Politieperskaart versus andere perskaarten

Auteur Topic: Politieperskaart versus andere perskaarten  (gelezen 11891 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #20 Gepost op: 8 november 2013, 15:59:02
Citaat van: peen van dienst link=msg=1218313 date=1383921257
Het probleem is niet zozeer dat politie Haaglanden met de regeling mediakaart gestopt is. Het probleem is dat politie Haaglanden gestopt is, en is opgegaan in de eenheid Den Haag van de landelijke pliesie  :)

In de praktijk wordt de soep niet zo heet gegeten, en wordt de mediaregeling kaart nog steeds net zo goed (of: slecht) geaccepteerd als (zeg) 2 jaar geleden.

Peen
Zoals ik het vorig jaar van een medewerker van voorlichting begreep waren ze gestopt met uitgifte van nieuwe kaarten. Maar het is jullie regio dus ik neem aan dat jullie beter op de hoogte zijn dan ik ;-)


BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #21 Gepost op: 8 november 2013, 21:55:11
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1218319 date=1383922742
Zoals ik het vorig jaar van een medewerker van voorlichting begreep waren ze gestopt met uitgifte van nieuwe kaarten. Maar het is jullie regio dus ik neem aan dat jullie beter op de hoogte zijn dan ik ;-)

Ja, dat klopt. Nieuwe kaarten worden niet meer uitgegeven, maar bestaande kaarten worden (zoals Peen ook zei) nog wel erkend.
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #22 Gepost op: 9 november 2013, 12:27:58
Het grootste probleem wat Haaglanden had t.o.v andere regio's, is dat ze (behalve de PPK versie) ook een versie uitgaven 'deze mijnheer heeft weliswaar geen PPK; maar is van een lokaal medium en kan toch doorgelaten worden'. Die 'tussenvorm' was dus bedoeld voor fotografen van lokale krantjes (de Posthoorn en zo).

Andere regio's geven alleen kaarten uit 'deze mijnheer heeft een PPK en dit zijn de regels'. Zo'n kaart alleen geeft dus geen toegang, maar is alleen uitleg van de PPK; je moet dus nog een PPK erbij hebben. Die 'lokale media kaart' van Haaglanden zou dus wel toegang hebben gegeven, in sommige gevallen.

Die kaart werd vervolgens door jan-en-alleman aangevraagd. Of op een kleurencopier gelegd (want: er zaten geen pasfoto of echtheidskenmerken op). Er waren bij wijze van spreke meer van die kaarten in omloop, dan dat er inwoners van Den Haag zijn.

En dus hebben de dienders aan het lint wat minder respect voor die Haaglanden kaarten gekregen.
Redacteur van


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #23 Gepost op: 9 november 2013, 15:34:03
Citaat van: peen van dienst link=msg=1218533 date=1383996478
Die kaart werd vervolgens door jan-en-alleman aangevraagd. Of op een kleurencopier gelegd (want: er zaten geen pasfoto of echtheidskenmerken op). Er waren bij wijze van spreke meer van die kaarten in omloop, dan dat er inwoners van Den Haag zijn.

En dus hebben de dienders aan het lint wat minder respect voor die Haaglanden kaarten gekregen.
Dit is dus een goed voorbeeld van ontwaarding van perskaarten. De PPK-regeling is een beetje krom, maar het bewijst voor mij dat de vrijheid van nieuwgaring en dus het informeren van de burgers enige vorm van regulering nodig heeft. Anders komen we in de situatie dat er niemand meer binnen het lint mag komen en we afhankelijk worden van informatie vanuit de overheid.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #24 Gepost op: 10 november 2013, 12:24:28
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1218555 date=1384007643
Dit is dus een goed voorbeeld van ontwaarding van perskaarten. De PPK-regeling is een beetje krom, maar het bewijst voor mij dat de vrijheid van nieuwgaring en dus het informeren van de burgers enige vorm van regulering nodig heeft.
Maar het sluit wel mooi aan op het betoog van Dinozzo: mag de politie wel niet-PPK pers weren van een incident lokatie ?

Dat de uitvoering ervan misschien achteraf niet handig was (te makkelijk te verkrijgen; te makkelijk te vervalsen/kleurkopiëren bedoel ik) - okay. Maar het was wel een loffelijk streven om ook kleinere media een kans te geven.

Ach: ik zie ook allerlei mensen bij linten verschijnen met zelf-ontworpen perskaarten; soms met de mooiste politie logo's er op en noem maar op. Zolang de gemiddelde diender nog geen idee heeft hoe een 'echte' perskaart eruit ziet, werken die huisvlijt pasjes net zo goed als de mediaregelingkaart van toen.

Peen
Redacteur van


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #25 Gepost op: 10 november 2013, 12:57:18
Citaat van: peen van dienst link=msg=1218838 date=1384082668
Maar het sluit wel mooi aan op het betoog van Dinozzo: mag de politie wel niet-PPK pers weren van een incident lokatie ?

Dat de uitvoering ervan misschien achteraf niet handig was (te makkelijk te verkrijgen; te makkelijk te vervalsen/kleurkopiëren bedoel ik) - okay. Maar het was wel een loffelijk streven om ook kleinere media een kans te geven.
We zijn allemaal klein begonnen ;-)

Dus ja, ook de kleine media moeten een kans krijgen. Maar er zijn mensen die denken dat het bezit van een camera en een grote bek toegang binnen het lint moet geven. En dus moet je ergens een grens stellen. Alleen in de praktijk is en blijft dat lastig.


Citaat van: peen van dienst link=msg=1218838 date=1384082668
Ach: ik zie ook allerlei mensen bij linten verschijnen met zelf-ontworpen perskaarten; soms met de mooiste politie logo's er op en noem maar op. Zolang de gemiddelde diender nog geen idee heeft hoe een 'echte' perskaart eruit ziet, werken die huisvlijt pasjes net zo goed als de mediaregelingkaart van toen.
Om maar niet te spreken over het uitlenen van de rellenkaart zoals bij ons in de regio een paar jaar geleden met enige regelmaat gebeurde :-(


Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Reactie #26 Gepost op: 10 november 2013, 14:52:47
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1218869 date=1384084638
Om maar niet te spreken over het uitlenen van de rellenkaart zoals bij ons in de regio een paar jaar geleden met enige regelmaat gebeurde :-(

Het is hier wel eens omgekeerde wereld geweest... een politieagent (drie streepies) die zei dat ik maar een PPK moest lenen van een houder als ik achter het lint wou...  :-\


Speedy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 237
Reactie #27 Gepost op: 10 november 2013, 17:02:05
Citaat
Een politieagente verhinderde -in strijd met artikel 7 van de Grondwet- dat een cameraman van Persbureau Meter en een fotojournalist van
U S Media beelden maakten van de werkzaamheden van de brandweer, door geen persvak aan te wijzen, de pers op meer dan 50 meter afstand van de plaats incident te zetten en met een politieauto ook het minimale zicht nog eens te laten blokkeren; zulks in strijd met de afspraken tussen de overheid en de NVJ, de vakbond voor journalisten.
Het was deze beambte bekend, dat beide persmedewerkers al jaren in bezit zijn van een politieperskaart, die hen het recht geeft, incidenten op een werkbare plek achter de hulpverleners te volgen en ongecensureerd beelden te kunnen maken.
De handelwijze van de agente valt derhalve zonder meer onder de noemer censuur, die ingevolge voornoemd Grondwetsartikel een ernstig vergrijp is tegen de basis van de democratie.
Over het wangedrag van de politiemedewerkster wordt op korte termijn bij de klachtencommissie van de politie een officiële klacht ingediend, temeer, daar dit bepaald niet de eerste keer was, dat officiële persmedewerkers door haar in het uitoefenen van hun werk gehinderd werden.

Dit stond op site van Kilroy News, wat vinden jullie ervan?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #28 Gepost op: 10 november 2013, 17:04:03
Citaat van: Speedy link=msg=1218940 date=1384099325
Dit stond op site van Kilroy News, wat vinden jullie ervan?
Die discussie loopt al
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=10486.1140


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #29 Gepost op: 10 november 2013, 18:14:01
Citaat van: Sem van der Wal link=msg=1218910 date=1384091567
Het is hier wel eens omgekeerde wereld geweest... een politieagent (drie streepies) die zei dat ik maar een PPK moest lenen van een houder als ik achter het lint wou...  :-\
Nu mar hopen dat die agent dat deed met een knipoog ;-)