Diplomatieke onschendbaarheid bij foutparkeren?

Auteur Topic: Diplomatieke onschendbaarheid bij foutparkeren?  (gelezen 27161 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

black_ice_360

  • Hoofdagent, Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 246
Reactie #30 Gepost op: 21 november 2013, 18:58:48
Citaat van: Arie link=msg=1221869 date=1385054547
Het is net als bij agenten. Ze hebben een beroep waarbij ze meer risico lopen agressie tegen te komen. Maar sommigen maken dan de denkfout 'het hoort dus bij hun beroep dus is het niet erg en moeten ze niet zeuren'.

En dan hebben agenten nog de nodige training, geweldsmiddelen en back-up.
Zo'n journalist komt voor een verhaal en natuurlijk ook wat sensatie, maar nogmaals.. ondanks dat journalisten soms erg vervelend kunnen zijn, zolang zij zelf niet agressief of strafbaar bezig zijn hoort er naar mijn mening nooit geweld tegen hun te worden gebruikt. Zeker niet in een geval als deze, waarbij totaal geen sprake is van enige vorm van zelfverdediging, maar waarbij de man de journalist zelf najaagt en mishandeld.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #31 Gepost op: 21 november 2013, 19:57:12
En wielklemmen is dus wel een inbreukop het verdrag van Wenen. Door overheid en/of journalist.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #32 Gepost op: 21 november 2013, 20:44:25
Citaat van: Red link=msg=1221865 date=1385053086
Ik niet, normale burgers zou je haast aanhouden voor het verstoren van de openbare orde, hij dringt bijna binnen bij de ambassade..
Nou hebben journalisten natuurlijk wel wat meer vrijheid om mensen te confronteren met zaken, maar hij komt zo nu en dan wel heel erg dicht bij de grens. (en soms gaat hij er zelfs overheen)

Met bovenstaand verhaal wil ik de mishandeling natuurlijk niet goed praten.

Ben ik het mee eens, maar aan de andere kant zijn dit niet de lokale hooligans waar je verhaal gaat halen. Van diplomaten of andere medewerkers op een ambassade zou je toch een wat andere reactie verwachten. Wat meer een "diplomatieke" oplossing bijvoorbeeld...


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #33 Gepost op: 21 november 2013, 20:50:39
Tel daarbij op dat het probleem (parkeren en lak aan de regels) al veel langer speelt en men zich er geen moer van aantrekt. Dan mag de druk best wat opgevoerd worden vind ik. Een beetje brutale verslaggeving bij misstanden vind ik binnen de grenzen best kunnen. En laten we eerlijk zijn; levert prachtige tv op. ;)


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #34 Gepost op: 21 november 2013, 21:10:38
Die onschendbaarheid is erg belangrijk, vooral in de landen waar het er een stuk minder netjes aan toe gaat als in NL. En ik vind dat ook goed tot op een bepaalde hoogte. Anders zouden diplomatieke medewerkers eenvoudig onder druk kunnen worden gezet door ze te plagen, pesten enz.

Citaat van: FF4266 link=msg=1221790 date=1385039123
Ik vind die hele diplomatieke status zo'n onzin.. Ik snap dat die mensen een mate van bescherming nodig hebben om het vak uit te oefenen in een ander land, maar dat dat nou moet inhouden dat je alles kunt flikken en er mee weg kunt komen..

Mag trouwens hopen dat deze Angolese -niet- diplomaat hier flink voor vervolgd wordt. Wat denkt hij wel niet, om dat soort dingen te doen..


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #35 Gepost op: 22 november 2013, 10:12:09
Juist het verplaatsen onmogelijk maken is een methode waarmee je het werk van een diplomaat onmogelijk kunt maken. Daarom is in het verdrag van Wenen hierover een heel stuk over opgenomen. Wat Nederland wel zou kunnen doen is bij aanstelling duidelijk maken dat wij een groot belang hechten aan het naleven van artikel 41 punt 1 uit het Verdrag van Wenen inzake diplomatiek verkeer, Wenen, 18-04-1961:
Citaat
Artikel 41

    1. Ongeacht hun voorrechten en immuniteiten is het die plicht van alle personen die deze voorrechten en immuniteiten genieten de wetten en regelingen van de ontvangende staat te eerbiedigen. Zij hebben ook de plicht zich niet in te laten met de binnenlandse aangelegenheden van die staat.

Indien deze voorwaarde wordt geschonden zou de dader het land uitgewerkt kunnen worden.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #36 Gepost op: 22 november 2013, 11:29:57
Den Haag staat achter Danny, Timmerfrans niet
Den Haag staat achter Danny, Timmerfrans niet
Het PowNews
Gepubliceerd op 21 nov 2013
Citaat
Politici nemen het op voor onze in elkaar geslagen verslaggever Danny. Maar meneer Timmermens heeft totaal geen medelijden en weigert voor politieagent te spelen.


PowNewsFlits: Belanger Danny Ghosen wordt vervolgd
PowNewsFlits: Belanger Danny Ghosen wordt vervolgd
Gepubliceerd op 21 nov 2013
Citaat
Vanavond in het PowNews: Belager Danny Ghosen wordt vervolgd voor mishandeling & Duinrell heeft er weer een nieuwe attractie. Om 22:45 op Nederland 3, kijken dus!
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Media-aandacht voor mishandeling Danny
Media-aandacht voor mishandeling Danny
Het PowNews
Gepubliceerd op 22 nov 2013
Citaat
De mishandeling van onze eigen Danny Ghosen door een asomedewerker van de Angolese ambassade is in medialand niet onopgemerkt gebleven.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Politiek Nederland duidt Dannygate
Politiek Nederland duidt Dannygate
Het PowNews
Gepubliceerd op 22 nov 2013
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Politie hoort Ambassademedewerkers Angola

http://www.politie.nl/nieuws/2013/november/22/06-den-haag-politie-hoort-ambassademedewerkers.html
Laatste update: 22-11-2013 | 18:00

Den Haag - De politie in Den Haag hoorde vrijdag 22 november twee medewerkers van de Angolese Ambassade, respectievelijk 29 en 40 jaar oud die verdacht worden van mishandeling van een journalist van Pownews.

Beide verdachten verschenen vanmiddag aan een Haags politiebureau teneinde een verklaring af te leggen over het incident waarbij woensdag 20 november een journalist van Pownews op het Lange Voorhout in Den Haag door enkele medewerkers van de Angolese Ambassade werd mishandeld. Tegen het tweetal wordt proces-verbaal opgemaakt.
Samen sterk in de hulpverlening!