Sint intocht per boot bewaken door waterhulpverleners

Auteur Topic: Sint intocht per boot bewaken door waterhulpverleners  (gelezen 5805 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #10 Gepost op: 17 november 2013, 19:45:51
Voor dit evenement geldt dat we dit al jaren doen en er daardoor diverse vaste posten zijn bepaald. Hierdoor is het aantal vrijwilligers te bepalen. Een "overschot" verdelen we over de aanwezige posten. Sinds 3 jaar hebben we een brug erbij genomen in het toezicht, omdat het daar de laatste jaren alsmaar drukker geworden is. Voorwaarde is dan wel dat we voldoende vrijwilligers en middelen hebben. In de planning verdelen we eerst de boten over aanlegplek en stoomboot (nu 3 boten) en daarna in volgorde van belangrijkheid de overige posten op de bruggen en langs de kades.

We kijken nu of we voor alle bruggen in het traject toezicht moeten inzetten (in totaal 6 geopende bruggen), omdat het eigenlijk bij alle bruggen drukker en drukker wordt. De nadruk ligt nu vooral op het gedeelte in de binnenstad waar van oudsher de meeste mensen zijn en de boot aanmeert.

Groeten,
Mark


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #11 Gepost op: 17 november 2013, 19:51:27
Citaat van: Thor link=msg=1220773 date=1384706991
Op die dekschuit van het filmpje was een tijdelijke zeerailing aangebracht, dus prima geregeld.
Ook de afzetting op de wal op ruime afstand van het water zag er goed uit.

Die hadden we in Zwolle ook erop zitten. Hieronder een foto uit het brigade-archief van de laatste keer met de dekschuit (2009).



bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #12 Gepost op: 17 november 2013, 19:56:05
Voor het volledige beeld van de route hierbij nog het overzicht van de route en posten, zoals die dit jaar ingezet zijn.



Groeten,
Mark


nielsdewinterr

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
    • Dewinterr.nl
Reactie #13 Gepost op: 19 november 2013, 21:58:14
haarlem had 6 boten en 3 wal teams, waarvan 2 ehbo en 1 auto(als commandanten wagen.


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 423
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #14 Gepost op: 20 november 2013, 13:16:33
Citaat van: Shifty link=msg=1220231 date=1384522315
Reddingsbrigade 's-Gravenzande met 1 boot in Maassluis. Jammer genoeg doe ik zelf dit jaar niet mee.
Bedankt weer voor de samenwerking, gaat al jaren leuk en hopen het nog jaren voort te zetten!  ;)
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 423
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #15 Gepost op: 20 november 2013, 13:31:45
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1220787 date=1384710417
Dit zou je kunnen ondervangen door op de boot een reddingspiet mee te laten varen (gesminkt en wel) dus niet herkenbaar als reddingbrigade. Bij de intocht in Hoorn gaat er een EHBO piet mee op de boot die geheel gekleed is als piet met als enige herkenning de EHBO tas op haar rug.

Hier hebben wij ook aan gedacht, risico alleen als er iemand in de haven het water in gaat en je moet hem na springen/duiken is je sminck wel weg en reken maar dat als zo iets gebeurd alle blikken hier op gericht zijn. WIj hebben dit opgelost door een snellere boot in te zetten en in de haven een 2e boot er bij te laten komen.

Ook wij kijken naar wat er moet gebeuren, hoeveel boten we hier voor nodig hebben en wat we zelf aan mensen op de kant in willen zetten. Organisatie moet dit allemaal we kunnen/willen betalen. Dit is in Vlaardingen al jaren een probleem en ook Maassluis zoekt oplossingen. Maassluis staat er nooit iemand op de kant varen er alleen boten mee (ReddingsBrigade Vlaardingen en 's-gravenzande) En in Vlaardingen zijn we dit jaar weer met mensen op de kant begonnen na dat er 2 jaar lang geen geld voor beschikbaar was.

Citaat van: Thor link=msg=1220310 date=1384539818
Wat wordt van de begeleidende reddingsbrigade bij dit soort vaarten verwacht en wordt dat duidelijk op schrift vastgelegd.
Het is duidelijk dat de reddingsbrigade mensen die te water raken zo snel en veilig mogelijk weer op het droge helpen.
In hoeverre kan een reddingsbrigade adviseren en wordt door de organisatie met een reddingsbrigade overleg gepleegd mbt het voorkomen van onveilige situaties.

