TV programma "de Dokters"

Auteur Topic: TV programma "de Dokters"  (gelezen 3995 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

bendelange

  • Reddingshonden geleider, EHV RK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
    • Reddingshonden in Nederland
Gepost op: 18 november 2013, 17:25:36
Ik zag net een stukje van het programma "de Dokters", daarin kreeg iemand een slagaderlijke bloeding in arm (elleboog). De aanbevolen methode om hulp te verlenen was om een riem om de bovenarm te doen en aan te trekken tot het bloeden gestopt was. In mijn EHBO cursus heb ik geleerd dat dit helemaal niet meer gedaan wordt maar alleen hooghouden, afdrukken met een gaas en daarna een drukverband.
Wie heeft er nu gelijk?




CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #1 Gepost op: 18 november 2013, 17:31:42
Het gebruik van een tourniquet (de riem) is lang verboden geweest. Men komt daar nu een beetje van terug. Je eerste handeling is nog steeds afdrukken maar als het echt niet te stoppen is dan kun je er een riem omheen doen. Let op! Het is wel belangrijk om de tijdstip waarop de riem om is gegaan te noteren. Dit heeft te maken met tijdig loslaten.

Persoonlijk vraag ik mij af of het uberhaupt noodzakelijk is in Nederland. De infrastructuur is hier zo goed en de afstanden zo klein dat er altijd binnen afzienbare tijd een ambulance aanwezig is. Je kunt het dus gerust overlaten aan een prof.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #2 Gepost op: 18 november 2013, 17:38:30
Tja wat is een slagaderlijke bloeding? Ik ben niet bekend met het TV programma, maar er zit nogal een verschil in een wond waarbij een (kleine) slagader kapot is gegaan of een traumatische amputatie met groot bloedverlies...

In het eerste geval kan je wellicht af met een drukverband of een traumazwachtel, in het laatste geval zal niemand het je kwalijk nemen dat je kiest voor het aanleggen van een tourniquet en/of het toepassen van drukpunten. Het doel is om bloedverlies c.q. een hypovolemische shock te voorkomen/beperken, de interventies zijn afhankelijk van het letsel.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #3 Gepost op: 18 november 2013, 18:03:47
Hangt er misschien ook nog vanaf onder welke omstandigheden het gebeurt.

In militaire dienst bij 'Zelfhulp-Kameradenhulp' werd het vroegah net iets anders onderwezen dan tijdens de normale EHBO-lessen buiten Defensie. Maar dan praat je over mogelijke primitieve omstandigheden in een verlaten gebied of zo.

Weet alleen niet of er heden ten dage aan militairen ook nog steeds een iets andere methode wordt aangeleerd.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #4 Gepost op: 18 november 2013, 18:11:05
Citaat van: Arie link=msg=1221017 date=1384794227
Hangt er misschien ook nog vanaf onder welke omstandigheden het gebeurt.

In militaire dienst bij 'Zelfhulp-Kameradenhulp' werd het vroegah net iets anders onderwezen dan tijdens de normale EHBO-lessen buiten Defensie. Maar dan praat je over mogelijke primitieve omstandigheden in een verlaten gebied of zo.

Weet alleen niet of er heden ten dage aan militairen ook nog steeds een iets andere methode wordt aangeleerd.

In de onderstaande documentaire wordt kort aandacht besteed (21:05) aan de training van onze westerburen, geeft wel een aardig beeld dacht ik zo. Overigens een interessante docu voor mensen die geïnteresseerd zijn in geneeskundige hulp in oorlogsgebieden en de innovaties die daar plaatsvinden.

http://www.youtube.com/watch?v=_8rKzUk1wPg?t=21m5s


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #5 Gepost op: 8 oktober 2014, 17:33:27
Citaat van: Arie link=msg=1221017 date=1384794227
Hangt er misschien ook nog vanaf onder welke omstandigheden het gebeurt.

In militaire dienst bij 'Zelfhulp-Kameradenhulp' werd het vroegah net iets anders onderwezen dan tijdens de normale EHBO-lessen buiten Defensie. Maar dan praat je over mogelijke primitieve omstandigheden in een verlaten gebied of zo.

Weet alleen niet of er heden ten dage aan militairen ook nog steeds een iets andere methode wordt aangeleerd.
Jup, ZHKH is nog steeds van toepassing. Bij vijandige omstandigheden dan wel niet veilig gebied word een tourniquet vrijwel meteen aangelegd. Uiteraard in geval van een bloeding.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #6 Gepost op: 8 oktober 2014, 17:50:23
Citaat van: CM link=msg=1221008 date=1384792302

Persoonlijk vraag ik mij af of het uberhaupt noodzakelijk is in Nederland. De infrastructuur is hier zo goed en de afstanden zo klein dat er altijd binnen afzienbare tijd een ambulance aanwezig is. Je kunt het dus gerust overlaten aan een prof.

CM

2 weken geleden nog gedaan. Man vs.trein en 2 benen eraf. Daar kun je niet tegenop verbinden... :-\
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #7 Gepost op: 8 oktober 2014, 18:02:03
Citaat van: Jim link=msg=1300829 date=1412783423
2 weken geleden nog gedaan. Man vs.trein en 2 benen eraf. Daar kun je niet tegenop verbinden... :-\
Daarnaast...15 min wachten op een ambu...zelfs een prof krijgt het dan lastig met een grote bloeding. Indien het echt nodig is gebruik ik het, maar echt in het laatste geval.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge