'Donkere snelweg is levensgevaarlijk'

Auteur Topic: 'Donkere snelweg is levensgevaarlijk'  (gelezen 9675 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #30 Gepost op: 29 augustus 2013, 07:14:23
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1196326 date=1377724781
Volgens mij niet. Onlangs bij een aanrijding op de A1 bij Amersfoort werd er ook gevraagd of de verlichting aan kon. Dat werd meteen geregeld. Voorlichting meldde aan ons dat de verlichting aangezet zou worden. Het ongeval gebeurde rond 23:00 uur. Toen de verlichting eenmaal aan was kon je in de verte echter de zon al op zien komen.  :'(
Is de vraag hier gesteld vanuit de hulpverlening of vanuit de pers?


rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Reactie #31 Gepost op: 29 augustus 2013, 07:41:52
Verlichting langs veel snelwegen 's nachts uit

Vanaf september doet Rijkswaterstaat 's nachts de lichten uit op een aantal snelwegen in de Randstad en het zuiden van het land. Het gaat onder meer om de A1 tussen Amsterdam en Amersfoort, de A2 tussen Utrecht en Eindhoven, de A4 tussen Amsterdam en Den Haag, de A12 tussen Utrecht en Den Haag en grote delen van de A27 tussen Hilversum en Breda. Het is het sluitstuk van een operatie die al in juni is begonnen en die een groot deel van het snelwegennet beslaat.

Het licht blijft wel aan op de drukste momenten en daar waar het nodig is voor de verkeersveiligheid, zoals bij knooppunten, in tunnels en bij scherpe bochten. Op sommige wegen gaan de lampen al om 21 uur uit, op andere gebeurt dat 2 uur later. Het blijft dan donker tot 5 uur de volgende ochtend.

Het uitzetten van de snelwegverlichting in het donker levert Rijkswaterstaat een forse besparing op. Het gaat tot 2020 om een bedrag van 35 miljoen euro, zegt maandag een woordvoerder van de dienst.

Alex Ouwehand, directeur van de Natuur- en Milieufederatie Zuid-Holland, is blij met het initiatief, al vindt hij het jammer dat het puur uit bezuinigingsoverwegingen wordt gedaan. ,,Maar het bespaart energie, dat is altijd goed, en het donker geeft de natuur de kans om tot rust te komen." Zijn federatie is mede-organisator van de jaarlijkse Nacht van de Nacht, waarmee aandacht wordt gevraagd voor de gevolgen van lichtvervuiling.

In het oosten van het land en op de Veluwe werd de snelwegverlichting jaren geleden 's nachts al uitgedaan. Afgelopen juni ging het licht langs de A6 in Flevoland al uit, in juli op een deel van de A2 tussen Amstelveen en het knooppunt Deil.


bron: http://www.iede.nl/news/2013_2796/verlichting-langs-veel-snelwegen-s-nachts-uit

Ik woon zelf op de veluwe en geloof niet dat er hier nou zo veel meer ongevallen plaats vinden.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #32 Gepost op: 29 augustus 2013, 08:43:20
De eigen verlichting van de snelweg door de snelwegverlichting is een en de verlichting door de koplampen van de auto is een tweede.
Ik heb het idee dat de prestaties van de koplampen in de loop der tijd aanmerkelijk zijn verbeterd.
Ook de reflecterende verkeersaanduidingen etc. zijn er nmm in de loop der tijd duidelijker op geworden.
Naar mijn smaak kun je het een niet los van het ander zien.

Persoonlijk rij ik liever in het donker omdat je je goed kunt concentreren op belangrijke zaken zoals verkeersaanduidingen die er in het donker met de koplampen erop beter uit komen en ook op het overige verkeer,aangenomen natuurlijk wel dat de eigen verlichting van dit verkeer voldoet aan de eisen.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #33 Gepost op: 29 augustus 2013, 08:48:04
IK vind wel dat de modernere ANWB borden (die niet meer van de ANWB zijn) slecht leesbaar kunnen zijn als er vocht op condenseert.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #34 Gepost op: 29 augustus 2013, 10:07:47
Citaat van: Haageneesch link=msg=1196353 date=1377753263
Is de vraag hier gesteld vanuit de hulpverlening of vanuit de pers?

Vanuit de hulpverlening. Zij vonden het handig omdat er niets te zien was en de brandweer terplaatse moest blijven om extra licht te geven. De pers heeft er niet om gevraagd, maar zou er wel erg blij mee zijn geweest.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #35 Gepost op: 29 augustus 2013, 10:18:15
Duidelijk. Het werkt dan niet helemaal zoals het klinkt als het zo lang duurt voordat de verlichting wordt ontstoken.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Tijdvenster uitzetten snelwegverlichting naar 23:00-05:00 uur

http://www.rijkswaterstaat.nl/actueel/nieuws_en_persberichten/2013/december2013/tijdvenster_uitzetten_snelwegverlichting_naar_23000500_uur.aspx
20-12-2013

De verlichting blijft tussen 21:00 en 23:00 uur aan op wegen waar de verlichting eerder dit jaar is uitgezet. Tussen 23:00 uur en 05:00 uur blijft de verlichting uit. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu heeft de maatregel versobering verlichting uit het totale RWS pakket van besparingen op beheer en onderhoud op dit punt aangepast. Begin 2014 wordt deze wijziging gerealiseerd.

Op deze site vindt u een brochure ‘Versoberen verlichting, waar gaat het licht ’s nachts uit en per wanneer?’ (PDF, 9,5 MB) . Hierin staat vermeld waar en wanneer het licht uit gaat.

Het economisch klimaat dwingt Rijkswaterstaat om scherpe keuzes te maken in de besteding van het beheer- en onderhoudsbudget. Een van de maatregelen is om in het donker de verlichting alleen aan te zetten op de drukste momenten van de dag. En waar het nodig is voor de verkeersveiligheid zoals in tunnels of bij scherpe bochten. Hiermee bespaart Rijkswaterstaat kosten. Minder verlichting betekent bovendien lager energieverbruik en minder lichtvervuiling voor de omgeving. Klik hier voor het dossier met alle maatregelen.

Meer informatie via de gratis Informatielijn 0800 – 8002 (dagelijks bereikbaar van 06.00 uur tot 22.30 uur).
Samen sterk in de hulpverlening!


beantsje

  • Baco/EHBO'er TT-circuit, LOTUS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #37 Gepost op: 24 december 2013, 18:25:53
Ik vraagme af of een donkere weg wel onveiliger is. Zelf rijd ik veel in Duitsland. Daar is veel minder verlichting en dat vind ik erg prettig, veel rustiger aan de ogen en daardoor veel minder vermoeiend. Met de tegenwoordige autoverlichting (vaak xenon) zie je ruim voldoende en word je ook uitstekend gezien.
En met een ongeval is een schijnwerper toch zo geplaatst? Knalt zo'n ongeval er nog veel meer uit dan zonder straatverlichting.
Nee wat mij betreft schaffen we al die wouden van lantaarnpalen af en worden er alleen enkelen op bijzondere punten gehandhaafd.


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #38 Gepost op: 24 december 2013, 18:46:48
Ik vindt het persoonlijk prettiger rijden, zonder al dat licht, je krijgt een wat minder druk beeld, en kan je focussen op de weg voor je.
Wel zou de belijning bij geen verlichting duidelijker moeten zijn, in Amerika zie je in heel donkere woestijngebieden reflectors als middenstreep, rijdt erg rustig en comfortabel als je die als houvast hebt, ik zou dat liever zien dan al die verlichting.