Stel even dat de dekschuit in Zwolle niet was voorzien van een goede zeerailing of een andere deugdelijk bescherming tegen overboord vallen/raken.
Van de reddingsbrigade mag worden verwacht dat deze bekend is met het ("wettelijk") gegeven dat op deze manier geen personen mogen worden vervoerd. De reddingsbrigade kan en zal ook van mening zijn dat het vervoer van personen op deze manier de nodige risico's (praktisch)met zich brengt.
Als er een ernstige calamiteit zou optreden is de schipper van de sleepboot Metje in eerste instantie verantwoordelijk maar hoe zit het met de reddingsbrigade die door de organisatie waarschijnlijk toch als een autoriteit op het gebied van "waterveiligheid" met alles erop en eraan wordt beschouwd ?
Ik neem aan dat dan al heel snel zal ook gaan worden gewezen naar de reddingsbrigade, hadden jullie ons niet kunnen c.q. moeten wijzen op de mogelijke gevaren (praktisch) en juridische consequenties (wettelijk) van deze vorm van personenvervoer.
Wordt dit door een reddingsbrigade schriftelijk afgedekt, zijn hiertoe standaard formuleringen die door de betrokken organisatie dienen te worden geaccepteerd en ondertekend.
Overigens worden voor dit soort begeleidingen contracten tussen de bevoegde organisatie en de reddingsbrigade opgesteld ?
Wij overleggen vooraf met de organisatie wat er gaat gebeuren en wat we anders zouden willen zien. Al jaren gaat het in Vlaardingen en Maassluis op de zelfde manier dus weinig nieuws/spectaculairs.

Wat betreft Vlaardingen
Van ons wordt verwacht dat we de eerste reddingspoging doen als er iemand te water raakt. Daarna is er een draaiboek van wie wat wordt verwacht. Wie allarmeert 112 enzv. Wij dekken hier schriftelijk verder weinig voor af. Van uit de vergunning moeten wij verplicht aanwezig zijn maar hoe en wat dat zit weer tussen de organisatie en ons. Schippers van de stoom/diesel slepers zijn zelf verantwoordelijk voor wat bij hun aan boord gebeurt. Wij signaleren onveilige situatie's en melden dit gelijk bij de schippers zo dat hun in kunnen grijpen. Zwarte pieten jagen we zelf al snel verder van de railing weg en hier wordt altijd netjes op gereageerd.

Maassluis ben ik nooit bij en weet ik ook niet zoveel vanaf dat ligt bij mijn collega.
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,745
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #16 Gepost op: 20 november 2013, 15:05:25
Mark, Dank voor je toelichting, goed begrepen !


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 423
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #17 Gepost op: 7 november 2016, 09:57:36
Topic weer even boven halen.

A.s. zaterdag is de intocht in Vlaardingen en Maassluis weer. Maassluis is dit jaar de landelijke en hier hebben we dan ook collega brigade's gevraagd om ons te komen assisteren.
Vlaardingen is het weer het zelfde als andere jaren alleen krijgen we dit jaar geen kant bewaking opgetuigd, de mensen die dit normaal doen gaan nu met hun kinderen naar Maassluis. of komen zelf in Vlaardingen met de kinderen. Ik ben wel heel benieuwd hoe dit gaat lopen.

In Maassluis krijgen we hulp van de 's-Gravenzandse Reddingsbrigade met 2 boten en van Ouddorp met 1 boot. zelf zetten we 2 boten in zodat we dus met 5 boten aanwezig zijn. Vrijdagmiddag hebben we een repetitie dus ben heel benieuwd wat er dan gaat gebeuren.

Vaar zelf weer in Vlaardingen en ga daar vandaan na afloop over de nieuwe waterweg naar Maassluis toe.
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


guest12562

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 7 november 2016, 14:19:24
Eigenlijk precies dezelfde problemen als op het strand, de mensen kiezen er tegenwoordig eerder voor om zelf te gaan kijken of zelf naar het strand te gaan als het mooi weer is. Ipv als vrijwilliger mee te werken. Ik begrijp het probleem.
Wel fijn dat andere brigades bijspringen!


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 423
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #19 Gepost op: 8 november 2016, 12:42:53
Dat is gelukkig het voordeel van de samenwerking die nu tussen de brigade's is op regionaal niveau.
's-gravenzande valt buiten onze regio maar doen we al jaren samen de sint intocht in Maassluis mee, vandaar dat die ons nu ook helpen met een 2e boot.
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!