Brandweer in Casablanca (Marokko)

Auteur Topic: Brandweer in Casablanca (Marokko)  (gelezen 24268 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

daanh

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
  • Rechtvaardig
Gepost op: 19 november 2013, 11:52:58
Hoi!

Ik kwam dit filmpje tegen op Youtube: Incendie à Casablanca/ Bd Al Hank-Bourgogne/ 3 mai 2013

En het zette mij wel aan het denken. In NL investeren we veel geld in de brandweer, nieuwe auto's one-seven etc. In Marokko doen ze dat denk ik een stuk minder, maar de klus wordt wel geklaard! Er zijn zelfs mensen die spontaan mee helpen. Wat vinden jullie daarvan? Zijn we niet teveel geld aan materiaal etc aan het besteden, en moeten we niet meer terug naar de basics zoals in het buitenland vaak gebeurd?

Gr




MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #1 Gepost op: 19 november 2013, 12:32:43
Zegt het filmpje jou al niet genoeg dan ?

Denk jezelf heel even die brand in Leeuwarden in of dat fikkie bij Chemiepack,
zou je dan dit soort beeld op straat willen hebben ?

Serieus...
Groetjes, Marco


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #2 Gepost op: 19 november 2013, 12:59:56
Als ik het beeld zo bekijk werkt men niet met prehistorisch materiaal,Redelijk recente Renault/Gimeax blusvoertuigen,Gallet helmen en veel franse bluskleding.


daanh

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
  • Rechtvaardig
Reactie #3 Gepost op: 19 november 2013, 13:24:04
Hmmm Natuurlijk, Fransen, oude protectoraat over Marokko. Die zullen nog wel spullen geven.. Ja nja goed, het is een wat overdreven filmpje, maar ik denk wel dat we een beetje kunnen minderen in Nederland en eens kijken hoe het bij andere landen eraan toe gaat:)


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #4 Gepost op: 19 november 2013, 13:26:44
wbt materiaal heb ik niet echt op gelet,
wel op de chaotische "hulp" die geboden wordt  ::)
Groetjes, Marco


IkWilbert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,495
  • BHV'er
Reactie #5 Gepost op: 19 november 2013, 13:42:17
Dit moet je echt niet willen hier in NL...


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #6 Gepost op: 19 november 2013, 13:58:31
Tsja maar als je het positief bekijkt (en dat zie je niet alleen hier maar op meerdere plekken):

Mensen zetten er wel collectief de schouders onder. Als er hier in Nederland wat gebeurd gaan we Huilie Huilie doen en achterover leunen en twitteren dat de hulpverlening toch wel erg traag is.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #7 Gepost op: 19 november 2013, 13:59:37
Citaat van: kaasje link=msg=1221256 date=1384865911
Tsja maar als je het positief bekijkt (en dat zie je niet alleen hier maar op meerdere plekken):

Mensen zetten er wel collectief de schouders onder. Als er hier in Nederland wat gebeurd gaan we Huilie Huilie doen en achterover leunen en twitteren dat de hulpverlening toch wel erg traag is.

Wij zijn veel te veel verwend ;D
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #8 Gepost op: 19 november 2013, 14:04:39
Burgerparticipatie is best lastig als je gewend om een brand of hulpverlening te claimen en er linten omheen te spannen.
CN NRK


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 19 november 2013, 18:59:38
Citaat van: kaasje link=msg=1221256 date=1384865911
Tsja maar als je het positief bekijkt (en dat zie je niet alleen hier maar op meerdere plekken):

Mensen zetten er wel collectief de schouders onder. Als er hier in Nederland wat gebeurd gaan we Huilie Huilie doen en achterover leunen en twitteren dat de hulpverlening toch wel erg traag is.
Laten we eerlijk zijn, dit soort beelden zullen we hier in nederland niet snel gaan tegenkomen. Maar goed ook, want er is weinig overzicht te vinden in de chaos. Je zult daar maar de eerste bevelvoerder zijn. Dat de brandweer hier in nederland weer back to basic moet.. Ja, daar kan ik me wel in vinden.