Sint intocht per boot bewaken door waterhulpverleners

Auteur Topic: Sint intocht per boot bewaken door waterhulpverleners  (gelezen 9092 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Gepost op: 15 november 2013, 10:27:45
Dadelijk komt de Sint weer overal in het land aan, hoe bewaken jullie de intochten, worden ze bewaakt en wat voor materiaal wordt er gebruikt?

Wij bewaken 2 intochten
Vlaardingen: Hier zijn we met 2 boten aanwezig waar er op 1 ook een persoon in pak zit met snorkeluitrusting. 1 blijft bij de mensen bij het havenhoofd en vaart daarna mee naar binnen en de ander vaart mee vanaf het moment dat men op de boten stapt (varen 1 stoomboot en 3 kleine sleepbootjes mee). Aan de kant hebben we ook nog 6 mensen met klossen staan die met de boten mee lopen zo snel ze zichtbaar zijn. Vroeger stonden we met veel meer man op de kant omdat er toen nog budget voor was vanuit de organisatie, tegenwoordig huren ze alleen nog de boten in en de mensen op de kant doen we uit ons zelf.

Maassluis: Hier varen we met 2 boten mee vanaf vertrek uit de haven tot terugkomst in de haven. Dit doen we samen met een collega brigade omdat we hier zelf niet voldoende materiaal en mensen voor hebben.

Gelukkig tot op heden (doe dit al vele jaren) is er nog nooit wat gebeurd op wat kleine EHBO incidenten na.


Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #1 Gepost op: 15 november 2013, 12:20:35
Inzet eerste intocht Zwolle:

3 reddingsboten (2 op de gracht, 1 achter de "stoomboot")
4x toezicht op bruggen
3x toezicht op kades
1x toezicht vanaf de "stoomboot"

Toezicht gebeurt in principe in twee of drietallen. In totaal 25+ vrijwilligers, inclusief enkele stagairs (onder de 16 jaar)



De week er op nog enkele wijkintochten, hier aanwezig met één boot en enkele toezichthouders op de kades.


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #2 Gepost op: 15 november 2013, 13:23:17
Vanaf de stoomboot deden wij ook altijd, dit gebeurt nu niet meer omdat de organisatie zo min mogelijk "normale" mensen op de stoomboot willen hebben.
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Shifty

  • Functioneel
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #3 Gepost op: 15 november 2013, 14:31:55
Reddingsbrigade 's-Gravenzande met 1 boot in Maassluis. Jammer genoeg doe ik zelf dit jaar niet mee.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #4 Gepost op: 15 november 2013, 16:07:06
Het maakt natuurlijk wel een verschil al die mensen op de veilige Hanzestad of al die mensen op een dekschuit, waarschijnlijk zonder zeerailing of een andere deugdelijke afscherming tegen overboord vallen/raken.
Ik kan mij levendig voorstellen dat de schipper van de Metje erg blij was met jullie aanwezigheid, liefst aan beide kanten van die dekschuit. Tenslotte vaar je niet iedere dag met achter je een dekschuit met tientallen mensen er op.
Overigens opmerkelijk dat dit door de autoriteiten zo werd toegestaan.

Trouwens heel leuke en mooie foto's van die intocht in Zwolle.

Wij varen ook wel als stoomboot en ik ben ook wel erg gerust met een rubberboot aan beide kanten want die Pieten willen heel graag buitenboord hangen en capriolen maken en het zal maar gebeuren dat er een te water raakt.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #5 Gepost op: 15 november 2013, 19:23:38
Wat wordt van de begeleidende reddingsbrigade bij dit soort vaarten verwacht en wordt dat duidelijk op schrift vastgelegd.
Het is duidelijk dat de reddingsbrigade mensen die te water raken zo snel en veilig mogelijk weer op het droge helpen.
In hoeverre kan een reddingsbrigade adviseren en wordt door de organisatie met een reddingsbrigade overleg gepleegd mbt het voorkomen van onveilige situaties.

Stel even dat de dekschuit in Zwolle niet was voorzien van een goede zeerailing of een andere deugdelijk bescherming tegen overboord vallen/raken.
Van de reddingsbrigade mag worden verwacht dat deze bekend is met het ("wettelijk") gegeven dat op deze manier geen personen mogen worden vervoerd. De reddingsbrigade kan en zal ook van mening zijn dat het vervoer van personen op deze manier de nodige risico's (praktisch)met zich brengt.
Als er een ernstige calamiteit zou optreden is de schipper van de sleepboot Metje in eerste instantie verantwoordelijk maar hoe zit het met de reddingsbrigade die door de organisatie waarschijnlijk toch als een autoriteit op het gebied van "waterveiligheid" met alles erop en eraan wordt beschouwd ?
Ik neem aan dat dan al heel snel zal ook gaan worden gewezen naar de reddingsbrigade, hadden jullie ons niet kunnen c.q. moeten wijzen op de mogelijke gevaren (praktisch) en juridische consequenties (wettelijk) van deze vorm van personenvervoer.
Wordt dit door een reddingsbrigade schriftelijk afgedekt, zijn hiertoe standaard formuleringen die door de betrokken organisatie dienen te worden geaccepteerd en ondertekend.
Overigens worden voor dit soort begeleidingen contracten tussen de bevoegde organisatie en de reddingsbrigade opgesteld ?


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #6 Gepost op: 17 november 2013, 14:07:42
Gelukkig is de situatie met de Metje al enige jaren om veiligheidredenen (en wetgeving) aangepast en wordt nu de Hanzestad gebruikt.

Nu zag ik op de beelden van de landelijke intocht ook een dekschuit voorbij varen. Zie het filmpje vanaf 1.25 op http://112groningen.nl/Groningen/nieuws/22374/landelijke-intocht-sinterklaas-groningen-een-geweldig-kinderfeest-video.html.

Contractueel wordt (vooralsnog) alleen onze aanwezigheid vastgelegd. Vooraf maken wij een risico-inventarisatie en verdeling van de beschikbare eenheden, waarbij we natuurlijk ook afhankelijk zijn van de inzet van vrijwilligers. Verder zijn we aanwezig bij het vooroverleg met organisate en overige hulpdiensten.

Groeten,
Mark


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #7 Gepost op: 17 november 2013, 17:49:51
Op die dekschuit van het filmpje was een tijdelijke zeerailing aangebracht, dus prima geregeld.
Ook de afzetting op de wal op ruime afstand van het water zag er goed uit.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #8 Gepost op: 17 november 2013, 18:46:57
Citaat van: Markvniel link=msg=1220217 date=1384518197
Vanaf de stoomboot deden wij ook altijd, dit gebeurt nu niet meer omdat de organisatie zo min mogelijk "normale" mensen op de stoomboot willen hebben.

Dit zou je kunnen ondervangen door op de boot een reddingspiet mee te laten varen (gesminkt en wel) dus niet herkenbaar als reddingbrigade. Bij de intocht in Hoorn gaat er een EHBO piet mee op de boot die geheel gekleed is als piet met als enige herkenning de EHBO tas op haar rug.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #9 Gepost op: 17 november 2013, 19:04:40
Citaat van: bAdemArk link=msg=1220717 date=1384693662

Contractueel wordt (vooralsnog) alleen onze aanwezigheid vastgelegd. Vooraf maken wij een risico-inventarisatie en verdeling van de beschikbare eenheden, waarbij we natuurlijk ook afhankelijk zijn van de inzet van vrijwilligers. Verder zijn we aanwezig bij het vooroverleg met organisate en overige hulpdiensten.

Groeten,
Mark

Mark, bepalen jullie dan ook aan de hand van de Risico inventarisatie hoeveel mensen er aanwezig moeten zijn?
Is er eigenlijk een tool om dit te berekenen zoals er voor evenementen een Handreiking is van de GHOR?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis