SIGMA-teams worden Noodhulpteams

Auteur Topic: SIGMA-teams worden Noodhulpteams  (gelezen 45979 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #40 Gepost op: 26 november 2013, 12:31:40
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1223076 date=1385464273
Blijf even reëel. Hoe vaak doen dat soort situaties zich voor in Nederland?

Sinds 1953 hebben zich geen rampen van betekenis meer voorgedaan in Nederland. Goed, er zijn wel eens incidenten die wat groter zijn dan anders (Bijlmer, Enschede) maar dan blijkt dat die rampen toch goed te bestrijden zijn met hulp van de reguliere/parate diensten. Er is de afgelopen twintig jaar geen incident geweest waarbij een SIGMA-team "HET VERSCHIL" maakte.

Het verschil? Azijn?
Het verschil kan hem er al inzitten dat de Sigma een warme tent direct aan het rampterrein heeft staan, waarvan er vele tientallen voorbeelden van inzetten zijn.
Het verschil kan ook zitten in een Sigma-lid dat de hele tijd bij een gewond slachtoffer kan blijven zitten in tegenstelling tot de Ambu-pleeg die maximaal 30 seconden!! per patiënt mag spenderen.
Het verschil zit juist erin dat je een getraind persoon de bewaking van mogelijk instabiele patiënten kunt laten doen.

Het verschil? Er is niet één Sigma-lid dat denkt dat door zijn/haar inzet er levens zijn gered die ook niet door anderen zouden zijn gered.

En al 20 jaar geen enkel incident? Azijn volgens mij heb jij de afgelopen jaren dan onder de grond geleefd, want door deze opmerking doe je de Sigma-leden ernstig tekort die in al je jaren goed werk hebben verricht bij talloze inzetten.

Ruud


helm

  • Gast
Reactie #41 Gepost op: 26 november 2013, 15:34:20
Citaat van: RuudF link=msg=1223083 date=1385465500
En al 20 jaar geen enkel incident? Azijn volgens mij heb jij de afgelopen jaren dan onder de grond geleefd, want door deze opmerking doe je de Sigma-leden ernstig tekort die in al je jaren goed werk hebben verricht bij talloze inzetten.

Is er een overzicht van werkelijk nuttige inzetten?


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #42 Gepost op: 26 november 2013, 15:52:26


Rotterdammertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #43 Gepost op: 26 november 2013, 15:52:48
Citaat van: René van der Helm link=msg=1223124 date=1385476460
Is er een overzicht van werkelijk nuttige inzetten?

http://www.geneeskundigecombinatie.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=15&Itemid=17


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #44 Gepost op: 26 november 2013, 15:56:42
Citaat van: RuudF link=msg=1223132 date=1385477546
Ja, zie www.geneeskundigecombinatie.nl

Ruud

Ik heb even snel gekeken. Een deel van de inzetten had door bevolkingszorg gedaan kunnen worden. Daarnaast is een aantal inzetten geannuleerd of is het nooit tot inzet gekomen (stand-by). Laat het nu max. 2x per jaar zijn dat het SIGMA daadwerkelijk wordt ingezet in heel Nederland.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #45 Gepost op: 26 november 2013, 16:00:57
Dan had je even iets langer moeten kijken.
Je vraagt naar werkelijke inzetten, je krijgt antwoord en dan ga je als reactie daarop de inzetten bagataliseren en afdoen als onzin.
Je bent op dat moment niet ter plaatse geweest dus kun je ook geen oordeel vormen over het nut van de inzet.
Er staan op die site alle inzetten gerangschikt per jaar chronologisch tot en met 2002 en ouder, veel leesplezier.

