SIGMA-teams worden Noodhulpteams

Auteur Topic: SIGMA-teams worden Noodhulpteams  (gelezen 46107 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #10 Gepost op: 21 november 2013, 00:20:44
Citaat van: Jim link=msg=1221699 date=1384989402
Ben benieuwd wat de werkgevers hiervan gaan vinden als er niet alleen maar incidentele inzetten gaan gebeuren.
Voor zover ik weet bestaat een SIGMA team uit 'genoeg' vrijwilligers voor een heel team, zelfs voor meerdere. Voor de 'spoeduitrukken' is een overeenkomst met de werkgever dat de vrijwilliger aan de slag kan voor een inzet, maar bij geplande dingen lijkt me dat dit 'in vrije tijd' en eventueel in overleg met werkgever gaat.


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #11 Gepost op: 21 november 2013, 09:33:28
Citaat van: RemRoof link=msg=1221684 date=1384985689
Als het maar geen verdringing oplevert van de huidige hulpverleners bij grote evenementen van het NRK.

Dat is het eerste waar ik aan moest denken bij dit artikel. Veelal zijn de SIGMA vrijwilligers ook de mensen die actief de evenementen doen bij de afdelingen.


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #12 Gepost op: 21 november 2013, 09:46:37
Dit verhaal is toch heel anders dan hier in Limburg Zuid is verteld:
Hier sprak men over de Sigma voorbereiden op taken bij instellingen als verzorgingshuizen/verpleegklinieken bij calamiteiten aldaar.
Heel duidelijk is gesteld dat de teams geen pleisterplakbrigades worden.
De uitleg van Chan is hierop een ommezwaai van 180 graden, ik denk echt niet dat de Sigma-leden zitten te wachten op het verplicht draaien van evenementen.

Ruud


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #13 Gepost op: 21 november 2013, 10:07:30
Citaat van: Jim link=msg=1221699 date=1384989402
Is daarin al niet een grote overlap?

Mij lijkt juist dat het rode kruis van het SIGMA in huidige vorm afwil, zodat ze deze mensen in de noodhulp voor eigen evenementenhulpverlening kunnen inzetten..

Ben benieuwd wat de werkgevers hiervan gaan vinden als er niet alleen maar incidentele inzetten gaan gebeuren.

De overlap is aanwezig maar niet heel groot. In onze regio doen sigmaleden ook inzetten, maar niet alle sigmaleden.  Daarbij wordt het gebracht alsof de noodhulpteams de hulpverlening bij grote evenementen gaan doen. Daarom had ik het over verdringing.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #14 Gepost op: 21 november 2013, 10:09:55
Citaat van: RuudF link=msg=1221733 date=1385023597
Dit verhaal is toch heel anders dan hier in Limburg Zuid is verteld:
Hier sprak men over de Sigma voorbereiden op taken bij instellingen als verzorgingshuizen/verpleegklinieken bij calamiteiten aldaar.
Heel duidelijk is gesteld dat de teams geen pleisterplakbrigades worden.
De uitleg van Chan is hierop een ommezwaai van 180 graden, ik denk echt niet dat de Sigma-leden zitten te wachten op het verplicht draaien van evenementen.

Ruud

In beide gevallen hebben wij het over een langere opkomsttijd en veelal T3 slachtoffers. Verder weet ik niet welke calamiteit in een verzorgings-/verpleeghuis de inzet van noodhulpteams rechtvaardigt. Ik zit dan eerder te denken aan bevolkingszorg bij bijvoorbeeld ontruimingen.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #15 Gepost op: 21 november 2013, 12:25:29
ontruimingen en uitval van vitale infrastructuur maar ook bij pandemische uitbraken.

Ruud


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #16 Gepost op: 21 november 2013, 17:30:17
Citaat van: RuudF link=msg=1221762 date=1385033129
ontruimingen en uitval van vitale infrastructuur maar ook bij pandemische uitbraken.

Ruud

De eerste twee zijn bevolkingszorg, de laatste zou iets kunnen zijn voor het noodhulpteam.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #17 Gepost op: 22 november 2013, 02:22:19
Niet handig geformuleerd van deze man.

1) Evenementen hulpverlening is een commerciele markt waarin je niet ineens het Rode Kruis kan gaan opdringen
2) Er wordt geen woord gesproken over de daadwerkelijke taken, alleen maar over het goedkoper trainen van de hulpverleners
3) De bulk van de kosten van de geneeskundige combi zijn de grote hoeveelheden materiaal die beheerd moeten worden en verlopen. Ook hier geen woord over.

Mijn idee: Doe het goed, of doe het niet. ALs dit plan halfbakken wordt afgeleverd zit je met nog steeds dure teams die geen enkele slagkracht hebben en gedemotiveerd raken. Dan is iedere cent die je er in stopt verspild.
Wees dan gewoon eerlijk dat je geen geld overhebt voor een goede uitbereiding op je rampenbestrijding.
Arts  www.alphalog.nl


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #18 Gepost op: 22 november 2013, 23:13:46
- Hoe wordt de inzet en training van die noodhulpteams eigen gefinancierd?
- Zijn het vaste teams, of wordt er gerouleerd met medewerkers?
- Wat gebeurt er met de huidige SIGMA en AMBU team materialen die niet zijn afgestemd op hulp bij evenementen maar met name bij fysieke traumata?
Prakijkijkervaring opdoen bij evenementen? Staat daar dan ook een ambu team klaar om ALS te verlenen, of zijn dat ALS teams van commerciele organisaties/bedrijven die door de noodhulpteams wordengeassisteerd?  Bij SIGMA team is er nog (te) veel onduidelijkheid, en de doorsnee medewerker van de RAV weet al helemaal niet hoe het was geregeld laat staan hoe het in de toekomst geregeld gaat worden, vaag vaag vaag. Komt op mij over alsof er nog veel niet en maar weinig wel is doorgesproken en afgeregeld.

Het inzetten van SIGMAteamleden bij evenementen kan zeker bijdragen aan de ervaring die men opdoet, al is evenementenhulpverlening wel verschillend van assisteren bij met name traumazorg.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


AndriesNRK

  • Eerste hulpverlener, chauffeur Rode kruis
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
Reactie #19 Gepost op: 25 november 2013, 21:35:25
Vooralsnog zijn deze plannen een concept.
Of de Sigmataken er zo uit zien zoals op de website vermeld staat is nog niet zeker..
Het is ook erg jammer dat dit wel gepubliceerd is via de NRK site..

Wat er precies gaat gebeuren is nog niet helemaal zeker..