SIGMA-teams worden Noodhulpteams

Auteur Topic: SIGMA-teams worden Noodhulpteams  (gelezen 46060 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Chris81

  • Rechercheur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
Reactie #20 Gepost op: 25 november 2013, 22:15:02
Het sigma materiaal is per 31-12-2014 afgeschreven.  ALS zal gaan verdwijnen en naar BLS+ gaan.  
De overheid heeft aangegeven van het sigma af te willen en aangegeven in staat te zijn dit zelf op te vangen met de professionele ambulance organisatie in Nederland.
Hoofd Evenementenhulpverlening Twente Instructeur & Examinator verkeersregelaars Verkeersregelaar (landelijke aanstelling)


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #21 Gepost op: 25 november 2013, 22:35:48
Citaat van: Chris81 link=msg=1222980 date=1385414102
Het sigma materiaal is per 31-12-2014 afgeschreven.  ALS zal gaan verdwijnen en naar BLS+ gaan.  
De overheid heeft aangegeven van het sigma af te willen en aangegeven in staat te zijn dit zelf op te vangen met de professionele ambulance organisatie in Nederland.

Wat mag "BLS+" in deze context dan inhouden? Dergelijke termen zijn dusdanig vaag dat dat wel wat toelichting vereist. Overigens doet de SIGMA momenteel niks met ALS, als we de huidige "algemene opvatting" binnen NL en daarnaast definitie van Safar (1961) hanteren. Hooguit wat medisch assisterende handelingen, wat het niet minder belangrijk maakt in hectische situaties.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #22 Gepost op: 25 november 2013, 22:37:29
Citaat van: Chris81 link=msg=1222980 date=1385414102
Het sigma materiaal is per 31-12-2014 afgeschreven.  ALS zal gaan verdwijnen en naar BLS+ gaan.  
De overheid heeft aangegeven van het sigma af te willen en aangegeven in staat te zijn dit zelf op te vangen met de professionele ambulance organisatie in Nederland.

Wat is in vredesnaam BLS+ :| Gezien andere topics over de gevorderde EHBO'er... Verder vind ik dat de overheid wel heel erg uit gaat van eigen kracht... Er gebeuren echt te weinig grote calamiteiten in dit land. Elk omringend land heeft (een) organisatie(s) voor grote calamiteiten en rampen zoals de civiele bescherming, THW en jawel het Rode Kruis. Daar wordt ook geaccepteerd dat dit geld kost maar het zorgt ook voor gemotiveerde vrijwilligers omdat er daadwerkelijk inzetten plaatsvinden. In het licht van de gewenste "participatie"- samenleving is het bijzonder om te kunnen denken dat je zonder vrijwilligers kunt want uiteindelijk is dat indirect het gevolg...

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Chris81

  • Rechercheur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
Reactie #23 Gepost op: 25 november 2013, 22:58:51
BLS+ zal iets in de trant zijn als de nieuwe opleiding evenementenhulpverlening. Hoe en wat precies is (mij) nog niet duidelijk, omdat het nog maar een concept is. Wat wel duidelijk is, dat de HOC opleiding en het ALS getrainde niveau gaat verdwijnen. Om een voorbeeld te geven: het klaar maken van het infuus e.d. zal straks niet meer voorkomen.

Het Rode Kruis heeft deze situatie niet over zich heen geroepen, de overheid verandert de vraag, nu het contract per 01-01-2015 afloopt. Het Rode Kruis probeert nu met verschillende scenario's te kijken waar ze nog iets kunnen betekenen. Als ze niets doen, weten ze zeker ze straks buiten spel staan.

P.s. ik begrijp dus dat jullie geen van allen worden bijgepraat door jullie coördinatoren/bestuursleden/Coördinator Noodhulp etc.?? Raar....
Hoofd Evenementenhulpverlening Twente Instructeur & Examinator verkeersregelaars Verkeersregelaar (landelijke aanstelling)


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #24 Gepost op: 25 november 2013, 23:06:46
Citaat van: Chris81 link=msg=1222989 date=1385416731
...

 Raar....

Het is het Rode Kruis dus zo raar is dat niet ;D Dat durf ik wel te zeggen na 23 jaar 998765
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #25 Gepost op: 25 november 2013, 23:11:32
Citaat van: Chris81 link=msg=1222989 date=1385416731
BLS+ zal iets in de trant zijn als de nieuwe opleiding evenementenhulpverlening. Hoe en wat precies is (mij) nog niet duidelijk, omdat het nog maar een concept is. Wat wel duidelijk is, dat de HOC opleiding en het ALS getrainde niveau gaat verdwijnen. Om een voorbeeld te geven: het klaar maken van het infuus e.d. zal straks niet meer voorkomen.

Is er dan wel iets bekend over hoe het RK de rol van een dergelijke hulpverlener ziet bij rampen omstandigheden? triage? pleisters plakken?

Als BLS hulpverlener kan je bij T1/2 patiënten zonder ALS professional naast je ook niet veel meer dan om een ambu vragen...


Chris81

  • Rechercheur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
Reactie #26 Gepost op: 26 november 2013, 07:39:59
Citaat van: -Joost- link=msg=1222991 date=1385417492
Is er dan wel iets bekend over hoe het RK de rol van een dergelijke hulpverlener ziet bij rampen omstandigheden? triage? pleisters plakken?

Als BLS hulpverlener kan je bij T1/2 patiënten zonder ALS professional naast je ook niet veel meer dan om een ambu vragen...

Het Rode kruis zal formeel straks alleen nog maar de opvang van de T3 patiënten doen. Een van de opties zijn de noodhulpteams. Ik heb nog geen idee wat zij precies allemaal "mogen". Daarnaast zijn er nog discussies zat omdat de verschillende veiligheidsregio's nu ook tot de conclusie komen dat dit wel eens niet goed kan gaan zo. Dus... genoeg stof om nog over te soebatten.

Feit is wel dat het Rode Kruis behoorlijk terrein aan het inleveren is, niet alleen op het Sigma gebied........
Hoofd Evenementenhulpverlening Twente Instructeur & Examinator verkeersregelaars Verkeersregelaar (landelijke aanstelling)


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #27 Gepost op: 26 november 2013, 09:54:20
Citaat van: Chris81 link=msg=1223019 date=1385447999
Het Rode kruis zal formeel straks alleen nog maar de opvang van de T3 patiënten doen. Een van de opties zijn de noodhulpteams. Ik heb nog geen idee wat zij precies allemaal "mogen". (...)

Ik zie het verschil met de huidige situatie nog niet zo. Op dit moment heeft het sigma in de praktijk een dusdanige lange alarmerings-, opkomst, aanrijd- en opbouw-tijd nodig dat alle T1's al zijn afgevoerd of overleden voordat ze wat kunnen doen. Ze krijgen hooguit een staartje van de T2's mee en passen uiteindelijk vooral op de T3's. Ik mijn ogen wordt de theorie hier aangepast aan de praktijk, met een behoorlijke kostenbesparing als meevaller.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #28 Gepost op: 26 november 2013, 10:08:52
Citaat van: Koekerdt link=msg=1223041 date=1385456060
Ik zie het verschil met de huidige situatie nog niet zo. Op dit moment heeft het sigma in de praktijk een dusdanige lange alarmerings-, opkomst, aanrijd- en opbouw-tijd nodig dat alle T1's al zijn afgevoerd of overleden voordat ze wat kunnen doen. Ze krijgen hooguit een staartje van de T2's mee en passen uiteindelijk vooral op de T3's. Ik mijn ogen wordt de theorie hier aangepast aan de praktijk, met een behoorlijke kostenbesparing als meevaller.

In theorie klinkt dat inderdaad als de waarheid, echter in de praktijk komt het erop neer dat de bulk van de slachtoffers pas uit de wrakken en ingestorte gebouwen zijn bevrijdt als het Sigma al operationeel is.
Bovendien worden telkens de T3 slachtoffers hier weggezet al niet ter zake doende, maar uit deze groep zullen ook nog een groot aantal T2's ontstaan.
Hier in Limburg Zuid is regelmatig gebleken dat het eerste complete team al na 20 minuten kon uitrukken
Winst valt hier te halen uit het meteen mee alarmeren van het Sigma en niet pas na een uur voor het eerst aan het Sigma denken.

Ruud


Chris81

  • Rechercheur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
Reactie #29 Gepost op: 26 november 2013, 10:27:13
Citaat van: RuudF link=msg=1223042 date=1385456932
In theorie klinkt dat inderdaad als de waarheid, echter in de praktijk komt het erop neer dat de bulk van de slachtoffers pas uit de wrakken en ingestorte gebouwen zijn bevrijdt als het Sigma al operationeel is.
Bovendien worden telkens de T3 slachtoffers hier weggezet al niet ter zake doende, maar uit deze groep zullen ook nog een groot aantal T2's ontstaan.
Hier in Limburg Zuid is regelmatig gebleken dat het eerste complete team al na 20 minuten kon uitrukken
Winst valt hier te halen uit het meteen mee alarmeren van het Sigma en niet pas na een uur voor het eerst aan het Sigma denken.

Ruud

Ruud,
dat ben ik zeker met je eens... Uit veel T3 SLO's komen nog T2's.. Dit zal dus ook nog een punt van discussie zijn.
Het vervelende is dat de OVD-G's verschillend denken over de inzet van het SIGMA. De een snapt de doelstelling van het SIGMA en heeft een vooruitziende blik bij het alarmeren daarvan, de ander vind het in dezelfde situatie niet noodzakelijk..... En nu met de huidige Civiel-militaire samenwerking, hebben we natuurlijk ook gewoon "beroeps" medisch personeel in de startblokken klaar staan.... Dus het word er ook niet makkelijker op.
Hoofd Evenementenhulpverlening Twente Instructeur & Examinator verkeersregelaars Verkeersregelaar (landelijke aanstelling)