Ruud


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #46 Gepost op: 26 november 2013, 16:05:28
Citaat van: RuudF link=msg=1223138 date=1385478057
Dan had je even iets langer moeten kijken.
Je vraagt naar werkelijke inzetten, je krijgt antwoord en dan ga je als reactie daarop de inzetten bagataliseren en afdoen als onzin.
Je bent op dat moment niet ter plaatse geweest dus kun je ook geen oordeel vormen over het nut van de inzet.
Er staan op die site alle inzetten gerangschikt per jaar chronologisch tot en met 2002 en ouder, veel leesplezier.

Ruud

Tuurlijk kan dat wel. Je kunt toch nagaan bij welke inzet 't SIGMA te laat was of waar er niet genoeg slachtoffers waren? Daarvoor hoef je echt geen expert of terplaatse te zijn.

Feit blijft dat er inderdaad amper inzetten zijn waarbij 't SIGMA echt noodzakelijk is.

Daarnaast vroeg hij niet naar alle inzetten, maar bij welke de inzet 't verschil maakte.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #47 Gepost op: 26 november 2013, 16:08:07
Citaat van: RuudF link=msg=1223138 date=1385478057
Dan had je even iets langer moeten kijken.
Je vraagt naar werkelijke inzetten, je krijgt antwoord en dan ga je als reactie daarop de inzetten bagataliseren en afdoen als onzin.
Je bent op dat moment niet ter plaatse geweest dus kun je ook geen oordeel vormen over het nut van de inzet.
Er staan op die site alle inzetten gerangschikt per jaar chronologisch tot en met 2002 en ouder, veel leesplezier.

Ruud

Ik bagatelliseer niets. Ik heb gekeken naar 2012 en 2013, in totaal 17 inzetten waaronder een aantal ontruimingen vanwege brand of anderszins. Als jij goed mijn eerdere reacties heb gelezen maak ik mij ernstig zorgen over het feit dat alles onder de parate hulpdiensten wordt gebracht. Maar de feiten zijn er ook. En misschien is het wel zo dat het SIGMA de afgelopen jaren veel te weinig is ingezet. Maar 8  (functionele) inzetten per jaar over heel Nederland is voor de gemiddelde beleidsmaker genoeg reden om andere keuzes te maken ::)

Verder doe ik niets af aan de inzet en bereidwilligheid van de collega- rode kruisers die bij het SIGMA zitten.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #48 Gepost op: 26 november 2013, 19:55:36
Dat het e.e.a anders georganiseerd moet worden lijkt me duidelijk, maar om meteen het hele concept van grootschalige geneeskundige hulpverlening in de kliko te deponeren is ook zo wat...


Chris81

  • Rechercheur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
Reactie #49 Gepost op: 26 november 2013, 20:18:19
Er zijn mij tot nu toe een paar zaken opgevallen sinds dat ik in de evenementenhulpverlening actief ben.
1. Het Rode Kruis is niet zo handig in PR.
2. Er zitten gewoon mensen op cruciale posten die niet beschikken over het juiste netwerk en weinig verstand hebben van de materie waarover ze iets moeten vinden.
3. Bestuur wil een hoop van afdelingen etc... maar staan er ver weg van en hebben over het algemeen geen idee waar de afdelingen tegenaan lopen...
4. De vereniging in Den Haag verzint van alles... Maar een gezameliijk antwoord vanuit de districten komt er niet door de verdeeldheid.

Om even in mijn eigen district te blijven, Twente heeft nu een klein jaar een nieuw bestuur dat wel actief netwerkt en mensen met de juiste ervaring en inzicht en achtergrond op de juiste plek. Je merkt gelijk dat je dan een stuk makkelijker binnenkomt bij een GHOR/Gemeente/Brandweer/Veiligheidshuis etc.. De meesten weten niet eens wat het Rode Kruis kan.

Bovenstaand betoog is natuurlijk gechargeerd. Er zijn vast districten waar het prima voor elkaar is en het goed loopt.
Hoofd Evenementenhulpverlening Twente Instructeur & Examinator verkeersregelaars Verkeersregelaar (landelijke aanstelling)