten bij calamiteiten
 - optreden bij ongevallen met gevaarlijke stoffen
 - en natuurlijk brandpreventie

 Maar daar blijft het niet bij.
 Werken bij de brandweer is werken in een team, in ploegendienst. Tijdens een dienst is het mogelijk dat je op de alarmcentrale werkt, assiteert tijdens het geven van instructie, zorgt voor het materiaal of dat jouw ploeg verse koffie heeft.

Loopbaan en groei

Onder bepaalde voorwaarden kan je studeren op kosten van de baas. Dit kan zijn om je kansen binnen Defensie te vergroten of om je goed voor te bereiden op een terugkeer naar de civiele arbeidsmarkt.
 Er zijn mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen binnen de Luchtmacht. De loopbaanbegeleiders bij de Luchtmacht kunnen je precies vertellen welke mogelijkheden er zijn en welke (rand)voorwaarden er worden gesteld.

Opleiding en studie die je gaat volgen

- VMBO Kaderberoepsgerichte leerweg, alle sectoren.

 Voor een buitenlands diploma geldt:
 - diploma op vergelijkbaar niveau;
 - Nederlands en Engels zijn verplichte vakken of Nederlands als tweede taal (NT2) niveau 3.

Wat bieden wij

Voordat je aan de militaire opleiding in Woensdrecht begint, moet je eerst een aantal keuringen doorlopen. Deze worden in Amsterdam afgenomen. Na de militaire opleiding volgt je vakopleiding, je opleiding tot korporaal Brandweer.

Na de militaire- en vaktechnische opleiding start de dienverplichting. Voor de meeste functies is de dienverplichting vier jaar.

Maximale leeftijd:
 - 28 jaar op de datum dat de opleiding begint.

Eisen

Opleidingsniveau
VMBO KGL - WO
Opleidingsrichting
- VMBO Kaderberoepsgerichte leerweg, alle sectoren.

 Voor een buitenlands diploma geldt:
 - diploma op vergelijkbaar niveau;
 - Nederlands en Engels zijn verplichte vakken of Nederlands als tweede taal (NT2) niveau 3.

Sollicitatieprocedure

Voordat je gaat solliciteren vragen we je eerst naar een voorlichting te komen. Tijdens de voorlichting krijg je meer informatie over de selectieprocedure, de opleiding en de functie. Na de voorlichting kun je beginnen met de sollicitatie.


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #19 Gepost op: 2 oktober 2013, 21:28:04
Ik zou het bij je mentor aangeven in eerste instantie. Ik neem aan dat defensie als op school is geweest om met je te praten over een sollicitatie ???
Je hebt ook al de tweede keuring doorstaan en alle testen afgerond (hoewel je moet nog een half jaartje ;-).

Kortom, spreek je mentor aan.

Delta00